REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wycofanie nieruchomości ze środków trwałych w 2022 r. - skutki w PIT i VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Roksana Basty
Starszy konsultant podatkowy w Kancelarii Doradztwa Podatkowego dr Eweliny Skwierczyńskiej TAX-ES we Wrocławiu https://tax-es.pl
TAX-ES Kancelaria doradztwa podatkowego
Świadczymy specjalistyczne usługi doradztwa podatkowego dla klientów biznesowych oraz dla jednostek sektora finansów publicznych.
Wycofanie nieruchomości ze środków trwałych w 2022 r. - skutki w PIT i VAT
Wycofanie nieruchomości ze środków trwałych w 2022 r. - skutki w PIT i VAT
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wycofanie nieruchomości z działalności gospodarczej do majątku prywatnego pozostaje w 2022 r. neutralne podatkowo w podatkach dochodowych. A to oznacza, że czynność ta nie skutkuje powstaniem przychodu podatkowego do opodatkowania po stronie właściciela nieruchomości.

Powyższe potwierdza bogata linia interpretacyjna organów podatkowych, m.in. interpretacja indywidualna DKIS z dnia 6 grudnia 2018 r., Nr 0112-KDIL3-3.4011.370.2018.1.DS czy interpretacja indywidualna DKIS z dnia 29 marca 2018 r., Nr 0112-KDIL3-3.4011.59.2018.1.WS.

REKLAMA

Wycofanie nieruchomości ze środków trwałych w 2022 r. - skutki podatkowe w VAT

Natomiast inne skutki podatkowe powstaną na gruncie ustawy o VAT. Bowiem konsekwencje w podatku VAT są odmienne w zależności od wykorzystywania nieruchomości po jej wycofaniu. Należy mieć na względzie, że kontynuacja najmu przez osobę fizyczną klasyfikowana jest jako wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej z uwagi na fakt nie przekazania nieruchomości na cele osobiste, a więc nie wystąpi konieczność opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT (treść powołanego przepisu: przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.)

W przeciwnym razie, tj. przekazania nieruchomości na cele osobiste przedsiębiorcy skutkują opodatkowaniem VAT.

Wycofanie nieruchomości ze środków trwałych w 2022 r. - skutki podatkowe w PIT

REKLAMA

Wskazać należy, że z punktu widzenia podatku PIT wycofanie nieruchomości celem oddania w najem prywatny może skutkować kwalifikacją tego najmu jako wykonywanego w ramach działalności gospodarczej, jeżeli ten najem spełnia przesłanki uznania za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o PIT. Z dotychczasowych poglądów organów podatkowych wyrażanych w interpretacjach indywidualnych wynika, że pomimo wycofania nieruchomości z majątku przedsiębiorstwa i oddanie jej w najem prywatny, to przychód osiągany z najmu tejże nieruchomości jest traktowany jako osiągany w ramach działalności gospodarczej – nawet w sytuacji, gdy dochodzi do likwidacji działalności gospodarczej (zob. interpretacja indywidualna DKIS z dnia 9 listopada 2017 r., Nr 0114-KDIP3-1.4011.324.2017.2.KS).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednakże powyższa klasyfikacja najmu nie pozbawiała podatników skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu. Bowiem z chwilą nowelizacji ustawy od 2021 r. dopuszczalne jest opodatkowanie przychodów z najmu w ramach działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem. Jak stanowi art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym. Z kolei w myśl przepisu art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o PIT przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą. A to z kolei oznacza, że nawet w przypadku klasyfikacji najmu prywatnego dokonywanego przez przedsiębiorcę do najmu wykonywanego w ramach działalności gospodarczej, to osoba fizyczna będzie miała prawo do zastosowania ryczałtu dla przychodów osiąganych z tegoż najmu. Jednakże podkreślamy, że kluczowym dla dopuszczalności opodatkowania przychodów podatkiem zryczałtowanym jest próg przychodów określony na poziomie 2.000.000 zł. W myśl art. 6 ust. 4 ustawy podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

  1. w roku poprzedzającym rok podatkowy:
  1. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
  2. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
  1. rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

W związku z powyższym, bez względu na klasyfikację najmu po wyłączeniu nieruchomości ze środków trwałych (wycofaniu z działalności gospodarczej) osoba fizyczna (przedsiębiorca) będzie mogła opodatkowywać przychody z tytułu najmu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na zasadach analogicznych jak najem prywatny, gdzie stawka ryczałtu 8,5% będzie właściwa dla przychodów do kwoty 100.000 zł a stawka 12,5% - od nadwyżki ponad kwotę 100.000 zł. Jednocześnie wskazać należy, że dla możliwości skorzystania z takiego opodatkowania koniecznym będzie osiąganie przychodów z działalności gospodarczej do wysokości 2.000.000 euro w roku poprzedzającym rok podatkowy.

  • ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.)

  • ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.)

  • ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zwierzęta w firmie – ekstrawagancja czy uzasadniony koszt? Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

KSeF: zbliżająca się zmiana, która nie wybaczy opóźnień

Wprowadzenie obowiązku KSeF jest nie tylko kwestią spełnienia wymogów – to zmiana, która ma bezpośredni wpływ na funkcjonowanie działów finansowych i księgowych. W przypadku dużych organizacji proces przygotowań jest złożony i wymaga dokładnego planowania.

REKLAMA