REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komputerowe bazy danych SEED, czyli system wymiany informacji dotyczących podatku akcyzowego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Każdy z krajów Wspólnoty Europejskiej ma obowiązek prowadzić bazę danych SEED (System for Exchange of Excise Data – System wymiany informacji dotyczących podatku akcyzowego), która zawiera wykaz podmiotów uprawnionych do produkcji, magazynowania, przyjmowania oraz dokonywania wysyłki wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Bazy danych SEED są tworzone i zarządzane odrębnie w każdym z krajów Unii Europejskiej, a dane w nich zawarte są następnie udostępniane właściwym władzom pozostałych państw członkowskich do celów związanych z podatkiem akcyzowym.

Obowiązek stworzenia komputerowej bazy danych zawierającej wykaz podatników prowadzących skład podatkowy, miejsc zatwierdzonych jako skład podatkowy oraz zarejestrowanych handlowców został nałożony na każde z państw członkowskich Unii Europejskiej przepisem art. 15a Dyrektywy 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów podlegających podatkowi akcyzowemu, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania. Od dnia 1 lipca 2005 r. podstawę prawną do prowadzenia elektronicznej bazy danych zawierającej ww. rejestry stanowi art. 22 rozporządzenia Rady (WE) Nr 2073/2004 z dnia 16 listopada 2004 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie podatków akcyzowych. Z kolei na poziomie ustawodawstwa krajowego obowiązek prowadzenia ww. bazy danych (nałożony na Ministra Finansów) wynika z art. 34 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Polską wersję systemu SEED stanowi baza danych, gromadząca i przetwarzająca informacje nt. prowadzących składy podatkowe, składów podatkowych i zarejestrowanych handlowców, oraz aplikacja do obsługi tej bazy. W bazie SEED rejestrowane są dane dotyczące krajowych podmiotów prowadzących składy podatkowe, składów podatkowych i zarejestrowanych handlowców, wraz ze wskazaniem m.in. miejsc prowadzenia działalności tych podmiotów oraz nadanych im numerów akcyzowych. Rejestracja ta dokonywana jest we właściwych urzędach celnych.

W okresie do października 2006 r. państwa członkowskie przekazywały sobie co miesiąc aktualne krajowe bazy danych. W związku ze zmodyfikowaniem systemu SEED, celem jego dostosowania do wymogów wersji SEEDvO, zostały zmienione zasady przekazywania danych o podatnikach prowadzących skład podatkowy, składach podatkowych oraz zarejestrowanych handlowcach.

W ramach systemu, w przypadku wprowadzenia zmian w bazie danych zapisanych na serwerze na terytorium kraju, dotyczących podmiotów krajowych uprawnionych do produkcji, magazynowania, przyjmowania oraz dokonywania wysyłki wyrobów akcyzowych, są one automatycznie przekazywane do tzw. domeny wspólnotowej Komisji Europejskiej, pozyskującej dane ze wszystkich państw członkowskich na temat wszystkich podmiotów wspólnotowych uprawnionych do produkcji, magazynowania, przyjmowania oraz dokonywania wysyłki wyrobów akcyzowych. Analogicznie, w przypadku zarejestrowania przez domenę wspólnotową faktu przesłania zmian dotyczących ww. podmiotów przez którekolwiek z państw członkowskich, informacja taka zostaje automatycznie przekazana przez domenę wspólnotową do serwerów baz danych pozostałych państw członkowskich, w tym również do serwera bazy SEED zlokalizowanej na terytorium kraju. Aktualizacje są dokonywane w ciągu 24 h od ich wystąpienia.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wprowadzenie nowej wersji SEED, tj. SEEDvO, stanowiącej modernizację elektronicznych baz danych, z których korzystają administracje odpowiedzialne za pobór podatku akcyzowego w każdym z krajów Wspólnoty, umożliwiło od 16 października 2006 r. przedsiębiorcom bezpośredni dostęp do aplikacji SEED-on-Europa.

SEED-on-Europa udostępniona przez Komisję Europejską zawiera część danych gromadzonych przez domenę wspólnotową i zapewnia prowadzącym działalność w zakresie wyrobów akcyzowych możliwość sprawdzenia on-line podstawowych danych na temat ich kontrahentów:

• ważności numeru akcyzowego,

• grupy wyrobów akcyzowych, które mogą oni wysyłać lub odbierać z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy,

• rodzaju prowadzonej działalności (skład podatkowy/zarejestrowany handlowiec).

Zainteresowany podmiot może uzyskać te dane poprzez wprowadzenie do aplikacji SEED-on-Europa numeru akcyzowego kontrahenta.

Dostęp do SEED-on-Europa przedsiębiorcy mogą uzyskać na stronie internetowej: http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds/seedcau_pl.htm

oprac. Adam Kuchta

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ksiegowosc.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA