REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe oblicze polskiej administracji - zmiany w systemie ePUAP

REKLAMA

Dnia 9 czerwca 2011 r. weszły w życie dwa rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 kwietnia 2011 r. w sprawie zakresu i warunków korzystania z elektronicznej platformy usług administracji publicznej (Dz. U. z 2011 r. Nr 93, poz. 546) oraz w sprawie zasad potwierdzania, przedłużania ważności, wykorzystania i unieważniania profilu zaufanego elektronicznej platformy usług administracji publicznej (Dz. U. z 2011 r. Nr 93, poz. 547).

Rozporządzenia są aktami wykonawczymi do znowelizowanej ustawy o informatyzacji podmiotów realizujących zadania publiczne. Regulują one przede wszystkim sposób zakładania konta na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (dalej „ePUAP”), sposób prowadzenia katalogu usług na ePUAP, oraz zasady potwierdzania, ważności, wykorzystania i unieważniania profilu zaufanego ePUAP.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

System ePUAP służy realizacji zadań z dziedziny administracji publicznej za pośrednictwem Internetu. Korzystać z niego mogą użytkownicy, będący osobami fizycznymi, osobami prawnymi bądź jednostkami organizacyjnymi posiadającymi zdolność prawną, którzy założyli konto na ePUAP.

Na stronie www.epuap.gov.pl można zapoznać się z instrukcjami dotyczącymi zakładania konta i korzystania z usług za pośrednictwem ePUAP. Rejestracja polega jedynie na uzupełnieniu formularza o swoje dane. Konto uwierzytelniane jest hasłem bądź kwalifikowanym certyfikatem. Podmiotom innym niż osoby fizyczne zakładają konta zarejestrowani użytkownicy, stając się administratorami podmiotu. Użytkownik może działać w imieniu kilku podmiotów. Wszelkie zmiany danych, użytkownik zobowiązany jest niezwłocznie wprowadzić do swojego profilu. Może on również usunąć swoje konto wraz z danymi.

Tzw. profil zaufany to zbiór danych identyfikujących i opisujących osobę będącą użytkownikiem konta na ePUAP. Aby korzystać z tej bezpłatnej formy podpisu elektronicznego wystarczy zalogować się na www.epuap.gov.pl, zarejestrować się, a następnie złożyć wniosek o profil zaufany ePUAP i w ciągu 14 dni od daty przesłania wniosku osobiście potwierdzić swoje dane osobowe w punkcie potwierdzeń (tj. w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, u naczelnika urzędu skarbowego, u wojewody oraz konsula). Ta bezpłatna i prosta metoda uwierzytelnienia będzie wygodną alternatywą wobec odpłatnego podpisu elektronicznego w kontaktach z administracją publiczną.

REKLAMA

System ePUAP oraz przede wszystkim profil zaufany ePUAP to nowe oblicze administracji, niewątpliwie przyjaźniejszej bardziej przyjazne dla obywatela. Mając na względzie codzienny obraz polskiej administracji z punktu widzenia interesanta może brzmi to nieco zbyt fantastycznie, ale założeniem ww. zmian jest załatwianie za pośrednictwem ePUAP  swoich spraw, bez wychodzenia z domu i  oczekiwania w kolejce. Powinien on ułatwić  codzienne funkcjonowanie zarówno organom administracji, jak i usprawnić obsługę interesantów. Profil zaufania jest prosty w obsłudze i dostępny dla wszystkich osób korzystających z Internetu. Dzięki wykorzystaniu haseł i certyfikatów jest również bardzo bezpieczny. Pozostaje nam mieć również nadzieję, że oferta usług administracji oferowanych online będzie się stale poszerzać. Mając na względzie planowany rozwój bezpłatnego i powszechnie dostępnego Internetu, być może opisane zmiany są krokiem w kierunku tego, by w niedalekiej przyszłości wszelkie sprawy urzędowe mogły być załatwiane właśnie w takiej formie, co zmieniłoby zupełnie oblicze polskiej administracji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aneta Wrona-Kłoczko

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA