REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na co zwrócić uwagę przy zamówieniach poniżej 14 tys. euro

Marek Lubieniecki

REKLAMA

Podwyższeniu do 14 tys. euro uległ próg, powyżej którego trzeba stosować przepisy prawa zamówień publicznych. Jak prawidłowo wydatkować środki publiczne poniżej tej kwoty i nie narazić się na zarzut łamania prawa? Jaki jest sposób postępowania po podwyższeniu progu?

Artykułu 4 pkt 8 ustawy Prawa zamówień publicznych (p.z.p) nie stosuje się do zamówień i konkursów, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 14 tys. euro. Jednakże, aby zamawiający mógł stwierdzić, czy zamówienie przekracza wyżej wymieniony próg, powinien każdorazowo prawidłowo określić przedmiot zamówienia i jego szacunkową wartość na podstawie art. 29-35 ustawy p.z.p, aby w ten sposób uniknąć zarzutu naruszenia ustawy p.z.p. Nieprawidłowo przygotowany opis przedmiotu zamówienia czy niezachowanie należytej staranności w oszacowaniu wartości zamówienia stanowią naruszenia, które w zależności od kategorii zamawiającego mogą stać się podstawą nałożenia sankcji, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

W następstwie prawidłowego oszacowania wartości zamówienia i ustalenia, iż wartość nie przekracza kwoty 14 tys. euro, powinno się zastosować ustawę o finansach publicznych.

Reguły, którymi powinien kierować się zamawiający w przypadku zamówień nieprzekraczających progu 14 tys. euro, odnaleźć można w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych. W szczególności, zgodnie z brzmieniem jej art. 35 ust. 3 pkt 1, wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Porównanie więc stanu faktycznego istniejącego u zamawiającego w zakresie wydatkowania środków publicznych z powyższym stanem wymaganym nie powinno pozostawiać wątpliwości co do prawidłowości jego postępowania. Wypracowanie niezbędnego modelu postępowania z pewnością przyczyni się do osiągnięcia i utrwalenia pożądanego stanu.

W tych przypadkach, dla których zawarta będzie umowa, obowiązkiem zamawiającego będzie zastosować kodeks cywilny. Do umów zawartych w wyniku udzielenia zamówienia poniżej 14 tys. euro zastosujemy przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, w szczególności działu II odnośnie do zawierania umów. Nie będą miały zastosowania ograniczenia wynikające z ustawy Prawo zamówień publicznych w szczególności wynikające z art. 144 tej ustawy, oczywiście przy założeniu, że wprowadzane zmiany do zawartej umowy nie będą miały na celu obejścia obowiązujących przepisów, w tym m.in. dotyczących szacowania wartości zamówienia czy ogólnych zasad dokonywania wydatków wynikających z ustawy o finansach publicznych.

Nowelizacja przepisów ustawy p.z.p., pozwala na większą swobodę wydatkowania ze środków publicznych w zakresie zamówień do 14 tys. euro. Nie zwalnia jednak zamawiających od obowiązku przestrzegania szeregu ww. przepisów. Sprostanie wymogom prawidłowego nadzoru nad celowym, oszczędnym i efektywnym wydatkowaniem, przy znacznym zwiększeniu liczby udzielanych zamówień bez stosowania prawa zamówień publicznych, może mieć miejsce, gdy szczegółowe wytyczne i zasady postępowania zamawiających znajdą swoje odzwierciedlenie w ich regulaminach wewnętrznych.

MAREK LUBIENIECKI

ekspert w Kancelarii Zamówień Publicznych

PODSTAWA PRAWNA

n Ustawa z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz.U. nr 82, poz. 560).

n Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. nr 249, poz. 2104 ze zm.).

n Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. nr 14, poz. 114 ze zm.).

n Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 Kodeks cywilny (Dz. U. nr 16, poz. 93 ze zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA