REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na co zwrócić uwagę przy zamówieniach poniżej 14 tys. euro

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Lubieniecki

REKLAMA

Podwyższeniu do 14 tys. euro uległ próg, powyżej którego trzeba stosować przepisy prawa zamówień publicznych. Jak prawidłowo wydatkować środki publiczne poniżej tej kwoty i nie narazić się na zarzut łamania prawa? Jaki jest sposób postępowania po podwyższeniu progu?

Artykułu 4 pkt 8 ustawy Prawa zamówień publicznych (p.z.p) nie stosuje się do zamówień i konkursów, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 14 tys. euro. Jednakże, aby zamawiający mógł stwierdzić, czy zamówienie przekracza wyżej wymieniony próg, powinien każdorazowo prawidłowo określić przedmiot zamówienia i jego szacunkową wartość na podstawie art. 29-35 ustawy p.z.p, aby w ten sposób uniknąć zarzutu naruszenia ustawy p.z.p. Nieprawidłowo przygotowany opis przedmiotu zamówienia czy niezachowanie należytej staranności w oszacowaniu wartości zamówienia stanowią naruszenia, które w zależności od kategorii zamawiającego mogą stać się podstawą nałożenia sankcji, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

W następstwie prawidłowego oszacowania wartości zamówienia i ustalenia, iż wartość nie przekracza kwoty 14 tys. euro, powinno się zastosować ustawę o finansach publicznych.

Reguły, którymi powinien kierować się zamawiający w przypadku zamówień nieprzekraczających progu 14 tys. euro, odnaleźć można w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych. W szczególności, zgodnie z brzmieniem jej art. 35 ust. 3 pkt 1, wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Porównanie więc stanu faktycznego istniejącego u zamawiającego w zakresie wydatkowania środków publicznych z powyższym stanem wymaganym nie powinno pozostawiać wątpliwości co do prawidłowości jego postępowania. Wypracowanie niezbędnego modelu postępowania z pewnością przyczyni się do osiągnięcia i utrwalenia pożądanego stanu.

W tych przypadkach, dla których zawarta będzie umowa, obowiązkiem zamawiającego będzie zastosować kodeks cywilny. Do umów zawartych w wyniku udzielenia zamówienia poniżej 14 tys. euro zastosujemy przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, w szczególności działu II odnośnie do zawierania umów. Nie będą miały zastosowania ograniczenia wynikające z ustawy Prawo zamówień publicznych w szczególności wynikające z art. 144 tej ustawy, oczywiście przy założeniu, że wprowadzane zmiany do zawartej umowy nie będą miały na celu obejścia obowiązujących przepisów, w tym m.in. dotyczących szacowania wartości zamówienia czy ogólnych zasad dokonywania wydatków wynikających z ustawy o finansach publicznych.

Nowelizacja przepisów ustawy p.z.p., pozwala na większą swobodę wydatkowania ze środków publicznych w zakresie zamówień do 14 tys. euro. Nie zwalnia jednak zamawiających od obowiązku przestrzegania szeregu ww. przepisów. Sprostanie wymogom prawidłowego nadzoru nad celowym, oszczędnym i efektywnym wydatkowaniem, przy znacznym zwiększeniu liczby udzielanych zamówień bez stosowania prawa zamówień publicznych, może mieć miejsce, gdy szczegółowe wytyczne i zasady postępowania zamawiających znajdą swoje odzwierciedlenie w ich regulaminach wewnętrznych.

MAREK LUBIENIECKI

ekspert w Kancelarii Zamówień Publicznych

PODSTAWA PRAWNA

n Ustawa z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz.U. nr 82, poz. 560).

n Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. nr 249, poz. 2104 ze zm.).

n Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. nr 14, poz. 114 ze zm.).

n Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 Kodeks cywilny (Dz. U. nr 16, poz. 93 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Księgowość w erze automatyzacji. Eksperci spotkają się w Targach Kielce

Nowe technologie, presja legislacyjna i rosnące oczekiwania klientów nie pozostawiają złudzeń – biura rachunkowe muszą redefiniować swoje modele działania. VI Kongres Biur Rachunkowych, który odbędzie się 30 września i 1 października 2025 roku w Targach Kielce, to odpowiedź branży na dynamiczne zmiany w otoczeniu prawnym, podatkowym i organizacyjnym.

Nowe zasady rozliczania VAT przy imporcie towarów w procedurze uproszczonej – projekt nowelizacji ustawy opublikowany

Zmiany w przepisach celnych Unii Europejskiej wymusiły aktualizację krajowych regulacji dotyczących VAT. W piątek 19 lipca na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, przygotowany przez Ministerstwo Finansów. Nowelizacja ma istotne znaczenie dla przedsiębiorców korzystających z procedury uproszczonej przy imporcie towarów.

Darowizna od babci lub dziadka – kiedy nie zapłacisz podatku? Jest kilka warunków, które decydują o zwolnieniu

Otrzymałeś gotówkę od babci lub dziadka? Sprawdź, kiedy darowizna pieniężna nie podlega podatkowi od spadków i darowizn. Przepisy przewidują korzystne zwolnienia, ale warto znać limity kwoty wolnej i terminy zgłoszenia darowizny do urzędu skarbowego. Wyjaśniamy, co trzeba wiedzieć.

Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

REKLAMA

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

REKLAMA

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

REKLAMA