REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na co zwrócić uwagę przy zamówieniach poniżej 14 tys. euro

Marek Lubieniecki

REKLAMA

Podwyższeniu do 14 tys. euro uległ próg, powyżej którego trzeba stosować przepisy prawa zamówień publicznych. Jak prawidłowo wydatkować środki publiczne poniżej tej kwoty i nie narazić się na zarzut łamania prawa? Jaki jest sposób postępowania po podwyższeniu progu?

Artykułu 4 pkt 8 ustawy Prawa zamówień publicznych (p.z.p) nie stosuje się do zamówień i konkursów, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 14 tys. euro. Jednakże, aby zamawiający mógł stwierdzić, czy zamówienie przekracza wyżej wymieniony próg, powinien każdorazowo prawidłowo określić przedmiot zamówienia i jego szacunkową wartość na podstawie art. 29-35 ustawy p.z.p, aby w ten sposób uniknąć zarzutu naruszenia ustawy p.z.p. Nieprawidłowo przygotowany opis przedmiotu zamówienia czy niezachowanie należytej staranności w oszacowaniu wartości zamówienia stanowią naruszenia, które w zależności od kategorii zamawiającego mogą stać się podstawą nałożenia sankcji, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

W następstwie prawidłowego oszacowania wartości zamówienia i ustalenia, iż wartość nie przekracza kwoty 14 tys. euro, powinno się zastosować ustawę o finansach publicznych.

Reguły, którymi powinien kierować się zamawiający w przypadku zamówień nieprzekraczających progu 14 tys. euro, odnaleźć można w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych. W szczególności, zgodnie z brzmieniem jej art. 35 ust. 3 pkt 1, wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Porównanie więc stanu faktycznego istniejącego u zamawiającego w zakresie wydatkowania środków publicznych z powyższym stanem wymaganym nie powinno pozostawiać wątpliwości co do prawidłowości jego postępowania. Wypracowanie niezbędnego modelu postępowania z pewnością przyczyni się do osiągnięcia i utrwalenia pożądanego stanu.

W tych przypadkach, dla których zawarta będzie umowa, obowiązkiem zamawiającego będzie zastosować kodeks cywilny. Do umów zawartych w wyniku udzielenia zamówienia poniżej 14 tys. euro zastosujemy przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, w szczególności działu II odnośnie do zawierania umów. Nie będą miały zastosowania ograniczenia wynikające z ustawy Prawo zamówień publicznych w szczególności wynikające z art. 144 tej ustawy, oczywiście przy założeniu, że wprowadzane zmiany do zawartej umowy nie będą miały na celu obejścia obowiązujących przepisów, w tym m.in. dotyczących szacowania wartości zamówienia czy ogólnych zasad dokonywania wydatków wynikających z ustawy o finansach publicznych.

Nowelizacja przepisów ustawy p.z.p., pozwala na większą swobodę wydatkowania ze środków publicznych w zakresie zamówień do 14 tys. euro. Nie zwalnia jednak zamawiających od obowiązku przestrzegania szeregu ww. przepisów. Sprostanie wymogom prawidłowego nadzoru nad celowym, oszczędnym i efektywnym wydatkowaniem, przy znacznym zwiększeniu liczby udzielanych zamówień bez stosowania prawa zamówień publicznych, może mieć miejsce, gdy szczegółowe wytyczne i zasady postępowania zamawiających znajdą swoje odzwierciedlenie w ich regulaminach wewnętrznych.

MAREK LUBIENIECKI

ekspert w Kancelarii Zamówień Publicznych

PODSTAWA PRAWNA

n Ustawa z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz.U. nr 82, poz. 560).

n Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. nr 249, poz. 2104 ze zm.).

n Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. nr 14, poz. 114 ze zm.).

n Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 Kodeks cywilny (Dz. U. nr 16, poz. 93 ze zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA