Na co zwrócić uwagę przy zamówieniach poniżej 14 tys. euro
REKLAMA
Artykułu 4 pkt 8 ustawy Prawa zamówień publicznych (p.z.p) nie stosuje się do zamówień i konkursów, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 14 tys. euro. Jednakże, aby zamawiający mógł stwierdzić, czy zamówienie przekracza wyżej wymieniony próg, powinien każdorazowo prawidłowo określić przedmiot zamówienia i jego szacunkową wartość na podstawie art. 29-35 ustawy p.z.p, aby w ten sposób uniknąć zarzutu naruszenia ustawy p.z.p. Nieprawidłowo przygotowany opis przedmiotu zamówienia czy niezachowanie należytej staranności w oszacowaniu wartości zamówienia stanowią naruszenia, które w zależności od kategorii zamawiającego mogą stać się podstawą nałożenia sankcji, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
W następstwie prawidłowego oszacowania wartości zamówienia i ustalenia, iż wartość nie przekracza kwoty 14 tys. euro, powinno się zastosować ustawę o finansach publicznych.
Reguły, którymi powinien kierować się zamawiający w przypadku zamówień nieprzekraczających progu 14 tys. euro, odnaleźć można w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych. W szczególności, zgodnie z brzmieniem jej art. 35 ust. 3 pkt 1, wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Porównanie więc stanu faktycznego istniejącego u zamawiającego w zakresie wydatkowania środków publicznych z powyższym stanem wymaganym nie powinno pozostawiać wątpliwości co do prawidłowości jego postępowania. Wypracowanie niezbędnego modelu postępowania z pewnością przyczyni się do osiągnięcia i utrwalenia pożądanego stanu.
W tych przypadkach, dla których zawarta będzie umowa, obowiązkiem zamawiającego będzie zastosować kodeks cywilny. Do umów zawartych w wyniku udzielenia zamówienia poniżej 14 tys. euro zastosujemy przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, w szczególności działu II odnośnie do zawierania umów. Nie będą miały zastosowania ograniczenia wynikające z ustawy Prawo zamówień publicznych w szczególności wynikające z art. 144 tej ustawy, oczywiście przy założeniu, że wprowadzane zmiany do zawartej umowy nie będą miały na celu obejścia obowiązujących przepisów, w tym m.in. dotyczących szacowania wartości zamówienia czy ogólnych zasad dokonywania wydatków wynikających z ustawy o finansach publicznych.
Nowelizacja przepisów ustawy p.z.p., pozwala na większą swobodę wydatkowania ze środków publicznych w zakresie zamówień do 14 tys. euro. Nie zwalnia jednak zamawiających od obowiązku przestrzegania szeregu ww. przepisów. Sprostanie wymogom prawidłowego nadzoru nad celowym, oszczędnym i efektywnym wydatkowaniem, przy znacznym zwiększeniu liczby udzielanych zamówień bez stosowania prawa zamówień publicznych, może mieć miejsce, gdy szczegółowe wytyczne i zasady postępowania zamawiających znajdą swoje odzwierciedlenie w ich regulaminach wewnętrznych.
MAREK LUBIENIECKI
ekspert w Kancelarii Zamówień Publicznych
PODSTAWA PRAWNA
n Ustawa z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz.U. nr 82, poz. 560).
n Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. nr 249, poz. 2104 ze zm.).
n Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. nr 14, poz. 114 ze zm.).
n Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 Kodeks cywilny (Dz. U. nr 16, poz. 93 ze zm.).
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat