REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy kopie faktur dotyczących szkoleń pracowników urzędu miejskiego mogą być informacją publiczną?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyrok w interesującej sprawie dotyczącej skargi na bezczynność prezydenta miasta w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej (sygn. akt I OSK 2157/2011; wyrok z 3 stycznia 2012 r.). W uzasadnieniu powyższego wyroku Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że kopie faktur oraz rachunków dotyczących szkoleń pracowników i kierownictwa urzędu miejskiego, jak również szkoleń kierowników jednostek organizacyjnych miasta, stanowią informację publiczną.


Wyrok ten dotyczy ważnego zagadnienia, jakim jest dostęp obywateli do dokumentów dotyczących umów zawieranych przez podmioty publiczne, związanych z wydatkowaniem środków publicznych. Dane takie są przedmiotem zainteresowania zarówno podmiotów działających w interesie publicznym (np. organizacji monitorujących działalność władz), jak i podmiotów działających w interesie prywatnym (np. przedsiębiorców zainteresowanych eliminowaniem przypadków nieuczciwej konkurencji na rynku zamówień publicznych). Omawiany wyrok jest zatem ważny dla wszystkich osób zainteresowanych uzyskiwaniem tego rodzaju informacji od podmiotów publicznych.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

W stanie faktycznym sprawy, której dotyczy omawiany wyrok, we wniosku złożonym drogą elektroniczną, obywatel domagał się udostępnienia kopii wszystkich faktur oraz rachunków dotyczących szkoleń pracowników i kierownictwa urzędu miejskiego, jak również szkoleń dyrektorów wszystkich jednostek organizacyjnych, we wskazanym we wniosku okresie.

W odpowiedzi na powyższy wniosek prezydent miasta poinformował wnioskodawcę, że żądane dokumenty nie są objęte zakresem ustawy o dostępie do informacji publicznej, ponieważ nie stanowią dokumentów urzędowych, a także nie zawierają komunikatów w sprawach publicznych. Wobec powyższego, wnioskodawca wniósł do wojewódzkiego sądu administracyjnego skargę na bezczynność prezydenta miasta. W odpowiedzi na skargę, prezydent miasta wnosząc o jej oddalenie, argumentował, że informacje dotyczące szkoleń pracowników odnoszą się do działalności urzędu miejskiego jako pracodawcy. Prezydent miasta podnosił przy tym, że wykonywanie przez urząd miejski czynności w sferze prawa pracy nie jest wykonywaniem funkcji publicznych.

Co ciekawe, wojewódzki sąd administracyjny podzielił pogląd prezydenta miasta, że faktury i rachunki dotyczące szkoleń pracowników nie są dokumentami urzędowymi i nie zawierają informacji publicznej i oddalił skargę. Zdaniem wojewódzkiego sądu administracyjnego, dokumenty takie nie mogły być uznane za zawierające informację publiczną, ponieważ odzwierciedlają elementy treści umów cywilnoprawnych pomiędzy podmiotem publicznym a podmiotami trzecimi.

Skarżący wniósł od powyższego wyroku skargę kasacyjną, zarzucając wojewódzkiemu sądowi administracyjnemu błędną wykładnię ustawy o dostępie do informacji publicznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził w uzasadnieniu omawianego wyroku, że skarżący zasadnie zarzucił wojewódzkiemu sądowi administracyjnemu  naruszenie przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2001 r., Nr 112, poz. 1198 ze zm., dalej „ustawa”). Naczelny Sąd Administracyjny wskazał w tym kontekście na szeroki charakter pojęcia informacji publicznej na gruncie ustawy, które odnosi się do wszelkich spraw publicznych również wówczas, gdy wiadomość nie została wytworzona przez podmioty publiczne, a jedynie odnosi się do nich.

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że żądane przez skarżącego w omawianej sprawie faktury oraz rachunki dotyczące szkoleń, choć nie zostały wytworzone przez organ jednostki samorządu terytorialnego, to jednak odnosiły się do wydatkowania środków publicznych. Dokumenty tego rodzaju zawierają zatem informacje publiczne w rozumieniu ustawy.

Powyższy wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego należy ocenić pozytywnie, jako przejaw stosowania w praktyce sądowej szerokiego rozumienia pojęcia informacji publicznej. Organy władzy publicznej i inne podmioty zobowiązane do udostępniania informacji publicznych (np. podmioty dysponujące majątkiem publicznym) forsują niekiedy wąskie rozumienie tego pojęcia. Powyższe organy i podmioty rozpatrując wnioski o udostępnienie informacji publicznej, utożsamiają często błędnie informację publiczną wyłącznie z informacją o działaniach z zakresu władzy publicznej. Tymczasem również informacje o działaniach podmiotów publicznych w sferze cywilnoprawnej czy sferze zatrudnienia (zwłaszcza w zakresie dotyczącym wydatkowania środków publicznych), stanowią informacje publiczne. Interpretacja przyjęta przez Naczelny Sąd Administracyjny w uzasadnieniu omawianego wyroku pozwala zatem powoływać się względem organów władzy i podmiotów publicznych na szerokie rozumienie pojęcia informacji publicznej. Ma to istotne znaczenie dla wszystkich osób starających się np. o dostęp do treści umów cywilnoprawnych zawieranych przez takie organy i podmioty.

Krzysztof Niepytalski, aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PKWiU 2025 - będzie nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015.

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te świadczone na rzecz osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA

JPK_KR_PD już nadchodzi – nowy obowiązek dla podatników CIT. Czy Twoja firma jest gotowa?

Nowy plik JPK_KR_PD to nie tylko kolejne wymaganie fiskusa, ale prawdziwa rewolucja w raportowaniu księgowym. Od 2025 roku obowiązek ten obejmie duże firmy, od 2026 – podmioty zobowiązane do przesyłania ewidencji JPK VAT, a od kolejnego roku – pozostałych podatników CIT. Zmiany w planie kont, nowe struktury danych, testy, audyty – przygotowań jest sporo, a czasu coraz mniej. Zobacz, co musisz zrobić, by nie obudzić się z ręką w księgowym chaosie.

Kiedy członek rodziny współpracujący przy rodzinnym biznesie musi być zgłoszony do ZUS?

Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych nakłada obowiązek zgłoszenia do ZUS i odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne osób współpracujących z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność i z szeroko rozumianymi zleceniobiorcami. Podobnie czyni ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego. Analizy wymaga zatem, kto spełnia definicję takiej osoby współpracującej i czy jej sytuacja uzależniona jest od formy tej współpracy - umownej bądź bezumownej. Spory z ZUS w przedmiocie obowiązku objęcia osób współpracujących ubezpieczeniami społecznymi trafiają aż do Sądu Najwyższego, warto więc wziąć pod uwagę również aktualne orzecznictwo w tej materii.

Francuska Administracja Celna wprowadza nowy system Obligatoryjnej Koperty Logistycznej (ELO). Co muszą wiedzieć przewoźnicy? Uproszczenie procedur dla kierowców

ELO to cyfrowe rozwiązanie, które usprawni proces odprawy celnej na granicy między Francją a Wielką Brytanią. Jest to francuski odpowiednik GMR - system będzie wymagać utworzenia jednej elektronicznej „koperty logistycznej” dla każdego pojazdu, zawierającej wszystkie niezbędne dane celne oraz deklaracje bezpieczeństwa.

Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

REKLAMA

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

REKLAMA