REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy kopie faktur dotyczących szkoleń pracowników urzędu miejskiego mogą być informacją publiczną?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyrok w interesującej sprawie dotyczącej skargi na bezczynność prezydenta miasta w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej (sygn. akt I OSK 2157/2011; wyrok z 3 stycznia 2012 r.). W uzasadnieniu powyższego wyroku Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że kopie faktur oraz rachunków dotyczących szkoleń pracowników i kierownictwa urzędu miejskiego, jak również szkoleń kierowników jednostek organizacyjnych miasta, stanowią informację publiczną.

REKLAMA


Wyrok ten dotyczy ważnego zagadnienia, jakim jest dostęp obywateli do dokumentów dotyczących umów zawieranych przez podmioty publiczne, związanych z wydatkowaniem środków publicznych. Dane takie są przedmiotem zainteresowania zarówno podmiotów działających w interesie publicznym (np. organizacji monitorujących działalność władz), jak i podmiotów działających w interesie prywatnym (np. przedsiębiorców zainteresowanych eliminowaniem przypadków nieuczciwej konkurencji na rynku zamówień publicznych). Omawiany wyrok jest zatem ważny dla wszystkich osób zainteresowanych uzyskiwaniem tego rodzaju informacji od podmiotów publicznych.

REKLAMA

W stanie faktycznym sprawy, której dotyczy omawiany wyrok, we wniosku złożonym drogą elektroniczną, obywatel domagał się udostępnienia kopii wszystkich faktur oraz rachunków dotyczących szkoleń pracowników i kierownictwa urzędu miejskiego, jak również szkoleń dyrektorów wszystkich jednostek organizacyjnych, we wskazanym we wniosku okresie.

REKLAMA

W odpowiedzi na powyższy wniosek prezydent miasta poinformował wnioskodawcę, że żądane dokumenty nie są objęte zakresem ustawy o dostępie do informacji publicznej, ponieważ nie stanowią dokumentów urzędowych, a także nie zawierają komunikatów w sprawach publicznych. Wobec powyższego, wnioskodawca wniósł do wojewódzkiego sądu administracyjnego skargę na bezczynność prezydenta miasta. W odpowiedzi na skargę, prezydent miasta wnosząc o jej oddalenie, argumentował, że informacje dotyczące szkoleń pracowników odnoszą się do działalności urzędu miejskiego jako pracodawcy. Prezydent miasta podnosił przy tym, że wykonywanie przez urząd miejski czynności w sferze prawa pracy nie jest wykonywaniem funkcji publicznych.

Co ciekawe, wojewódzki sąd administracyjny podzielił pogląd prezydenta miasta, że faktury i rachunki dotyczące szkoleń pracowników nie są dokumentami urzędowymi i nie zawierają informacji publicznej i oddalił skargę. Zdaniem wojewódzkiego sądu administracyjnego, dokumenty takie nie mogły być uznane za zawierające informację publiczną, ponieważ odzwierciedlają elementy treści umów cywilnoprawnych pomiędzy podmiotem publicznym a podmiotami trzecimi.

Skarżący wniósł od powyższego wyroku skargę kasacyjną, zarzucając wojewódzkiemu sądowi administracyjnemu błędną wykładnię ustawy o dostępie do informacji publicznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził w uzasadnieniu omawianego wyroku, że skarżący zasadnie zarzucił wojewódzkiemu sądowi administracyjnemu  naruszenie przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2001 r., Nr 112, poz. 1198 ze zm., dalej „ustawa”). Naczelny Sąd Administracyjny wskazał w tym kontekście na szeroki charakter pojęcia informacji publicznej na gruncie ustawy, które odnosi się do wszelkich spraw publicznych również wówczas, gdy wiadomość nie została wytworzona przez podmioty publiczne, a jedynie odnosi się do nich.

Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że żądane przez skarżącego w omawianej sprawie faktury oraz rachunki dotyczące szkoleń, choć nie zostały wytworzone przez organ jednostki samorządu terytorialnego, to jednak odnosiły się do wydatkowania środków publicznych. Dokumenty tego rodzaju zawierają zatem informacje publiczne w rozumieniu ustawy.

Powyższy wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego należy ocenić pozytywnie, jako przejaw stosowania w praktyce sądowej szerokiego rozumienia pojęcia informacji publicznej. Organy władzy publicznej i inne podmioty zobowiązane do udostępniania informacji publicznych (np. podmioty dysponujące majątkiem publicznym) forsują niekiedy wąskie rozumienie tego pojęcia. Powyższe organy i podmioty rozpatrując wnioski o udostępnienie informacji publicznej, utożsamiają często błędnie informację publiczną wyłącznie z informacją o działaniach z zakresu władzy publicznej. Tymczasem również informacje o działaniach podmiotów publicznych w sferze cywilnoprawnej czy sferze zatrudnienia (zwłaszcza w zakresie dotyczącym wydatkowania środków publicznych), stanowią informacje publiczne. Interpretacja przyjęta przez Naczelny Sąd Administracyjny w uzasadnieniu omawianego wyroku pozwala zatem powoływać się względem organów władzy i podmiotów publicznych na szerokie rozumienie pojęcia informacji publicznej. Ma to istotne znaczenie dla wszystkich osób starających się np. o dostęp do treści umów cywilnoprawnych zawieranych przez takie organy i podmioty.

Krzysztof Niepytalski, aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA