REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy kopie faktur dotyczących szkoleń pracowników urzędu miejskiego mogą być informacją publiczną?

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyrok w interesującej sprawie dotyczącej skargi na bezczynność prezydenta miasta w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej (sygn. akt I OSK 2157/2011; wyrok z 3 stycznia 2012 r.). W uzasadnieniu powyższego wyroku Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że kopie faktur oraz rachunków dotyczących szkoleń pracowników i kierownictwa urzędu miejskiego, jak również szkoleń kierowników jednostek organizacyjnych miasta, stanowią informację publiczną.


Wyrok ten dotyczy ważnego zagadnienia, jakim jest dostęp obywateli do dokumentów dotyczących umów zawieranych przez podmioty publiczne, związanych z wydatkowaniem środków publicznych. Dane takie są przedmiotem zainteresowania zarówno podmiotów działających w interesie publicznym (np. organizacji monitorujących działalność władz), jak i podmiotów działających w interesie prywatnym (np. przedsiębiorców zainteresowanych eliminowaniem przypadków nieuczciwej konkurencji na rynku zamówień publicznych). Omawiany wyrok jest zatem ważny dla wszystkich osób zainteresowanych uzyskiwaniem tego rodzaju informacji od podmiotów publicznych.

Autopromocja

W stanie faktycznym sprawy, której dotyczy omawiany wyrok, we wniosku złożonym drogą elektroniczną, obywatel domagał się udostępnienia kopii wszystkich faktur oraz rachunków dotyczących szkoleń pracowników i kierownictwa urzędu miejskiego, jak również szkoleń dyrektorów wszystkich jednostek organizacyjnych, we wskazanym we wniosku okresie.

W odpowiedzi na powyższy wniosek prezydent miasta poinformował wnioskodawcę, że żądane dokumenty nie są objęte zakresem ustawy o dostępie do informacji publicznej, ponieważ nie stanowią dokumentów urzędowych, a także nie zawierają komunikatów w sprawach publicznych. Wobec powyższego, wnioskodawca wniósł do wojewódzkiego sądu administracyjnego skargę na bezczynność prezydenta miasta. W odpowiedzi na skargę, prezydent miasta wnosząc o jej oddalenie, argumentował, że informacje dotyczące szkoleń pracowników odnoszą się do działalności urzędu miejskiego jako pracodawcy. Prezydent miasta podnosił przy tym, że wykonywanie przez urząd miejski czynności w sferze prawa pracy nie jest wykonywaniem funkcji publicznych.

Co ciekawe, wojewódzki sąd administracyjny podzielił pogląd prezydenta miasta, że faktury i rachunki dotyczące szkoleń pracowników nie są dokumentami urzędowymi i nie zawierają informacji publicznej i oddalił skargę. Zdaniem wojewódzkiego sądu administracyjnego, dokumenty takie nie mogły być uznane za zawierające informację publiczną, ponieważ odzwierciedlają elementy treści umów cywilnoprawnych pomiędzy podmiotem publicznym a podmiotami trzecimi.

Skarżący wniósł od powyższego wyroku skargę kasacyjną, zarzucając wojewódzkiemu sądowi administracyjnemu błędną wykładnię ustawy o dostępie do informacji publicznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził w uzasadnieniu omawianego wyroku, że skarżący zasadnie zarzucił wojewódzkiemu sądowi administracyjnemu  naruszenie przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2001 r., Nr 112, poz. 1198 ze zm., dalej „ustawa”). Naczelny Sąd Administracyjny wskazał w tym kontekście na szeroki charakter pojęcia informacji publicznej na gruncie ustawy, które odnosi się do wszelkich spraw publicznych również wówczas, gdy wiadomość nie została wytworzona przez podmioty publiczne, a jedynie odnosi się do nich.

Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że żądane przez skarżącego w omawianej sprawie faktury oraz rachunki dotyczące szkoleń, choć nie zostały wytworzone przez organ jednostki samorządu terytorialnego, to jednak odnosiły się do wydatkowania środków publicznych. Dokumenty tego rodzaju zawierają zatem informacje publiczne w rozumieniu ustawy.

Powyższy wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego należy ocenić pozytywnie, jako przejaw stosowania w praktyce sądowej szerokiego rozumienia pojęcia informacji publicznej. Organy władzy publicznej i inne podmioty zobowiązane do udostępniania informacji publicznych (np. podmioty dysponujące majątkiem publicznym) forsują niekiedy wąskie rozumienie tego pojęcia. Powyższe organy i podmioty rozpatrując wnioski o udostępnienie informacji publicznej, utożsamiają często błędnie informację publiczną wyłącznie z informacją o działaniach z zakresu władzy publicznej. Tymczasem również informacje o działaniach podmiotów publicznych w sferze cywilnoprawnej czy sferze zatrudnienia (zwłaszcza w zakresie dotyczącym wydatkowania środków publicznych), stanowią informacje publiczne. Interpretacja przyjęta przez Naczelny Sąd Administracyjny w uzasadnieniu omawianego wyroku pozwala zatem powoływać się względem organów władzy i podmiotów publicznych na szerokie rozumienie pojęcia informacji publicznej. Ma to istotne znaczenie dla wszystkich osób starających się np. o dostęp do treści umów cywilnoprawnych zawieranych przez takie organy i podmioty.

Krzysztof Niepytalski, aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    KSeF 2023/2024. Nadawanie uprawnień większej liczbie pracowników [Komunikat MF]. Samofakturowanie, biura rachunkowe, JST i jednostki wewnętrzne

    Jak nadawać uprawnienia do KSeF większej liczbie pracowników? Uwierzytelnienie i autoryzacja w KSeF zapewnia podatnikowi pełen zakres uprawnień. Ministerstwo Finansów informuje, że poza podatnikiem w systemie może działać podmiot uprawniony przez tego podatnika, np. biuro rachunkowe lub konkretna osoba fizyczna. Korzyści jakie otrzymuje podatnik po uwierzytelnieniu to możliwość przeglądania, wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych. 

    Szybsze rozliczanie inwestycji i podwyższenie limitu odpisów amortyzacyjnych do 200 tys. zł

    Szybsze rozliczanie inwestycji i podwyższenie limitu odpisów amortyzacyjnych. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o podatku dochodowym od osób prawnych i od osób fizycznych. Nowelizacja ma umożliwić przedsiębiorcom szybsze rozliczenie poniesionych wydatków inwestycyjnych. W projekcie proponuje się również podwyższenie do 200 tys. zł limitu odpisów amortyzacyjnych.

    E-faktury będą obowiązkowe w całej Unii Europejskiej. Czy KSeF przygotuje polskich przedsiębiorców?

    E-faktury będą obowiązywały w całej Unii Europejskiej. Od 1 stycznia 2024 roku państwa członkowskie UE będą mogły nałożyć na podatników obowiązek wystawiania faktu elektronicznych bez konieczności uzyskania decyzji derogacyjnej od KE. Od 2028 roku to rozwiązanie powinno być obligatoryjne w całej Unii Europejskiej, data nie jest jednak potwierdzona. System zaprezentowany przez Komisję Europejską określany jest jako VAT in Digital Age (ViDA). Ma on na celu dostosowanie obecnego systemu rozliczeń VAT do współczesnych wyzwań ery cyfrowej.

    Projekt objaśnień podatku u źródła (WHT) wciąż wzbudza wątpliwości

    Obecny projekt objaśnień jest już kolejnym projektem, który ma definiować zagadnienia podatku WHT i obejmuje przepisy obowiązujące od początku 2022 r. Pierwszy projekt ujrzał światło dzienne w czerwcu 2019 r., jednak nigdy nie wszedł w życie. Nowy projekt objaśnień WHT budzi jednak nowe wątpliwości w zakresie interpretowania i stosowania przepisów w zakresie WHT, co przy jednoczesnym wzroście kontroli wśród podatników w zakresie tego podatku rodzi dodatkowe obawy. 

    Zerowy VAT na żywność w I kwartale 2024 r. Jest rozporządzenie!

    Rozporządzenie w sprawie zerowego VAT na żywność w I kwartale 2024 r. zostało dzisiaj po południu opublikowane w Dzienniku Ustaw.

    Na co płatnicy WHT muszą uważać składając oświadczenie WH-OSC? Jakie błędy są najczęściej popełniane?

    Ustawa o Polskim Ładzie 1 stycznia 2022 r.  wprowadziła mechanizm pay & refund w rozliczeniach z tytułu podatku u źródła (WHT). Mechanizmem objęte zostały należności z tytułu dywidend, odsetek i należności licencyjnych, wypłacanych na rzecz jednego podmiotu powiązanego, których łączna kwota przekracza 2 mln zł w roku podatkowym. Co istotne, w odniesieniu do nadwyżki ponad 2 mln zł nie przewidziano możliwości zastosowania zwolnienia z ustawy o CIT ani preferencji wynikających z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. 

    Kiedy nie trzeba zgłaszać darowizny?

    Zastanawiasz się, czy musisz składać formularz SD-Z2, aby zgłosić otrzymaną od rodziny darowiznę. Wyjaśniamy, kiedy nie trzeba tego robić. A gdy zajdzie taka konieczność, podajemy informację, jak można dokonać tego przez internet, korzystając z usług rządowych.

    Akcyjny (opcyjny) program motywacyjny ESOP - projektowanie i wdrażanie

    Co to jest akcyjny (opcyjny) program motywacyjny (menedżerski) ESOP? - idea, korzyści, koszty oraz skutki

    Ile aktualnie wynosi wartość oficjalnych aktywów rezerwowych Polski?

    Oficjalne aktywa rezerwowe Polski to 170,9 mld euro, a w przeliczeniu na dolary amerykańskie 186,7 mld - poinformował dzisiaj Narodowy Bank Polski. Są to dane na koniec listopada 2023 r.

    Taryfa celna 2024 - opublikowano Wspólną Taryfę Celną i tablice korelacyjne na przyszły rok oraz listy nowych i usuniętych kodów CN

    Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował, że w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej serii L z 31 października 2023 roku zostało opublikowane rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/2364 z 26 września 2023 r. zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej. Rozporządzenie to stosuje się od 1 stycznia 2024 roku.

    REKLAMA