REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Częściowe wycofanie wkładu ze spółki osobowej – opodatkowanie w 2022 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Częściowe wycofanie wkładu ze spółki osobowej – opodatkowanie w 2022 roku
Częściowe wycofanie wkładu ze spółki osobowej – opodatkowanie w 2022 roku

REKLAMA

REKLAMA

Polski Ład przyzwyczaił nas już do tego, że wiele w nim zmian, które trudno nazwać korzystnymi z punktu widzenia podatnika. Przykładem jest zmiana zasad opodatkowania częściowego wycofania wkładu ze spółki osobowej. Choć zmiana ma swoje plusy, ponieważ określając, kiedy powstaje przychód podatkowy kończy spory na linii podatnik-fiskus, niewątpliwie dla wspólników planujących ograniczenie swojego wkładu w spółce jest niekorzystna. Trudno bowiem za korzyść uznać fakt, że obecnie wycofanie części wkładu ze spółki pod kątem podatkowym równoznaczne jest z całkowitym jej opuszczeniem.

Zmiany w PIT od 2022 roku

Zmiana przepisów, która wraz z Polskim Ładem, weszła w życie z początkiem 2022 roku dotyczy spółek osobowych, choć nie wszystkich. Nowe zasady obejmują spółki jawne i partnerskie, omijając spółki komandytowe, które od zeszłego roku płacą CIT, a nie PIT.

REKLAMA

Autopromocja

Zwrot części wkładu w spółce osobowej - pieniężny lub rzeczowy

Zwrot części wkładu w spółce może mieć dwie postaci: pieniężną bądź niepieniężną. W obu przypadkach mamy do czynienia z powstaniem przychodu z działalności gospodarczej i obowiązkiem podatkowym, przy czym przy zwrocie rzeczowym egzekucja tego obowiązku następuje dopiero, kiedy wspólnik zdecyduje się odpłatnie zbyć zwrócony majątek, o ile zrobi to w okresie krótszym niż 6 lat od momentu wycofania części wkładu.

Jak obniżyć podstawę opodatkowania?

W myśl nowych przepisów przychód powstały w wyniku zwrotu wspólnikowi części jego wkładu w spółce, można jednak zmniejszyć, obniżając tym samym podstawę opodatkowania.

W przypadku zwrotu w formie pieniężnej wpływ na to obniżenie mogą mieć: zyski spółki opodatkowane w przeszłości, jak również wydatki poniesione na nabycie ogółu praw i obowiązków w tej spółce. Stosujemy tu zasadę proporcjonalności. Dla przykładu obniżenie wkładu wspólnika w spółce o 25% pozwoli zmniejszyć przychody o 25% opodatkowanych wcześniej zysków spółki lub 25% wydatków na nabycie lub objęcie prawa do udziału. Możliwa jest nawet sytuacja, że dochód do opodatkowania w ogóle nie powstanie - gdy kwota zwrotu części wkładu jest równa kwocie wydatków poniesionych przez wspólnika na objęcie ogółu praw i obowiązków.

Z kolei, jeśli zwrot części wkładu wspólnika następuje w formie niepieniężnej i zdecyduje się on sprzedać otrzymany majątek (przed upływem 6 lat) to powstały w ten sposób przychód można obniżyć o wydatki poniesione na nabycie lub wytworzenie otrzymanych składników majątku, o ile wcześniej nie rozliczono ich w formie np. amortyzacji. Należy jednak pamiętać, że jeśli wspólnik nie planuje sprzedaży składnika majątku przekazanego mu jako zwrot części jego wkładu albo planuje sprzedaż dopiero w późniejszym okresie (po upływie 6 lat) to nie pojawi się żaden obowiązek podatkowy, co w takiej konkretnie sytuacji może stanowić przewagę formy niepieniężnej nad pieniężną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od reguły zawsze są wyjątki

Jak to jednak bywa w prawodawstwie nie brakuje wyjątków od reguły. Jeśli zwrot części wkładu wspólnika przyjmuje postać przekazania mu udziałów, papierów wartościowych, akcji, tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych bądź pochodnych instrumentów finansowych, to przychód podatkowy powstaje w momencie ich sprzedaży, ale bez ograniczenia do 6 lat. Nawet sprzedaż po tym okresie stworzy przychód, choć w tym miejscu kolejna różnica: nie będzie to przychód z działalności gospodarczej, ale przychód z kapitałów pieniężnych, zatem stawka opodatkowania wynosić będzie 19%.

Opodatkowanie częściowego wycofania wkładu ze spółki osobowej w 2022 roku. Są plusy i minusy

Nowelizacja ma swoje dobre strony, porządkując kwestie wycofania części wkładu w spółce, tak aby nie budziły wątpliwości i sporów na linii podatnik-organy skarbowe. Dotychczas stanowisko było niejednoznaczne. Ustawa jasno określała powstanie przychodu podatkowego jedynie w sytuacji całkowitego opuszczenia spółki osobowej, nie odnosząc się jednoznacznie do częściowego wycofania wkładu, co było neutralne podatkowo. Mimo to, organy skarbowe utożsamiały te dwie sytuacje, rozciągając przepisy określające obowiązki podatkowe także na sytuacje, gdy wspólnik tylko zmniejszał swój wkład. Jednocześnie nie brakowało wyroków Sądów Administracyjnych, które w takich sytuacjach wskazywały na korzyść podatnika, a więc na nadinterpretację przepisów ze strony urzędów skarbowych.

Można założyć, że określenie zasad powstania przychodu przy częściowym wycofaniu wkładu ze spółki i jego opodatkowania, zakończy wszelkie spory. Z drugiej jednak strony może znacznie ograniczyć takie kroki wspólników, ponieważ staną się one mało opłacalne. Z pewnością każda decyzja o częściowym wycofaniu się ze spółki wymaga dokładnej weryfikacji i oceny, jaki przychód powstaje, jak można go ewentualnie obniżyć i ostatecznie, jaki obowiązek podatkowy powstaje.

Milana Krzemień, Adwokat, Partner Zarządzający KZ Legal (Krzemień Zaliwska Adwokaci i Radcowie Prawni S.K.A.), oraz autorka bloga Tozalezy.com

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA