REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Deklaracja VAT-7 - kto musi rozliczyć się na nowym formularzu

Joanna Dmowska
Joanna Dmowska
Prawnik specjalizujący się w zagadnieniach dotyczących podatku VAT, redaktor naczelna Biuletynu VAT, autorka licznych publikacji w czasopismach branżowych oraz kilkunastu specjalistycznych wydawnictw książkowych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2013 r. obowiązują nowe wzory deklaracji VAT-7(13), VAT-7K(7) i VAT-7D(4). Przepisy przejściowe pozwalają do rozliczenia za ostatni okres rozliczeniowy 2013 r. stosować poprzednie wzory. Nie wszyscy jednak podatnicy mogą stosować stare wzory.


Godzina z VAT 2013. Słuchaj codziennie o godz. 12.00 w Radio INFOR.PL

REKLAMA

Autopromocja


Nowe deklaracje wprowadza rozporządzenie Ministra Finansów z 14 grudnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług - Dz.U. poz. 1550.

Nowe wzory deklaracji zasadniczo nie różnią się od poprzednich, z tą różnicą, że nowe formularze dostosowano do zmienionych zasad stosowania ulgi na złe długi.

 

Wierzytelności nieściągalne a VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 


Kto nie może rozliczać się na starych formularzach


Deklarację za styczeń na
formularzu VAT-7(13), czyli na nowym formularzu, muszą złożyć podatnicy, gdy za ten okres:

1) korygują podstawę opodatkowania oraz kwotę podatku należnego na podstawie art. 89a ustawy, czyli korzystają z ulgi na złe długi, lub

2) dokonują zwiększenia podatku naliczonego na podstawie art. 89b ust. 4 ustawy, czyli w przypadku gdy skorygowali niezapłacony VAT, a następnie zapłacili należność z tej faktury i przysługuje im prawo do ponownego odliczenia.

Ad 1. Ulga na złe długi rozliczana przez wierzyciela

Od 1 stycznia 2013 r. obowiązują nowe zasady rozliczania ulgi na złe długi. Przepisy przejściowe nie pozwalają jednak rozliczać według nowych zasad wszystkich wierzytelności, lecz tylko te, które powstały 4 sierpnia 2012 r. i później.

O tym, jak ustalić, które zasady rozliczania ulgi na złe długi stosujemy i jakie warunki należy spełnić, pisaliśmy w numerze 1/2013 BV, patrz: specjalny dodatek: Jak skutecznie skorzystać z ulgi na złe długi w 2013 r. - instrukcja dla wierzyciela.

Metoda kasowa w VAT - zmiany 2013

Czy zatem nowe deklaracje mogą stosować wszyscy podatnicy, którzy będą rozliczać ulgę na złe długi, czy tylko ci, którzy będą rozliczać ulgę na nowych zasadach? Prawidłowa jest druga odpowiedź. Wynika to z przepisów przejściowych rozporządzenia wprowadzającego nowe deklaracje (§ 2 ust. 3 rozporządzenia), według których nowe deklaracje są obowiązkowe dla podatników korygujących podstawę opodatkowania oraz kwotę podatku należnego. Wierzyciel koryguje podstawę opodatkowania i podatek należny tylko, gdy stosuje nowe zasady korzystania z ulgi na złe długi (tj. koryguje VAT i wartość netto obrotu). Gdy stosuje zasady obowiązujące do 31 grudnia 2012 r., koryguje tylko VAT należny. Ta sama zasada dotyczy formularza VAT-ZD.

 

WAŻNE

Nową deklarację VAT-7(13) obowiązkowo będą musieli stosować podatnicy w rozliczeniu za okres, w którym rozliczają ulgę na złe długi według nowych zasad.

W takiej sytuacji w części G. INFORMACJE O ZAŁĄCZNIKACH w poz. 73 należy zaznaczyć kwadrat nr 1 „tak”, gdyż obowiązuje złożenie zawiadomienia o skorygowaniu podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego (VAT-ZD). Natomiast w poz. 74 należy wpisać liczbę załączników formularza VAT-ZD.

Zmiany VAT dotyczące fakturowania

Nowe wzory deklaracji podatkowych VAT

PRZYKŁAD

Spółka Alfa sprzedała towar kontrahentowi, co udokumentowała fakturą nr FV 12365/08/13 o wartości netto 100 000 zł, VAT 23 000 zł. Termin płatności upłynął 25 sierpnia 2012 r., natomiast 150 dzień od terminu płatności upłynął w styczniu 2013 r. Oznacza to, że wierzytelność można uznać za nieściągalną. Spółka Alfa spełnia wszystkie warunki, aby rozliczyć ulgę na złe długi. Do dnia złożenia deklaracji wierzytelność nie została uregulowana.

Sprzedaż opodatkowana stawką 23% wyniosła w styczniu: wartość netto 460 000 zł, VAT 105 800 zł.

Zakupy: wartość netto 123 000 zł, VAT 27 361 zł.

Dlatego należy wypełnić deklarację VAT-7 wraz z formularzem VAT-ZD w następujący sposób.

Gdy stosujemy poprzednie zasady rozliczania ulgi na złe długi, możemy wykorzystać poprzedni wzór deklaracji. Niezależnie od tego, jaki formularz deklaracji VAT-7 składamy, w takiej sytuacji nie stosujemy nowego wzoru zawiadomienia VAT-ZD.

Więcej na ten temat przeczytasz na Platformie Księgowych www.inforfk.pl w artykule "Kto musi rozliczyć VAT za styczeń na nowym wzorze deklaracji VAT-7" >>

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA