REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Deklaracja VAT-7 - kto musi rozliczyć się na nowym formularzu

Joanna Dmowska
Joanna Dmowska
Prawnik specjalizujący się w zagadnieniach dotyczących podatku VAT, redaktor naczelna Biuletynu VAT, autorka licznych publikacji w czasopismach branżowych oraz kilkunastu specjalistycznych wydawnictw książkowych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2013 r. obowiązują nowe wzory deklaracji VAT-7(13), VAT-7K(7) i VAT-7D(4). Przepisy przejściowe pozwalają do rozliczenia za ostatni okres rozliczeniowy 2013 r. stosować poprzednie wzory. Nie wszyscy jednak podatnicy mogą stosować stare wzory.


Godzina z VAT 2013. Słuchaj codziennie o godz. 12.00 w Radio INFOR.PL

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Nowe deklaracje wprowadza rozporządzenie Ministra Finansów z 14 grudnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług - Dz.U. poz. 1550.

Nowe wzory deklaracji zasadniczo nie różnią się od poprzednich, z tą różnicą, że nowe formularze dostosowano do zmienionych zasad stosowania ulgi na złe długi.

 

REKLAMA

Wierzytelności nieściągalne a VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 


Kto nie może rozliczać się na starych formularzach


Deklarację za styczeń na
formularzu VAT-7(13), czyli na nowym formularzu, muszą złożyć podatnicy, gdy za ten okres:

1) korygują podstawę opodatkowania oraz kwotę podatku należnego na podstawie art. 89a ustawy, czyli korzystają z ulgi na złe długi, lub

2) dokonują zwiększenia podatku naliczonego na podstawie art. 89b ust. 4 ustawy, czyli w przypadku gdy skorygowali niezapłacony VAT, a następnie zapłacili należność z tej faktury i przysługuje im prawo do ponownego odliczenia.

Ad 1. Ulga na złe długi rozliczana przez wierzyciela

Od 1 stycznia 2013 r. obowiązują nowe zasady rozliczania ulgi na złe długi. Przepisy przejściowe nie pozwalają jednak rozliczać według nowych zasad wszystkich wierzytelności, lecz tylko te, które powstały 4 sierpnia 2012 r. i później.

O tym, jak ustalić, które zasady rozliczania ulgi na złe długi stosujemy i jakie warunki należy spełnić, pisaliśmy w numerze 1/2013 BV, patrz: specjalny dodatek: Jak skutecznie skorzystać z ulgi na złe długi w 2013 r. - instrukcja dla wierzyciela.

Metoda kasowa w VAT - zmiany 2013

Czy zatem nowe deklaracje mogą stosować wszyscy podatnicy, którzy będą rozliczać ulgę na złe długi, czy tylko ci, którzy będą rozliczać ulgę na nowych zasadach? Prawidłowa jest druga odpowiedź. Wynika to z przepisów przejściowych rozporządzenia wprowadzającego nowe deklaracje (§ 2 ust. 3 rozporządzenia), według których nowe deklaracje są obowiązkowe dla podatników korygujących podstawę opodatkowania oraz kwotę podatku należnego. Wierzyciel koryguje podstawę opodatkowania i podatek należny tylko, gdy stosuje nowe zasady korzystania z ulgi na złe długi (tj. koryguje VAT i wartość netto obrotu). Gdy stosuje zasady obowiązujące do 31 grudnia 2012 r., koryguje tylko VAT należny. Ta sama zasada dotyczy formularza VAT-ZD.

 

WAŻNE

Nową deklarację VAT-7(13) obowiązkowo będą musieli stosować podatnicy w rozliczeniu za okres, w którym rozliczają ulgę na złe długi według nowych zasad.

W takiej sytuacji w części G. INFORMACJE O ZAŁĄCZNIKACH w poz. 73 należy zaznaczyć kwadrat nr 1 „tak”, gdyż obowiązuje złożenie zawiadomienia o skorygowaniu podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego (VAT-ZD). Natomiast w poz. 74 należy wpisać liczbę załączników formularza VAT-ZD.

Zmiany VAT dotyczące fakturowania

Nowe wzory deklaracji podatkowych VAT

PRZYKŁAD

Spółka Alfa sprzedała towar kontrahentowi, co udokumentowała fakturą nr FV 12365/08/13 o wartości netto 100 000 zł, VAT 23 000 zł. Termin płatności upłynął 25 sierpnia 2012 r., natomiast 150 dzień od terminu płatności upłynął w styczniu 2013 r. Oznacza to, że wierzytelność można uznać za nieściągalną. Spółka Alfa spełnia wszystkie warunki, aby rozliczyć ulgę na złe długi. Do dnia złożenia deklaracji wierzytelność nie została uregulowana.

Sprzedaż opodatkowana stawką 23% wyniosła w styczniu: wartość netto 460 000 zł, VAT 105 800 zł.

Zakupy: wartość netto 123 000 zł, VAT 27 361 zł.

Dlatego należy wypełnić deklarację VAT-7 wraz z formularzem VAT-ZD w następujący sposób.

Gdy stosujemy poprzednie zasady rozliczania ulgi na złe długi, możemy wykorzystać poprzedni wzór deklaracji. Niezależnie od tego, jaki formularz deklaracji VAT-7 składamy, w takiej sytuacji nie stosujemy nowego wzoru zawiadomienia VAT-ZD.

Więcej na ten temat przeczytasz na Platformie Księgowych www.inforfk.pl w artykule "Kto musi rozliczyć VAT za styczeń na nowym wzorze deklaracji VAT-7" >>

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA