REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy błędna nazwa nabywcy na fakturze wymaga korekty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Florys
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jestem czynnym podatnikiem VAT. Prowadzę zakład produkcyjny. Ostatnio w fakturze zakupu towaru została zamieniona kolejność nazwy naszego zakładu. Zamiast Zakład Odlewniczy METAL jest METAL Zakład Odlewniczy. Czy jest to błąd, który sprzedawca powinien poprawić?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

W opisanym przypadku nie ma obowiązku dokonania korekty błędu. Organy podatkowe nie powinny kwestionować odliczenia podatku naliczonego z faktury z takim błędem (i w praktyce tego nie robią). Z faktury bowiem jasno wynika, kto nabył towar - znajduje się tam pełna nazwa podatnika. W przypadku gdy błędna nazwa budzi wątpliwości co do tożsamości nabywcy, błąd może skorygować zarówno sprzedawca, wystawiając fakturę korygującą, jak i sam nabywca, wystawiając notę korygującą. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Poprawnie wystawiona faktura VAT stanowi podstawę do odliczenia VAT naliczonego. Powinna zatem zawierać między innymi imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy. Oznacza to, że nazwa podatnika - nabywcy powinna znaleźć się na fakturze (aby było w ogóle wiadomo, że to on zakupił towar i że ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z tej faktury) i powinna być ona prawidłowa.

W sytuacji przedstawionej w pytaniu nabywca otrzymał fakturę z błędnie wpisaną nazwą, czyli fakturę z błędem. Organy podatkowe nie powinny jednak kwestionować odliczenia podatku naliczonego z faktury z takim błędem (i w praktyce tego nie robią). Tak naprawdę cała nazwa nabywcy jest na fakturze, a jedynie została zamieniona kolejność słów nazwy podatnika. Z faktury jasno wynika, kto nabył towar - znajduje się tam pełna nazwa podatnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jedynie w przypadku gdy błąd w nazwie nabywcy może budzić wątpliwości co do tożsamości nabywcy i co do jego prawa do odliczenia VAT, należy taką fakturę skorygować.

W przepisach VAT zasadą jest, że błędy na fakturach mogą być poprawiane:

• przez sprzedawcę poprzez wystawienie faktury korygującej albo

• przez nabywcę poprzez wystawienie noty korygującej (notą korygującą nie mogą być poprawiane wartości, kwoty i stawki podatku wykazane na fakturze, czyli elementy faktury wymienione w § 9 ust. 1 pkt 5-12 rozporządzenia w sprawie faktur).

Sprzedawca wystawiając fakturę korygującą, może poprawić wszystkie błędy, które wystąpiły na fakturze pierwotnej, w tym błąd w oznaczeniu (nazwie) nabywcy. Jednak w przypadku niektórych błędów sam nabywca może dokonać korekty, wystawiając notę korygującą. Taka możliwość występuje m.in., gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał fakturę zawierającą pomyłkę dotyczącą jakiekolwiek informacji wiążącej się ze sprzedawcą lub nabywcą lub z oznaczeniem towaru lub usługi (§ 18 rozporządzenia „w sprawie faktur”).

Wynika z tego, że błąd w nazwie nabywcy może zostać skorygowany albo przez sprzedawcę (fakturą korygującą), albo przez nabywcę (notą korygującą). Nota korygująca powinna zawierać co najmniej numer kolejny, datę wystawienia, imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone wystawcy noty i wystawcy faktury oraz ich adresy i numery NIP, dane pierwotnej faktury (jej numer i datę wystawienia), wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej. Można to zrobić w formie porównawczej: było - jest (przykładowy wzór noty zamieszczamy poniżej).

Po wystawieniu przez nabywcę nota korygująca powinna być przekazana wystawcy faktury wraz z kopią. Następnie, jeśli wystawca faktury akceptuje treść noty, powinien potwierdzić ją podpisem osoby uprawnionej do wystawienia faktury.

Nota korygująca powinna zawierać wyrazy „NOTA KORYGUJĄCA”.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a), art. 106 ust. 8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

• § 9 ust. 1, § 18 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860

Piotr Florys

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA