REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy świadczenia na rzecz pracowników podlegają VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Chrobak Agnieszka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka wybudowała nowy zakład produkcyjny w X, jednocześnie zamyka stary w Y. Nowy zakład znajduje się w odległości 100 km od starego. Zależy nam na zatrudnianiu pracowników ze starego zakładu mieszkających w Y. W związku z tym oferujemy im darmowy przewóz do nowego zakładu pracy, a niektórym z nich udostępniamy mieszkania służbowe. Czy nieodpłatny przewóz pracowników oraz nieodpłatne udostępnianie im mieszkań są czynnościami opodatkowanymi VAT?

rada

REKLAMA

Autopromocja

Nieodpłatny dowóz pracowników nie podlega VAT tylko w przypadku, gdy występują trudności w zapewnieniu innych odpowiednich środków transportu lub gdy taki obowiązek wynika z przepisów prawa. Natomiast w przypadku gdy do nowej siedziby pracownicy będą mogli bez problemów dojechać transportem publicznym, bezpłatny dojazd będzie podlegał opodatkowaniu VAT. Dowóz pracowników do pracy ma również skutki w podatku dochodowym. Udostępnienie mieszkań służbowych będzie podlegało VAT, gdy w związku ze świadczeniem tych usług pracodawca może odliczyć VAT. Szczegóły w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste pracownika podlega VAT, jeżeli podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi czynnościami w całości lub w części.

Dowóz pracowników

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Usługa dowozu (transportu) pracowników do pracy nie jest realizowana na cele osobiste pracowników, a tym samym nie podlega VAT, gdy występują trudności w zapewnieniu innych odpowiednich środków transportu lub gdy taki obowiązek wynika z przepisów prawa. To znaczy, gdy pracownicy nie mogą korzystać z publicznych środków transportu. Taki sposób opodatkowania usług dowozu pracowników wskazał ETS w sprawie C-258/95 Julius Filibeck Sohne GmbH & Co.KG a Finanzamt Neustadt (Niemcy). Trybunał określił kilka warunków, których spełnienie powoduje, że dowóz uznaje się za czynność podlegającą VAT:

1) gdy jest to czynność odpłatna -- musi istnieć ścisły i bezpośredni związek pomiędzy wykonywaną usługą dowozu a wynagrodzeniem, które jest określone w kwocie pieniężnej;

2) gdy jest to usługa świadczona bez wynagrodzenia -- to charakter prowadzonej przez podatnika działalności lub inne usprawiedliwione trudności wymuszają na nim zapewnienie transportu pracownikom.

Powyższe oznacza również, że gdy warunki wymienione w pkt 1 i 2 nie są spełnione, to nieodpłatny przewóz pracowników podlega opodatkowaniu VAT.

Podobne stanowisko do zawartego w powołanym powyżej orzeczeniu ETS reprezentują niektóre organy podatkowe.

Przykładowo można przytoczyć pismo Naczelnika I Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z 30 września 2004 r. (nr ZP/443-240/04) lub pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zgorzelcu z 22 września 2004 r. (nr US.PP-443- -58/04). W pierwszym z nich czytamy: „Miejsce prowadzenia działalności (w szczególności przeniesienie zakładu do innej miejscowości -- przyp. autora) oraz trzyzmianowy system pracy wymusza na pracodawcy zapewnienie transportu dla pracowników. W tym przypadku usługi dowozu pracowników do miejsca pracy nie są wykonywane na potrzeby inne niż związane z prowadzoną działalnością Wnioskującej. W związku z powyższym, nieodpłatny dowóz pracowników do pracy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”. Organ podatkowy potwierdził zatem brak opodatkowania VAT przewozu pracowników, gdy pracownicy nie mają możliwości dotarcia do miejsca pracy środkami komunikacji podmiejskiej.

Natomiast w piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zgorzelcu czytamy: „Zauważyć należy bowiem, iż wykonywanie przez Spółkę powyższych czynności na rzecz swoich pracowników stanowi realizację obowiązku wynikającego z przepisów prawa pracy, którego źródłem są między innymi zakładowe układy zbiorowe pracy. A zatem świadczenie usług w zakresie bezpłatnego dowozu pracowników do i z pracy, stanowiące realizację przedmiotowego obowiązku, nie stanowi świadczenia na cele osobiste pracownika, a związane jest, jak słusznie wskazuje Spółka we wniosku, z zaspokajaniem jego potrzeb pracowniczych. W takiej sytuacji czynności tych nie można uznać również za świadczenie usług niezwiązanych z prowadzonym przedsiębiorstwem”.

Z powyższego wynika, że nieodpłatny przewóz pracowników nie podlega opodatkowaniu VAT, również gdy obowiązek zapewnienia pracownikom transportu jest obowiązkiem pracodawcy wynikającym z przepisów prawa pracy, a przede wszystkim - z zakładowych układów zbiorowych.

Podsumowując, nieodpłatny dowóz pracowników do zakładu pracy nie podlega VAT, gdy:

• występują trudności w zapewnieniu innych odpowiednich środków transportu (jest utrudniony dostęp do komunikacji publicznej) przy zmianie miejsca wykonywania pracy (zmiany miejsca siedziby firmy),

• gdy charakter prowadzonej działalności (np. roboty budowlane w terenie) wymusza na pracodawcy zapewnienie transportu dla pracowników,

• obowiązek zapewnienia dowozu wynika np. z zakładowych układów zbiorowych.

PRZYKŁAD

Spółka wybudowała zakład produkcyjny na obrzeżach miasta. Przy zakładzie nie ma przystanku komunikacji miejskiej. Najbliższy przystanek znajduje się 5 km od zakładu pracy. W związku z tym, że nie ma bezpośredniego transportu publicznego, nieodpłatny dowóz pracowników nie podlega VAT.

Załóżmy jednak, że od lipca br. Zakład Komunikacji Miejskiej przedłuży trasy autobusów. Przystanek będzie przy zakładzie pracy. Od lipca br. nieodpłatny dowóz będzie już więc podlegał opodatkowaniu VAT.

Mimo że dowóz pracowników nie podlega VAT, pracodawcy przysługuje prawo do odliczenia VAT od poniesionych wydatków na transport, gdyż jest to czynność związana z działalnością firmy opodatkowaną VAT.

Na takim stanowisku stoją również sądy. WSA w Warszawie w wyroku z 13 lipca 2007 r. (sygn. akt III SA/Wa 3630/06) w podobnej sprawie stwierdził: „Inwestycja (...) stanowi nieodpłatne świadczenie usług przez spółkę na rzecz gminy. Jest to czynność niepodlegająca opodatkowaniu VAT, ale podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, ponieważ realizacja inwestycji pozostaje w związku z prowadzonym przez spółkę przedsiębiorstwem”.

Jeżeli do nowej siedziby pracownicy będą mogli bez problemów dojechać transportem publicznym, a pracodawca będzie zapewniał pracownikom bezpłatny dojazd do nowego miejsca pracy lub obciążał dojeżdżających pracowników kosztami transportu, to ww. świadczenie należy opodatkować VAT. W przypadku czynności nieodpłatnych obowiązek taki istnieje, gdy przy nabyciu towarów i usług związanych ze świadczeniem transportu przysługuje prawo do odliczenia VAT.

Niektóre urzędy skarbowe stoją na stanowisku, iż nieodpłatne świadczenie usług transportowych na rzecz własnych pracowników zawsze podlega opodatkowaniu VAT, gdy pracodawca może odliczyć VAT związany ze świadczeniem dowozu. Stanowisko to jest jednak błędne, gdyż w przypadku gdy pracodawca jest zobowiązany zapewnić transport, dokonuje świadczenia na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem.

Gdy pracodawca nie ma obowiązku zapewnienia pracownikom dojazdu do pracy lub zwrotu kosztów takiego dojazdu, to tego rodzaju świadczenie na rzecz pracowników nie będzie korzystało ze zwolnienia z pdof. Wartość otrzymywanego świadczenia w postaci dowożenia oraz odwożenia z miejsca pracy będzie dla pracowników przychodem ze stosunku pracy. Przychód należy ustalić na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy o updof.

Mieszkania służbowe

W przypadku udostępniania pracownikom mieszkań służbowych nie mamy do czynienia ze świadczeniem mającym zaspokajać potrzeby pracownicze, związanym z prowadzeniem działalności gospodarczej spółki. Jest to świadczenie na cele osobiste pracowników. W tym kontekście nie powinno się dokonywać rozróżnienia, czy była to czynność świadczona odpłatnie, czy też nie. W każdym przypadku usługa nieodpłatna będzie opodatkowana VAT, gdy w związku z tym świadczeniem można go odliczyć. Gdy nie przysługuje odliczenie -- udostępnienie mieszkań służbowych nie podlega VAT.

PRZYKŁAD

Spółka udostępnia swoim pracownikom mieszkania, które wynajmuje od Jana Kowalskiego. Jan Kowalski jest zwolniony z VAT i wystawia rachunki za najem. W związku z tym spółce nie przysługuje prawo do odliczenia VAT. Dlatego udostępnienie mieszkań pracownikom nie podlega VAT.

• art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług -- Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 74, poz. 444

Agnieszka Chrobak

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA