REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy świadczenia na rzecz pracowników podlegają VAT

Chrobak Agnieszka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka wybudowała nowy zakład produkcyjny w X, jednocześnie zamyka stary w Y. Nowy zakład znajduje się w odległości 100 km od starego. Zależy nam na zatrudnianiu pracowników ze starego zakładu mieszkających w Y. W związku z tym oferujemy im darmowy przewóz do nowego zakładu pracy, a niektórym z nich udostępniamy mieszkania służbowe. Czy nieodpłatny przewóz pracowników oraz nieodpłatne udostępnianie im mieszkań są czynnościami opodatkowanymi VAT?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Nieodpłatny dowóz pracowników nie podlega VAT tylko w przypadku, gdy występują trudności w zapewnieniu innych odpowiednich środków transportu lub gdy taki obowiązek wynika z przepisów prawa. Natomiast w przypadku gdy do nowej siedziby pracownicy będą mogli bez problemów dojechać transportem publicznym, bezpłatny dojazd będzie podlegał opodatkowaniu VAT. Dowóz pracowników do pracy ma również skutki w podatku dochodowym. Udostępnienie mieszkań służbowych będzie podlegało VAT, gdy w związku ze świadczeniem tych usług pracodawca może odliczyć VAT. Szczegóły w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste pracownika podlega VAT, jeżeli podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi czynnościami w całości lub w części.

REKLAMA

Dowóz pracowników

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Usługa dowozu (transportu) pracowników do pracy nie jest realizowana na cele osobiste pracowników, a tym samym nie podlega VAT, gdy występują trudności w zapewnieniu innych odpowiednich środków transportu lub gdy taki obowiązek wynika z przepisów prawa. To znaczy, gdy pracownicy nie mogą korzystać z publicznych środków transportu. Taki sposób opodatkowania usług dowozu pracowników wskazał ETS w sprawie C-258/95 Julius Filibeck Sohne GmbH & Co.KG a Finanzamt Neustadt (Niemcy). Trybunał określił kilka warunków, których spełnienie powoduje, że dowóz uznaje się za czynność podlegającą VAT:

1) gdy jest to czynność odpłatna -- musi istnieć ścisły i bezpośredni związek pomiędzy wykonywaną usługą dowozu a wynagrodzeniem, które jest określone w kwocie pieniężnej;

2) gdy jest to usługa świadczona bez wynagrodzenia -- to charakter prowadzonej przez podatnika działalności lub inne usprawiedliwione trudności wymuszają na nim zapewnienie transportu pracownikom.

Powyższe oznacza również, że gdy warunki wymienione w pkt 1 i 2 nie są spełnione, to nieodpłatny przewóz pracowników podlega opodatkowaniu VAT.

Podobne stanowisko do zawartego w powołanym powyżej orzeczeniu ETS reprezentują niektóre organy podatkowe.

Przykładowo można przytoczyć pismo Naczelnika I Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z 30 września 2004 r. (nr ZP/443-240/04) lub pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zgorzelcu z 22 września 2004 r. (nr US.PP-443- -58/04). W pierwszym z nich czytamy: „Miejsce prowadzenia działalności (w szczególności przeniesienie zakładu do innej miejscowości -- przyp. autora) oraz trzyzmianowy system pracy wymusza na pracodawcy zapewnienie transportu dla pracowników. W tym przypadku usługi dowozu pracowników do miejsca pracy nie są wykonywane na potrzeby inne niż związane z prowadzoną działalnością Wnioskującej. W związku z powyższym, nieodpłatny dowóz pracowników do pracy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”. Organ podatkowy potwierdził zatem brak opodatkowania VAT przewozu pracowników, gdy pracownicy nie mają możliwości dotarcia do miejsca pracy środkami komunikacji podmiejskiej.

Natomiast w piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zgorzelcu czytamy: „Zauważyć należy bowiem, iż wykonywanie przez Spółkę powyższych czynności na rzecz swoich pracowników stanowi realizację obowiązku wynikającego z przepisów prawa pracy, którego źródłem są między innymi zakładowe układy zbiorowe pracy. A zatem świadczenie usług w zakresie bezpłatnego dowozu pracowników do i z pracy, stanowiące realizację przedmiotowego obowiązku, nie stanowi świadczenia na cele osobiste pracownika, a związane jest, jak słusznie wskazuje Spółka we wniosku, z zaspokajaniem jego potrzeb pracowniczych. W takiej sytuacji czynności tych nie można uznać również za świadczenie usług niezwiązanych z prowadzonym przedsiębiorstwem”.

Z powyższego wynika, że nieodpłatny przewóz pracowników nie podlega opodatkowaniu VAT, również gdy obowiązek zapewnienia pracownikom transportu jest obowiązkiem pracodawcy wynikającym z przepisów prawa pracy, a przede wszystkim - z zakładowych układów zbiorowych.

Podsumowując, nieodpłatny dowóz pracowników do zakładu pracy nie podlega VAT, gdy:

• występują trudności w zapewnieniu innych odpowiednich środków transportu (jest utrudniony dostęp do komunikacji publicznej) przy zmianie miejsca wykonywania pracy (zmiany miejsca siedziby firmy),

• gdy charakter prowadzonej działalności (np. roboty budowlane w terenie) wymusza na pracodawcy zapewnienie transportu dla pracowników,

• obowiązek zapewnienia dowozu wynika np. z zakładowych układów zbiorowych.

PRZYKŁAD

Spółka wybudowała zakład produkcyjny na obrzeżach miasta. Przy zakładzie nie ma przystanku komunikacji miejskiej. Najbliższy przystanek znajduje się 5 km od zakładu pracy. W związku z tym, że nie ma bezpośredniego transportu publicznego, nieodpłatny dowóz pracowników nie podlega VAT.

Załóżmy jednak, że od lipca br. Zakład Komunikacji Miejskiej przedłuży trasy autobusów. Przystanek będzie przy zakładzie pracy. Od lipca br. nieodpłatny dowóz będzie już więc podlegał opodatkowaniu VAT.

Mimo że dowóz pracowników nie podlega VAT, pracodawcy przysługuje prawo do odliczenia VAT od poniesionych wydatków na transport, gdyż jest to czynność związana z działalnością firmy opodatkowaną VAT.

Na takim stanowisku stoją również sądy. WSA w Warszawie w wyroku z 13 lipca 2007 r. (sygn. akt III SA/Wa 3630/06) w podobnej sprawie stwierdził: „Inwestycja (...) stanowi nieodpłatne świadczenie usług przez spółkę na rzecz gminy. Jest to czynność niepodlegająca opodatkowaniu VAT, ale podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, ponieważ realizacja inwestycji pozostaje w związku z prowadzonym przez spółkę przedsiębiorstwem”.

Jeżeli do nowej siedziby pracownicy będą mogli bez problemów dojechać transportem publicznym, a pracodawca będzie zapewniał pracownikom bezpłatny dojazd do nowego miejsca pracy lub obciążał dojeżdżających pracowników kosztami transportu, to ww. świadczenie należy opodatkować VAT. W przypadku czynności nieodpłatnych obowiązek taki istnieje, gdy przy nabyciu towarów i usług związanych ze świadczeniem transportu przysługuje prawo do odliczenia VAT.

Niektóre urzędy skarbowe stoją na stanowisku, iż nieodpłatne świadczenie usług transportowych na rzecz własnych pracowników zawsze podlega opodatkowaniu VAT, gdy pracodawca może odliczyć VAT związany ze świadczeniem dowozu. Stanowisko to jest jednak błędne, gdyż w przypadku gdy pracodawca jest zobowiązany zapewnić transport, dokonuje świadczenia na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem.

Gdy pracodawca nie ma obowiązku zapewnienia pracownikom dojazdu do pracy lub zwrotu kosztów takiego dojazdu, to tego rodzaju świadczenie na rzecz pracowników nie będzie korzystało ze zwolnienia z pdof. Wartość otrzymywanego świadczenia w postaci dowożenia oraz odwożenia z miejsca pracy będzie dla pracowników przychodem ze stosunku pracy. Przychód należy ustalić na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy o updof.

Mieszkania służbowe

W przypadku udostępniania pracownikom mieszkań służbowych nie mamy do czynienia ze świadczeniem mającym zaspokajać potrzeby pracownicze, związanym z prowadzeniem działalności gospodarczej spółki. Jest to świadczenie na cele osobiste pracowników. W tym kontekście nie powinno się dokonywać rozróżnienia, czy była to czynność świadczona odpłatnie, czy też nie. W każdym przypadku usługa nieodpłatna będzie opodatkowana VAT, gdy w związku z tym świadczeniem można go odliczyć. Gdy nie przysługuje odliczenie -- udostępnienie mieszkań służbowych nie podlega VAT.

PRZYKŁAD

Spółka udostępnia swoim pracownikom mieszkania, które wynajmuje od Jana Kowalskiego. Jan Kowalski jest zwolniony z VAT i wystawia rachunki za najem. W związku z tym spółce nie przysługuje prawo do odliczenia VAT. Dlatego udostępnienie mieszkań pracownikom nie podlega VAT.

• art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług -- Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 74, poz. 444

Agnieszka Chrobak

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak rozliczyć upominki świąteczne dla pracowników w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Niezbędnik dla księgowych i przedsiębiorców (podatników VAT)

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

REKLAMA

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

REKLAMA

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA