REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy świadczenia na rzecz pracowników podlegają VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Chrobak Agnieszka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka wybudowała nowy zakład produkcyjny w X, jednocześnie zamyka stary w Y. Nowy zakład znajduje się w odległości 100 km od starego. Zależy nam na zatrudnianiu pracowników ze starego zakładu mieszkających w Y. W związku z tym oferujemy im darmowy przewóz do nowego zakładu pracy, a niektórym z nich udostępniamy mieszkania służbowe. Czy nieodpłatny przewóz pracowników oraz nieodpłatne udostępnianie im mieszkań są czynnościami opodatkowanymi VAT?

rada

REKLAMA

Nieodpłatny dowóz pracowników nie podlega VAT tylko w przypadku, gdy występują trudności w zapewnieniu innych odpowiednich środków transportu lub gdy taki obowiązek wynika z przepisów prawa. Natomiast w przypadku gdy do nowej siedziby pracownicy będą mogli bez problemów dojechać transportem publicznym, bezpłatny dojazd będzie podlegał opodatkowaniu VAT. Dowóz pracowników do pracy ma również skutki w podatku dochodowym. Udostępnienie mieszkań służbowych będzie podlegało VAT, gdy w związku ze świadczeniem tych usług pracodawca może odliczyć VAT. Szczegóły w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste pracownika podlega VAT, jeżeli podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi czynnościami w całości lub w części.

Dowóz pracowników

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Usługa dowozu (transportu) pracowników do pracy nie jest realizowana na cele osobiste pracowników, a tym samym nie podlega VAT, gdy występują trudności w zapewnieniu innych odpowiednich środków transportu lub gdy taki obowiązek wynika z przepisów prawa. To znaczy, gdy pracownicy nie mogą korzystać z publicznych środków transportu. Taki sposób opodatkowania usług dowozu pracowników wskazał ETS w sprawie C-258/95 Julius Filibeck Sohne GmbH & Co.KG a Finanzamt Neustadt (Niemcy). Trybunał określił kilka warunków, których spełnienie powoduje, że dowóz uznaje się za czynność podlegającą VAT:

1) gdy jest to czynność odpłatna -- musi istnieć ścisły i bezpośredni związek pomiędzy wykonywaną usługą dowozu a wynagrodzeniem, które jest określone w kwocie pieniężnej;

2) gdy jest to usługa świadczona bez wynagrodzenia -- to charakter prowadzonej przez podatnika działalności lub inne usprawiedliwione trudności wymuszają na nim zapewnienie transportu pracownikom.

Powyższe oznacza również, że gdy warunki wymienione w pkt 1 i 2 nie są spełnione, to nieodpłatny przewóz pracowników podlega opodatkowaniu VAT.

Podobne stanowisko do zawartego w powołanym powyżej orzeczeniu ETS reprezentują niektóre organy podatkowe.

Przykładowo można przytoczyć pismo Naczelnika I Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z 30 września 2004 r. (nr ZP/443-240/04) lub pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zgorzelcu z 22 września 2004 r. (nr US.PP-443- -58/04). W pierwszym z nich czytamy: „Miejsce prowadzenia działalności (w szczególności przeniesienie zakładu do innej miejscowości -- przyp. autora) oraz trzyzmianowy system pracy wymusza na pracodawcy zapewnienie transportu dla pracowników. W tym przypadku usługi dowozu pracowników do miejsca pracy nie są wykonywane na potrzeby inne niż związane z prowadzoną działalnością Wnioskującej. W związku z powyższym, nieodpłatny dowóz pracowników do pracy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”. Organ podatkowy potwierdził zatem brak opodatkowania VAT przewozu pracowników, gdy pracownicy nie mają możliwości dotarcia do miejsca pracy środkami komunikacji podmiejskiej.

Natomiast w piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zgorzelcu czytamy: „Zauważyć należy bowiem, iż wykonywanie przez Spółkę powyższych czynności na rzecz swoich pracowników stanowi realizację obowiązku wynikającego z przepisów prawa pracy, którego źródłem są między innymi zakładowe układy zbiorowe pracy. A zatem świadczenie usług w zakresie bezpłatnego dowozu pracowników do i z pracy, stanowiące realizację przedmiotowego obowiązku, nie stanowi świadczenia na cele osobiste pracownika, a związane jest, jak słusznie wskazuje Spółka we wniosku, z zaspokajaniem jego potrzeb pracowniczych. W takiej sytuacji czynności tych nie można uznać również za świadczenie usług niezwiązanych z prowadzonym przedsiębiorstwem”.

Z powyższego wynika, że nieodpłatny przewóz pracowników nie podlega opodatkowaniu VAT, również gdy obowiązek zapewnienia pracownikom transportu jest obowiązkiem pracodawcy wynikającym z przepisów prawa pracy, a przede wszystkim - z zakładowych układów zbiorowych.

Podsumowując, nieodpłatny dowóz pracowników do zakładu pracy nie podlega VAT, gdy:

• występują trudności w zapewnieniu innych odpowiednich środków transportu (jest utrudniony dostęp do komunikacji publicznej) przy zmianie miejsca wykonywania pracy (zmiany miejsca siedziby firmy),

• gdy charakter prowadzonej działalności (np. roboty budowlane w terenie) wymusza na pracodawcy zapewnienie transportu dla pracowników,

• obowiązek zapewnienia dowozu wynika np. z zakładowych układów zbiorowych.

PRZYKŁAD

Spółka wybudowała zakład produkcyjny na obrzeżach miasta. Przy zakładzie nie ma przystanku komunikacji miejskiej. Najbliższy przystanek znajduje się 5 km od zakładu pracy. W związku z tym, że nie ma bezpośredniego transportu publicznego, nieodpłatny dowóz pracowników nie podlega VAT.

Załóżmy jednak, że od lipca br. Zakład Komunikacji Miejskiej przedłuży trasy autobusów. Przystanek będzie przy zakładzie pracy. Od lipca br. nieodpłatny dowóz będzie już więc podlegał opodatkowaniu VAT.

Mimo że dowóz pracowników nie podlega VAT, pracodawcy przysługuje prawo do odliczenia VAT od poniesionych wydatków na transport, gdyż jest to czynność związana z działalnością firmy opodatkowaną VAT.

Na takim stanowisku stoją również sądy. WSA w Warszawie w wyroku z 13 lipca 2007 r. (sygn. akt III SA/Wa 3630/06) w podobnej sprawie stwierdził: „Inwestycja (...) stanowi nieodpłatne świadczenie usług przez spółkę na rzecz gminy. Jest to czynność niepodlegająca opodatkowaniu VAT, ale podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, ponieważ realizacja inwestycji pozostaje w związku z prowadzonym przez spółkę przedsiębiorstwem”.

Jeżeli do nowej siedziby pracownicy będą mogli bez problemów dojechać transportem publicznym, a pracodawca będzie zapewniał pracownikom bezpłatny dojazd do nowego miejsca pracy lub obciążał dojeżdżających pracowników kosztami transportu, to ww. świadczenie należy opodatkować VAT. W przypadku czynności nieodpłatnych obowiązek taki istnieje, gdy przy nabyciu towarów i usług związanych ze świadczeniem transportu przysługuje prawo do odliczenia VAT.

Niektóre urzędy skarbowe stoją na stanowisku, iż nieodpłatne świadczenie usług transportowych na rzecz własnych pracowników zawsze podlega opodatkowaniu VAT, gdy pracodawca może odliczyć VAT związany ze świadczeniem dowozu. Stanowisko to jest jednak błędne, gdyż w przypadku gdy pracodawca jest zobowiązany zapewnić transport, dokonuje świadczenia na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem.

Gdy pracodawca nie ma obowiązku zapewnienia pracownikom dojazdu do pracy lub zwrotu kosztów takiego dojazdu, to tego rodzaju świadczenie na rzecz pracowników nie będzie korzystało ze zwolnienia z pdof. Wartość otrzymywanego świadczenia w postaci dowożenia oraz odwożenia z miejsca pracy będzie dla pracowników przychodem ze stosunku pracy. Przychód należy ustalić na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy o updof.

Mieszkania służbowe

W przypadku udostępniania pracownikom mieszkań służbowych nie mamy do czynienia ze świadczeniem mającym zaspokajać potrzeby pracownicze, związanym z prowadzeniem działalności gospodarczej spółki. Jest to świadczenie na cele osobiste pracowników. W tym kontekście nie powinno się dokonywać rozróżnienia, czy była to czynność świadczona odpłatnie, czy też nie. W każdym przypadku usługa nieodpłatna będzie opodatkowana VAT, gdy w związku z tym świadczeniem można go odliczyć. Gdy nie przysługuje odliczenie -- udostępnienie mieszkań służbowych nie podlega VAT.

PRZYKŁAD

Spółka udostępnia swoim pracownikom mieszkania, które wynajmuje od Jana Kowalskiego. Jan Kowalski jest zwolniony z VAT i wystawia rachunki za najem. W związku z tym spółce nie przysługuje prawo do odliczenia VAT. Dlatego udostępnienie mieszkań pracownikom nie podlega VAT.

• art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług -- Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 74, poz. 444

Agnieszka Chrobak

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozew z PFR w sprawie Tarcz Finansowych. Komu grozi proces, jak się bronić – wyjaśnia adwokat

Jak ustalił redaktor Adam Pantak z Dziennika Gazety Prawnej (w artykule z 22 kwietnia 2025 r. "Ze skorzystania z pomocy covidowej musi się tłumaczyć 16 tys. firm. Kto dostał pozew?" - GazetaPrawna.pl), spółka Polski Fundusz Rozwoju S.A. (PFR) złożyła 16 095 pozwów przeciwko przedsiębiorcom w związku z brakiem spłaty zobowiązań w ramach Programów rządowych «Tarcza Finansowa 1.0» oraz «Tarcza Finansowa 2.0». Oznacza to, że ogromna rzesza przedsiębiorców otrzymało już pozwy z PFR, albo niedługo je otrzyma.
Dlaczego warto się temu przyjrzeć? Kto może otrzymać pozew? Czy i kiedy należy się obawiać tych pozwów? I jak się przed nimi bronić? To wyjaśnię w cyklu artykułów na Infor.pl.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA