Rozliczenie szkolenia BHP w księgach rachunkowych
REKLAMA
REKLAMA
Szkolenie BHP jako koszty uzyskania przychodów
Na pracodawcy ciążą obowiązki związane z zatrudnieniem nowego pracownika. Zgodnie z zapisami Kodeksu pracy osoba przyjmowana do pracy powinna poddać się wstępnym badaniom lekarskim, a pracodawca powinien zapewnić wstępne przeszkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz prowadzenie okresowych szkoleń w tym zakresie. Szkolenie takie nie jest konieczne w sytuacji, gdy pracownik podejmie zatrudnienie na tym samym stanowisku pracy u tego samego pracodawcy, przed nawiązaniem kolejnej umowy o pracę.
REKLAMA
Wydatki na pracownicze ubezpieczenie grupowe w księgach rachunkowych
Organizacją i prowadzeniem szkoleń mogą zajmować się pracownicy lub jednostki organizacyjne prowadzące działalność szkoleniową w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy. Szczegółowe zasady w dziedzinie bhp, zakres szkolenia oraz wymagania dotyczące treści tego szkolenia i sposób jego udokumentowania zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy.
Obowiązkowe szkolenia
Do obowiązkowych szkoleń, które odbywają się na koszt pracodawcy, należą:
1) szkolenia wstępne organizowane przy zatrudnianiu nowego pracownika, zawierające podstawowe informacje na temat zasad BHP,
2) szkolenia okresowe, mające na celu uaktualnienie i ugruntowanie wiedzy pracownika w zakresie BHP.
Zobacz druk: Karta szkolenia wstępnego w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy
Jak rozliczyć koszty delegacji zagranicznych?
Rozliczenie szkolenia BHP
Koszty obowiązkowych szkoleń dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy zapisuje się na koncie „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia” i/lub na koncie „Koszty zarządu”. Koszty szkoleń BHP pracowników należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Pracodawca, zgodnie z art. 207 § 2 ma obowiązek chronienia zdrowia i życia pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. W związku z tym nie można mówić o dowolności organizacji szkoleń, dlatego ich koszty mają ścisły związek z funkcjonowaniem firmy. Poza tym koszty szkoleń organizowanych przez pracodawcę w zakresie BHP nie mogą obciążać pracowników, dlatego też należy ponad wszelką wątpliwość uznać je za koszty uzyskania przychodów.
Wydatki na BHP pracodawca ewidencjonuje w ciężar kosztów działalności operacyjnej. W księgach rachunkowych ich ewidencja odbywa się na koncie kosztów rodzajowych „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia” lub/i na koncie „Koszty zarządu” w układzie kalkulacyjnym.
Podyskutuj o tym na naszym FORUM
Podstawa prawna:
- Art. 43 ust. 1 pkt. 29 lit. a) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r., poz. 312
- Art. 207 § 2, art. 229, 237 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy – j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2014 r., poz. 208
Autor: Marta Przyborowska
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat