REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy różnica między amortyzacją bilansową i podatkową zawsze powoduje powstanie odroczonego podatku dochodowego?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy różnica między amortyzacją bilansową i podatkową zawsze powoduje powstanie odroczonego podatku dochodowego?
Czy różnica między amortyzacją bilansową i podatkową zawsze powoduje powstanie odroczonego podatku dochodowego?

REKLAMA

REKLAMA

Firmy stosujące Międzynarodowe Standardy Rachunkowości są zobowiązane do wyceny majątku według wartości rynkowej, od której naliczana jest amortyzacja bilansowa. Z drugiej strony amortyzacja podatkowa biegnie swoim tokiem zgodnie z wartością, po jakiej swego czasu środki trwałe zostały nabyte. Pojawia się zatem pytanie czy z tytułu różnicy w wartości amortyzacji środków trwałych powstaną różnice przejściowe czy trwałe a także czy od ujawnionej różnicy w wartości netto środków trwałych należy ustalić rezerwę lub aktywo z tytułu podatku odroczonego.

Firmy stosujące MSR-y

Różnica w wartości amortyzacji bilansowej i podatkowej środków trwałych jest różnicą trwałą, bowiem nigdy nie nastąpi zrównanie wartości amortyzacji ustalonej dla celów bilansowych z amortyzacją liczoną dla celów podatkowych. Dlatego też nie wystąpi konieczność ustalenia rezerwy lub aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego.

REKLAMA

Autopromocja

Odroczony podatek dochodowy

Odroczony podatek dochodowy jest ustalany obowiązkowo wyłącznie przez osoby prawne prowadzące działalność gospodarczą i będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, których sprawozdania finansowe podlegają obowiązkowi badania i ogłaszania zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy o rachunkowości.

Osoby prawne, których sprawozdanie finansowe nie podlega obowiązkowi badania mają możliwość utworzenia aktywa lub rezerwy z tytułu odroczonego podatku dochodowego. Mogą one także odstąpić od jego ustalania, jeżeli nie wpłynie to istotnie na obraz ich sytuacji majątkowej i finansowej oraz kształtowanie się wyniku finansowego, co wynika z zapisu art. 4 ust. 1 ustawy o rachunkowości.

Klasyfikacja Środków Trwałych

Cel tworzenia aktywa lub rezerwy z tytułu odroczonego podatku dochodowego.

Aktywo lub rezerwa na podatek odroczony muszą zostać ustalone w związku z przejściową różnicą pomiędzy wartością bilansową a podatkową aktywów i pasywów. Dotyczy to wyłącznie z różnicy przejściowej, czyli takiej, która w ciągu pewnego czasu – najczęściej kilku lat – zaniknie. Co ważne, dana operacja gospodarcza powodująca jej powstanie, jednakowo wpływa na wynik bilansowy i podstawę opodatkowania, z tą tylko różnicą, że następuje to w różnych okresach. Różnica przejściowa wiąże się w związku z tym z koniecznością ustalenia aktywa lub rezerwy z tytułu odroczonego podatku dochodowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aktywo z tytułu odroczonego podatku dochodowego należy utworzyć w przypadku, gdy występuje tzw. ujemna różnica przejściowa. Ujemna różnica przejściowa ta taka, która spowoduje zmniejszenie podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym. Taka sytuacja ma miejsce, gdy wartość bilansowa aktywów jest mniejsza od ich wartości podatkowej oraz gdy wartość bilansowa pasywów jest większa od ich wartości podatkowej.  Szczególnym przypadkiem utworzenia aktywa na odroczony podatek dochodowy jest strata podatkowa.

Rezerwa z tytułu odroczonego podatku dochodowego jest tworzona w przypadku dodatnich różnic przejściowych, czyli takich, które spowodują zwiększenie podstawy opodatkowania. Podstawa wyliczenia rezerwy pojawi się w momencie, gdy wartość bilansowa aktywów jest większa od ich wartości podatkowej. Dodatkowo w pasywach wartość bilansowa powinna być niższa od wartości podatkowej.

Wysokość aktywa i rezerwy z tytułu odroczonego podatku dochodowego

Różnice kursowe w ujęciu bilansowym

Aktywo bądź rezerwę z tytułu odroczonego podatku dochodowego należy ustala się w wysokości iloczynu różnicy pomiędzy wartością bilansową a podatkową i stawki podatku dochodowego obowiązującej w roku powstania obowiązku podatkowego. Część odroczona podatku dochodowego wykazywana w rachunku zysków i strat to różnica między stanem rezerw i aktywów z tytułu podatku odroczonego na koniec i początek okresu sprawozdawczego.

Gdy amortyzacja do celów podatkowych i bilansowych jest ustalana od różnej wartości początkowej, wówczas ich wartość nigdy się nie zrówna. Zrównanie amortyzacji bilansowej z podatkową miałoby natomiast miejsce, gdyby jednostka ustaliła jedynie inne stawki amortyzacji bilansowej i podatkowej. W takim przypadku powstałaby różnica przejściowa, gdyż suma amortyzacji przez cały okres amortyzacji zarówno do celów bilansowych, jak i podatkowych byłaby taka sama. Jej wartość odpowiadałaby wartości początkowej środka trwałego. Amortyzacja bilansowa i podatkowa różniłyby się w poszczególnych latach, ale ostatecznie w całym okresie amortyzacji wartość ta byłaby jednakowa i jednakowo wpływałaby na wynik bilansowy i podatkowy.

Amortyzacja bilansowa i podatkowa różnią się nie tylko w poszczególnych latach, ale także w całym okresie amortyzacji. Różny jest więc wpływ amortyzacji na wynik bilansowy oraz na podstawę opodatkowania. W związku z tym, nie mamy do czynienia z różnicą przejściową, lecz z trwałą, od której to podatek dochodowy odroczony nie jest ustalany.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Podstawa prawna:

- Art. 4 ust. 1, art. 37, art. 64 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 z późn. zm.).


Autor: Marta Przyborowska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

REKLAMA

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA