REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych wdrażany program finansowo-księgowy

Izabela Grochola
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W naszej firmie wdrażany jest nowy program finansowo-księgowy. Poza kosztem samego programu spółka zostanie również obciążona fakturą za jego wdrożenie oraz przeszkolenie pracowników działu księgowości. Czy te dodatkowe wydatki zwiększą wartość początkową nabytego programu, czy też będą stanowić koszt w momencie poniesienia? Proszę o przedstawienie sposobu ujęcia operacji związanych z zakupem programu w księgach rachunkowych spółki.

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Wartość nabytego przez spółkę programu komputerowego będą zwiększać wszelkie wydatki związane z jego zakupem naliczone do dnia przekazania programu do używania, a w szczególności: koszty montażu, instalacji i uruchomienia. Natomiast koszty związane ze szkoleniem pracowników będą podlegać zaliczeniu w ciężar kosztów w momencie ich poniesienia. Szczegóły wraz z dekretacją - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych wskazuje, że programy komputerowe są utworami będącymi przedmiotem prawa autorskiego (art. 1 ust. 2 pkt 1). Z kolei nabyte przez jednostkę autorskie prawa majątkowe nadające się do gospodarczego wykorzystania, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, przeznaczone do używania na potrzeby jednostki, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 14 ustawy o rachunkowości zaliczamy do wartości niematerialnych i prawnych.

Wydatki składające się na cenę nabycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zostały określone w art. 16g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Ustawodawca wprost wymienia w nim m.in. montaż, instalację i uruchomienie programów oraz systemów komputerowych jako elementy składowe ceny nabycia wartości niematerialnej i prawnej. Ponieważ jednak w wymienionym artykule został użyty zwrot „w szczególności”, oznaczający, że katalog wydatków jest otwarty, pojawia się wątpliwość odnośnie do prawidłowego zakwalifikowania wydatków poniesionych na szkolenie pracowników w zakresie obsługi nowego programu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zagadnienie to stanowiło przedmiot postanowienia Pomorskiego Urzędu Skarbowego z 6 stycznia 2006 r., sygn. DP/PD/423-0135/05/AK, w którym czytamy m.in.:

(...) Z powołanego powyżej art. 16g ust. 3 ustawy z dnia 15.02.1992 r. wynika, że do wartości początkowej nabytego prawa majątkowego - licencji na użytkowanie programu komputerowego zalicza się wartość zakupu, a także koszty instalacji i uruchomienia oraz inne wydatki związane z uaktywnieniem sytemu przed przyjęciem go do użytkowania, gdyż ww. przepis nie określa zamkniętego katalogu wydatków, o czym świadczy zwrot „w szczególności”.

Koszty wdrożenia programu komputerowego naliczone do dnia przyjęcia programu komputerowego do używania powinny zatem, co do zasady, stanowić element wartości początkowej nabytego prawa - licencji na użytkowanie programów komputerowych. Jednocześnie tut. organ podatkowy zauważa, iż wartość początkową powiększają wydatki dotyczące przygotowania systemu informatycznego do pracy, nie zaś koszty przygotowania pracowników do obsługi systemu komputerowego. Wydatki na szkolenia pracowników z zakresu obsługi systemu SAP są kosztami dotyczącymi podniesienia kwalifikacji pracowników. Wydatki związane ze szkoleniem pracowników w zakresie obsługi wdrażanego systemu winny być przez Spółkę oceniane i kwalifikowane na zasadach ogólnych. Należy zatem przyjąć, że będą one mogły stanowić koszty uzyskania przychodów po spełnieniu przesłanek wskazanych w art. 15 i 16 ww. ustawy z dnia 15.02.1992 r. (...)

 

PRZYKŁAD

W kwietniu spółka zakupiła nowy program finansowo-księgowy o wartości 41 000 zł netto. Poza kosztem programu spółka poniosła wydatek w wysokości 13 000 zł netto za przeprowadzony proces wdrożenia programu. Dodatkowo spółka poniosła koszty szkolenia pracowników w zakresie obsługi programu. Koszt szkolenia wyniósł 5000 zł netto. Spółka ustaliła 2-letni okres amortyzacji zakupionego programu.

Księgowania:

1. Faktura za zakup programu finansowo-księgowego:

Wn konto 300„Rozliczenie zakupu” 41 000 zł

Wn konto 223„Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 9 020 zł

Ma konto 240„Pozostałe rozrachunki” (w analityce: konto imienne kontrahenta) 50 020 zł

2. Faktura za koszt wdrożenia programu:

Wn konto 300„Rozliczenie zakupu” 13 000 zł

Wn konto 223„Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 2 860 zł

Ma konto 240„Pozostałe rozrachunki” (w analityce: konto imienne kontrahenta) 15 860 zł

3. Przyjęcie zakupionego programu do używania:

Wn konto 070„Wartości niematerialne i prawne” 54 000 zł

Ma konto 300„Rozliczenie zakupu” 54 000 zł

4. Faktura za koszt szkolenia pracowników:

Wn konto 403„Usługi obce”

(w analityce: „Koszty szkoleń pracowników”) 5 000 zł

Wn konto 223„Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 1 100 zł

Ma konto 202„Rozrachunki z dostawcami” (w analityce: konto imienne kontrahenta) 6 100 zł

5. Miesięczny odpis amortyzacyjny (54 000 × 50%)/12 = 2250 zł

Wn konto 408„Amortyzacja” 2 250 zł

Ma konto 075„Umorzenie wartości niematerialnych i prawnych” 2 250 zł

• art. 3 ust. 1 pkt 14 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 16g ust. 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

• art. 1 ust. 2 pkt 1 ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych - j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 94, poz. 658

Izabela Grochola

główna księgowa w spółce z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA