REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ujęcie księgowe oprogramowania komputerowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Kędziora
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób ująć oprogramowanie systemowe? Czy oprogramowanie użytkowe amortyzujemy z komputerem?

Rozpatrując kwestię księgowego ujęcia oprogramowania komputerowego, należy dokonać jego podziału na oprogramowanie:

REKLAMA

• systemowe, które jest niezbędne do uruchomienia i realizacji wszystkich podstawowych funkcji - stanowi ono element zestawu komputerowego, bez którego nie może on funkcjonować samodzielnie,

• użytkowe - niezbędne do realizacji potrzeb danego użytkownika.

REKLAMA

Oprogramowanie systemowe zwiększa wartość początkową zestawu komputerowego. Natomiast programy użytkowe stanowią wartości niematerialne i prawne w przypadku spełnienia warunków określonych w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Do wartości niematerialnych i prawnych zalicza się bowiem nabyte przez jednostkę autorskie lub pokrewne prawa majątkowe i licencje nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie stosownej umowy.

W przypadku odpłatnego nabycia prawa do programu komputerowego, zaliczonego do wartości niematerialnych i prawnych, jego wartość początkową stanowi cena nabycia, czyli cena zakupu, obejmująca kwotę należną sprzedającemu, bez podlegającego odliczeniu podatku od towarów i usług, powiększona m.in. o koszty bezpośrednio związane z zakupem (tj. koszty montażu, instalacji, dokumentacji i uruchomienia programu), a obniżona o rabaty, opusty oraz inne podobne zmniejszenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Od wartości początkowej programu komputerowego zaliczonego do wartości niematerialnych i prawnych dokonuje się odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych na zasadach określonych w art. 32 ustawy o rachunkowości, zgodnie z którym odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych od środka trwałego dokonuje się drogą systematycznego, planowego rozłożenia jego wartości początkowej na ustalony okres amortyzacji. Rozpoczęcie amortyzacji następuje nie wcześniej niż po przyjęciu środka trwałego do używania, a jej zakończenie - nie później niż z chwilą zrównania wartości odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych z wartością początkową środka trwałego lub przeznaczenia go do likwidacji, sprzedaży lub stwierdzenia jego niedoboru, z ewentualnym uwzględnieniem przewidywanej przy likwidacji ceny sprzedaży netto pozostałości środka trwałego.

Dla celów podatkowych okres dokonywania odpisów amortyzacyjnych od licencji (sublicencji) na programy komputerowe oraz od praw autorskich nie może być krótszy niż 24 miesiące. W przypadku gdy wartość początkowa programu nie przekroczy kwoty 3500 zł, wówczas można go nie wprowadzać do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Niewprowadzenie do ewidencji oznacza, że podatnik nie uznał programu komputerowego za wartość niematerialną i prawną. Wówczas wydatek poniesiony na nabycie programu stanowi koszt uzyskania przychodów w miesiącu oddania do używania.

Przykłady

1.Jednostka zakupiła program komputerowy o wartości 2900 zł netto. Zgodnie z polityką rachunkowości stowarzyszenia wartości niematerialne i prawne, których cena zakupu nie przekracza 3500 zł, nie są zaliczane do środków trwałych i podlegają zaliczeniu w koszty materiałów w miesiącu nabycia.

Ewidencja księgowa:

1. Faktura VAT dokumentująca zakup prawa do programu komputerowego:

a) kwota netto 2900 zł

Wn konto 402 „Materiały i energia”

b) VAT naliczony podlegający odliczeniu 638 zł

Wn konto 221-2 „VAT naliczony i jego rozliczenie”

c) łączna kwota zobowiązania 3538 zł

Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami”

2.Jednostka zakupiła program komputerowy o wartości 4500 zł netto. Cena zakupu przekracza 3500 zł, więc zaliczono go do środków trwałych. Podlega tym samym amortyzacji według stawki 50 proc.

Przykładowa ewidencja księgowa:

1. Faktura VAT dokumentująca zakup prawa do programu komputerowego:

a) wartość w cenie zakupu 4500 zł

Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu”

b) VAT naliczony podlegający odliczeniu 990 zł

Wn konto 221-2 „VAT naliczony i jego rozliczenie”

c) łączna kwota zobowiązania 5490 zł

Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami”

2. Wprowadzenie programu do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych: 4500 zł

Wn konto 020 „Wartości niematerialne i prawne” Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu”

3. Miesięczny odpis amortyzacyjny: 187,50 zł

Wn konto 400 „Amortyzacja”

Ma konto 075 „Odpisy umorzeniowe wartości niematerialnych i prawnych”

3.Jednostka zakupiła zespół komputerowy o wartości 3000 zł netto. Oprogramowanie systemowe zakupione do tego zespołu kosztowało 1200 zł netto. Jednostka ustaliła wartość początkową komputera na kwotę 4200 zł. Zgodnie z polityką rachunkowości stosowaną w jednostce wyposażenie, którego cena zakupu przekracza 3500 zł, jest zaliczane do środków trwałych i podlega amortyzacji. Stawka amortyzacyjna dla zespołów komputerowych wynosi 30 proc.

Przykładowa ewidencja księgowa:

1. Faktura VAT dokumentująca zakup komputera i programu:

a) wartość w cenie zakupu 4200 zł

Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu”

b) VAT naliczony podlegający odliczeniu 924 zł

Wn konto 221-2 „VAT naliczony i jego rozliczenie”

c) łączna kwota zobowiązania 5124 zł

Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami”

2. Wprowadzenie komputera do ewidencji środków trwałych: 4200 zł

Wn konto 010-4 „Zespoły komputerowe” Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu”

3. Miesięczny odpis amortyzacyjny: 105 zł

Wn konto 400 „Amortyzacja” Ma konto 075 „Odpisy umorzeniowe zespołów komputerowych”

Podstawa prawna:

• ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.),

• ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już gotowe. Czekają tylko na ogłoszenie

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA