REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaległości od zaniżonych wynagrodzeń są kosztem uzyskania przychodów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Nowicka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 24 czerwca 2008 r., do podstawy zasiłku chorobowego wlicza się nagrody i premie, które zależą wyłącznie od dobrej woli i uznania jednostki. Czy odsetki od wyrównania zasiłku chorobowego wyliczonego zgodnie z orzeczeniem TK mogą być kosztem uzyskania przychodu w podatku dochodowym?

Tak, zaległości od zaniżonych wynagrodzeń i związane z nimi odsetki wypłacone pracownikom jednostka może zaliczać do swoich kosztów podatkowych. Wynika to z faktu, że pracodawcy mają obowiązek stosować wyrok Trybunału Konstytucyjnego, a zapłacone odsetki od zaniżonych wynagrodzeń i zasiłków chorobowych wypłaconych po terminie nie są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów.

REKLAMA

REKLAMA

Przypomnijmy, że zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego (dalej: TK) z 24 czerwca 2008 r., do podstawy wynagrodzenia (zasiłku) chorobowego wlicza się nagrody i premie, które zależą wyłącznie od dobrej woli i uznania jednostki. Konsekwencją wyroku TK jest możliwość ubiegania się przez pracowników, którzy otrzymywali zaniżone świadczenia, o wyrównanie przysługującej im kwoty świadczenia. Od dopłat od zaniżonych wynagrodzeń i zasiłków chorobowych pracowników należą się odsetki ustawowe.

W efekcie tego wyroku pracownicy mogą domagać się u pracodawcy i w ZUS zwrotu zaniżonych wynagrodzeń i zasiłków z odsetkami nawet do trzech lat wstecz w sprawach, w których nie była wydawana decyzja ani nie było prowadzone postępowanie przed sądem. Na wniosek pracownika przeliczeniu podlegają zasiłki za okres 3 lat, licząc od daty wystąpienia pracownika z wnioskiem w tej sprawie.

REKLAMA

Pracownik, któremu wypłaca się wyrównanie świadczenia do kwoty, jaka przysługuje po uwzględnieniu w podstawie wymiaru składników wynagrodzenia, które zgodnie z wyrokiem TK powinny być w tej podstawie wymiaru uwzględnione, ma prawo do odsetek od kwoty wyrównania. Jest ono zatem powiększane o ustawowe odsetki za nieterminową wypłatę, naliczane od dnia następnego po dniu, kiedy przypadł termin wypłaty takiego wynagrodzenia lub zasiłku. Ponowne ustalenie podstawy wymiaru zasiłku i wypłaty wyrównania następuje na podstawie złożonego wniosku. Jest on rozpatrywany w terminie nieprzekraczającym 30 dni.

Rozpatrzenie wniosku w sprawie ponownego ustalenia podstawy wymiaru zasiłku i wypłaty wyrównania zasiłku powinno bowiem nastąpić w terminie, jaki obowiązuje przy wypłacie zasiłków, zgodnie z przepisami art. 64 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa. Termin ten jest liczony od następnego dnia po dacie wpływu wniosku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ZAPAMIĘTAJ!

Jeżeli płatnik składek nie dotrzymał terminu i spóźni się z wypłatą wyrównania, odsetki z tego tytułu za okres od następnego dnia po upływie 30-dniowego terminu na wypłatę wyrównania do dnia jego wypłaty obciążają płatnika składek (pracodawcę) i nie mogą być rozliczone w ciężar składek na ubezpieczenia społeczne.

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych; dalej: updop (art. 15 ust. 1 updop). Do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych w art. 12 ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 ustawy z 26 lipca 1997 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: updof), a także zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy (art. 16 ust. 1 pkt 57 updop).

Należności, m.in. ze stosunku pracy, oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakład pracy stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który są należne - pod warunkiem że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony. W przypadku uchybienia temu terminowi do należności tych stosuje się art. 16 ust. 1 pkt 57 updop.

(art. 15 ust. 4g updop - przepis ten obowiązuje od 1 stycznia 2009 r.)

Zgodnie z powołanymi przepisami, zasadniczo każdy wydatek celowo poniesiony z zamiarem uzyskania przychodu może być uznany za koszt podatkowy, chyba że został wymieniony w katalogu kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodu, zawartym w art. 16 updop. Możliwość zaliczenia konkretnego wydatku do kategorii kosztów uzyskania przychodów zależy od spełnienia następujących warunków (przy czym przesłanki te muszą być spełnione łącznie):

• powiązania poniesionego wydatku z działalnością podatnika, który zalicza ten wydatek do kosztów,

• istnienia bezpośredniego lub nawet pośredniego związku przyczynowego między wydatkiem a uzyskanym przychodem,

• właściwego udokumentowania tego wydatku.

Zapłacone odsetki od zaniżonych wynagrodzeń i zasiłków chorobowych, które zostały wypłacone po terminie, nie są zatem wyłączone z kosztów uzyskania przychodów i mogą być uznane za koszt podatkowy - pod warunkiem że pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z uzyskiwanymi przychodami.

I jeszcze jedna istotna kwestia - wypłacenie przez pracodawcę wyrównania wynagrodzenia za czas choroby, w związku z niewliczaniem przez niego premii i nagród do podstawy wymiaru tego świadczenia, wiąże się z obowiązkiem zapłacenia przez pracownika z tego tytułu podatku dochodowego.

Pracodawca wypłacający kwotę wyrównania wynagrodzenia powinien ją doliczyć do pensji pracownika oraz pobrać z tego tytułu zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych. Natomiast odsetki wypłacone wraz z wyrównaniem korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 95 updof - zwolnieniu podlegają odsetki z tytułu nieterminowej wypłaty wynagrodzeń i innych świadczeń m.in. ze stosunku służbowego, stosunku pracy i stosunków pokrewnych (określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1 updof).

Inaczej jest w przypadku odsetek od wyrównania zasiłków z ubezpieczenia społecznego (m.in. chorobowego i macierzyńskiego) - odsetki te nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego. Wynika to z faktu, że zasiłki z ubezpieczenia społecznego należą do tzw. przychodów z innych źródeł (określonych w art. 20 ust. 1 updof), zatem zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 95 updof nie ma w tym przypadku zastosowania. W konsekwencji na pracodawcy w przypadku wypłaty odsetek z tytułu wyrównania zasiłków z ubezpieczenia społecznego ciąży obowiązek sporządzenia informacji podatkowej PIT-8C (art. 42a updof). Należy w niej wykazać kwoty wypłaconych odsetek, od których pracownicy są obowiązani samodzielnie zapłacić podatek dochodowy w swoim zeznaniu rocznym.

Oznacza to, że pracodawcy, którzy w 2008 r. wypłacili wyrównania zasiłków wraz z odsetkami, mieli obowiązek do końca lutego 2009 r. sporządzić zarówno dla pracowników, jak i dla właściwych organów podatkowych informacje podatkowe na formularzu PIT-8C. Natomiast zakłady pracy, które wypłacają zasiłki wraz z odsetkami w 2009 r., mają czas na sporządzenie PIT-8C do 28 lutego 2010 r.

Joanna Nowicka

Podstawy prawne

• Ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100)

• Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100)

• Ustawa z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 31, poz. 267; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 22, poz. 120)

• Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 24 czerwca 2008 r., sygn. akt SK 16/06 (Dz.U. Nr 119, poz. 771)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA