REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaległości od zaniżonych wynagrodzeń są kosztem uzyskania przychodów

Joanna Nowicka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 24 czerwca 2008 r., do podstawy zasiłku chorobowego wlicza się nagrody i premie, które zależą wyłącznie od dobrej woli i uznania jednostki. Czy odsetki od wyrównania zasiłku chorobowego wyliczonego zgodnie z orzeczeniem TK mogą być kosztem uzyskania przychodu w podatku dochodowym?

Tak, zaległości od zaniżonych wynagrodzeń i związane z nimi odsetki wypłacone pracownikom jednostka może zaliczać do swoich kosztów podatkowych. Wynika to z faktu, że pracodawcy mają obowiązek stosować wyrok Trybunału Konstytucyjnego, a zapłacone odsetki od zaniżonych wynagrodzeń i zasiłków chorobowych wypłaconych po terminie nie są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przypomnijmy, że zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego (dalej: TK) z 24 czerwca 2008 r., do podstawy wynagrodzenia (zasiłku) chorobowego wlicza się nagrody i premie, które zależą wyłącznie od dobrej woli i uznania jednostki. Konsekwencją wyroku TK jest możliwość ubiegania się przez pracowników, którzy otrzymywali zaniżone świadczenia, o wyrównanie przysługującej im kwoty świadczenia. Od dopłat od zaniżonych wynagrodzeń i zasiłków chorobowych pracowników należą się odsetki ustawowe.

W efekcie tego wyroku pracownicy mogą domagać się u pracodawcy i w ZUS zwrotu zaniżonych wynagrodzeń i zasiłków z odsetkami nawet do trzech lat wstecz w sprawach, w których nie była wydawana decyzja ani nie było prowadzone postępowanie przed sądem. Na wniosek pracownika przeliczeniu podlegają zasiłki za okres 3 lat, licząc od daty wystąpienia pracownika z wnioskiem w tej sprawie.

Pracownik, któremu wypłaca się wyrównanie świadczenia do kwoty, jaka przysługuje po uwzględnieniu w podstawie wymiaru składników wynagrodzenia, które zgodnie z wyrokiem TK powinny być w tej podstawie wymiaru uwzględnione, ma prawo do odsetek od kwoty wyrównania. Jest ono zatem powiększane o ustawowe odsetki za nieterminową wypłatę, naliczane od dnia następnego po dniu, kiedy przypadł termin wypłaty takiego wynagrodzenia lub zasiłku. Ponowne ustalenie podstawy wymiaru zasiłku i wypłaty wyrównania następuje na podstawie złożonego wniosku. Jest on rozpatrywany w terminie nieprzekraczającym 30 dni.

REKLAMA

Rozpatrzenie wniosku w sprawie ponownego ustalenia podstawy wymiaru zasiłku i wypłaty wyrównania zasiłku powinno bowiem nastąpić w terminie, jaki obowiązuje przy wypłacie zasiłków, zgodnie z przepisami art. 64 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa. Termin ten jest liczony od następnego dnia po dacie wpływu wniosku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ZAPAMIĘTAJ!

Jeżeli płatnik składek nie dotrzymał terminu i spóźni się z wypłatą wyrównania, odsetki z tego tytułu za okres od następnego dnia po upływie 30-dniowego terminu na wypłatę wyrównania do dnia jego wypłaty obciążają płatnika składek (pracodawcę) i nie mogą być rozliczone w ciężar składek na ubezpieczenia społeczne.

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych; dalej: updop (art. 15 ust. 1 updop). Do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych w art. 12 ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 ustawy z 26 lipca 1997 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: updof), a także zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy (art. 16 ust. 1 pkt 57 updop).

Należności, m.in. ze stosunku pracy, oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakład pracy stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który są należne - pod warunkiem że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony. W przypadku uchybienia temu terminowi do należności tych stosuje się art. 16 ust. 1 pkt 57 updop.

(art. 15 ust. 4g updop - przepis ten obowiązuje od 1 stycznia 2009 r.)

Zgodnie z powołanymi przepisami, zasadniczo każdy wydatek celowo poniesiony z zamiarem uzyskania przychodu może być uznany za koszt podatkowy, chyba że został wymieniony w katalogu kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodu, zawartym w art. 16 updop. Możliwość zaliczenia konkretnego wydatku do kategorii kosztów uzyskania przychodów zależy od spełnienia następujących warunków (przy czym przesłanki te muszą być spełnione łącznie):

• powiązania poniesionego wydatku z działalnością podatnika, który zalicza ten wydatek do kosztów,

• istnienia bezpośredniego lub nawet pośredniego związku przyczynowego między wydatkiem a uzyskanym przychodem,

• właściwego udokumentowania tego wydatku.

Zapłacone odsetki od zaniżonych wynagrodzeń i zasiłków chorobowych, które zostały wypłacone po terminie, nie są zatem wyłączone z kosztów uzyskania przychodów i mogą być uznane za koszt podatkowy - pod warunkiem że pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z uzyskiwanymi przychodami.

I jeszcze jedna istotna kwestia - wypłacenie przez pracodawcę wyrównania wynagrodzenia za czas choroby, w związku z niewliczaniem przez niego premii i nagród do podstawy wymiaru tego świadczenia, wiąże się z obowiązkiem zapłacenia przez pracownika z tego tytułu podatku dochodowego.

Pracodawca wypłacający kwotę wyrównania wynagrodzenia powinien ją doliczyć do pensji pracownika oraz pobrać z tego tytułu zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych. Natomiast odsetki wypłacone wraz z wyrównaniem korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 95 updof - zwolnieniu podlegają odsetki z tytułu nieterminowej wypłaty wynagrodzeń i innych świadczeń m.in. ze stosunku służbowego, stosunku pracy i stosunków pokrewnych (określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1 updof).

Inaczej jest w przypadku odsetek od wyrównania zasiłków z ubezpieczenia społecznego (m.in. chorobowego i macierzyńskiego) - odsetki te nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego. Wynika to z faktu, że zasiłki z ubezpieczenia społecznego należą do tzw. przychodów z innych źródeł (określonych w art. 20 ust. 1 updof), zatem zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 95 updof nie ma w tym przypadku zastosowania. W konsekwencji na pracodawcy w przypadku wypłaty odsetek z tytułu wyrównania zasiłków z ubezpieczenia społecznego ciąży obowiązek sporządzenia informacji podatkowej PIT-8C (art. 42a updof). Należy w niej wykazać kwoty wypłaconych odsetek, od których pracownicy są obowiązani samodzielnie zapłacić podatek dochodowy w swoim zeznaniu rocznym.

Oznacza to, że pracodawcy, którzy w 2008 r. wypłacili wyrównania zasiłków wraz z odsetkami, mieli obowiązek do końca lutego 2009 r. sporządzić zarówno dla pracowników, jak i dla właściwych organów podatkowych informacje podatkowe na formularzu PIT-8C. Natomiast zakłady pracy, które wypłacają zasiłki wraz z odsetkami w 2009 r., mają czas na sporządzenie PIT-8C do 28 lutego 2010 r.

Joanna Nowicka

Podstawy prawne

• Ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100)

• Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100)

• Ustawa z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 31, poz. 267; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 22, poz. 120)

• Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 24 czerwca 2008 r., sygn. akt SK 16/06 (Dz.U. Nr 119, poz. 771)

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA