REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Straty z lat ubiegłych w CIT-8 za 2009 r.

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy mogą odliczać od dochodu stratę poniesioną w pięciu poprzednich latach podatkowych. Możliwość taką przewiduje art. 7 ust. 5 updop. Oznacza to, że w ramach zeznania CIT-8 za 2009 r. podatnicy stosujący rok kalendarzowy jako rok podatkowy mogą odliczać stratę wykazaną w zeznaniach CIT-8 za lata: 2004, 2005, 2006, 2007 oraz 2008. Wszystko to przy założeniu, że w ciągu pięciu ostatnich lat nie wystąpiło zdarzenie skutkujące skróceniem roku podatkowego.

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przy tej okazji należy zwrócić uwagę na dwie kwestie. Po pierwsze, aby w danym roku było możliwe odliczenie straty poniesionej w jednym z pięciu poprzednich lat podatkowych, musi w tym roku wystąpić dochód. Nie jest dopuszczalne powiększanie straty w danym roku o stratę poniesioną w latach poprzednich (np. po to, aby uniknąć „przedawnienia” możliwości odliczenia straty od dochodu ze względu na upływ piątego roku podatkowego).

 

Sprawdź aktywne druki do rozliczenia rocznego CIT za 2009 r.>>

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po drugie, wysokość obniżenia dochodu o stratę z jednego z pięciu poprzednich lat podatkowych nie może przekroczyć 50% tej straty. A zatem odliczenie całej straty od dochodu wymaga wystąpienia dochodu w przynajmniej dwóch latach podatkowych z pięciu lat następujących po roku wystąpienia straty.

PRZYKŁAD

Spółka XYZ w latach 2004, 2005, 2006 oraz 2007 osiągała stratę. Dopiero w 2008 r. wystąpił w spółce dochód, który umożliwił spółce odliczenie 50% straty poniesionej w 2004 r. (oraz części straty za 2005 r.). W tej sytuacji, jeżeli w 2009 r. w spółce XYZ:

1) wystąpi dochód przekraczający 50% kwoty straty poniesionej w 2004 r. - spółka XYZ będzie mogła odliczyć pozostałe 50% straty poniesionej w 2004 r.,

2) wystąpi dochód niższy niż kwota straty poniesionej w 2004 r., np. w wysokości 30% tej straty - spółka XYZ będzie mogła odliczyć tylko część z 50% straty poniesionej w 2004 r. (tzn. nie więcej niż 30% tej straty); w pozostałej części (tzn. w 20%) możliwość rozliczenia straty poniesionej w 2004 r. zostanie bezpowrotnie stracona,

3) wystąpi strata - spółka XYZ bezpowrotnie utraci możliwość odliczenia od dochodu 50% straty poniesionej w 2004 r.

Ze względu na „ograniczoną w czasie” możliwość odliczania straty podatnicy powinni w pierwszej kolejności odliczać straty poniesione najwcześniej. W przeciwnym razie ryzykują, że bezpowrotnie utracą prawo do odliczenia części lub całości straty, którą mogliby odliczyć.

PRZYKŁAD

W spółce ABC w 2004 r. wystąpiła strata w wysokości 50 000 zł, zaś w 2005 r. - strata w wysokości 120 000 zł. W 2006 r. w spółce wystąpił dochód w wysokości 30 000 zł, od którego spółka odliczyła część straty poniesionej w 2005 r. (mimo że mogła odliczyć 25 000 zł straty poniesionej w 2004 r.). W kolejnych latach w spółce wystąpił dochód w wysokości 10 000 zł (2007 r.) oraz 8000 zł (2008 r.). Od dochodu z tych lat spółka odliczyła w sumie 18 000 zł straty poniesionej w 2005 r. W 2009 r. spółka osiągnęła dochód w wysokości 20 000 zł. Od dochodu tego spółka będzie mogła zatem odliczyć 20 000 zł straty poniesionej w 2004 r. Odliczanie straty poniesionej w 2004 r. w kolejnych latach nie będzie już jednak możliwe, co oznacza, że prawo do odliczenia 30 000 zł straty poniesionej w 2004 r. zostanie bezpowrotnie utracone. Spółka mogła tego uniknąć, odliczając w zeznaniu CIT-8 za 2006 r. w pierwszej kolejności stratę poniesioną wcześniej, tj. stratę poniesioną w 2004 r.

Warto dodać (zważywszy, że pojęcie straty w formularzach CIT-8 pojawia się kilkukrotnie), iż kwotę straty podlegającą odliczeniu od dochodu na podstawie art. 7 ust. 5 updop stanowi:

1) kwota straty z poz. 44 formularza zeznania CIT-8(18) obowiązującego w 2004 r. (przykładowo: decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu z 22 sierpnia 2007 r., nr PDI/42181-0002/07/AB, publ. http://sip.mf.gov.pl/sip/),

2) kwota straty z poz. 44 formularza zeznania CIT-8(19) obowiązującego w 2005 r.,

3) kwota straty z poz. 50 formularza zeznania CIT-8(20) obowiązującego w 2006 r.,

4) kwota straty z poz. 52 formularza zeznania CIT-8(21) obowiązującego od 1 stycznia 2007 r. (obowiązującego również przy rozliczeniu rocznym za 2009 r.).

Więcej na temat rozliczenia rocznego CIT-8 za 2009 r. znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Roczne rozliczenie CIT za 2009 r. - wybrane problemy  

 Tomasz Krywan

doradca podatkowy

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA