REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Straty z lat ubiegłych w CIT-8 za 2009 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy mogą odliczać od dochodu stratę poniesioną w pięciu poprzednich latach podatkowych. Możliwość taką przewiduje art. 7 ust. 5 updop. Oznacza to, że w ramach zeznania CIT-8 za 2009 r. podatnicy stosujący rok kalendarzowy jako rok podatkowy mogą odliczać stratę wykazaną w zeznaniach CIT-8 za lata: 2004, 2005, 2006, 2007 oraz 2008. Wszystko to przy założeniu, że w ciągu pięciu ostatnich lat nie wystąpiło zdarzenie skutkujące skróceniem roku podatkowego.

 

REKLAMA

REKLAMA

Przy tej okazji należy zwrócić uwagę na dwie kwestie. Po pierwsze, aby w danym roku było możliwe odliczenie straty poniesionej w jednym z pięciu poprzednich lat podatkowych, musi w tym roku wystąpić dochód. Nie jest dopuszczalne powiększanie straty w danym roku o stratę poniesioną w latach poprzednich (np. po to, aby uniknąć „przedawnienia” możliwości odliczenia straty od dochodu ze względu na upływ piątego roku podatkowego).

 

Sprawdź aktywne druki do rozliczenia rocznego CIT za 2009 r.>>

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po drugie, wysokość obniżenia dochodu o stratę z jednego z pięciu poprzednich lat podatkowych nie może przekroczyć 50% tej straty. A zatem odliczenie całej straty od dochodu wymaga wystąpienia dochodu w przynajmniej dwóch latach podatkowych z pięciu lat następujących po roku wystąpienia straty.

PRZYKŁAD

Spółka XYZ w latach 2004, 2005, 2006 oraz 2007 osiągała stratę. Dopiero w 2008 r. wystąpił w spółce dochód, który umożliwił spółce odliczenie 50% straty poniesionej w 2004 r. (oraz części straty za 2005 r.). W tej sytuacji, jeżeli w 2009 r. w spółce XYZ:

1) wystąpi dochód przekraczający 50% kwoty straty poniesionej w 2004 r. - spółka XYZ będzie mogła odliczyć pozostałe 50% straty poniesionej w 2004 r.,

2) wystąpi dochód niższy niż kwota straty poniesionej w 2004 r., np. w wysokości 30% tej straty - spółka XYZ będzie mogła odliczyć tylko część z 50% straty poniesionej w 2004 r. (tzn. nie więcej niż 30% tej straty); w pozostałej części (tzn. w 20%) możliwość rozliczenia straty poniesionej w 2004 r. zostanie bezpowrotnie stracona,

3) wystąpi strata - spółka XYZ bezpowrotnie utraci możliwość odliczenia od dochodu 50% straty poniesionej w 2004 r.

Ze względu na „ograniczoną w czasie” możliwość odliczania straty podatnicy powinni w pierwszej kolejności odliczać straty poniesione najwcześniej. W przeciwnym razie ryzykują, że bezpowrotnie utracą prawo do odliczenia części lub całości straty, którą mogliby odliczyć.

PRZYKŁAD

W spółce ABC w 2004 r. wystąpiła strata w wysokości 50 000 zł, zaś w 2005 r. - strata w wysokości 120 000 zł. W 2006 r. w spółce wystąpił dochód w wysokości 30 000 zł, od którego spółka odliczyła część straty poniesionej w 2005 r. (mimo że mogła odliczyć 25 000 zł straty poniesionej w 2004 r.). W kolejnych latach w spółce wystąpił dochód w wysokości 10 000 zł (2007 r.) oraz 8000 zł (2008 r.). Od dochodu z tych lat spółka odliczyła w sumie 18 000 zł straty poniesionej w 2005 r. W 2009 r. spółka osiągnęła dochód w wysokości 20 000 zł. Od dochodu tego spółka będzie mogła zatem odliczyć 20 000 zł straty poniesionej w 2004 r. Odliczanie straty poniesionej w 2004 r. w kolejnych latach nie będzie już jednak możliwe, co oznacza, że prawo do odliczenia 30 000 zł straty poniesionej w 2004 r. zostanie bezpowrotnie utracone. Spółka mogła tego uniknąć, odliczając w zeznaniu CIT-8 za 2006 r. w pierwszej kolejności stratę poniesioną wcześniej, tj. stratę poniesioną w 2004 r.

Warto dodać (zważywszy, że pojęcie straty w formularzach CIT-8 pojawia się kilkukrotnie), iż kwotę straty podlegającą odliczeniu od dochodu na podstawie art. 7 ust. 5 updop stanowi:

1) kwota straty z poz. 44 formularza zeznania CIT-8(18) obowiązującego w 2004 r. (przykładowo: decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu z 22 sierpnia 2007 r., nr PDI/42181-0002/07/AB, publ. http://sip.mf.gov.pl/sip/),

2) kwota straty z poz. 44 formularza zeznania CIT-8(19) obowiązującego w 2005 r.,

3) kwota straty z poz. 50 formularza zeznania CIT-8(20) obowiązującego w 2006 r.,

4) kwota straty z poz. 52 formularza zeznania CIT-8(21) obowiązującego od 1 stycznia 2007 r. (obowiązującego również przy rozliczeniu rocznym za 2009 r.).

Więcej na temat rozliczenia rocznego CIT-8 za 2009 r. znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Roczne rozliczenie CIT za 2009 r. - wybrane problemy  

 Tomasz Krywan

doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA