REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Straty z lat ubiegłych w CIT-8 za 2009 r.

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy mogą odliczać od dochodu stratę poniesioną w pięciu poprzednich latach podatkowych. Możliwość taką przewiduje art. 7 ust. 5 updop. Oznacza to, że w ramach zeznania CIT-8 za 2009 r. podatnicy stosujący rok kalendarzowy jako rok podatkowy mogą odliczać stratę wykazaną w zeznaniach CIT-8 za lata: 2004, 2005, 2006, 2007 oraz 2008. Wszystko to przy założeniu, że w ciągu pięciu ostatnich lat nie wystąpiło zdarzenie skutkujące skróceniem roku podatkowego.

 

REKLAMA

REKLAMA

Przy tej okazji należy zwrócić uwagę na dwie kwestie. Po pierwsze, aby w danym roku było możliwe odliczenie straty poniesionej w jednym z pięciu poprzednich lat podatkowych, musi w tym roku wystąpić dochód. Nie jest dopuszczalne powiększanie straty w danym roku o stratę poniesioną w latach poprzednich (np. po to, aby uniknąć „przedawnienia” możliwości odliczenia straty od dochodu ze względu na upływ piątego roku podatkowego).

 

Sprawdź aktywne druki do rozliczenia rocznego CIT za 2009 r.>>

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po drugie, wysokość obniżenia dochodu o stratę z jednego z pięciu poprzednich lat podatkowych nie może przekroczyć 50% tej straty. A zatem odliczenie całej straty od dochodu wymaga wystąpienia dochodu w przynajmniej dwóch latach podatkowych z pięciu lat następujących po roku wystąpienia straty.

PRZYKŁAD

Spółka XYZ w latach 2004, 2005, 2006 oraz 2007 osiągała stratę. Dopiero w 2008 r. wystąpił w spółce dochód, który umożliwił spółce odliczenie 50% straty poniesionej w 2004 r. (oraz części straty za 2005 r.). W tej sytuacji, jeżeli w 2009 r. w spółce XYZ:

1) wystąpi dochód przekraczający 50% kwoty straty poniesionej w 2004 r. - spółka XYZ będzie mogła odliczyć pozostałe 50% straty poniesionej w 2004 r.,

2) wystąpi dochód niższy niż kwota straty poniesionej w 2004 r., np. w wysokości 30% tej straty - spółka XYZ będzie mogła odliczyć tylko część z 50% straty poniesionej w 2004 r. (tzn. nie więcej niż 30% tej straty); w pozostałej części (tzn. w 20%) możliwość rozliczenia straty poniesionej w 2004 r. zostanie bezpowrotnie stracona,

3) wystąpi strata - spółka XYZ bezpowrotnie utraci możliwość odliczenia od dochodu 50% straty poniesionej w 2004 r.

Ze względu na „ograniczoną w czasie” możliwość odliczania straty podatnicy powinni w pierwszej kolejności odliczać straty poniesione najwcześniej. W przeciwnym razie ryzykują, że bezpowrotnie utracą prawo do odliczenia części lub całości straty, którą mogliby odliczyć.

PRZYKŁAD

W spółce ABC w 2004 r. wystąpiła strata w wysokości 50 000 zł, zaś w 2005 r. - strata w wysokości 120 000 zł. W 2006 r. w spółce wystąpił dochód w wysokości 30 000 zł, od którego spółka odliczyła część straty poniesionej w 2005 r. (mimo że mogła odliczyć 25 000 zł straty poniesionej w 2004 r.). W kolejnych latach w spółce wystąpił dochód w wysokości 10 000 zł (2007 r.) oraz 8000 zł (2008 r.). Od dochodu z tych lat spółka odliczyła w sumie 18 000 zł straty poniesionej w 2005 r. W 2009 r. spółka osiągnęła dochód w wysokości 20 000 zł. Od dochodu tego spółka będzie mogła zatem odliczyć 20 000 zł straty poniesionej w 2004 r. Odliczanie straty poniesionej w 2004 r. w kolejnych latach nie będzie już jednak możliwe, co oznacza, że prawo do odliczenia 30 000 zł straty poniesionej w 2004 r. zostanie bezpowrotnie utracone. Spółka mogła tego uniknąć, odliczając w zeznaniu CIT-8 za 2006 r. w pierwszej kolejności stratę poniesioną wcześniej, tj. stratę poniesioną w 2004 r.

Warto dodać (zważywszy, że pojęcie straty w formularzach CIT-8 pojawia się kilkukrotnie), iż kwotę straty podlegającą odliczeniu od dochodu na podstawie art. 7 ust. 5 updop stanowi:

1) kwota straty z poz. 44 formularza zeznania CIT-8(18) obowiązującego w 2004 r. (przykładowo: decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu z 22 sierpnia 2007 r., nr PDI/42181-0002/07/AB, publ. http://sip.mf.gov.pl/sip/),

2) kwota straty z poz. 44 formularza zeznania CIT-8(19) obowiązującego w 2005 r.,

3) kwota straty z poz. 50 formularza zeznania CIT-8(20) obowiązującego w 2006 r.,

4) kwota straty z poz. 52 formularza zeznania CIT-8(21) obowiązującego od 1 stycznia 2007 r. (obowiązującego również przy rozliczeniu rocznym za 2009 r.).

Więcej na temat rozliczenia rocznego CIT-8 za 2009 r. znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Roczne rozliczenie CIT za 2009 r. - wybrane problemy  

 Tomasz Krywan

doradca podatkowy

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA