REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Straty z lat ubiegłych w CIT-8 za 2009 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy mogą odliczać od dochodu stratę poniesioną w pięciu poprzednich latach podatkowych. Możliwość taką przewiduje art. 7 ust. 5 updop. Oznacza to, że w ramach zeznania CIT-8 za 2009 r. podatnicy stosujący rok kalendarzowy jako rok podatkowy mogą odliczać stratę wykazaną w zeznaniach CIT-8 za lata: 2004, 2005, 2006, 2007 oraz 2008. Wszystko to przy założeniu, że w ciągu pięciu ostatnich lat nie wystąpiło zdarzenie skutkujące skróceniem roku podatkowego.

 

REKLAMA

Autopromocja

Przy tej okazji należy zwrócić uwagę na dwie kwestie. Po pierwsze, aby w danym roku było możliwe odliczenie straty poniesionej w jednym z pięciu poprzednich lat podatkowych, musi w tym roku wystąpić dochód. Nie jest dopuszczalne powiększanie straty w danym roku o stratę poniesioną w latach poprzednich (np. po to, aby uniknąć „przedawnienia” możliwości odliczenia straty od dochodu ze względu na upływ piątego roku podatkowego).

 

Sprawdź aktywne druki do rozliczenia rocznego CIT za 2009 r.>>

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po drugie, wysokość obniżenia dochodu o stratę z jednego z pięciu poprzednich lat podatkowych nie może przekroczyć 50% tej straty. A zatem odliczenie całej straty od dochodu wymaga wystąpienia dochodu w przynajmniej dwóch latach podatkowych z pięciu lat następujących po roku wystąpienia straty.

PRZYKŁAD

Spółka XYZ w latach 2004, 2005, 2006 oraz 2007 osiągała stratę. Dopiero w 2008 r. wystąpił w spółce dochód, który umożliwił spółce odliczenie 50% straty poniesionej w 2004 r. (oraz części straty za 2005 r.). W tej sytuacji, jeżeli w 2009 r. w spółce XYZ:

1) wystąpi dochód przekraczający 50% kwoty straty poniesionej w 2004 r. - spółka XYZ będzie mogła odliczyć pozostałe 50% straty poniesionej w 2004 r.,

2) wystąpi dochód niższy niż kwota straty poniesionej w 2004 r., np. w wysokości 30% tej straty - spółka XYZ będzie mogła odliczyć tylko część z 50% straty poniesionej w 2004 r. (tzn. nie więcej niż 30% tej straty); w pozostałej części (tzn. w 20%) możliwość rozliczenia straty poniesionej w 2004 r. zostanie bezpowrotnie stracona,

3) wystąpi strata - spółka XYZ bezpowrotnie utraci możliwość odliczenia od dochodu 50% straty poniesionej w 2004 r.

Ze względu na „ograniczoną w czasie” możliwość odliczania straty podatnicy powinni w pierwszej kolejności odliczać straty poniesione najwcześniej. W przeciwnym razie ryzykują, że bezpowrotnie utracą prawo do odliczenia części lub całości straty, którą mogliby odliczyć.

PRZYKŁAD

W spółce ABC w 2004 r. wystąpiła strata w wysokości 50 000 zł, zaś w 2005 r. - strata w wysokości 120 000 zł. W 2006 r. w spółce wystąpił dochód w wysokości 30 000 zł, od którego spółka odliczyła część straty poniesionej w 2005 r. (mimo że mogła odliczyć 25 000 zł straty poniesionej w 2004 r.). W kolejnych latach w spółce wystąpił dochód w wysokości 10 000 zł (2007 r.) oraz 8000 zł (2008 r.). Od dochodu z tych lat spółka odliczyła w sumie 18 000 zł straty poniesionej w 2005 r. W 2009 r. spółka osiągnęła dochód w wysokości 20 000 zł. Od dochodu tego spółka będzie mogła zatem odliczyć 20 000 zł straty poniesionej w 2004 r. Odliczanie straty poniesionej w 2004 r. w kolejnych latach nie będzie już jednak możliwe, co oznacza, że prawo do odliczenia 30 000 zł straty poniesionej w 2004 r. zostanie bezpowrotnie utracone. Spółka mogła tego uniknąć, odliczając w zeznaniu CIT-8 za 2006 r. w pierwszej kolejności stratę poniesioną wcześniej, tj. stratę poniesioną w 2004 r.

Warto dodać (zważywszy, że pojęcie straty w formularzach CIT-8 pojawia się kilkukrotnie), iż kwotę straty podlegającą odliczeniu od dochodu na podstawie art. 7 ust. 5 updop stanowi:

1) kwota straty z poz. 44 formularza zeznania CIT-8(18) obowiązującego w 2004 r. (przykładowo: decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu z 22 sierpnia 2007 r., nr PDI/42181-0002/07/AB, publ. http://sip.mf.gov.pl/sip/),

2) kwota straty z poz. 44 formularza zeznania CIT-8(19) obowiązującego w 2005 r.,

3) kwota straty z poz. 50 formularza zeznania CIT-8(20) obowiązującego w 2006 r.,

4) kwota straty z poz. 52 formularza zeznania CIT-8(21) obowiązującego od 1 stycznia 2007 r. (obowiązującego również przy rozliczeniu rocznym za 2009 r.).

Więcej na temat rozliczenia rocznego CIT-8 za 2009 r. znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Roczne rozliczenie CIT za 2009 r. - wybrane problemy  

 Tomasz Krywan

doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA