REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Straty z lat ubiegłych w CIT-8 za 2009 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy mogą odliczać od dochodu stratę poniesioną w pięciu poprzednich latach podatkowych. Możliwość taką przewiduje art. 7 ust. 5 updop. Oznacza to, że w ramach zeznania CIT-8 za 2009 r. podatnicy stosujący rok kalendarzowy jako rok podatkowy mogą odliczać stratę wykazaną w zeznaniach CIT-8 za lata: 2004, 2005, 2006, 2007 oraz 2008. Wszystko to przy założeniu, że w ciągu pięciu ostatnich lat nie wystąpiło zdarzenie skutkujące skróceniem roku podatkowego.

 

REKLAMA

Przy tej okazji należy zwrócić uwagę na dwie kwestie. Po pierwsze, aby w danym roku było możliwe odliczenie straty poniesionej w jednym z pięciu poprzednich lat podatkowych, musi w tym roku wystąpić dochód. Nie jest dopuszczalne powiększanie straty w danym roku o stratę poniesioną w latach poprzednich (np. po to, aby uniknąć „przedawnienia” możliwości odliczenia straty od dochodu ze względu na upływ piątego roku podatkowego).

 

Sprawdź aktywne druki do rozliczenia rocznego CIT za 2009 r.>>

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po drugie, wysokość obniżenia dochodu o stratę z jednego z pięciu poprzednich lat podatkowych nie może przekroczyć 50% tej straty. A zatem odliczenie całej straty od dochodu wymaga wystąpienia dochodu w przynajmniej dwóch latach podatkowych z pięciu lat następujących po roku wystąpienia straty.

PRZYKŁAD

Spółka XYZ w latach 2004, 2005, 2006 oraz 2007 osiągała stratę. Dopiero w 2008 r. wystąpił w spółce dochód, który umożliwił spółce odliczenie 50% straty poniesionej w 2004 r. (oraz części straty za 2005 r.). W tej sytuacji, jeżeli w 2009 r. w spółce XYZ:

1) wystąpi dochód przekraczający 50% kwoty straty poniesionej w 2004 r. - spółka XYZ będzie mogła odliczyć pozostałe 50% straty poniesionej w 2004 r.,

2) wystąpi dochód niższy niż kwota straty poniesionej w 2004 r., np. w wysokości 30% tej straty - spółka XYZ będzie mogła odliczyć tylko część z 50% straty poniesionej w 2004 r. (tzn. nie więcej niż 30% tej straty); w pozostałej części (tzn. w 20%) możliwość rozliczenia straty poniesionej w 2004 r. zostanie bezpowrotnie stracona,

3) wystąpi strata - spółka XYZ bezpowrotnie utraci możliwość odliczenia od dochodu 50% straty poniesionej w 2004 r.

Ze względu na „ograniczoną w czasie” możliwość odliczania straty podatnicy powinni w pierwszej kolejności odliczać straty poniesione najwcześniej. W przeciwnym razie ryzykują, że bezpowrotnie utracą prawo do odliczenia części lub całości straty, którą mogliby odliczyć.

PRZYKŁAD

REKLAMA

W spółce ABC w 2004 r. wystąpiła strata w wysokości 50 000 zł, zaś w 2005 r. - strata w wysokości 120 000 zł. W 2006 r. w spółce wystąpił dochód w wysokości 30 000 zł, od którego spółka odliczyła część straty poniesionej w 2005 r. (mimo że mogła odliczyć 25 000 zł straty poniesionej w 2004 r.). W kolejnych latach w spółce wystąpił dochód w wysokości 10 000 zł (2007 r.) oraz 8000 zł (2008 r.). Od dochodu z tych lat spółka odliczyła w sumie 18 000 zł straty poniesionej w 2005 r. W 2009 r. spółka osiągnęła dochód w wysokości 20 000 zł. Od dochodu tego spółka będzie mogła zatem odliczyć 20 000 zł straty poniesionej w 2004 r. Odliczanie straty poniesionej w 2004 r. w kolejnych latach nie będzie już jednak możliwe, co oznacza, że prawo do odliczenia 30 000 zł straty poniesionej w 2004 r. zostanie bezpowrotnie utracone. Spółka mogła tego uniknąć, odliczając w zeznaniu CIT-8 za 2006 r. w pierwszej kolejności stratę poniesioną wcześniej, tj. stratę poniesioną w 2004 r.

Warto dodać (zważywszy, że pojęcie straty w formularzach CIT-8 pojawia się kilkukrotnie), iż kwotę straty podlegającą odliczeniu od dochodu na podstawie art. 7 ust. 5 updop stanowi:

1) kwota straty z poz. 44 formularza zeznania CIT-8(18) obowiązującego w 2004 r. (przykładowo: decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu z 22 sierpnia 2007 r., nr PDI/42181-0002/07/AB, publ. http://sip.mf.gov.pl/sip/),

2) kwota straty z poz. 44 formularza zeznania CIT-8(19) obowiązującego w 2005 r.,

3) kwota straty z poz. 50 formularza zeznania CIT-8(20) obowiązującego w 2006 r.,

4) kwota straty z poz. 52 formularza zeznania CIT-8(21) obowiązującego od 1 stycznia 2007 r. (obowiązującego również przy rozliczeniu rocznym za 2009 r.).

Więcej na temat rozliczenia rocznego CIT-8 za 2009 r. znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Roczne rozliczenie CIT za 2009 r. - wybrane problemy  

 Tomasz Krywan

doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

REKLAMA

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA