REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec raju podatkowego na Cyprze?

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Cyprem może spowodować, że zakładanie spółek na Cyprze nie będzie już takie korzystne jak obecnie. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2012 r. Ministerstwo Finansów nie chce jednak ujawnić szczegółów nowej umowy.

Według informacji przekazanych przez Ministerstwo Finansów w maju zakończyły się negocjacje dotyczące zmiany umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Republiką Cypru, co w początku czerwca potwierdził wiceminister finansów, Maciej Grabowski.

REKLAMA

REKLAMA

- Na początku maja udało nam się renegocjować konwencję o unikaniu podwójnego opodatkowania z Cyprem. Przede wszystkim zależało nam na usunięciu z tej umowy niekorzystnych zapisów zawierających podatkowe zachęty dla zakładania fikcyjnych spółek za granicą, tzw. klauzuli tax sparing - powiedział Grabowski.

Stwierdził, że wynegocjowana umowa zakłada zmianę zasad opodatkowania dywidend wypłacanych przez spółki zarejestrowane na Cyprze oraz wynagrodzeń menedżerów tych spółek, którzy są polskimi rezydentami podatkowymi.

Wyjaśnił też, że rozpoczęła się już procedura uzyskania zgody Rady Ministrów na podpisanie protokołu o zmianie konwencji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz dodał, że jeśli taka zgoda zostanie wyrażona, jego podpisanie nastąpi w „niedługim czasie".

REKLAMA


Czego potrzeba, aby protokół do umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania wszedł w życie?


Procedury wymagają, by w obu państwach została przeprowadzona procedura ratyfikacyjna, którą w Polsce poprzedzić powinno przyjęcie i ogłoszenie w Dzienniku Ustaw ustawy o wyrażeniu zgodę na ratyfikację. Od strony polskiej w pierwszej kolejności rząd powinien wyrazić zgodę na podpisanie protokołu, a następnie skierować do Sejmu wniosek o przyjęcie ustawy o ratyfikacji protokołu o zmianie konwencji w sprawie podwójnego opodatkowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli do końca roku w obu państwach zakończy się procedura notyfikacyjna, to nowe zasady unikania podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską a Cyprem mogą obowiązywać już od 1 stycznia 2012 r.


Czy Cypr jest nadal korzystny?


Po pierwsze, dopóki zmiany umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania nie zostaną ogłoszone, lub upublicznione, zakres wprowadzonych zmian opiera się wyłącznie na przypuszczeniach. Z informacji podanych w mediach wynika, że z umowy zostanie usunięta klauzula tax sparing, która polega na dopuszczalności zaliczenia na poczet podatku w jednym kraju podatku, który mógłby być pobrany w drugim kraju nawet jeśli podatek w tym drugim kraju nie jest pobierany. Po wejściu w życie tych protokołu do umowy z Cyprem nie będzie już możliwe odliczenie od podatku należnego w Polsce hipotetycznie pobieralnej (a nie pobranej) kwoty 10% podatku, w efekcie czego podatek od dywidend wynosić będzie nie 9% jak teraz, a 19%. Zostanie także usunięty zapis, który umożliwia nieopodatkowanie wynagrodzeń wypłacanych Polakom z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce cypryjskiej.

Po drugie, Cypr nadal będzie dobrym wehikułem inwestycyjnym dla polskich inwestorów, nadal oferując możliwości „zaoszczędzenia” podatku:

Przychody z zysków kapitałowych (sprzedaży udziałów lub akcji, dywidend, zyski z innych papierów wartościowych) osiąganych przez taką spółkę będą z podatku zwolnione. W Polsce przychody z zysków kapitałowych, osiąganych przez spółkę kapitałową opodatkowane są na poziomie 19%.

Dochody ze zwykłej działalności operacyjnej (działalność handlowa, lub usługowa) co do zasady opodatkowane są na poziomie 10%, przy 17,5% stawce VATu, co nadal jest korzystniejsze względem polskiej stawki 19% podatku dochodowego od osób prawnych i 23% podstawowej stawce podatku VAT.

Po trzecie nie wiadomo, kiedy zakładane zmiany umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania wejdą w życie, ani na ile informacje prasowe na tym etapie stanowią zabieg czysto medialny - mający na celu wywoływanie obaw kolejnych, coraz liczniejszych podatników, planujących strukturę z udziałem spółek czy funduszy na Cyprze. Do przerwy wakacyjnej w Sejmie nie pojawił się rządowy wniosek o przyjęcie ustawy wyrażającej zgodę na ratyfikację zmienionej umowy, ani treść wynegocjowanego projektu nie została zamieszczona na stronie Ministerstwa Finansów.

www.taxwaysgroup.com

 

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

REKLAMA

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

REKLAMA

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA