REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec raju podatkowego na Cyprze?

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Cyprem może spowodować, że zakładanie spółek na Cyprze nie będzie już takie korzystne jak obecnie. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2012 r. Ministerstwo Finansów nie chce jednak ujawnić szczegółów nowej umowy.

Według informacji przekazanych przez Ministerstwo Finansów w maju zakończyły się negocjacje dotyczące zmiany umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Republiką Cypru, co w początku czerwca potwierdził wiceminister finansów, Maciej Grabowski.

REKLAMA

REKLAMA

- Na początku maja udało nam się renegocjować konwencję o unikaniu podwójnego opodatkowania z Cyprem. Przede wszystkim zależało nam na usunięciu z tej umowy niekorzystnych zapisów zawierających podatkowe zachęty dla zakładania fikcyjnych spółek za granicą, tzw. klauzuli tax sparing - powiedział Grabowski.

Stwierdził, że wynegocjowana umowa zakłada zmianę zasad opodatkowania dywidend wypłacanych przez spółki zarejestrowane na Cyprze oraz wynagrodzeń menedżerów tych spółek, którzy są polskimi rezydentami podatkowymi.

Wyjaśnił też, że rozpoczęła się już procedura uzyskania zgody Rady Ministrów na podpisanie protokołu o zmianie konwencji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz dodał, że jeśli taka zgoda zostanie wyrażona, jego podpisanie nastąpi w „niedługim czasie".

REKLAMA


Czego potrzeba, aby protokół do umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania wszedł w życie?


Procedury wymagają, by w obu państwach została przeprowadzona procedura ratyfikacyjna, którą w Polsce poprzedzić powinno przyjęcie i ogłoszenie w Dzienniku Ustaw ustawy o wyrażeniu zgodę na ratyfikację. Od strony polskiej w pierwszej kolejności rząd powinien wyrazić zgodę na podpisanie protokołu, a następnie skierować do Sejmu wniosek o przyjęcie ustawy o ratyfikacji protokołu o zmianie konwencji w sprawie podwójnego opodatkowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli do końca roku w obu państwach zakończy się procedura notyfikacyjna, to nowe zasady unikania podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską a Cyprem mogą obowiązywać już od 1 stycznia 2012 r.


Czy Cypr jest nadal korzystny?


Po pierwsze, dopóki zmiany umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania nie zostaną ogłoszone, lub upublicznione, zakres wprowadzonych zmian opiera się wyłącznie na przypuszczeniach. Z informacji podanych w mediach wynika, że z umowy zostanie usunięta klauzula tax sparing, która polega na dopuszczalności zaliczenia na poczet podatku w jednym kraju podatku, który mógłby być pobrany w drugim kraju nawet jeśli podatek w tym drugim kraju nie jest pobierany. Po wejściu w życie tych protokołu do umowy z Cyprem nie będzie już możliwe odliczenie od podatku należnego w Polsce hipotetycznie pobieralnej (a nie pobranej) kwoty 10% podatku, w efekcie czego podatek od dywidend wynosić będzie nie 9% jak teraz, a 19%. Zostanie także usunięty zapis, który umożliwia nieopodatkowanie wynagrodzeń wypłacanych Polakom z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce cypryjskiej.

Po drugie, Cypr nadal będzie dobrym wehikułem inwestycyjnym dla polskich inwestorów, nadal oferując możliwości „zaoszczędzenia” podatku:

Przychody z zysków kapitałowych (sprzedaży udziałów lub akcji, dywidend, zyski z innych papierów wartościowych) osiąganych przez taką spółkę będą z podatku zwolnione. W Polsce przychody z zysków kapitałowych, osiąganych przez spółkę kapitałową opodatkowane są na poziomie 19%.

Dochody ze zwykłej działalności operacyjnej (działalność handlowa, lub usługowa) co do zasady opodatkowane są na poziomie 10%, przy 17,5% stawce VATu, co nadal jest korzystniejsze względem polskiej stawki 19% podatku dochodowego od osób prawnych i 23% podstawowej stawce podatku VAT.

Po trzecie nie wiadomo, kiedy zakładane zmiany umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania wejdą w życie, ani na ile informacje prasowe na tym etapie stanowią zabieg czysto medialny - mający na celu wywoływanie obaw kolejnych, coraz liczniejszych podatników, planujących strukturę z udziałem spółek czy funduszy na Cyprze. Do przerwy wakacyjnej w Sejmie nie pojawił się rządowy wniosek o przyjęcie ustawy wyrażającej zgodę na ratyfikację zmienionej umowy, ani treść wynegocjowanego projektu nie została zamieszczona na stronie Ministerstwa Finansów.

www.taxwaysgroup.com

 

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA