REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec raju podatkowego na Cyprze?

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Cyprem może spowodować, że zakładanie spółek na Cyprze nie będzie już takie korzystne jak obecnie. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2012 r. Ministerstwo Finansów nie chce jednak ujawnić szczegółów nowej umowy.

Według informacji przekazanych przez Ministerstwo Finansów w maju zakończyły się negocjacje dotyczące zmiany umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Republiką Cypru, co w początku czerwca potwierdził wiceminister finansów, Maciej Grabowski.

REKLAMA

- Na początku maja udało nam się renegocjować konwencję o unikaniu podwójnego opodatkowania z Cyprem. Przede wszystkim zależało nam na usunięciu z tej umowy niekorzystnych zapisów zawierających podatkowe zachęty dla zakładania fikcyjnych spółek za granicą, tzw. klauzuli tax sparing - powiedział Grabowski.

Stwierdził, że wynegocjowana umowa zakłada zmianę zasad opodatkowania dywidend wypłacanych przez spółki zarejestrowane na Cyprze oraz wynagrodzeń menedżerów tych spółek, którzy są polskimi rezydentami podatkowymi.

Wyjaśnił też, że rozpoczęła się już procedura uzyskania zgody Rady Ministrów na podpisanie protokołu o zmianie konwencji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz dodał, że jeśli taka zgoda zostanie wyrażona, jego podpisanie nastąpi w „niedługim czasie".


Czego potrzeba, aby protokół do umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania wszedł w życie?


Procedury wymagają, by w obu państwach została przeprowadzona procedura ratyfikacyjna, którą w Polsce poprzedzić powinno przyjęcie i ogłoszenie w Dzienniku Ustaw ustawy o wyrażeniu zgodę na ratyfikację. Od strony polskiej w pierwszej kolejności rząd powinien wyrazić zgodę na podpisanie protokołu, a następnie skierować do Sejmu wniosek o przyjęcie ustawy o ratyfikacji protokołu o zmianie konwencji w sprawie podwójnego opodatkowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli do końca roku w obu państwach zakończy się procedura notyfikacyjna, to nowe zasady unikania podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską a Cyprem mogą obowiązywać już od 1 stycznia 2012 r.


Czy Cypr jest nadal korzystny?


Po pierwsze, dopóki zmiany umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania nie zostaną ogłoszone, lub upublicznione, zakres wprowadzonych zmian opiera się wyłącznie na przypuszczeniach. Z informacji podanych w mediach wynika, że z umowy zostanie usunięta klauzula tax sparing, która polega na dopuszczalności zaliczenia na poczet podatku w jednym kraju podatku, który mógłby być pobrany w drugim kraju nawet jeśli podatek w tym drugim kraju nie jest pobierany. Po wejściu w życie tych protokołu do umowy z Cyprem nie będzie już możliwe odliczenie od podatku należnego w Polsce hipotetycznie pobieralnej (a nie pobranej) kwoty 10% podatku, w efekcie czego podatek od dywidend wynosić będzie nie 9% jak teraz, a 19%. Zostanie także usunięty zapis, który umożliwia nieopodatkowanie wynagrodzeń wypłacanych Polakom z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce cypryjskiej.

Po drugie, Cypr nadal będzie dobrym wehikułem inwestycyjnym dla polskich inwestorów, nadal oferując możliwości „zaoszczędzenia” podatku:

Przychody z zysków kapitałowych (sprzedaży udziałów lub akcji, dywidend, zyski z innych papierów wartościowych) osiąganych przez taką spółkę będą z podatku zwolnione. W Polsce przychody z zysków kapitałowych, osiąganych przez spółkę kapitałową opodatkowane są na poziomie 19%.

Dochody ze zwykłej działalności operacyjnej (działalność handlowa, lub usługowa) co do zasady opodatkowane są na poziomie 10%, przy 17,5% stawce VATu, co nadal jest korzystniejsze względem polskiej stawki 19% podatku dochodowego od osób prawnych i 23% podstawowej stawce podatku VAT.

Po trzecie nie wiadomo, kiedy zakładane zmiany umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania wejdą w życie, ani na ile informacje prasowe na tym etapie stanowią zabieg czysto medialny - mający na celu wywoływanie obaw kolejnych, coraz liczniejszych podatników, planujących strukturę z udziałem spółek czy funduszy na Cyprze. Do przerwy wakacyjnej w Sejmie nie pojawił się rządowy wniosek o przyjęcie ustawy wyrażającej zgodę na ratyfikację zmienionej umowy, ani treść wynegocjowanego projektu nie została zamieszczona na stronie Ministerstwa Finansów.

www.taxwaysgroup.com

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
regulaminu i akceptuję jego postanowienia
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami 2025. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Będą zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA