REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktury zaliczkowe przed otrzymaniem zaliczki

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy jest dopuszczalne wystawianie faktur zaliczkowych przed otrzymaniem zaliczki? Niektórzy kontrahenci wpłacają zaliczki dopiero po otrzymaniu dokumentu powiadamiającego o wysokości zaliczki. Dotychczas w takich przypadkach wystawialiśmy faktury pro forma, ale zastanawiamy się nad wystawianiem „zwykłych” faktur zaliczkowych.

Czy można wystawiać faktury zaliczkowe przed otrzymaniem zaliczki

 

REKLAMA

Autopromocja

Zdaniem organów podatkowych obecnie wystawianie faktur zaliczkowych przed otrzymaniem zaliczki jest niewłaściwe. Zmieni się to z dniem 1 stycznia 2014 r., od kiedy to przepisy dopuszczać będą takie postępowanie. Dlatego wskazane jest, aby poczekali Państwo ze zmianą sposobu dokumentowania zaliczek do 2014 r.

Obowiązek wystawiania tzw. faktur zaliczkowych wynika z § 10 ust. 1 rozporządzenia o fakturach. Przepis ten stanowi, że jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część należności, w odniesieniu do której zgodnie z ustawą powstaje obowiązek podatkowy, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym ją otrzymano.

Sporna jest kwestia dopuszczalności wystawiania faktur zaliczkowych przed otrzymaniem dokumentowanej nią części lub całości należności (np. zaliczki). W ocenie autora jest to dopuszczalne, jednak organy podatkowe mają w tej kwestii odmienne zdanie.

Jako przykład można wskazać interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 23 marca 2010 r. (sygn. ILPP2/443-45/10-2/AD), w której czytamy, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

(...) wystawianie faktur zaliczkowych przed otrzymaniem zaliczek na poczet przyszłych dostaw (usług), jest nieprawidłowe i stoi w sprzeczności z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. [obecnie rozporządzenie Ministra Finansów z 28 marca 2011 r. - przyp. autora]. Zatem Wnioskodawca wystawiając takie faktury nie postępuje poprawnie.

Dlatego w praktyce sprzedawcy wystawiają faktury pro forma, na podstawie których następuje zapłata zaliczki i następnie jest wystawiana faktura zaliczkowa. Takie postępowanie nie jest kwestionowane przez organy podatkowe.

Od 1 stycznia 2014 r. przepisy będą dopuszczały wystawianie faktur 30 dni przed otrzymaniem zaliczki (patrz: VAT 2014).

Zatem odnosząc się do omawianej sytuacji, wskazane byłoby, aby wstrzymali się Państwo z decyzją o zastąpieniu faktur pro forma fakturami zaliczkowymi do 2014 r. Ze względu na istniejące wątpliwości dotyczące możliwości wystawiania faktur zaliczkowych przed otrzymaniem zaliczki jest to w obecnym stanie prawnym ryzykowne.

Limity podatkowe w 2014 roku

Status małego podatnika w 2014 r.

 

VAT 2014

Sytuacja zmieni się z dniem 1 stycznia 2014 r. Od tego mementu będą obowiązywać nowe przepisy określające szczegółowe zasady wystawiania faktur. Nowe przepisy będą określać nowe terminy wystawiania faktur: zamiast obecnych siedmiu dni liczonych od zdarzenia termin upływać będzie 15 dnia miesiąca następującego po wystąpieniu zdarzenia (otrzymanie zaliczki).

Nowe przepisy dopuszczać również będą wystawianie faktur do 30 dni przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi (art. 106i ust. 7 pkt 1 ustawy o VAT) oraz do 30 dni przed otrzymaniem - przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi - całości lub części zapłaty (art. 106i ust. 7 pkt 2 ustawy o VAT).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

 

A zatem od 1 stycznia 2014 r. będzie możliwe wystawianie faktur zaliczkowych przed otrzymaniem zaliczki (lub innego rodzaju zapłaty otrzymywanej przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi).

 Różnice w zasadach wystawiania faktur zaliczkowych w 2013 i 2014 r.

 

Stan prawny obowiązujący do końca 2013 r.

Stan prawny obowiązujący od 1 stycznia 2014 r.

Termin wystawiania faktur zaliczkowych

siódmy dzień, licząc od otrzymania części lub całości należności

15 dzień miesiąca następującego po miesiącu otrzymania części lub całości zapłaty

Możliwość wystawiania faktur zaliczkowych przed otrzymaniem zaliczki

Kwestia sporna, organy podatkowe uznają takie postępowanie za błędne

Tak, do 30 dni przed otrzymaniem zaliczki

PODSTAWA PRAWNA:

• § 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 68, poz. 360; ost.zm. Dz.U. z 2012 r. poz. 1428

• art. 106i ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1027, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.

Tomasz Krywan

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA