REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krótkoterminowe świadczenia pracownicze w świetle MSR 19

Michał Banaś

REKLAMA

Co może być przedmiotem świadczeń należnych pracownikowi? Czy świadczenie należy się także prezesowi firmy? Jak wycenić wartość świadczeń? Czy świadczenia za wypracowanie zysku obciąża zysk netto? Czy ujawniać wartość tych świadczeń w sprawozdaniu finansowym?

wycenić wartość świadczeń? Czy świadczenia za wypracowanie zysku obciąża zysk netto? Czy ujawniać wartość tych świadczeń w sprawozdaniu finansowym?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Świadczenia pracownicze to świadczenia wynikające z:

1) sformalizowanych programów lub innych sformalizowanych ustaleń między jednostką a jej poszczególnymi pracownikami, grupami pracowników i ich przedstawicielami,

2) wymogów prawnych lub ustaleń branżowych, na podstawie których jednostka jest zobowiązana do wpłacania składek na rzecz krajowych, państwowych, branżowych i innych wielozakładowych programów

REKLAMA

3) niesformalizowanych praktyk, które powodują powstanie zwyczajowo oczekiwanego zobowiązania. Przykładem takiego oczekiwanego zobowiązania jest sytuacja, w której zmiana niesformalizowanych praktyk jednostki powoduje niemożliwe do zaakceptowania pogorszenie stosunków z pracownikami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rodzaje świadczeń

Przepisy standardu dzielą świadczenia na krótko- i długoterminowe oraz po okresie zatrudnienia i związane z rozwiązaniem stosunku pracy.

Na świadczenia krótkoterminowe składają się wynagrodzenia i składki na ubezpieczenia społeczne, płatne urlopy wypoczynkowe, zwolnienia lekarskie, wypłaty z zysku i premie (jeśli są one wypłacane w ciągu 12 miesięcy od dnia, w którym zostały przyznane poszczególnym pracownikom). Ponadto do tego typu świadczeń zalicza się świadczenia niepieniężne, np. wykupienie abonamentu w poradni lekarskiej, na basen, możliwość korzystania z mieszkania służbowego i samochodu, opłata za studia podyplomowe.

 

 

Jeśli w Twojej firmie musisz tworzyć rezerwy na świadczenia pracownicze (emerytalne, rentowe i inne) - służymy Ci pomocą! Wypełnij formularz a eksperci z firmy Attuario, która współpracuje z serwisem Księgowość, dokonają tych wyliczeń dla Ciebie.
Zapraszamy do wypełnienia formularza!

 

Świadczenia pracownicze długoterminowe to m.in. długoterminowe urlopy wypoczynkowe, jeśli w zakładzie pracy prawo do ich nabycia uzależnione jest od stażu pracy, nagrody jubileuszowe, wypłaty z zysku i premie płatne po okresie 12 miesięcy licząc od końca okresu, w którym pracownik wykonywał pracę.

Natomiast do świadczeń po okresie zatrudnienia zalicza się emerytury i inne świadczenia emerytalne, ubezpieczenie na życie po okresie zatrudnienia, możliwość korzystania z abonamentu w poradni lekarskiej.

Pojęcie pracownika

Zakład pracy tworząc program świadczeń pracowniczych musi pamiętać, że pracownikiem w rozumieniu standardu jest każdy zatrudniony, bez względu na wymiar czasu pracy i formę zatrudnienia. Za pracownika uważa się także każdego członka zarządu, jak też kadry kierowniczej.

Wycena świadczeń krótkoterminowych

Gdy pracownik wykonywał pracę na rzecz swojej jednostki gospodarczej w ciągu roku obrotowego, to jednostka ujmuje przewidywaną, niezdyskontowaną wartość krótkoterminowych świadczeń pracowniczych. Tę wartość jednostka ujmuje jako:

1. Zobowiązanie (bierne rozliczenie międzyokresowe kosztów), po potrąceniu wszystkich już zapłaconych kwot. Gdyby zapłacona już kwota przekraczała niezdyskontowaną wartość świadczeń, jednostka ujmuje tę nadwyżkę jako składnik aktywów. Wspomnianą nadwyżkę należy zaksięgować jako czynne rozliczenie międzyokresowe kosztów, jeżeli opłacenie tych kosztów z góry doprowadzi do obniżenia przyszłych płatności lub ich refundacji, oraz

2. Koszty, chyba że te świadczenia inny standard (np. MSR 2 „Zapasy”, MSR 16 „Rzeczowe aktywa trwałe”) nakazuje zaliczyć do kosztu wytworzenia składnika aktywów tej jednostki.

 

Płatne nieobecności w pracy

Jednostka ujmuje płatności skumulowanych nieobecności, gdy pracownicy wykonywali pracę, przez co zwiększyli swoje uprawnienia do przyszłych płatnych nieobecności (jako bierne rozliczenie międzyokresowe kosztów), a także z chwilą wystąpienia nieobecności - w przypadku niekumulowanych tych płatności (jako koszty).

Jak już wspomniano, uprawnienia do płatnych nieobecności można podzielić na: kumulowane i niekumulowane.

Kumulowane płatne nieobecności to nieobecności, do których uprawnienia przechodzą na kolejne okresy sprawozdawcze i pracownicy mogą z nich skorzystać w przyszłości. Ten rodzaj płatnych nieobecności może uprawniać do otrzymania ekwiwalentu pieniężnego z tytułu niewykorzystania tych uprawnień na dzień odejścia pracownika z zakładu pracy.

Dla zakładu zatrudniającego pracowników zobowiązanie z tego tytułu rośnie wraz z wykonywaniem przez pracowników pracy, która zwiększa ich uprawnienia do późniejszych płatnych nieobecności. Zobowiązanie to jest ujmowane przez jednostkę, nawet jeśli płatne niewykorzystane nieobecności nie uprawniają do ekwiwalentu.

Jednostka ustala na dzień bilansowy przewidywany koszt skumulowanych płatnych nieobecności jako dodatkową kwotę, którą z godnie z przewidywaniami zapłaci w wyniku niewykorzystanego uprawnienia.

Zobowiązanie to należy ustalić w kwocie dodatkowych płatności tylko wówczas, gdy jednostka oczekuje wystąpienia tych dodatkowych płatności z powodu narastania ich kwoty.

Ten obowiązek występuje także w sytuacji, gdy występują sformalizowane lub niesformalizowane ustalenia, że niewykorzystane zwolnienie chorobowe wykorzystać można w formie płatnego dodatkowo urlopu wypoczynkowego.

Przykład

Jednostka zatrudnia 50 pracowników, z których każdy jest uprawniony do 3 dni roboczych dodatkowego płatnego zwolnienia z powodu choroby. Niewykorzystane wynagrodzenie za czas choroby można wykorzystać w następnym roku. Zwolnienie lekarskie pracownik wykorzystuje najpierw z puli z poprzedniego roku na zasadzie LIFO. Na dzień bilansowy średnie niewykorzystane uprawnienia odpowiadają dwóm dniom na każdego pracownika. Jednostka oczekuje, że w kolejnym roku 45 pracowników weźmie 5 dni zwolnienia, a pozostali po 7 dni.

Dodatkowo jednostka spodziewa się wypłacić wynagrodzenie za niewykorzystane zwolnienia w wielkości 10 dni roboczych, które narosły na dzień bilansowy (2 dni na każdego z pięciu pracowników).

Tej swoistej „rezerwy” nie tworzy się przy braku kumulacji płatności. Takie nieobecności przepadają, jeśli uprawnienia bieżącego okresu nie zostały w pełni wykorzystane. Nie uprawniają one pracowników do ekwiwalentu pieniężnego z tytułu niewykorzystanego zwolnienia. Po prostu jednostka nie ujmuje ani kosztów, ani zobowiązania do chwili wystąpienia nieobecności, ponieważ wykonywanie pracy pracownika nie zwiększa kwoty świadczenia.

 

Wypłata z zysku

Jednostka powinna ująć przewidywane koszty wypłat z zysku i premii jako zobowiązanie albo koszty. Powinna to uczynić, ponieważ ciąży na niej prawnie lub zwyczajowo zobowiązanie do tego typu wypłat i dodatkowo zobowiązanie to można wycenić w wiarygodny sposób.

Należy podkreślić, że bieżące zobowiązanie występuje tylko wówczas, gdy dana jednostka nie może wycofać się ze swoich wcześniejszych zobowiązań w tym zakresie.

W niektórych jednostkach pracownicy otrzymują wypłaty z wypracowanego zysku pod warunkiem, że pozostaną w jednostce przez określony czas. Istnienie takiego programu powoduje powstanie zwyczajowo oczekiwanego zobowiązania w miarę wykonywania pracy przez pracowników. Zobowiązanie to zwiększa kwotę, którą trzeba będzie wypłacić, jeśli pracownicy przepracują w danym zakładzie pracy określony czas.

Przykład

W zakładzie pracy obowiązuje program wypłat z zysku, który nakazuje jednostce część zysku przeznaczyć na wypłatę dla pracowników, którzy pracowali przez cały rok. Jeśli przez cały rok nie odejdzie żaden z pracowników, to zakład wypłaci 1,5 proc. zysku. Jednak z dotychczasowej praktyki wiadomo, że tylko część pracowników będzie pracowała przez cały rok, dlatego jednostka zobowiązanie i koszty ustaliła w wysokości 1,1 proc. wypracowanego zysku.

Jeśli na jednostce nie ciąży żadne zapisane zobowiązanie do wypłaty premii z zysku, ale mimo to premia była zwyczajowo wypłacana, to także należy oszacować wartość oczekiwanej wypłaty z zysku. Wycena takiego zwyczajowo oczekiwanego zobowiązania powinna uwzględniać to, że niektórzy pracownicy nie przepracują całego roku i nie wszyscy pracownicy uzyskają tę premię.

Jednostka może dokonać wiarygodnego oszacowania prawnych lub zwyczajowo oczekiwanych zobowiązań wynikających z programu wypłat z zysku i systemów premiowych, tylko gdy:

1) sformalizowane zasady funkcjonowania programu zawierają wzór służący ustaleniu kwoty świadczenia,

2) jednostka ustala kwoty do zapłaty przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego do publikacji,

3) dotychczasowa praktyka jasno wskazuje na wymiar zwyczajowo oczekiwanego zobowiązania.

Zobowiązanie wynikające z programów wypłat zysków i systemów premiowych wynika z efektów pracy zatrudnionych pracowników, a nie z transakcji z właścicielami. Z tego też powodu jednostka nie ujmuje wydatków związanych z tymi programami jako podział zysku netto, lecz obciąża nimi koszty.

Jeśli wypłaty z zysku i płatności premiowe nie są w całości należne w ciągu najbliższych 12 miesięcy od zakończenia okresu, w którym pracownicy wykonywali pracę, z którą związane są obecnie płatności z zysku, to tę część, która płatna jest po tym terminie, należy zaliczyć do innych długoterminowych świadczeń pracowniczych.

Ujawnianie informacji w sprawozdaniu

Międzynarodowy Standard Rachunkowości nie nakazuje jednostce ujawniać informacji na temat krótkoterminowych świadczeń pracowniczych. Jednak mimo to należy wykazać w sprawozdaniu zobowiązanie wynikające z krótkoterminowych świadczeń pracowniczych.

Taki obowiązek wynika np. z postanowień MSR 1 „ Prezentacja sprawozdań finansowych”.

Podstawa prawna:

§ 8-23 Międzynarodowego Standardu Rachunkowości nr 19 „Świadczenia pracownicze”.

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA