REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biura rachunkowe będą donosić na swoich klientów

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nowe przepisy zobowiążą biura rachunkowe do informowania o podejrzanych operacjach. Usługowo prowadzący księgi będą musieli m.in. analizować przeprowadzane transakcje. Zwiększone obowiązki biur rachunkowych wywołają wzrost cen usług księgowych.

Biura rachunkowe będą zobowiązane do informowania Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (GiiF) o podejrzanych transakcjach. Taką zmianę zaproponowało Ministerstwo Finansów w projekcie zmian w ustawie o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz o przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu.

REKLAMA

Autopromocja

- Pomysł włączenia podmiotów uprawnionych do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych do mechanizmu mającego na celu przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu jest dobry. Jednak obowiązki nałożone na te podmioty nie mogą być tak duże i tak niejasne, jak to proponuje projekt ustawy - twierdzi Monika Marcińczak, biegły rewident, wspólnik biura rachunkowego Marcińczak i Wspólnicy. Dodaje, że wiele nowych obowiązków wynikających z projektu ustawy nie przystaje do realiów pracy biura rachunkowego.

Przykładowo podmioty uprawnione do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych zobowiązane będą do prowadzenia bieżącej analizy przeprowadzanych przez ich klientów transakcji, a jej wyniki dokumentować na piśmie lub w formie elektronicznej.

Biura rachunkowe będą musiały rejestrować każdą transakcję, której okoliczności wskazują, że wartości majątkowe mogą pochodzić z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł lub mogą mieć związek z finansowaniem terroryzmu.

Następnie cała dokumentacja m.in.: rejestry, informacje dotyczące podejrzanych transakcji oraz wyniki analiz będą musiały być przechowywane przez pięć lat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe obowiązki łączyć się będą również z koniecznością stworzenia i wdrożenia wewnętrznej procedury w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Niezbędne będzie również przeszkolenie pracowników w tym zakresie.

Prowadzenie dochodzenia

REKLAMA

Monika Marcińczak podkreśla, że działalność biur rachunkowych jest tak odmienna od działalności pozostałych instytucji obowiązanych do przekazywania informacji Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej, że powinny być wyłączone z tych obowiązków. Jeżeli tak się nie stanie, to biura rachunkowe będą zobowiązane prowadzić dochodzenia w odniesieniu do działalności swoich klientów.

Warto zauważyć, że podmioty te rejestrują wszystkie operacje gospodarcze dokonywane przez klienta - podkreśla nasza rozmówczyni. Dla porównania radca prawny, adwokat czy notariusz są informowani przez klienta tylko o wybranych transakcjach.

- Oczywiście nie ulega wątpliwości, że mogą zaistnieć sytuacje, że biuro rachunkowe ma wiedzę o takich transakcjach i wtedy powinno być zobowiązane do jej ujawnienia - twierdzi nasza rozmówczyni. Według eksperta niedopuszczalny jest jednak scenariusz, że będzie ono zobowiązane do analizowania i rejestrowania transakcji swoich klientów i dokumentowania wyników tych analiz. Nie można porównywać działalności dużych instytucji finansowych, w których są zlecane i dokonywane te transakcje z działalnością stosunkowo niewielkich biur rachunkowych, które jedynie rejestrują te operacje.

 

Z kolei zdaniem Adama Kęsika, prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów (KRBR), rozszerzenie kręgu podmiotów obowiązanych do przeciwdziałania wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł przychodów jest działaniem z założenia słusznym.

Wyższe ceny usług

- Dla biur rachunkowych będzie to dodatkowy obowiązek i zwiększona odpowiedzialność za świadczone usługi. Zapewne wpłynie to na zwiększenie kosztów działalności, a więc i ceny świadczonych usług - podkreśla nasz rozmówca. Ekspert dodaje, że działania z teoretycznego punktu widzenia słuszne nie zawsze jednak przynoszą praktyczny efekt. Według prezesa KRBR, praktyka jest taka, że działania Rządu i Parlamentu nie sprzyjają skutecznemu przeciwdziałaniu tym nielegalnym zjawiskom. Dla przykładu zwraca uwagę na ostatnią zmianę ustawy o rachunkowości podwyższającą próg do obowiązkowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

- Uproszczenie w prowadzeniu ewidencji gospodarczej zdecydowanie utrudnia skuteczne działanie projektowanych przepisów. Powszechnie znana jest zależność - im bardziej prymitywny system ewidencji zdarzeń gospodarczych, tym łatwiej ominąć przepisy prawa - podkreśla Adam Kęsik.

Większa odpowiedzialność

Natomiast Robert Kaczorowski, główny księgowy z Imtech Polska, zwraca uwagę, że zobowiązanie biur rachunkowych do informowania GIIF o podejrzanych transakcjach zwiększy ich odpowiedzialność. Zgodnie bowiem z projektem nowych przepisów za niedopełnienie obowiązków wymienionych w ustawie spółka poniesie sankcje określone w rozdziale 8 ustawy.

Przykładowo biuro rachunkowe będzie obowiązane rejestrować transakcje lub przechowywać rejestry i zbierać dokumenty dotyczące tych transakcji.

- Nie może natomiast o zgromadzonych danych informować swojego klienta czy innej nieuprawnionej osoby, gdyż grozi za to kara pozbawienia wolności do lat trzech - podkreśla nasz rozmówca. Natomiast jeśli biuro rachunkowe nie wypełnia obowiązków, dodatkowo wyrządzając znaczną szkodę, grozi za to kara do ośmiu lat pozbawienia wolności.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Nowe obowiązki biur rachunkowych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jakie kary będą nakładane

Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA