REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biura rachunkowe będą donosić na swoich klientów

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nowe przepisy zobowiążą biura rachunkowe do informowania o podejrzanych operacjach. Usługowo prowadzący księgi będą musieli m.in. analizować przeprowadzane transakcje. Zwiększone obowiązki biur rachunkowych wywołają wzrost cen usług księgowych.

Biura rachunkowe będą zobowiązane do informowania Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (GiiF) o podejrzanych transakcjach. Taką zmianę zaproponowało Ministerstwo Finansów w projekcie zmian w ustawie o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz o przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu.

REKLAMA

REKLAMA

- Pomysł włączenia podmiotów uprawnionych do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych do mechanizmu mającego na celu przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu jest dobry. Jednak obowiązki nałożone na te podmioty nie mogą być tak duże i tak niejasne, jak to proponuje projekt ustawy - twierdzi Monika Marcińczak, biegły rewident, wspólnik biura rachunkowego Marcińczak i Wspólnicy. Dodaje, że wiele nowych obowiązków wynikających z projektu ustawy nie przystaje do realiów pracy biura rachunkowego.

Przykładowo podmioty uprawnione do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych zobowiązane będą do prowadzenia bieżącej analizy przeprowadzanych przez ich klientów transakcji, a jej wyniki dokumentować na piśmie lub w formie elektronicznej.

Biura rachunkowe będą musiały rejestrować każdą transakcję, której okoliczności wskazują, że wartości majątkowe mogą pochodzić z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł lub mogą mieć związek z finansowaniem terroryzmu.

REKLAMA

Następnie cała dokumentacja m.in.: rejestry, informacje dotyczące podejrzanych transakcji oraz wyniki analiz będą musiały być przechowywane przez pięć lat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe obowiązki łączyć się będą również z koniecznością stworzenia i wdrożenia wewnętrznej procedury w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Niezbędne będzie również przeszkolenie pracowników w tym zakresie.

Prowadzenie dochodzenia

Monika Marcińczak podkreśla, że działalność biur rachunkowych jest tak odmienna od działalności pozostałych instytucji obowiązanych do przekazywania informacji Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej, że powinny być wyłączone z tych obowiązków. Jeżeli tak się nie stanie, to biura rachunkowe będą zobowiązane prowadzić dochodzenia w odniesieniu do działalności swoich klientów.

Warto zauważyć, że podmioty te rejestrują wszystkie operacje gospodarcze dokonywane przez klienta - podkreśla nasza rozmówczyni. Dla porównania radca prawny, adwokat czy notariusz są informowani przez klienta tylko o wybranych transakcjach.

- Oczywiście nie ulega wątpliwości, że mogą zaistnieć sytuacje, że biuro rachunkowe ma wiedzę o takich transakcjach i wtedy powinno być zobowiązane do jej ujawnienia - twierdzi nasza rozmówczyni. Według eksperta niedopuszczalny jest jednak scenariusz, że będzie ono zobowiązane do analizowania i rejestrowania transakcji swoich klientów i dokumentowania wyników tych analiz. Nie można porównywać działalności dużych instytucji finansowych, w których są zlecane i dokonywane te transakcje z działalnością stosunkowo niewielkich biur rachunkowych, które jedynie rejestrują te operacje.

 

Z kolei zdaniem Adama Kęsika, prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów (KRBR), rozszerzenie kręgu podmiotów obowiązanych do przeciwdziałania wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł przychodów jest działaniem z założenia słusznym.

Wyższe ceny usług

- Dla biur rachunkowych będzie to dodatkowy obowiązek i zwiększona odpowiedzialność za świadczone usługi. Zapewne wpłynie to na zwiększenie kosztów działalności, a więc i ceny świadczonych usług - podkreśla nasz rozmówca. Ekspert dodaje, że działania z teoretycznego punktu widzenia słuszne nie zawsze jednak przynoszą praktyczny efekt. Według prezesa KRBR, praktyka jest taka, że działania Rządu i Parlamentu nie sprzyjają skutecznemu przeciwdziałaniu tym nielegalnym zjawiskom. Dla przykładu zwraca uwagę na ostatnią zmianę ustawy o rachunkowości podwyższającą próg do obowiązkowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

- Uproszczenie w prowadzeniu ewidencji gospodarczej zdecydowanie utrudnia skuteczne działanie projektowanych przepisów. Powszechnie znana jest zależność - im bardziej prymitywny system ewidencji zdarzeń gospodarczych, tym łatwiej ominąć przepisy prawa - podkreśla Adam Kęsik.

Większa odpowiedzialność

Natomiast Robert Kaczorowski, główny księgowy z Imtech Polska, zwraca uwagę, że zobowiązanie biur rachunkowych do informowania GIIF o podejrzanych transakcjach zwiększy ich odpowiedzialność. Zgodnie bowiem z projektem nowych przepisów za niedopełnienie obowiązków wymienionych w ustawie spółka poniesie sankcje określone w rozdziale 8 ustawy.

Przykładowo biuro rachunkowe będzie obowiązane rejestrować transakcje lub przechowywać rejestry i zbierać dokumenty dotyczące tych transakcji.

- Nie może natomiast o zgromadzonych danych informować swojego klienta czy innej nieuprawnionej osoby, gdyż grozi za to kara pozbawienia wolności do lat trzech - podkreśla nasz rozmówca. Natomiast jeśli biuro rachunkowe nie wypełnia obowiązków, dodatkowo wyrządzając znaczną szkodę, grozi za to kara do ośmiu lat pozbawienia wolności.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Nowe obowiązki biur rachunkowych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jakie kary będą nakładane

Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2.0 sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA