REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wstrzymane prace nad zwolnieniem z PIT talonów żywieniowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sejmowa Komisja Finansów Publicznych zdecydowała w czwartek o wstrzymaniu prac nad projektem nowelizacji ustawy o PIT, która ma zwolnić z podatku bony i talony żywieniowe.

W biurze komisji, o zawieszenie dyskusji nad projektem wnosili przedstawiciele OPZZ. Przerwa w pracach ma potrwać do czasu, aż partnerzy społeczni wypracują rozwiązania w tej sprawie.

REKLAMA

Autopromocja

Projekt przygotowany przez komisję "Przyjazne Państwo" przewiduje poszerzenie zwolnienia dla świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych m.in. o bony i talony. Utrzymany ma być limit zwolnienia do świadczeń nie przekraczających 380 zł rocznie. Złożona do projektu autopoprawka ma na celu - zdaniem jej autorów - doprecyzować nowelizację.

Decyzję komisji o wstrzymaniu prac pozytywnie oceniła Konfederacja Pracodawców Polskich (KPP).

"Dyskusja nad projektem ustawy w aktualnej formie, przed wypracowaniem szczegółowego stanowiska przez partnerów społecznych, mogła przynieść szkody projektowanej regulacji" - uważa ekspert KPP, Adam Ambrozik.

REKLAMA

KPP zaznacza, że 13 marca 2009 roku w "Pakiecie Działań Antykryzysowych" organizacje pracodawców oraz związki zawodowe zgodziły się na zwolnienie z PIT świadczeń będących przedmiotem projektu. Według organizacji, jest to jedno z rozwiązań mających na celu łagodzenie skutków kryzysu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednocześnie komisja skierowała do dalszych prac w podkomisji inne projekty zmian w ustawach podatkowych. Jedna z propozycja zmian w ustawie o PIT ma podnieść do 500 zł limit podatku od nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych od firm w związku z promocją lub reklamą. Chodzi głównie o prezenty i gadżety reklamowe. Obecnie limit ten wynosi 100 zł. Jeżeli wartość prezentu przekroczy 100 zł, firma musi wypełnić deklarację PIT-8C.

Drugi projekt ma umożliwić zaliczenie do kosztów podatkowych wartości VAT należnego od wartości towarów podlegających tzw. sprzedaży premiowej. Chodzi o podatek od nagród rzeczowych przyznawanych w zamian za zakup określonego produktu.

Z kolei projekt senacki ma umożliwić pracę w ramach jednoosobowej firmy dla byłego pracodawcy bez utraty prawa do 19 proc. podatku liniowego.

REKLAMA

Do podkomisji skierowano także projekty nowelizacji ustawy o VAT. Jeden z nich ma m.in. odebrać ministrowi finansów prawo do określania w rozporządzeniu, które grupy podatników mają stosować kasy fiskalne. Drugi zmierza do likwidacji nadmiaru obowiązków administracyjnych związanych z aktualizacją podstawowych danych identyfikacyjnych dla przedsiębiorców.

Podkomisja zajmie się także projektem nowelizacji ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (oraz CIT i PIT) wydłużający czas, w którym centra badawczo-rozwojowe będą mogły korzystać z funduszu innowacyjnego bez utraty prawa do podatkowej ulgi na innowacyjność.

Z kolei propozycje zmian w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych, który także został skierowany w czwartek do podkomisji, przewidują, że dzierżawca lub najemca nie będzie musiał wybierać ryczałtu podatkowego przed podpisaniem umowy dzierżawy czy najmu. Dzięki temu od razu będzie mógł wziąć zaliczkę lub pierwszy czynsz.

Podkomisja będzie pracować nad nowymi rozwiązaniami w Ordynacji podatkowej. Zgodnie z nimi urząd skarbowy będzie musiał poinformować podatnika - a nie jak dotąd tylko izbę skarbową, celną czy inspektora kontroli skarbowej - o tym jak ustosunkował się do jego odwołania.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

REKLAMA

Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

REKLAMA