REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 1 lipca 2009 r. tylko e-zgłoszenia celne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bąk Agnieszka

REKLAMA

Od 1 lipca 2009 r. zgłoszenia wywozowe przedsiębiorca musi składać obowiązkowo w formie elektronicznej z wykorzystaniem systemu ECS.

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zgłoszenia celne w formie papierowej mogą być składane jedynie wyjątkowo, tylko:

• przez podróżnych, którzy nie posiadają dostępu do systemu teleinformatycznego,

• w przypadku awarii systemu ECS w urzędzie celnym wywozu,

REKLAMA

• za zgodą help desk ECS, w przypadku awarii aplikacji lub sieci po stronie zgłaszającego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Dodatkowo do momentu uruchomienia odpowiedniej funkcjonalności w systemie ECS (Ministerstwo Finansów planuje jej uruchomienie na pierwszy kwartał 2010 r.) wywozowe zgłoszenia niekompletne oraz zgłoszenia uproszczone będą rejestrowane w systemie CELINA według dotychczasowych zasad.

Jak uzyskać dostęp do systemu ECS

Jeżeli przedsiębiorca jeszcze nie stosuje ECS, a chce dokonywać eksportu po 1 lipca 2009 r., powinien:

• złożyć wniosek do właściwego naczelnika urzędu celnego o zarejestrowanie w Podsystemie Danych Referencyjnych (czynność konieczna, jeśli zgłaszający nie dokonywał dotychczas zgłoszeń celnych elektronicznie w systemie CELINA),

• posiadać aplikację umożliwiającą wymianę komunikatów z systemem ECS w postaci generowania plików w formacie XML, zgodnie ze specyfikacją opublikowaną pod adresem: www.mf.gov.pl (zakładka: Służba Celna / / Informatyzacja / ECS/AES),

• wystąpić do właściwego miejscowo naczelnika urzędu celnego o zgodę na przesyłanie zgłoszeń wywozowych w formie elektronicznej,

• złożyć upoważnienia dla osób mających korzystać z klucza wraz z załączonymi oświadczeniami tych osób (zgodnie z wzorami stanowiącymi załączniki nr 1 i nr 2 do „Instrukcji korzystania z klucza do bezpiecznej transmisji danych w celu podpisywania elektronicznych zgłoszeń wywozowych w systemie ECS”).

WAŻNE!

Od 8 maja 2009 r. obowiązuje wersja 1.2 „Specyfikacji komunikatów XML dla podmiotów”, która obejmuje alternatywne dokumentowanie wyprowadzenia towarów z Unii Europejskiej, zasady umieszczania na kopii dokumentu EAD pieczęci ,,Polska - Export” czy weryfikację merytoryczną zgłoszeń wywozowych

Dokonując poboru klucza, przedsiębiorca musi:

• zalogować się na stronie https://cbt.celina.pl,

• wypełnić wniosek o przydzielenie klucza do bezpiecznej transmisji danych,

• postąpić zgodnie z dalszymi instrukcjami postępowania otrzymanymi w e-mailu zwrotnym oraz w odnośniku (linku) do strony, z której wnioskodawca pobierze klucz do bezpiecznej transmisji danych (na komputerze, na którym będzie potem pracował w tym systemie),

• pobrać ten klucz w terminie 10 dni (ważność klucza - jeden rok),

• zainstalować ww. klucz oraz

• przesłać swój klucz publiczny do izby celnej na adres projekt.ecs@kra.mofnet.gov.pl.

WAŻNE!

Jeżeli eksporter już wcześniej korzystał z systemu obsługi zgłoszeń celnych CELINA, nie ma obowiązku składania wniosku o dokonanie rejestracji w Podsystemie Danych Referencyjnych. Ponadto podmiot ten nie występuje o nowy login do systemu ECS.

Procedura wywozu przedstawia się więc następująco:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

System Kontroli Eksportu pozwala na elektroniczną obsługę zgłoszenia wywozowego przesyłanego przez eksportera/zgłaszającego zarówno w urzędzie celnym wywozu, jak i w urzędzie celnym wyprowadzenia. W przypadku operacji międzynarodowych (eksport pośredni), kiedy urząd wyprowadzenia jest poza terytorium RP, przedsiębiorca powinien sprawdzić w ogólnoeuropejskiej bazie danych urzędów celnych na stronie Komisji Europejskiej pod adresem: http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds/csrdhome_pl.htm, czy urząd celny, który zgłaszający chce zadeklarować jako urząd wyprowadzenia, posiada taki status.

 

Obieg komunikatów pomiędzy eksporterem a urzędem wywozu i urzędem wyprowadzenia

PRZYKŁAD 1

Odrzucenie wniosku

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

IE 515 - Zgłoszenie celne do procedury wywozu - komunikat zawiera dane zgłoszenia celnego do procedury wywozu i jest przekazywany do Systemu przez podmiot dokonujący zgłoszenia.

IE 516 - Odrzucenie zgłoszenia - komunikat zawiera informacje o odrzuceniu zgłoszenia i jest przekazywany zwrotnie podmiotowi zgłaszającemu.

PRZYKŁAD 2

Kontrola - wynik niezgodny ze zgłoszeniem eksportera

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

IE 528 - Nadanie numeru ewidencyjnego - komunikat zawiera informacje o nadaniu numeru ewidencyjnego MRN i jest przekazywany zwrotnie podmiotowi zgłaszającemu.

IE 551 - Odmowa zwolnienia do procedury wywozu - komunikat zawiera informacje o odmowie zwolnienia zgłoszenia do procedury wywozu i jest przekazywany zwrotnie podmiotowi zgłaszającemu.

PRZYKŁAD 3

Wywóz towaru poza Wspólnotę

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

IE 529 - Zwolnienie do procedury wywozu - komunikat zawiera dane zgłoszenia przekazane przez podmiot zgłaszający, skorygowane o ewentualne sprostowania i korekty oraz uzupełnione o: datę przyjęcia i zwolnienia zgłoszenia, wynik kontroli i zamknięcia celne (jeśli są założone).

EAD - Wywozowy dokument towarzyszący.

IE 501 - Informacja o wywozie.

IE 518 - Wynik kontroli.

IE 599 - Potwierdzenie wywozu - komunikat zawiera dane zgłoszenia z momentu zwolnienia zgłoszenia do procedury wywozu oraz informację o potwierdzeniu wywozu lub zatrzymaniu towaru na granicy oraz zawiera ewentualne informacje z urzędu wyprowadzenia i informację o ewentualnej zmianie tego urzędu.

Zgłoszenie wywozowe

Zgłoszenie wywozowe (komunikat IE 515 rozszerzony o dane bezpieczeństwa) będzie w Polsce obsługiwane w ramach drugiej fazy ECS. Jednak obsługa tego komunikatu nie zostanie uruchomiona z dniem 1 lipca 2009 r. Ministerstwo Finansów podaje, że uruchomienie to nastąpi najpóźniej w październiku 2009 r., jednak na razie nie ma konkretnej daty wprowadzenia.

Do czasu wdrożenia nowej funkcjonalności przedsiębiorcy muszą przesyłać IE 515 w starym formacie, zgodnie ze Specyfikacją Techniczną XML dla podmiotów w wersji 1.07.

Wywozowa deklaracja skrócona

Polska na razie nie wprowadza funkcjonalności pozwalającej na obsługę wywozowej deklaracji skróconej w systemie ECS, ponieważ korzysta z okresu przejściowego, wprowadzonego przez Komisję Europejską na jej wdrożenie, do 31 grudnia 2010 r. W tym okresie zawieszony będzie obowiązek przesyłania do systemu ECS wywozowych deklaracji skróconych.

WAŻNE!

Wprowadzenie okresu przejściowego dla wywozowej deklaracji skróconej nie oznacza wcale, że towary, dla wyprowadzenia których nie jest wymagane zgłoszenie wywozowe, nie będą objęte analizą ryzyka dla celów ochrony i bezpieczeństwa. Organy celne będą bowiem dokonywały takiej analizy na podstawie dostępnych dokumentów w momencie przedstawienia towarów w urzędzie wyprowadzenia.

Zgłoszenie tranzytowe

Warto przypomnieć, że procedura tranzytu ma miejsce w sytuacji, gdy przesyłka towarów zostaje objęta procedurą wywozu w jednym urzędzie celnym wewnętrznym, a następnie w innym urzędzie celnym wewnętrznym zostaje objęta procedurą tranzytu i dopiero w ten sposób opuszcza obszar celny Wspólnoty (konsolidacja przesyłek). Procedura tranzytu towarów wspólnotowych może się odbywać w takim przypadku na podstawie karnetu TIR lub tranzytu wspólnego T2, jeżeli towar jest wywożony albo przewożony przez kraj EFTA.

W tych przypadkach, tzn. gdy towary wyprowadzane z obszaru celnego Wspólnoty nie są objęte zgłoszeniem wywozowym, ale składane jest zgłoszenie tranzytowe, dane bezpieczeństwa właściwe dla wywozowej deklaracji skróconej będą mogły być składane w formie elektronicznej od 1 lipca 2009 r. z wykorzystaniem systemu NCTS. Korzystanie z tej możliwości jest opcjonalne dla przedsiębiorców do 31 grudnia 2010 r.

Agnieszka Bąk

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku, zapłacimy więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA