REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowy 2009 roku wybrany

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Znany jest zwycięzca tegorocznego ogólnopolskiego konkursu Księgowy Roku. Tytuł ten przypadł Magdalenie Czyżkowskiej.

Rozstrzygnięto XI ogólnopolski konkurs Księgowy Roku. Organizatorami imprezy byli INFOR PL, spółka Sage oraz Stowarzyszenie Księgowych w Polsce. W tym roku najlepszym księgowym okazała się Magdalena Czyżkowska z województwa dolnośląskiego. Zwyciężczyni jest księgową w firmie TIM w Siechnicach. Oprócz prestiżowego tytułu laureatka zdobyła główną nagrodę wynoszącą 28 tys. zł oraz inne cenne nagrody rzeczowe. Drugie miejsce zdobyła Katarzyna Kusa z Włoszczowy, trzecie Joanna Bakalarczyk z Ozorkowa.

REKLAMA

REKLAMA

W studenckiej edycji konkursu zwyciężyła Daria Przybylska, studentka Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach.

Magdalena Czyżkowska mówi, że zarówno podczas konkursu, jak i w pracy księgowego najtrudniejszym obszarem okazuje się rachunkowość podatkowa. W tym zakresie nie ma nigdy stuprocentowo pewnych odpowiedzi. Związane jest to m.in. z niejednolitymi interpretacjami podatkowymi i częstymi zmianami stanowiska Ministerstwa Finansów. Z kolei problemy dotyczące pozostałych obszarów rachunkowości są w większości przypadków rozstrzygnięte.

W kontekście ciągłych zmian przepisów powstaje więc dylemat, czy zawód księgowego powinien być uregulowany. Czy prawo powinno zobowiązywać do ustawicznego kształcenia się osób wykonujących ten zawód.

REKLAMA

Według Magdaleny Czyżkowskiej trudno rozstrzygnąć ten dylemat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Z jednej strony obserwujemy, że dostęp do coraz większej liczby zawodów jest zamykany. Dotyczy to np. zawodów prawniczych, pośredników handlu nieruchomościami. Natomiast to rynek powinien weryfikować, kto ma wystarczające kwalifikacje do uprawiania określonego zawodu - twierdzi nasza rozmówczyni.

Dodaje, że z drugiej strony dobrym rozwiązaniem jest propozycja Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, które zaproponowało certyfikację księgowych jako proces, który nie jest obligatoryjny. Takie rozwiązanie pozwala nie zamykać zawodu, a firma, która szuka pracownika, może wybrać osobę, która ma w ten sposób potwierdzoną wiedzę.

Pracodawcy poszukują do pracy osób, które mogą udowodnić swoją wiedzę posiadanym certyfikatem księgowym.

Mimo że certyfikat uprawnia do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, wiele osób, które go zdobywa, chce jedynie zwiększyć swoje szanse na rynku pracy.

Magdalena Czyżkowska - potwierdza, że tak też było w jej przypadku. Jej zdaniem trudno stwierdzić, czy pracodawcy mają świadomość, że certyfikat można zdobyć na różne sposoby poprzez zdanie egzaminu lub uzyskanie odpowiedniego wykształcenia i praktyki.

Zasady konkursu

W konkursie Księgowy Roku mogą brać udział wszyscy, którzy są związani z finansami, rachunkowością i księgowością

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA