REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wniosek na specjalnym formularzu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polski przedsiębiorca, który dokonuje zakupów w Grecji w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą może starać się o odzyskanie greckiego VAT. Procedura zwrotu podatku jest jednak bardzo sformalizowana.
Krzysztof Koniewski z wrocławskiego biura oraz Szczepan Kubiak z łódzkiego biura firmy Deloitte wyjaśnili, iż zasady i tryb dokonywania zwrotu uregulowano w przepisach greckiej ustawy o VAT, a w szczególności w art. 34 tej ustawy.
Trzeba spełnić warunki

Zgodnie ze specjalną procedurą zwrotu VAT, przedsiębiorcy z innych państw Unii Europejskiej, którzy nie posiadają w Grecji siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności i nie podejmują działalności opodatkowanej w Grecji, a jednocześnie kupują na terenie Grecji w związku ze swoją działalnością towary i usługi opodatkowane greckim VAT, mają możliwość odzyskania greckiego VAT związanego z tymi zakupami.

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy spoza Grecji mogą skorzystać z tej procedury jeżeli: nie dokonują dostawy towarów ani nie świadczą usług w Grecji, lub ewentualnie wykonują wyłącznie usługi, dla których zgodnie z właściwymi przepisami, obowiązek rozliczenia podatku leży po stronie odbiorcy; wykonują określone we właściwych przepisach zwolnione usługi transportowe lub pomocnicze do nich.

Warto podkreślić, że zagraniczni przedsiębiorcy mogą dodatkowo skorzystać z procedury zwrotu, tylko jeżeli w kraju prowadzenia działalności, podejmują działalność podlegającą opodatkowaniu VAT, a działalność ta gdyby prowadzona byłaby w Grecji uprawniałaby do uzyskania zwrotu podatku naliczonego.

Konieczny wniosek i dokumenty

Wniosek o zwrot podatku wymaga wypełnienia specjalnego formularza „ 015” udostępnianego przez greckie władze podatkowe. Zasadniczo, wniosek powinien być wypełniony w języku greckim i skierowany do właściwego urzędu. Dopuszczalne jest jednak użycie formularza w innym języku i wypełnienie go w języku angielskim.
Wnioskodawca posiadający siedzibę w jednym z państw UE powinien załączyć w oryginale certyfikat poświadczający jego status podatnika VAT w innym państwie Unii. Dokument taki musi być wystawiony i podpisany przez władze podatkowe właściwego państwa. Zaświadczenie jest ważne przez okres roku od daty wystawienia. Dodatkowo władze greckie wymagają, poza standardowym formularzem, informacji na temat działalności podejmowanej w Grecji, o ile taka występuje.

REKLAMA

Poniesione wydatki oraz wysokość zapłaconego VAT muszą zostać udokumentowane oryginałami faktur lub dokumentów importowych, które należy załączyć do wniosku. Kopie tych dokumentów nie są akceptowane przez greckie władze podatkowe.

Wniosek można wypełnić i złożyć osobiście lub za pośrednictwem przedstawiciela podatkowego posiadającego siedzibę w Grecji. W drugim przypadku konieczne jest załączenie do wniosku stosownego pełnomocnictwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zwrot tylko w odpowiednich terminach

Wniosek o zwrot musi zostać złożony we właściwym urzędzie najpóźniej do dnia 30 czerwca roku następującego po roku, w którym poniesiono wydatki dające podstawę do zwrotu VAT. Wniosek o zwrot podatku może obejmować okres nie krótszy niż 3 miesiące i nie dłuższy niż rok. Organem odpowiedzialnym za dokonywanie rozliczeń z tytułu zwrotu jest Generalna Dyrekcja Podatkowa – Dyrekcja 14 ds. VAT. Zwrot powinien być dokonany przez greckie władze skarbowe na rachunek bankowy wnioskującego w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku. W praktyce jednak okres ten zazwyczaj się wydłuża nawet do 2 lat. Nie ma jednak możliwości uzyskania żadnych odsetek z tytułu nie wypłacenia zwrotu w ustawowym czasie.

Wysokość zwrotu

Eksperci firmy Deloitte podkreślili, że w przypadku wniosku o zwrot podatku dotyczącego okresu 3 miesięcznego lub dłuższego, jednak nie więcej niż rocznego, minimalna kwota zwrotu wynosi 200 euro. Natomiast w przypadku wniosku odnoszącego się do okresu rocznego lub krótszego niż 3 miesiące kwota zwrotu nie może być mniejsza niż 25 euro.

Informacje dotyczące zasad uzyskiwania zwrotu VAT można uzyskać pod numerami telefonu +30 210 36 44 960, +30 210 36 44 990 lub faksu + 30 210 36 45 413. Informacje dotyczące zwrotu w języku greckim można uzyskać pod adresem www.ypetho.gr, natomiast angielskojęzyczny serwis elektroniczny greckich władz podatkowych jest w trakcie przygotowania.

Warto wiedzieć

Przedsiębiorcy zagraniczni mogą odwołać się od decyzji odmawiającej im zwrotu do sądu administracyjnego w terminie 60 dni od dnia doręczenia decyzji – jeżeli posiadają pełnomocnika w Grecji, lub w terminie 90 dni jeżeli działają osobiście.

Ważne liczby

200 euro – minimalna kwota zwrotu VAT za okres 3 -miesięczny lub dłuższy.
25 euro – minimalna kwota zwrotu VAT za okres roczny lub krótszy niż 3 miesiące

Wnioski o zwrot VAT należy kierować na adres:

Hellenic Republic Ministry of Finance
Directorate Genaral for Taxation
Directorate 14 – VAT
Sina 2-4
GR-10672 Athens
Greece

Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

REKLAMA

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA