REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wniosek na specjalnym formularzu

REKLAMA

Polski przedsiębiorca, który dokonuje zakupów w Grecji w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą może starać się o odzyskanie greckiego VAT. Procedura zwrotu podatku jest jednak bardzo sformalizowana.
Krzysztof Koniewski z wrocławskiego biura oraz Szczepan Kubiak z łódzkiego biura firmy Deloitte wyjaśnili, iż zasady i tryb dokonywania zwrotu uregulowano w przepisach greckiej ustawy o VAT, a w szczególności w art. 34 tej ustawy.
Trzeba spełnić warunki

Zgodnie ze specjalną procedurą zwrotu VAT, przedsiębiorcy z innych państw Unii Europejskiej, którzy nie posiadają w Grecji siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności i nie podejmują działalności opodatkowanej w Grecji, a jednocześnie kupują na terenie Grecji w związku ze swoją działalnością towary i usługi opodatkowane greckim VAT, mają możliwość odzyskania greckiego VAT związanego z tymi zakupami.

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy spoza Grecji mogą skorzystać z tej procedury jeżeli: nie dokonują dostawy towarów ani nie świadczą usług w Grecji, lub ewentualnie wykonują wyłącznie usługi, dla których zgodnie z właściwymi przepisami, obowiązek rozliczenia podatku leży po stronie odbiorcy; wykonują określone we właściwych przepisach zwolnione usługi transportowe lub pomocnicze do nich.

Warto podkreślić, że zagraniczni przedsiębiorcy mogą dodatkowo skorzystać z procedury zwrotu, tylko jeżeli w kraju prowadzenia działalności, podejmują działalność podlegającą opodatkowaniu VAT, a działalność ta gdyby prowadzona byłaby w Grecji uprawniałaby do uzyskania zwrotu podatku naliczonego.

Konieczny wniosek i dokumenty

Wniosek o zwrot podatku wymaga wypełnienia specjalnego formularza „ 015” udostępnianego przez greckie władze podatkowe. Zasadniczo, wniosek powinien być wypełniony w języku greckim i skierowany do właściwego urzędu. Dopuszczalne jest jednak użycie formularza w innym języku i wypełnienie go w języku angielskim.
Wnioskodawca posiadający siedzibę w jednym z państw UE powinien załączyć w oryginale certyfikat poświadczający jego status podatnika VAT w innym państwie Unii. Dokument taki musi być wystawiony i podpisany przez władze podatkowe właściwego państwa. Zaświadczenie jest ważne przez okres roku od daty wystawienia. Dodatkowo władze greckie wymagają, poza standardowym formularzem, informacji na temat działalności podejmowanej w Grecji, o ile taka występuje.

REKLAMA

Poniesione wydatki oraz wysokość zapłaconego VAT muszą zostać udokumentowane oryginałami faktur lub dokumentów importowych, które należy załączyć do wniosku. Kopie tych dokumentów nie są akceptowane przez greckie władze podatkowe.

Wniosek można wypełnić i złożyć osobiście lub za pośrednictwem przedstawiciela podatkowego posiadającego siedzibę w Grecji. W drugim przypadku konieczne jest załączenie do wniosku stosownego pełnomocnictwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zwrot tylko w odpowiednich terminach

Wniosek o zwrot musi zostać złożony we właściwym urzędzie najpóźniej do dnia 30 czerwca roku następującego po roku, w którym poniesiono wydatki dające podstawę do zwrotu VAT. Wniosek o zwrot podatku może obejmować okres nie krótszy niż 3 miesiące i nie dłuższy niż rok. Organem odpowiedzialnym za dokonywanie rozliczeń z tytułu zwrotu jest Generalna Dyrekcja Podatkowa – Dyrekcja 14 ds. VAT. Zwrot powinien być dokonany przez greckie władze skarbowe na rachunek bankowy wnioskującego w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku. W praktyce jednak okres ten zazwyczaj się wydłuża nawet do 2 lat. Nie ma jednak możliwości uzyskania żadnych odsetek z tytułu nie wypłacenia zwrotu w ustawowym czasie.

Wysokość zwrotu

Eksperci firmy Deloitte podkreślili, że w przypadku wniosku o zwrot podatku dotyczącego okresu 3 miesięcznego lub dłuższego, jednak nie więcej niż rocznego, minimalna kwota zwrotu wynosi 200 euro. Natomiast w przypadku wniosku odnoszącego się do okresu rocznego lub krótszego niż 3 miesiące kwota zwrotu nie może być mniejsza niż 25 euro.

Informacje dotyczące zasad uzyskiwania zwrotu VAT można uzyskać pod numerami telefonu +30 210 36 44 960, +30 210 36 44 990 lub faksu + 30 210 36 45 413. Informacje dotyczące zwrotu w języku greckim można uzyskać pod adresem www.ypetho.gr, natomiast angielskojęzyczny serwis elektroniczny greckich władz podatkowych jest w trakcie przygotowania.

Warto wiedzieć

Przedsiębiorcy zagraniczni mogą odwołać się od decyzji odmawiającej im zwrotu do sądu administracyjnego w terminie 60 dni od dnia doręczenia decyzji – jeżeli posiadają pełnomocnika w Grecji, lub w terminie 90 dni jeżeli działają osobiście.

Ważne liczby

200 euro – minimalna kwota zwrotu VAT za okres 3 -miesięczny lub dłuższy.
25 euro – minimalna kwota zwrotu VAT za okres roczny lub krótszy niż 3 miesiące

Wnioski o zwrot VAT należy kierować na adres:

Hellenic Republic Ministry of Finance
Directorate Genaral for Taxation
Directorate 14 – VAT
Sina 2-4
GR-10672 Athens
Greece

Ewa Matyszewska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA