REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wniosek na specjalnym formularzu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polski przedsiębiorca, który dokonuje zakupów w Grecji w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą może starać się o odzyskanie greckiego VAT. Procedura zwrotu podatku jest jednak bardzo sformalizowana.
Krzysztof Koniewski z wrocławskiego biura oraz Szczepan Kubiak z łódzkiego biura firmy Deloitte wyjaśnili, iż zasady i tryb dokonywania zwrotu uregulowano w przepisach greckiej ustawy o VAT, a w szczególności w art. 34 tej ustawy.
Trzeba spełnić warunki

Zgodnie ze specjalną procedurą zwrotu VAT, przedsiębiorcy z innych państw Unii Europejskiej, którzy nie posiadają w Grecji siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności i nie podejmują działalności opodatkowanej w Grecji, a jednocześnie kupują na terenie Grecji w związku ze swoją działalnością towary i usługi opodatkowane greckim VAT, mają możliwość odzyskania greckiego VAT związanego z tymi zakupami.

REKLAMA

Autopromocja

Przedsiębiorcy spoza Grecji mogą skorzystać z tej procedury jeżeli: nie dokonują dostawy towarów ani nie świadczą usług w Grecji, lub ewentualnie wykonują wyłącznie usługi, dla których zgodnie z właściwymi przepisami, obowiązek rozliczenia podatku leży po stronie odbiorcy; wykonują określone we właściwych przepisach zwolnione usługi transportowe lub pomocnicze do nich.

Warto podkreślić, że zagraniczni przedsiębiorcy mogą dodatkowo skorzystać z procedury zwrotu, tylko jeżeli w kraju prowadzenia działalności, podejmują działalność podlegającą opodatkowaniu VAT, a działalność ta gdyby prowadzona byłaby w Grecji uprawniałaby do uzyskania zwrotu podatku naliczonego.

Konieczny wniosek i dokumenty

Wniosek o zwrot podatku wymaga wypełnienia specjalnego formularza „ 015” udostępnianego przez greckie władze podatkowe. Zasadniczo, wniosek powinien być wypełniony w języku greckim i skierowany do właściwego urzędu. Dopuszczalne jest jednak użycie formularza w innym języku i wypełnienie go w języku angielskim.
Wnioskodawca posiadający siedzibę w jednym z państw UE powinien załączyć w oryginale certyfikat poświadczający jego status podatnika VAT w innym państwie Unii. Dokument taki musi być wystawiony i podpisany przez władze podatkowe właściwego państwa. Zaświadczenie jest ważne przez okres roku od daty wystawienia. Dodatkowo władze greckie wymagają, poza standardowym formularzem, informacji na temat działalności podejmowanej w Grecji, o ile taka występuje.

Poniesione wydatki oraz wysokość zapłaconego VAT muszą zostać udokumentowane oryginałami faktur lub dokumentów importowych, które należy załączyć do wniosku. Kopie tych dokumentów nie są akceptowane przez greckie władze podatkowe.

Wniosek można wypełnić i złożyć osobiście lub za pośrednictwem przedstawiciela podatkowego posiadającego siedzibę w Grecji. W drugim przypadku konieczne jest załączenie do wniosku stosownego pełnomocnictwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zwrot tylko w odpowiednich terminach

Wniosek o zwrot musi zostać złożony we właściwym urzędzie najpóźniej do dnia 30 czerwca roku następującego po roku, w którym poniesiono wydatki dające podstawę do zwrotu VAT. Wniosek o zwrot podatku może obejmować okres nie krótszy niż 3 miesiące i nie dłuższy niż rok. Organem odpowiedzialnym za dokonywanie rozliczeń z tytułu zwrotu jest Generalna Dyrekcja Podatkowa – Dyrekcja 14 ds. VAT. Zwrot powinien być dokonany przez greckie władze skarbowe na rachunek bankowy wnioskującego w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku. W praktyce jednak okres ten zazwyczaj się wydłuża nawet do 2 lat. Nie ma jednak możliwości uzyskania żadnych odsetek z tytułu nie wypłacenia zwrotu w ustawowym czasie.

Wysokość zwrotu

Eksperci firmy Deloitte podkreślili, że w przypadku wniosku o zwrot podatku dotyczącego okresu 3 miesięcznego lub dłuższego, jednak nie więcej niż rocznego, minimalna kwota zwrotu wynosi 200 euro. Natomiast w przypadku wniosku odnoszącego się do okresu rocznego lub krótszego niż 3 miesiące kwota zwrotu nie może być mniejsza niż 25 euro.

Informacje dotyczące zasad uzyskiwania zwrotu VAT można uzyskać pod numerami telefonu +30 210 36 44 960, +30 210 36 44 990 lub faksu + 30 210 36 45 413. Informacje dotyczące zwrotu w języku greckim można uzyskać pod adresem www.ypetho.gr, natomiast angielskojęzyczny serwis elektroniczny greckich władz podatkowych jest w trakcie przygotowania.

Warto wiedzieć

Przedsiębiorcy zagraniczni mogą odwołać się od decyzji odmawiającej im zwrotu do sądu administracyjnego w terminie 60 dni od dnia doręczenia decyzji – jeżeli posiadają pełnomocnika w Grecji, lub w terminie 90 dni jeżeli działają osobiście.

Ważne liczby

200 euro – minimalna kwota zwrotu VAT za okres 3 -miesięczny lub dłuższy.
25 euro – minimalna kwota zwrotu VAT za okres roczny lub krótszy niż 3 miesiące

Wnioski o zwrot VAT należy kierować na adres:

Hellenic Republic Ministry of Finance
Directorate Genaral for Taxation
Directorate 14 – VAT
Sina 2-4
GR-10672 Athens
Greece

Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA