REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będą zmiany w opodatkowaniu aut

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Komisja Europejska czeka obecnie na wyjaśnienia Polski w sprawie nakładania akcyzy na samochody sprowadzane ze Wspólnoty. Przypomnijmy, że Komisja wysłała w tej sprawie do Polski pismo ostrzegawcze i zażądała wyjaśnień. Czy Polska musi odpowiedzieć Komisji?
Na pytania odpowiada Marcin Zimny, prawnik z CMS Cameron McKenna
 
– Zgodnie z art. 226 Traktatu WE, Komisja Europejska przekazała Polsce pismo ostrzegawcze, informujące o naruszeniu prawa wspólnotowego, w związku z nierównym traktowaniem samochodów osobowych nabywanych w Unii Europejskiej w stosunku do używanych samochodów nabywanych w Polsce. Przekazanie Polsce pisma ostrzegawczego wszczyna pierwszy formalny etap postępowania przedspornego o naruszenie prawa wspólnotowego. Samo pismo nie jest bardzo sformalizowane i szczegółowe, ale zarzuty wobec Polski dokadnie określają przedmiot sporu oraz umożliwiają przedstawienie przez Polskę kontrargumentów. W piśmie został określony dwumiesięczny termin na udzielenie odpowiedzi. Polska jednak nie musi odpowiedzieć na pismo Komisji.
Co będzie, gdy polska odpowiedź nie usatysfakcjonuje Komisji Europejskiej?

– W przypadku gdy Polska nie odpowie Komisji lub też odpowiedź nie będzie satysfakcjonująca ani nie podejmie odpowiednich środków mających zapobiec dalszym naruszeniom prawa wspólnotowego, KE może wydać uzasadnioną opinię. Opinia taka będzie zawierała określone zarzuty wobec Polski. Będzie też wskazywać środki, jakie musi podjąć Polska w celu zaprzestania naruszeń zobowiązań wspólnotowych. Uzasadniona opinia określi również termin, w jakim Polska powinna udzielić odpowiedzi oraz zaniechać naruszeń prawa wspólnotowego. Traktat WE nie określa dokładnie tego terminu, przeważnie Komisja wyznacza termin dwumiesięczny. Na to pismo Polska również nie będzie musiała udzielić odpowiedzi, ale wówczas Komisja może skierować sprawę na drogę sądową do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Orzeczenie, które ewentualnie by zapadło w tej sprawie, będzie miało charakter deklaratoryjny, stwierdzające naruszenie zobowiązań wynikających z Traktatu WE. Trzeba jednak pamiętać, iż w konsekwencji dalszego naruszania zobowiązań wynikających z prawa wspólnotowego, oprócz tego, że podatnicy mogą domagać się zwrotu nienależnie pobranego podatku, będą mogli dochodzić odszkodowania za szkodę wyrządzoną wskutek niestosowania się Polski do regulacji wspólnotowych.

Co powinien zrobić rząd polski w sprawie akcyzy na samochody sprowadzane z zagranicy, aby nie narażać się już na zarzuty ze strony Unii?

– Jak najszybciej zaprzestać pobierania akcyzy od sprowadzanych samochodów. Jednak wpływy do budżetu państwa z tytułu opodatkowania akcyzą sprowadzanych samochodów są wysokie. Patrząc na zachowanie polskiego rządu, nie sądzę, aby wycofał się szybko z pobierania akcyzy od importowanych samochodów z UE, nim nie zostaną uchwalone przepisy wprowadzające alternatywne opodatkowanie samochodów, ale już zgodne z prawem wspólnotowym. Tym bardziej że wycofując się z pobierania akcyzy od sprowadzanych samochodów rząd musiałby zrezygnować z akcyzy od nowych samochodów sprzedawanych w kraju. W przeciwnym wypadku, osoby nabywające w kraju nowe samochody byłyby poszkodowane. Rząd dbając jedynie o bieżące wpływy budżetowe nie zwraca uwagi, że dalsze naruszanie przepisów wspólnotowych spowoduje negatywne konsekwencje dla budżetu w przyszłości. Z moich informacji wynika, że prawdopodobnie z dniem 1 stycznia 2006 r. (przy okazji dużej nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym) zostaną wykreślone z ustawy przepisy dotyczące opodatkowania samochodów.

Rozmawiała Ewa Matyszewska


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA