REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będą zmiany w opodatkowaniu aut

REKLAMA

Komisja Europejska czeka obecnie na wyjaśnienia Polski w sprawie nakładania akcyzy na samochody sprowadzane ze Wspólnoty. Przypomnijmy, że Komisja wysłała w tej sprawie do Polski pismo ostrzegawcze i zażądała wyjaśnień. Czy Polska musi odpowiedzieć Komisji?
Na pytania odpowiada Marcin Zimny, prawnik z CMS Cameron McKenna
 
– Zgodnie z art. 226 Traktatu WE, Komisja Europejska przekazała Polsce pismo ostrzegawcze, informujące o naruszeniu prawa wspólnotowego, w związku z nierównym traktowaniem samochodów osobowych nabywanych w Unii Europejskiej w stosunku do używanych samochodów nabywanych w Polsce. Przekazanie Polsce pisma ostrzegawczego wszczyna pierwszy formalny etap postępowania przedspornego o naruszenie prawa wspólnotowego. Samo pismo nie jest bardzo sformalizowane i szczegółowe, ale zarzuty wobec Polski dokadnie określają przedmiot sporu oraz umożliwiają przedstawienie przez Polskę kontrargumentów. W piśmie został określony dwumiesięczny termin na udzielenie odpowiedzi. Polska jednak nie musi odpowiedzieć na pismo Komisji.
Co będzie, gdy polska odpowiedź nie usatysfakcjonuje Komisji Europejskiej?

– W przypadku gdy Polska nie odpowie Komisji lub też odpowiedź nie będzie satysfakcjonująca ani nie podejmie odpowiednich środków mających zapobiec dalszym naruszeniom prawa wspólnotowego, KE może wydać uzasadnioną opinię. Opinia taka będzie zawierała określone zarzuty wobec Polski. Będzie też wskazywać środki, jakie musi podjąć Polska w celu zaprzestania naruszeń zobowiązań wspólnotowych. Uzasadniona opinia określi również termin, w jakim Polska powinna udzielić odpowiedzi oraz zaniechać naruszeń prawa wspólnotowego. Traktat WE nie określa dokładnie tego terminu, przeważnie Komisja wyznacza termin dwumiesięczny. Na to pismo Polska również nie będzie musiała udzielić odpowiedzi, ale wówczas Komisja może skierować sprawę na drogę sądową do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Orzeczenie, które ewentualnie by zapadło w tej sprawie, będzie miało charakter deklaratoryjny, stwierdzające naruszenie zobowiązań wynikających z Traktatu WE. Trzeba jednak pamiętać, iż w konsekwencji dalszego naruszania zobowiązań wynikających z prawa wspólnotowego, oprócz tego, że podatnicy mogą domagać się zwrotu nienależnie pobranego podatku, będą mogli dochodzić odszkodowania za szkodę wyrządzoną wskutek niestosowania się Polski do regulacji wspólnotowych.

Co powinien zrobić rząd polski w sprawie akcyzy na samochody sprowadzane z zagranicy, aby nie narażać się już na zarzuty ze strony Unii?

– Jak najszybciej zaprzestać pobierania akcyzy od sprowadzanych samochodów. Jednak wpływy do budżetu państwa z tytułu opodatkowania akcyzą sprowadzanych samochodów są wysokie. Patrząc na zachowanie polskiego rządu, nie sądzę, aby wycofał się szybko z pobierania akcyzy od importowanych samochodów z UE, nim nie zostaną uchwalone przepisy wprowadzające alternatywne opodatkowanie samochodów, ale już zgodne z prawem wspólnotowym. Tym bardziej że wycofując się z pobierania akcyzy od sprowadzanych samochodów rząd musiałby zrezygnować z akcyzy od nowych samochodów sprzedawanych w kraju. W przeciwnym wypadku, osoby nabywające w kraju nowe samochody byłyby poszkodowane. Rząd dbając jedynie o bieżące wpływy budżetowe nie zwraca uwagi, że dalsze naruszanie przepisów wspólnotowych spowoduje negatywne konsekwencje dla budżetu w przyszłości. Z moich informacji wynika, że prawdopodobnie z dniem 1 stycznia 2006 r. (przy okazji dużej nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym) zostaną wykreślone z ustawy przepisy dotyczące opodatkowania samochodów.

Rozmawiała Ewa Matyszewska


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA