REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będą zmiany w opodatkowaniu aut

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Komisja Europejska czeka obecnie na wyjaśnienia Polski w sprawie nakładania akcyzy na samochody sprowadzane ze Wspólnoty. Przypomnijmy, że Komisja wysłała w tej sprawie do Polski pismo ostrzegawcze i zażądała wyjaśnień. Czy Polska musi odpowiedzieć Komisji?
Na pytania odpowiada Marcin Zimny, prawnik z CMS Cameron McKenna
 
– Zgodnie z art. 226 Traktatu WE, Komisja Europejska przekazała Polsce pismo ostrzegawcze, informujące o naruszeniu prawa wspólnotowego, w związku z nierównym traktowaniem samochodów osobowych nabywanych w Unii Europejskiej w stosunku do używanych samochodów nabywanych w Polsce. Przekazanie Polsce pisma ostrzegawczego wszczyna pierwszy formalny etap postępowania przedspornego o naruszenie prawa wspólnotowego. Samo pismo nie jest bardzo sformalizowane i szczegółowe, ale zarzuty wobec Polski dokadnie określają przedmiot sporu oraz umożliwiają przedstawienie przez Polskę kontrargumentów. W piśmie został określony dwumiesięczny termin na udzielenie odpowiedzi. Polska jednak nie musi odpowiedzieć na pismo Komisji.
Co będzie, gdy polska odpowiedź nie usatysfakcjonuje Komisji Europejskiej?

– W przypadku gdy Polska nie odpowie Komisji lub też odpowiedź nie będzie satysfakcjonująca ani nie podejmie odpowiednich środków mających zapobiec dalszym naruszeniom prawa wspólnotowego, KE może wydać uzasadnioną opinię. Opinia taka będzie zawierała określone zarzuty wobec Polski. Będzie też wskazywać środki, jakie musi podjąć Polska w celu zaprzestania naruszeń zobowiązań wspólnotowych. Uzasadniona opinia określi również termin, w jakim Polska powinna udzielić odpowiedzi oraz zaniechać naruszeń prawa wspólnotowego. Traktat WE nie określa dokładnie tego terminu, przeważnie Komisja wyznacza termin dwumiesięczny. Na to pismo Polska również nie będzie musiała udzielić odpowiedzi, ale wówczas Komisja może skierować sprawę na drogę sądową do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Orzeczenie, które ewentualnie by zapadło w tej sprawie, będzie miało charakter deklaratoryjny, stwierdzające naruszenie zobowiązań wynikających z Traktatu WE. Trzeba jednak pamiętać, iż w konsekwencji dalszego naruszania zobowiązań wynikających z prawa wspólnotowego, oprócz tego, że podatnicy mogą domagać się zwrotu nienależnie pobranego podatku, będą mogli dochodzić odszkodowania za szkodę wyrządzoną wskutek niestosowania się Polski do regulacji wspólnotowych.

Co powinien zrobić rząd polski w sprawie akcyzy na samochody sprowadzane z zagranicy, aby nie narażać się już na zarzuty ze strony Unii?

– Jak najszybciej zaprzestać pobierania akcyzy od sprowadzanych samochodów. Jednak wpływy do budżetu państwa z tytułu opodatkowania akcyzą sprowadzanych samochodów są wysokie. Patrząc na zachowanie polskiego rządu, nie sądzę, aby wycofał się szybko z pobierania akcyzy od importowanych samochodów z UE, nim nie zostaną uchwalone przepisy wprowadzające alternatywne opodatkowanie samochodów, ale już zgodne z prawem wspólnotowym. Tym bardziej że wycofując się z pobierania akcyzy od sprowadzanych samochodów rząd musiałby zrezygnować z akcyzy od nowych samochodów sprzedawanych w kraju. W przeciwnym wypadku, osoby nabywające w kraju nowe samochody byłyby poszkodowane. Rząd dbając jedynie o bieżące wpływy budżetowe nie zwraca uwagi, że dalsze naruszanie przepisów wspólnotowych spowoduje negatywne konsekwencje dla budżetu w przyszłości. Z moich informacji wynika, że prawdopodobnie z dniem 1 stycznia 2006 r. (przy okazji dużej nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym) zostaną wykreślone z ustawy przepisy dotyczące opodatkowania samochodów.

Rozmawiała Ewa Matyszewska


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

REKLAMA

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA