REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy będzie moda na e-podatki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W Belgii dostęp do internetu ma 80 proc. społeczeństwa, lecz z rozliczania podatków w formie elektronicznej korzysta niecałe 4 proc. Niewykluczone, że również w Polsce z takich rozliczeń będzie korzystała ograniczona liczba podatników.
E-podatki najlepiej funkcjonują w Danii, Szwecji i Słowenii. Wprowadzono tam określone rozwiązania systemowe – powiedział Ernest Frankowski z działu doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers. I tak Słowenia w 2002 r. przyjęła całościową strategię stosowania e-podatków. Zaczęto od udostępniania elektronicznych formularzy deklaracji, a później, we współpracy z dwoma firmami, uruchomiono portale, za pośrednictwem których świadczone są e-usługi – dodał.
Choć systemy e-podatków przyspieszyły komunikowanie się urzędów skarbowych z podatnikami, to jednak nie wszędzie nowe rozwiązania cieszą się popularnością. W Belgii, w której dostęp do internetu i e-usług ma ponad 80 proc. ludności, system nie przyniósł oczekiwanych efektów. Z rozliczania podatków drogą elektroniczną korzysta tam niecałe 4 proc. społeczeństwa.
Inaczej jest w Szwecji czy Danii. – Dania we współpracy z firmami amerykańskimi zakupiła 350 tys. podpisów cyfrowych i udostępniła je obywatelom. To naprawdę duża liczba, zważywszy że społeczeństwo Danii liczy 3 miliony obywateli – powiedział E. Frankowski. Dzięki takiemu rozmachowi system się przyjął i upowszechnił. Podobnie było w Szwecji, w której wprowadzono przymus składania deklaracji przez internet. Systemy e-podatków w tych krajach są powszechnie chwalone z trzech powodów. Po pierwsze, e-podatki usprawniły systemy podatkowe. Po drugie, wymusiły aktywność społeczeństwa. A po trzecie, pozwoliły na duże oszczędności, jeśli chodzi o wydatki na administrację publiczną.
Co już teraz w Polsce można załatwić przez internet
• Uzyskiwanie odpowiedzi na proste pytania.
• Przesyłanie podań (ale trzeba dostarczyć również wersję papierową).
• Informacje niezbędne do prawidłowego rozliczenia dostaw wewnątrz Unii Europejskiej i zastosowania stawki zerowej VAT (np. podatnik otrzyma informacje dotyczące rejestracji kontrahenta unijnego dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych).
Także w Polsce opracowano projekt umożliwiający przesyłanie deklaracji podatkowych drogą elektroniczną. Na e-podatkach zyskają i podatnicy, i Skarb Państwa. Ci pierwsi będą mogli szybciej wysyłać deklaracje podatkowe do urzędów, a Skarb Państwa zaoszczędzi znaczne środki. Planuje się, że od 16 sierpnia 2006 r. podatnicy będą mogli wysyłać i odbierać deklaracje PIT, VAT, CIT, NIP i PCC, a do końca grudnia 2007 r. załatwiać przez internet sprawy związane z ich obsługą, np. korekty.

Łukasz Zalewski


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA