REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Doradzanie zgodne z kodeksem etyki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przyjęcie kodeksu etyki doradcy podatkowego, zmiany statutowe, ustalenie zadań na najbliższe cztery lata oraz ponowny wybór na przewodniczącego Krajowej Rady prof. Witolda Modzelewskiego - to najważniejsze decyzje Drugiego Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych.
Jedną z najistotniejszych zmian dokonanych podczas zjazdu było uchwalenie nowego kodeksu etyki.

– W zawodach zaufania publicznego jest to kluczowy akt – powiedział Gazecie Prawnej prof. Witold Modzelewski, wybrany na drugą kadencję przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych.

– Do tej pory mieliśmy ogólny, hasłowy katalog zasad etycznych. Zasady etyki zawodowej doradców w formie kodeksowej były niezbędne – wtórował Dariusz Malinowski, członek nowo wybranej Krajowej Rady.

– Dokument, który został przyjęty przez zjazd, jest bardziej dojrzały i będzie podstawą działania każdego członka naszej korporacji – ocenił prof. Witold Modzelewski. Jak dodał, osiągnięciem jest przyjęcie definicji działania etycznego w kontekście zakazu reklamy.

– Mieliśmy do czynienia z konfliktem zasad. Ustawa o doradztwie podatkowym bezwzględnie zakazuje reklamy, a z drugiej strony doradcy ślubują, że będą działać na rzecz dobra klienta – tłumaczył przewodniczący. Chodzi o to, że działaniem na rzecz dobra klienta, jest również przedstawienie mu informacji o działalności doradcy i oferty usług, tak aby, podejmując decyzję o współpracy, podejmował ją w sposób świadomy. Określono więc, jakie działania w zakresie informowania nie są naruszeniem norm etycznych w odniesieniu do nakazu milczenia, jaki nakłada na doradców ustawa. Określiliśmy pewne formy postępowania, tak aby doradca miał precyzyjne wytyczne, w sytuacji gdy powstaje konflikt interesów w związku z prowadzonymi sprawami – powiedział prof. Witold Modzelewski.
Na zjeździe zmieniono również statut izby.

– To była jedna z najważniejszych zmian, ponieważ część przepisów dotycząca gospodarki finansowej została zawieszona przez ministra finansów cztery lata temu po pierwszym zjeździe. To była więc niekorzystna sytuacja dla Krajowej Rady – stwierdził Dariusz Malinowski.

– Najistotniejsze w statucie było jednak określenie zadań, jakie Krajowa Izba Doradców Podatkowych (KIDP) ma realizować jako całość oraz odpowiedzialności za realizację przez oddziały izby i zarządy regionalne – stwierdził prof. Modzelewski. Jak dodał, do najważniejszych zadań KIDP należy umocnienie roli doradców podatkowych jako zawodu zaufania publicznego.

– Jestem przekonany, że jako zawód zaufania publicznego wypełniamy nałożoną na nas misję. W najbliższych latach musimy pod tym względem być szczególnie odpowiedzialni i sumienni, ponieważ zawody zaufania publicznego zdają obecnie już po raz drugi w historii egzamin z sensu istnienia tego rodzaju misji – powiedział przewodniczący.

Do zadań, które zjazd przyjął w specjalnej uchwale, należą oprócz ochrony zawodu: opiniowanie aktów prawnych dotyczących prawa podatkowego, obowiązek dokształcania, i obowiązkowego ubezpieczenia doradców podatkowych. Jak powiedział Dariusz Malinowski, istotne jest również wzmocnienie pozycji KIDP w Unii Europejskiej. Chodzi o podjęcie działań, które mają doprowadzić do pełnego członkostwa KIDP w Europejskiej Konfederacji Podatkowej (CFE). Obecnie polska korporacja jest jedynie członkiem-obserwatorem organów CFE.

– Wszystko wskazuje na to, że przed najbliższym kongresem CFE, który odbędzie się jesienią tego roku w Londynie, przygotujemy dokumenty aplikacyjne, na podstawie których właśnie taki status uzyskamy – zapowiedział członek Krajowej Rady. Członkostwo polskich doradców w CFE umocni pozycję korporacji w Europie.

– Na pewno wzmocni to naszą rolę w pracach nad przepisami prawa wspólnotowego. Będziemy dzięki temu uczestnikami wszystkich komisji stałych CFE, które pracują w Parlamencie Europejskim na etapie projektów do dyrektyw – podsumował Dariusz Malinowski.

Łukasz Zalewski


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

REKLAMA

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA