REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Doradzanie zgodne z kodeksem etyki

REKLAMA

Przyjęcie kodeksu etyki doradcy podatkowego, zmiany statutowe, ustalenie zadań na najbliższe cztery lata oraz ponowny wybór na przewodniczącego Krajowej Rady prof. Witolda Modzelewskiego - to najważniejsze decyzje Drugiego Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych.
Jedną z najistotniejszych zmian dokonanych podczas zjazdu było uchwalenie nowego kodeksu etyki.

– W zawodach zaufania publicznego jest to kluczowy akt – powiedział Gazecie Prawnej prof. Witold Modzelewski, wybrany na drugą kadencję przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych.

– Do tej pory mieliśmy ogólny, hasłowy katalog zasad etycznych. Zasady etyki zawodowej doradców w formie kodeksowej były niezbędne – wtórował Dariusz Malinowski, członek nowo wybranej Krajowej Rady.

– Dokument, który został przyjęty przez zjazd, jest bardziej dojrzały i będzie podstawą działania każdego członka naszej korporacji – ocenił prof. Witold Modzelewski. Jak dodał, osiągnięciem jest przyjęcie definicji działania etycznego w kontekście zakazu reklamy.

– Mieliśmy do czynienia z konfliktem zasad. Ustawa o doradztwie podatkowym bezwzględnie zakazuje reklamy, a z drugiej strony doradcy ślubują, że będą działać na rzecz dobra klienta – tłumaczył przewodniczący. Chodzi o to, że działaniem na rzecz dobra klienta, jest również przedstawienie mu informacji o działalności doradcy i oferty usług, tak aby, podejmując decyzję o współpracy, podejmował ją w sposób świadomy. Określono więc, jakie działania w zakresie informowania nie są naruszeniem norm etycznych w odniesieniu do nakazu milczenia, jaki nakłada na doradców ustawa. Określiliśmy pewne formy postępowania, tak aby doradca miał precyzyjne wytyczne, w sytuacji gdy powstaje konflikt interesów w związku z prowadzonymi sprawami – powiedział prof. Witold Modzelewski.
Na zjeździe zmieniono również statut izby.

– To była jedna z najważniejszych zmian, ponieważ część przepisów dotycząca gospodarki finansowej została zawieszona przez ministra finansów cztery lata temu po pierwszym zjeździe. To była więc niekorzystna sytuacja dla Krajowej Rady – stwierdził Dariusz Malinowski.

– Najistotniejsze w statucie było jednak określenie zadań, jakie Krajowa Izba Doradców Podatkowych (KIDP) ma realizować jako całość oraz odpowiedzialności za realizację przez oddziały izby i zarządy regionalne – stwierdził prof. Modzelewski. Jak dodał, do najważniejszych zadań KIDP należy umocnienie roli doradców podatkowych jako zawodu zaufania publicznego.

– Jestem przekonany, że jako zawód zaufania publicznego wypełniamy nałożoną na nas misję. W najbliższych latach musimy pod tym względem być szczególnie odpowiedzialni i sumienni, ponieważ zawody zaufania publicznego zdają obecnie już po raz drugi w historii egzamin z sensu istnienia tego rodzaju misji – powiedział przewodniczący.

Do zadań, które zjazd przyjął w specjalnej uchwale, należą oprócz ochrony zawodu: opiniowanie aktów prawnych dotyczących prawa podatkowego, obowiązek dokształcania, i obowiązkowego ubezpieczenia doradców podatkowych. Jak powiedział Dariusz Malinowski, istotne jest również wzmocnienie pozycji KIDP w Unii Europejskiej. Chodzi o podjęcie działań, które mają doprowadzić do pełnego członkostwa KIDP w Europejskiej Konfederacji Podatkowej (CFE). Obecnie polska korporacja jest jedynie członkiem-obserwatorem organów CFE.

– Wszystko wskazuje na to, że przed najbliższym kongresem CFE, który odbędzie się jesienią tego roku w Londynie, przygotujemy dokumenty aplikacyjne, na podstawie których właśnie taki status uzyskamy – zapowiedział członek Krajowej Rady. Członkostwo polskich doradców w CFE umocni pozycję korporacji w Europie.

– Na pewno wzmocni to naszą rolę w pracach nad przepisami prawa wspólnotowego. Będziemy dzięki temu uczestnikami wszystkich komisji stałych CFE, które pracują w Parlamencie Europejskim na etapie projektów do dyrektyw – podsumował Dariusz Malinowski.

Łukasz Zalewski


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA