REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Doradzanie zgodne z kodeksem etyki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przyjęcie kodeksu etyki doradcy podatkowego, zmiany statutowe, ustalenie zadań na najbliższe cztery lata oraz ponowny wybór na przewodniczącego Krajowej Rady prof. Witolda Modzelewskiego - to najważniejsze decyzje Drugiego Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych.
Jedną z najistotniejszych zmian dokonanych podczas zjazdu było uchwalenie nowego kodeksu etyki.

– W zawodach zaufania publicznego jest to kluczowy akt – powiedział Gazecie Prawnej prof. Witold Modzelewski, wybrany na drugą kadencję przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych.

– Do tej pory mieliśmy ogólny, hasłowy katalog zasad etycznych. Zasady etyki zawodowej doradców w formie kodeksowej były niezbędne – wtórował Dariusz Malinowski, członek nowo wybranej Krajowej Rady.

– Dokument, który został przyjęty przez zjazd, jest bardziej dojrzały i będzie podstawą działania każdego członka naszej korporacji – ocenił prof. Witold Modzelewski. Jak dodał, osiągnięciem jest przyjęcie definicji działania etycznego w kontekście zakazu reklamy.

– Mieliśmy do czynienia z konfliktem zasad. Ustawa o doradztwie podatkowym bezwzględnie zakazuje reklamy, a z drugiej strony doradcy ślubują, że będą działać na rzecz dobra klienta – tłumaczył przewodniczący. Chodzi o to, że działaniem na rzecz dobra klienta, jest również przedstawienie mu informacji o działalności doradcy i oferty usług, tak aby, podejmując decyzję o współpracy, podejmował ją w sposób świadomy. Określono więc, jakie działania w zakresie informowania nie są naruszeniem norm etycznych w odniesieniu do nakazu milczenia, jaki nakłada na doradców ustawa. Określiliśmy pewne formy postępowania, tak aby doradca miał precyzyjne wytyczne, w sytuacji gdy powstaje konflikt interesów w związku z prowadzonymi sprawami – powiedział prof. Witold Modzelewski.
Na zjeździe zmieniono również statut izby.

– To była jedna z najważniejszych zmian, ponieważ część przepisów dotycząca gospodarki finansowej została zawieszona przez ministra finansów cztery lata temu po pierwszym zjeździe. To była więc niekorzystna sytuacja dla Krajowej Rady – stwierdził Dariusz Malinowski.

– Najistotniejsze w statucie było jednak określenie zadań, jakie Krajowa Izba Doradców Podatkowych (KIDP) ma realizować jako całość oraz odpowiedzialności za realizację przez oddziały izby i zarządy regionalne – stwierdził prof. Modzelewski. Jak dodał, do najważniejszych zadań KIDP należy umocnienie roli doradców podatkowych jako zawodu zaufania publicznego.

– Jestem przekonany, że jako zawód zaufania publicznego wypełniamy nałożoną na nas misję. W najbliższych latach musimy pod tym względem być szczególnie odpowiedzialni i sumienni, ponieważ zawody zaufania publicznego zdają obecnie już po raz drugi w historii egzamin z sensu istnienia tego rodzaju misji – powiedział przewodniczący.

Do zadań, które zjazd przyjął w specjalnej uchwale, należą oprócz ochrony zawodu: opiniowanie aktów prawnych dotyczących prawa podatkowego, obowiązek dokształcania, i obowiązkowego ubezpieczenia doradców podatkowych. Jak powiedział Dariusz Malinowski, istotne jest również wzmocnienie pozycji KIDP w Unii Europejskiej. Chodzi o podjęcie działań, które mają doprowadzić do pełnego członkostwa KIDP w Europejskiej Konfederacji Podatkowej (CFE). Obecnie polska korporacja jest jedynie członkiem-obserwatorem organów CFE.

– Wszystko wskazuje na to, że przed najbliższym kongresem CFE, który odbędzie się jesienią tego roku w Londynie, przygotujemy dokumenty aplikacyjne, na podstawie których właśnie taki status uzyskamy – zapowiedział członek Krajowej Rady. Członkostwo polskich doradców w CFE umocni pozycję korporacji w Europie.

– Na pewno wzmocni to naszą rolę w pracach nad przepisami prawa wspólnotowego. Będziemy dzięki temu uczestnikami wszystkich komisji stałych CFE, które pracują w Parlamencie Europejskim na etapie projektów do dyrektyw – podsumował Dariusz Malinowski.

Łukasz Zalewski


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA