REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Doradzanie zgodne z kodeksem etyki

REKLAMA

Przyjęcie kodeksu etyki doradcy podatkowego, zmiany statutowe, ustalenie zadań na najbliższe cztery lata oraz ponowny wybór na przewodniczącego Krajowej Rady prof. Witolda Modzelewskiego - to najważniejsze decyzje Drugiego Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych.
Jedną z najistotniejszych zmian dokonanych podczas zjazdu było uchwalenie nowego kodeksu etyki.

– W zawodach zaufania publicznego jest to kluczowy akt – powiedział Gazecie Prawnej prof. Witold Modzelewski, wybrany na drugą kadencję przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych.

– Do tej pory mieliśmy ogólny, hasłowy katalog zasad etycznych. Zasady etyki zawodowej doradców w formie kodeksowej były niezbędne – wtórował Dariusz Malinowski, członek nowo wybranej Krajowej Rady.

– Dokument, który został przyjęty przez zjazd, jest bardziej dojrzały i będzie podstawą działania każdego członka naszej korporacji – ocenił prof. Witold Modzelewski. Jak dodał, osiągnięciem jest przyjęcie definicji działania etycznego w kontekście zakazu reklamy.

– Mieliśmy do czynienia z konfliktem zasad. Ustawa o doradztwie podatkowym bezwzględnie zakazuje reklamy, a z drugiej strony doradcy ślubują, że będą działać na rzecz dobra klienta – tłumaczył przewodniczący. Chodzi o to, że działaniem na rzecz dobra klienta, jest również przedstawienie mu informacji o działalności doradcy i oferty usług, tak aby, podejmując decyzję o współpracy, podejmował ją w sposób świadomy. Określono więc, jakie działania w zakresie informowania nie są naruszeniem norm etycznych w odniesieniu do nakazu milczenia, jaki nakłada na doradców ustawa. Określiliśmy pewne formy postępowania, tak aby doradca miał precyzyjne wytyczne, w sytuacji gdy powstaje konflikt interesów w związku z prowadzonymi sprawami – powiedział prof. Witold Modzelewski.
Na zjeździe zmieniono również statut izby.

– To była jedna z najważniejszych zmian, ponieważ część przepisów dotycząca gospodarki finansowej została zawieszona przez ministra finansów cztery lata temu po pierwszym zjeździe. To była więc niekorzystna sytuacja dla Krajowej Rady – stwierdził Dariusz Malinowski.

– Najistotniejsze w statucie było jednak określenie zadań, jakie Krajowa Izba Doradców Podatkowych (KIDP) ma realizować jako całość oraz odpowiedzialności za realizację przez oddziały izby i zarządy regionalne – stwierdził prof. Modzelewski. Jak dodał, do najważniejszych zadań KIDP należy umocnienie roli doradców podatkowych jako zawodu zaufania publicznego.

– Jestem przekonany, że jako zawód zaufania publicznego wypełniamy nałożoną na nas misję. W najbliższych latach musimy pod tym względem być szczególnie odpowiedzialni i sumienni, ponieważ zawody zaufania publicznego zdają obecnie już po raz drugi w historii egzamin z sensu istnienia tego rodzaju misji – powiedział przewodniczący.

Do zadań, które zjazd przyjął w specjalnej uchwale, należą oprócz ochrony zawodu: opiniowanie aktów prawnych dotyczących prawa podatkowego, obowiązek dokształcania, i obowiązkowego ubezpieczenia doradców podatkowych. Jak powiedział Dariusz Malinowski, istotne jest również wzmocnienie pozycji KIDP w Unii Europejskiej. Chodzi o podjęcie działań, które mają doprowadzić do pełnego członkostwa KIDP w Europejskiej Konfederacji Podatkowej (CFE). Obecnie polska korporacja jest jedynie członkiem-obserwatorem organów CFE.

– Wszystko wskazuje na to, że przed najbliższym kongresem CFE, który odbędzie się jesienią tego roku w Londynie, przygotujemy dokumenty aplikacyjne, na podstawie których właśnie taki status uzyskamy – zapowiedział członek Krajowej Rady. Członkostwo polskich doradców w CFE umocni pozycję korporacji w Europie.

– Na pewno wzmocni to naszą rolę w pracach nad przepisami prawa wspólnotowego. Będziemy dzięki temu uczestnikami wszystkich komisji stałych CFE, które pracują w Parlamencie Europejskim na etapie projektów do dyrektyw – podsumował Dariusz Malinowski.

Łukasz Zalewski


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA