REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Programy komputerowe są przyczyną błędów

REKLAMA

Programy komputerowe stosowane przez księgowych ciągle nie zabezpieczają przed złymi zapisami w księgach rachunkowych.

Programy komputerowe sprawiają wiele problemów. Skutkiem są błędy w księgach rachunkowych, które nie powinny się zdarzać. Co więcej, większość firm, bo aż 80–90 proc., kupuje licencje programów powszechnie używanych, których nie może dostosować do własnych potrzeb.

– Wiele zagrożeń kryje się właśnie w złym dopasowaniu funkcjonalności systemu do wymagań spółki, a także jego nieodpowiednim wdrożeniu – twierdzi Bartłomiej Szeliga, konsultant w dziale Zarządzania Ryzykiem Informatycznym Ernst & Young. Dodaje, że aplikacje i systemy informatyczne tworzone są często w taki sposób, aby były rozwiązaniami uniwersalnymi, możliwymi do wprowadzenia w różnego typu firmach, a nawet w różnych branżach.
Największym więc zarzutem wobec programów księgowych jest brak ich dostosowania do potrzeb użytkowników.

– Praca z programem powinna być odzwierciedleniem tego, co robi się na piechotę – mówi doradca podatkowy Sławomir Dziudzik z Biura Doradztwa i Rozliczeń Podatkowych „Oleńka”.

Jego zdaniem programy księgowe są jedynie zbiorem ewidencji potrzebnych do prowadzenia księgowości. W niektórych programach zachodzi więc konieczność podwójnego księgowania dokumentów, aby osiągnąć zamierzony cel.

– Niewiele programów przystosowanych jest np. do potrzeb biura rachunkowego – podkreśla Sławomir Dziudzik.

– Nie ma też programów kadrowo-płacowych, które posiadałyby możliwość skopiowania danych pracownika jednej firmy do innej firmy. Autorzy programów nie przewidzieli rotacji pracowników – dodaje.

Wiele do życzenia pozostawia też intuicyjność programów. Ich autorzy w sobie tylko znanym języku nazywają poszczególne czynności. Wystarczy otworzyć okienko Pomocy, żeby przekonać się w jak bardzo wymyślny sposób nazywają proste, wydawałoby się, czynności.

Konsekwencją wszystkich niedociągnięć w programach może być strata nie tylko czasu, ale i pieniędzy. Warto więc zastanowić się, czy bardziej opłacalne byłoby zainwestowanie w lepszy i dostosowany do profilu firmy program czy usuwanie skutków stosowania tańszego oprogramowania.

PROGRAM POWINIEN
• umożliwiać archiwizowanie sporządzonych dowodów wewnętrznych, tak by podatnik nie musiał na bieżąco drukować dowodów,
• zawierać podpowiedzi w momencie księgowania „seryjnych” faktur,
• ułatwiać sortowanie wszelkich danych,
• umożliwiać przystosowanie produktu dla potrzeb biura rachunkowego,
• ułatwić natychmiastowy dostęp do sporządzanych deklaracji.

Agnieszka Pokojska
agnieszka.pokojska@infor.pl
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Działalność gospodarcza osoby z niepełnosprawnością. Refundacja PFRON, zwolnienie ze składki zdrowotnej

Osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności, które prowadzą własną działalność gospodarczą, mają możliwość skorzystania z różnych ulg i form pomocy. Ich zakres i wysokość zależy od stopnia posiadanego orzeczenia o niepełnosprawności oraz ewentualnego prawa do renty. Poniżej przedstawione zostały informacje na temat najpowszechniejszych form wsparcia – w zakresie składki zdrowotnej oraz refundacji składek społecznych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (dalej PFRON). Kwestia zwolnienia z obowiązku opłacania składki zdrowotnej opisana została z uwzględnieniem prawa przedsiębiorcy do renty.

Zmiana formy opodatkowania w 2025 r. Do kiedy i jak może to zrobić przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą?

Początek każdego roku kalendarzowego to dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą okazja do analizy wyniku finansowego firmy. Czasami okazuje się, że stosowany dotąd sposób rozliczeń przestał być opłacalny lub nie sprawdził się. Zbyt niskie przychody, przekroczenie obowiązujących limitów czy też zmiana skali działalności skłaniają do poszukiwania nowych rozwiązań. Wyjaśniamy, jak zmienić formę opodatkowania działalności gospodarczej.

Uwaga! Twój e-mail do urzędu może być nieważny. Ministerstwo Finansów wyjaśnia pułapkę e-Doręczeń

Czy twoje pismo do urzędu faktycznie dotarło na czas? Ministerstwo Finansów ostrzega: liczy się data nadania, a nie potwierdzenie odbioru! Sprawdź, jak uniknąć kosztownych konsekwencji przy wysyłce dokumentów drogą elektroniczną.

Cyfrowy obieg dokumentów do podpisu w małych i dużych firmach

Nowoczesny obieg dokumentów do podpisu to przyszłość Twojej firmy. Eliminuje opóźnienia, ogranicza ryzyko błędów i gwarantuje bezpieczeństwo danych. Wprowadź cyfrowe rozwiązania i przekonaj się, jak wiele możesz zyskać.

REKLAMA

Funkcjonariusz z III grupą inwalidzką (niezdolny do służby ale zdolny do pracy). Czy ma prawo do podatkowej ulgi rehabilitacyjnej?

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej uznał, że funkcjonariusze służb mundurowych, którym przyznano III grupę inwalidztwa (obejmującą zdolnych do pracy ale niezdolnych do służby) - nie mają prawa do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

Kompas Konkurencyjności dla UE – ogólniki i brak konkretnych działań. Stanowisko PIPC

W dniu 29 stycznia 2025 r. Komisja Europejska przedstawiła „Kompas Konkurencyjności dla UE”. Jest to pierwsza inicjatywa nowej Komisji Europejskiej, która ustanawia konkurencyjność jako jedną z nadrzędnych zasad działania UE na czas trwania obecnej kadencji (2024-2029). Poniżej prezentujemy stanowisko Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego dotyczące ww. dokumentu Komisji Europejskiej.

Ulga termomodernizacyjna 2025: Co nowego w przepisach dla podatników?

Ulga termomodernizacyjna po zmianach. Od początku 2025 roku właściciele lub współwłaściciele domów jednorodzinnych mogą skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej także w przypadku zakupu i montażu magazynów energii. Jest to kolejna forma wsparcia rozwoju energetyki odnawialnej i zwiększenia opłacalności instalacji prosumenckich.

Uwaga na fałszywe e-maile na temat konieczności dokonania korekty PIT

Ministerstwo Finansów poinformowało, że pojawiły się fałszywe wiadomości podszywające się pod Krajową Administrację Skarbową (KAS) zawierające miedzy innymi informacje o konieczności dokonania korekty PIT-17.

REKLAMA

WIBOR zostanie zastąpiony przez POLSTR - nowy wskaźnik referencyjny. Od kiedy?

POLSTR – tak będzie nazywał się nowy wskaźnik referencyjny, który zastąpi WIBOR. Taką decyzję podjął 30 stycznia 2025 r. Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. wskaźników referencyjnych.

Sądy masowo popierają przedsiębiorców w sporze o Mały ZUS Plus

Sądy Okręgowe w całej Polsce wydały ponad 60 wyroków zgodnych z interpretacją Rzecznika MŚP, uznając, że przedsiębiorcy mogą ponownie skorzystać z Małego ZUS Plus po dwóch latach przerwy. ZUS stoi na stanowisku, że okres ten powinien wynosić trzy lata. Spór trwa, a część spraw trafia do Sądu Najwyższego.

REKLAMA