REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy narzekają na obciążenia podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Z przeprowadzonego na zlecenie GP sondażu wynika, że coraz więcej przedsiębiorców jest niezadowolonych z systemu podatkowego. Coraz większa grupa podatników uznaje też obecne rozwiązania za utrudniające prowadzenie działalności.
Badanie opinii na temat podatków wśród osób prowadzących działalność gospodarczą przeprowadziło PBS DGA. W Polsce istnieje kilka możliwych sposobów rozliczania działalności gospodarczej. Respondenci stanowili zatem grupę zróżnicowaną pod względem doświadczeń, choć jakby mogło się wydawać – znacznie bardziej kompetentną od ogółu Polaków w zakresie tematyki związanej z obciążeniami podatkowymi ponoszonymi przez firmy. Niewielka jednak część respondentów znała konkretne rozwiązania podatkowe. Jedynie 23 proc. z nich (biorąc pod uwagę poprawność odpowiedzi) znało wysokość obowiązującej stawki CIT. Warto jednak zauważyć, że jest to mało popularna forma opodatkowania. W sektorze MSP, obejmującym zdecydowaną większość przedsiębiorstw, przeważa opodatkowanie na zasadach ogólnych. Podatkowa księga przychodów i rozchodów jest wybierana jako forma ewidencji przez blisko 2/3 przedsiębiorców. Można zatem pokusić się o stwierdzenie, że badani mają niewielką wiedzę o uregulowaniach, które ich bezpośrednio nie dotyczą, co potwierdza również fakt, że niemal 60 proc. przedsiębiorców nie potrafi wypowiedzieć się w kwestii obowiązujących w Unii Europejskiej stawek podatku od osób prawnych.

Coraz gorsze nastroje...

Badanie wydaje się być natomiast barometrem nastrojów wśród ankietowanych przedsiębiorców, odzwierciedlając ich niezadowolenie z istniejącego systemu podatkowego. Upraszczając, można powiedzieć, że jedynie pojedynczy przedsiębiorcy uznali obowiązujący w Polsce system za sprzyjający prowadzeniu działalności gospodarczej, a pozostali badani niemal po równo dzielili się na umiarkowanie i bardzo nieusatysfakcjonowanych obecnym stanem rzeczy. Ponieważ podatki z natury rzeczy stanowią obciążenie dla funkcjonowania firmy, trudno dziwić się negatywnemu nastawieniu przedsiębiorców. O ile jednak pewną niechęć do sytemu podatkowego uznać można za normę, niepokój wzbudza odsetek respondentów uznających obecne rozwiązania za poważne utrudnienie dla działalności. Frustracja przedsiębiorców znajduje wyraz także w ocenie polskich uregulowań podatkowych na tle europejskich. Mimo iż większość przedsiębiorców nie zna obowiązującej w Polsce stawki CIT, znaczący odsetek respondentów uważa, że jest ona wyższa niż w innych krajach Unii Europejskiej. Takie przekonanie wynikać może z subiektywnego poczucia ponoszenia wyjątkowo wysokich obciążeń podatkowych.

...i coraz większe chęci

Pomimo ogólnie negatywnego stosunku do warunków, w jakich funkcjonować muszą polskie przedsiębiorstwa, ankietowani wyrażali chęć poszerzania swojej działalności i jedynie 16 proc. z nich przeznaczyłoby pieniądze zyskane na obniżeniu stawek na cele niezwiązane z rozwojem firmy. Plany przeznaczenia nadwyżki uzyskanej w wyniku zmniejszenia obciążeń podatkowych dostosowywali do skali prowadzonego biznesu – najczęściej niewielkiej – oraz osiąganych zysków. Stąd też rzadko wymieniano wdrażanie innowacyjnych rozwiązań oraz ekspansję rynkową, preferując podwyższanie standardów działania firmy (ogólne inwestycje) i zwiększanie zatrudnienia.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA