REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jest więcej urzędów przyjaznych firmom

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wczoraj w siedzibie Business Centre Club rozstrzygnięto IV edycję konkursu na Urząd Skarbowy Przyjazny Przedsiębiorcy. Na liście laureatów znajduje się 69 urzędów skarbowych z całej Polski.

To o 6 więcej niż w roku ubiegłym. Wtedy nagrodzone zostały 63 urzędy. W 2004 roku nagrodzonych było zaledwie 56 urzędów, a w 2003 roku 52.
Przedstawiciele BCC wyrazili nadzieję, że w przyszłości wszystkie urzędy skarbowe będą zasługiwały na wyróżnienie.

Przedsiębiorcy z ankietą

Konkurs przeprowadzono po raz czwarty. Zorganizowało go Ministerstwo Finansów oraz BCC. Urzędy skarbowe oceniane były na podstawie punktów przyznawanych przez przedsiębiorców w wypełnianych ankietach konkursowych. W ankietach tych przedsiębiorcy oceniali organizację, politykę komunikacyjną urzędu oraz procedury obsługi podatnika (m.in. profesjonalizm i szybkość udzielania informacji). Po wypełnieniu przedsiębiorcy przesyłali ankiety do regionalnych loży BCC.
Dzięki takim przedsięwzięciom podatnik ma możliwość wyrażenia opinii o działalności danego urzędu i tym samym pośrednio wpłynięcia na sposób jego funkcjonowania. Tytuł finalisty otrzymują w każdym regionie urzędy skarbowe, które uzyskały największą liczbę punktów.
Marek Goliszewski, prezes BCC, podkreślił, że w tym roku rekordowa liczba przedsiębiorców włączyła się do konkursu. Zapowiedział także przy okazji gratulacji i podziękowań, że w kolejnych latach BCC będzie się starać, aby przedsięwzięcie zataczało jak najszersze kręgi.
– Konkurs Urząd Skarbowy przyjazny przedsiębiorcy wpisuje się w dialog społeczny, z którym u nas wcale nie jest dobrze. Przedsiębiorca nie może być traktowany jak potencjalny przestępca. Dziękuję za postawę, jaką prezentują nagrodzone urzędy – apelował Marek Goliszewski.
Ważne!
Prawo używania tytułu Urząd Skarbowy Przyjazny Przedsiębiorcy – 2006 przysługuje przez rok, do czasu rozstrzygnięcia następnej edycji konkursu. Tytuł ten jest rekomendacją wystawioną wyróżnionym placówkom i ich pracownikom przez Ministerstwo Finansów i Business Centre Club.
Również podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Marian Banaś stwierdził, że taka liczba nagrodzonych urzędów to zaszczyt i honor dla ministerstwa.
– Celem MF jest stworzenie przyjaznej administracji skarbowej – stwierdził minister Banaś.

Starania urzędów

Monika Kopiecka z Izby Skarbowej w Gdańsku wyjaśniła nam, że w konkursie ocenie przedsiębiorców podlega jakość obsługi podatnika przez urząd skarbowy oraz łatwość komunikacji i kompetencje pracowników urzędu. Dodała także, że mając na względzie komfort obsługi podatników w urzędach skarbowych województwa pomorskiego zastosowano szereg nowatorskich rozwiązań organizacyjnych, które przyczyniły się do podniesienia jakości świadczonych usług. Trzy spośród czterech nagrodzonych urzędów, tj. Drugi Urząd Skarbowy w Gdyni, Urząd Skarbowy w Człuchowie oraz Urząd Skarbowy w Bytowie, wdrożyły System Zarządzania Jakością w oparciu o wymagania normy PN-EN ISO 9001: 2001. Wszystkie nagrodzone urzędy skarbowe posiadają Salę Obsługi Klienta, której położenie i funkcjonalność wpłynęła w dużym stopniu na poprawę komfortu załatwiania spraw w urzędzie.
– Ponadto dobra organizacja pracy, kompetencje urzędników, życzliwa atmosfera, z jaką spotyka się przedsiębiorca, oraz innowacje technologiczne typu Kiosk multimedialny czy strona internetowa urzędu – to tylko niektóre rozwiązania organizacyjne w urzędach skarbowych województwa pomorskiego wpływające na sprawną obsługę klientów. W wyniku dokonanych zmian urzędy skarbowe wprowadziły ułatwienia w zakresie wniosków składanych w sprawach o interpretację przepisów prawa podatkowego i zwrotu VAT na materiały budowlane oraz skróciły czas na wydanie zaświadczenia – argumentowała Monika Kopiecka. Podobne rozwiązania i udogodnienia już funkcjonują lub są wprowadzane we wszystkich nagrodzonych urzędach.

Nagradzane kolejny raz

W wielu przypadkach tytuł urzędu przyjaznego został przyznany nie po raz pierwszy. Spośród tegorocznych laureatów 23 urzędy zostały uhonorowane po raz drugi, 11 po raz trzeci, 8 po raz czwarty, a pozostałe 27 urzędów nagrodzono po raz pierwszy.
– Urzędy skarbowe nagrodzone w województwie dolnośląskim zostały bardzo wysoko ocenione przez przedsiębiorców. Niektóre spośród tych urzędów przedsiębiorcy premiowali tytułem po raz kolejny. Fakt ten świadczy o stałym podnoszeniu jakości pracy przez urzędy skarbowe naszego województwa oraz o poprawie relacji na płaszczyźnie urząd – przedsiębiorca – stwierdziła w rozmowie z nami Małgorzata Czartoryska z Izby Skarbowej we Wrocławiu.

Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

REKLAMA

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA