REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jest więcej urzędów przyjaznych firmom

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wczoraj w siedzibie Business Centre Club rozstrzygnięto IV edycję konkursu na Urząd Skarbowy Przyjazny Przedsiębiorcy. Na liście laureatów znajduje się 69 urzędów skarbowych z całej Polski.

To o 6 więcej niż w roku ubiegłym. Wtedy nagrodzone zostały 63 urzędy. W 2004 roku nagrodzonych było zaledwie 56 urzędów, a w 2003 roku 52.
Przedstawiciele BCC wyrazili nadzieję, że w przyszłości wszystkie urzędy skarbowe będą zasługiwały na wyróżnienie.

Przedsiębiorcy z ankietą

Konkurs przeprowadzono po raz czwarty. Zorganizowało go Ministerstwo Finansów oraz BCC. Urzędy skarbowe oceniane były na podstawie punktów przyznawanych przez przedsiębiorców w wypełnianych ankietach konkursowych. W ankietach tych przedsiębiorcy oceniali organizację, politykę komunikacyjną urzędu oraz procedury obsługi podatnika (m.in. profesjonalizm i szybkość udzielania informacji). Po wypełnieniu przedsiębiorcy przesyłali ankiety do regionalnych loży BCC.
Dzięki takim przedsięwzięciom podatnik ma możliwość wyrażenia opinii o działalności danego urzędu i tym samym pośrednio wpłynięcia na sposób jego funkcjonowania. Tytuł finalisty otrzymują w każdym regionie urzędy skarbowe, które uzyskały największą liczbę punktów.
Marek Goliszewski, prezes BCC, podkreślił, że w tym roku rekordowa liczba przedsiębiorców włączyła się do konkursu. Zapowiedział także przy okazji gratulacji i podziękowań, że w kolejnych latach BCC będzie się starać, aby przedsięwzięcie zataczało jak najszersze kręgi.
– Konkurs Urząd Skarbowy przyjazny przedsiębiorcy wpisuje się w dialog społeczny, z którym u nas wcale nie jest dobrze. Przedsiębiorca nie może być traktowany jak potencjalny przestępca. Dziękuję za postawę, jaką prezentują nagrodzone urzędy – apelował Marek Goliszewski.
Ważne!
Prawo używania tytułu Urząd Skarbowy Przyjazny Przedsiębiorcy – 2006 przysługuje przez rok, do czasu rozstrzygnięcia następnej edycji konkursu. Tytuł ten jest rekomendacją wystawioną wyróżnionym placówkom i ich pracownikom przez Ministerstwo Finansów i Business Centre Club.
Również podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Marian Banaś stwierdził, że taka liczba nagrodzonych urzędów to zaszczyt i honor dla ministerstwa.
– Celem MF jest stworzenie przyjaznej administracji skarbowej – stwierdził minister Banaś.

Starania urzędów

Monika Kopiecka z Izby Skarbowej w Gdańsku wyjaśniła nam, że w konkursie ocenie przedsiębiorców podlega jakość obsługi podatnika przez urząd skarbowy oraz łatwość komunikacji i kompetencje pracowników urzędu. Dodała także, że mając na względzie komfort obsługi podatników w urzędach skarbowych województwa pomorskiego zastosowano szereg nowatorskich rozwiązań organizacyjnych, które przyczyniły się do podniesienia jakości świadczonych usług. Trzy spośród czterech nagrodzonych urzędów, tj. Drugi Urząd Skarbowy w Gdyni, Urząd Skarbowy w Człuchowie oraz Urząd Skarbowy w Bytowie, wdrożyły System Zarządzania Jakością w oparciu o wymagania normy PN-EN ISO 9001: 2001. Wszystkie nagrodzone urzędy skarbowe posiadają Salę Obsługi Klienta, której położenie i funkcjonalność wpłynęła w dużym stopniu na poprawę komfortu załatwiania spraw w urzędzie.
– Ponadto dobra organizacja pracy, kompetencje urzędników, życzliwa atmosfera, z jaką spotyka się przedsiębiorca, oraz innowacje technologiczne typu Kiosk multimedialny czy strona internetowa urzędu – to tylko niektóre rozwiązania organizacyjne w urzędach skarbowych województwa pomorskiego wpływające na sprawną obsługę klientów. W wyniku dokonanych zmian urzędy skarbowe wprowadziły ułatwienia w zakresie wniosków składanych w sprawach o interpretację przepisów prawa podatkowego i zwrotu VAT na materiały budowlane oraz skróciły czas na wydanie zaświadczenia – argumentowała Monika Kopiecka. Podobne rozwiązania i udogodnienia już funkcjonują lub są wprowadzane we wszystkich nagrodzonych urzędach.

Nagradzane kolejny raz

W wielu przypadkach tytuł urzędu przyjaznego został przyznany nie po raz pierwszy. Spośród tegorocznych laureatów 23 urzędy zostały uhonorowane po raz drugi, 11 po raz trzeci, 8 po raz czwarty, a pozostałe 27 urzędów nagrodzono po raz pierwszy.
– Urzędy skarbowe nagrodzone w województwie dolnośląskim zostały bardzo wysoko ocenione przez przedsiębiorców. Niektóre spośród tych urzędów przedsiębiorcy premiowali tytułem po raz kolejny. Fakt ten świadczy o stałym podnoszeniu jakości pracy przez urzędy skarbowe naszego województwa oraz o poprawie relacji na płaszczyźnie urząd – przedsiębiorca – stwierdziła w rozmowie z nami Małgorzata Czartoryska z Izby Skarbowej we Wrocławiu.

Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA