REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jest więcej urzędów przyjaznych firmom

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wczoraj w siedzibie Business Centre Club rozstrzygnięto IV edycję konkursu na Urząd Skarbowy Przyjazny Przedsiębiorcy. Na liście laureatów znajduje się 69 urzędów skarbowych z całej Polski.

To o 6 więcej niż w roku ubiegłym. Wtedy nagrodzone zostały 63 urzędy. W 2004 roku nagrodzonych było zaledwie 56 urzędów, a w 2003 roku 52.
Przedstawiciele BCC wyrazili nadzieję, że w przyszłości wszystkie urzędy skarbowe będą zasługiwały na wyróżnienie.

Przedsiębiorcy z ankietą

Konkurs przeprowadzono po raz czwarty. Zorganizowało go Ministerstwo Finansów oraz BCC. Urzędy skarbowe oceniane były na podstawie punktów przyznawanych przez przedsiębiorców w wypełnianych ankietach konkursowych. W ankietach tych przedsiębiorcy oceniali organizację, politykę komunikacyjną urzędu oraz procedury obsługi podatnika (m.in. profesjonalizm i szybkość udzielania informacji). Po wypełnieniu przedsiębiorcy przesyłali ankiety do regionalnych loży BCC.
Dzięki takim przedsięwzięciom podatnik ma możliwość wyrażenia opinii o działalności danego urzędu i tym samym pośrednio wpłynięcia na sposób jego funkcjonowania. Tytuł finalisty otrzymują w każdym regionie urzędy skarbowe, które uzyskały największą liczbę punktów.
Marek Goliszewski, prezes BCC, podkreślił, że w tym roku rekordowa liczba przedsiębiorców włączyła się do konkursu. Zapowiedział także przy okazji gratulacji i podziękowań, że w kolejnych latach BCC będzie się starać, aby przedsięwzięcie zataczało jak najszersze kręgi.
– Konkurs Urząd Skarbowy przyjazny przedsiębiorcy wpisuje się w dialog społeczny, z którym u nas wcale nie jest dobrze. Przedsiębiorca nie może być traktowany jak potencjalny przestępca. Dziękuję za postawę, jaką prezentują nagrodzone urzędy – apelował Marek Goliszewski.
Ważne!
Prawo używania tytułu Urząd Skarbowy Przyjazny Przedsiębiorcy – 2006 przysługuje przez rok, do czasu rozstrzygnięcia następnej edycji konkursu. Tytuł ten jest rekomendacją wystawioną wyróżnionym placówkom i ich pracownikom przez Ministerstwo Finansów i Business Centre Club.
Również podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Marian Banaś stwierdził, że taka liczba nagrodzonych urzędów to zaszczyt i honor dla ministerstwa.
– Celem MF jest stworzenie przyjaznej administracji skarbowej – stwierdził minister Banaś.

Starania urzędów

Monika Kopiecka z Izby Skarbowej w Gdańsku wyjaśniła nam, że w konkursie ocenie przedsiębiorców podlega jakość obsługi podatnika przez urząd skarbowy oraz łatwość komunikacji i kompetencje pracowników urzędu. Dodała także, że mając na względzie komfort obsługi podatników w urzędach skarbowych województwa pomorskiego zastosowano szereg nowatorskich rozwiązań organizacyjnych, które przyczyniły się do podniesienia jakości świadczonych usług. Trzy spośród czterech nagrodzonych urzędów, tj. Drugi Urząd Skarbowy w Gdyni, Urząd Skarbowy w Człuchowie oraz Urząd Skarbowy w Bytowie, wdrożyły System Zarządzania Jakością w oparciu o wymagania normy PN-EN ISO 9001: 2001. Wszystkie nagrodzone urzędy skarbowe posiadają Salę Obsługi Klienta, której położenie i funkcjonalność wpłynęła w dużym stopniu na poprawę komfortu załatwiania spraw w urzędzie.
– Ponadto dobra organizacja pracy, kompetencje urzędników, życzliwa atmosfera, z jaką spotyka się przedsiębiorca, oraz innowacje technologiczne typu Kiosk multimedialny czy strona internetowa urzędu – to tylko niektóre rozwiązania organizacyjne w urzędach skarbowych województwa pomorskiego wpływające na sprawną obsługę klientów. W wyniku dokonanych zmian urzędy skarbowe wprowadziły ułatwienia w zakresie wniosków składanych w sprawach o interpretację przepisów prawa podatkowego i zwrotu VAT na materiały budowlane oraz skróciły czas na wydanie zaświadczenia – argumentowała Monika Kopiecka. Podobne rozwiązania i udogodnienia już funkcjonują lub są wprowadzane we wszystkich nagrodzonych urzędach.

Nagradzane kolejny raz

W wielu przypadkach tytuł urzędu przyjaznego został przyznany nie po raz pierwszy. Spośród tegorocznych laureatów 23 urzędy zostały uhonorowane po raz drugi, 11 po raz trzeci, 8 po raz czwarty, a pozostałe 27 urzędów nagrodzono po raz pierwszy.
– Urzędy skarbowe nagrodzone w województwie dolnośląskim zostały bardzo wysoko ocenione przez przedsiębiorców. Niektóre spośród tych urzędów przedsiębiorcy premiowali tytułem po raz kolejny. Fakt ten świadczy o stałym podnoszeniu jakości pracy przez urzędy skarbowe naszego województwa oraz o poprawie relacji na płaszczyźnie urząd – przedsiębiorca – stwierdziła w rozmowie z nami Małgorzata Czartoryska z Izby Skarbowej we Wrocławiu.

Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA