REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Więcej planów audytu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

31 października mija termin złożenia rocznych planów audytu. W tym roku będzie ich znacznie więcej niż w latach ubiegłych. Wszystko za sprawą nowych przepisów.

Do końca października audytorzy wewnętrzni muszą przedstawić Głównemu Inspektorowi Audytu Wewnętrznego (GIAW) plan audytu na 2007 rok. W przypadku jednostek samorządu terytorialnego przedstawiają go odpowiednio wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi, staroście lub marszałkowi województwa. Nie wszyscy jednak wywiązują się z tego obowiązku. Potwierdzają to statystyki prowadzone przez resort finansów. W 2005 roku do przesłania planów zobowiązanych było 276 jednostek, ale aż 10 proc. z nich tego nie zrobiło. Powód to brak sankcji. Krzysztof Klimczak, prezes Stowarzyszenia Audytorów Wewnętrznych Jednostek Sektora Finansów Publicznych, przyznaje, że w przepisach nie ma określonych sankcji za niezłożenie planu. Jest to luka, którą należy wypełnić. Taki przepis pomagałby w prawidłowym przebiegu prac audytora – uważa nasz rozmówca.

Nowe obowiązki

Zmiany w przepisach o finansach publicznych spowodowały, że w tym roku zwiększyła się lista podmiotów, które zobligowane są do zatrudnienia audytora wewnętrznego i przesłania planu audytu na przyszły rok.
– Obowiązek prowadzenia audytu wewnętrznego rozszerzono o Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, urzędy celne, urzędy skarbowe oraz urzędy kontroli skarbowej i regionalne izby obrachunkowe – wyjaśnia Krzysztof Klimczak. Dodaje przy tym, że ustawodawca ograniczył konieczność zatrudniania audytora wewnętrznego w niektórych jednostkach sektora finansów publicznych. Będzie tak na przykład w państwowych szkołach wyższych, które nie przekroczyły kwot określonych w rozporządzeniu.

Potrzebne analizy

Zdaniem prezesa SAW przygotowanie rocznego i strategicznego planu audytu powinny poprzedzać specjalistyczne prace i analizy przeprowadzone przez zespoły audytorskie. Takie plany, jak podkreśla, obejmują analizę pełnego zakresu działalności jednostki (a często kilku lub kilkunastu jednostek) i wymagają doświadczenia i specjalistycznych umiejętności.
– Dlatego w Stowarzyszeniu kładziemy nacisk na wymianę doświadczeń i doskonalenie warsztatu audytorskiego. We wrześniu będziemy prowadzić zajęcia prezentujące przygotowanie planów audytu, bo przygotowanie dobrego planu to sztuka – informuje Krzysztof Klimczak.

Dane z błędami

Zgodnie z analizą Ministerstwa Finansów te plany, które przesłane są w terminie, w wielu przypadkach zawierają błędy. Niekiedy są to jedynie drobne uchybienia formalne polegające na braku podpisu kierownika lub audytora bądź też niekompletności przesyłanych dokumentów. Czasami jednak resort stwierdza brak spójności pomiędzy przedstawianymi wynikami analizy ryzyka, zaplanowanymi zadaniami audytora oraz obszarami ryzyka objętymi audytem wewnętrznym w kolejnych latach. Przykładowo w 45 planach z 280 przesłanych na 2005 rok przedstawiony wynik analizy nie miał związku z pozostałą częścią planu.

NIE WSZYSCY PRZESYŁAJĄ
Spośród zobowiązanych jednostek plany przesłało*:
na 2003 r. – 88 proc. jednostek
na 2004 r. – 82 proc.
na 2005 r. – 92 proc.
na 2006 r. – już 90 proc.
* Według statystyk prowadzonych przez Ministerstwo Finansów

Agnieszka Pokojska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

REKLAMA

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

REKLAMA