REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Więcej planów audytu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

31 października mija termin złożenia rocznych planów audytu. W tym roku będzie ich znacznie więcej niż w latach ubiegłych. Wszystko za sprawą nowych przepisów.

Do końca października audytorzy wewnętrzni muszą przedstawić Głównemu Inspektorowi Audytu Wewnętrznego (GIAW) plan audytu na 2007 rok. W przypadku jednostek samorządu terytorialnego przedstawiają go odpowiednio wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi, staroście lub marszałkowi województwa. Nie wszyscy jednak wywiązują się z tego obowiązku. Potwierdzają to statystyki prowadzone przez resort finansów. W 2005 roku do przesłania planów zobowiązanych było 276 jednostek, ale aż 10 proc. z nich tego nie zrobiło. Powód to brak sankcji. Krzysztof Klimczak, prezes Stowarzyszenia Audytorów Wewnętrznych Jednostek Sektora Finansów Publicznych, przyznaje, że w przepisach nie ma określonych sankcji za niezłożenie planu. Jest to luka, którą należy wypełnić. Taki przepis pomagałby w prawidłowym przebiegu prac audytora – uważa nasz rozmówca.

Nowe obowiązki

Zmiany w przepisach o finansach publicznych spowodowały, że w tym roku zwiększyła się lista podmiotów, które zobligowane są do zatrudnienia audytora wewnętrznego i przesłania planu audytu na przyszły rok.
– Obowiązek prowadzenia audytu wewnętrznego rozszerzono o Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, urzędy celne, urzędy skarbowe oraz urzędy kontroli skarbowej i regionalne izby obrachunkowe – wyjaśnia Krzysztof Klimczak. Dodaje przy tym, że ustawodawca ograniczył konieczność zatrudniania audytora wewnętrznego w niektórych jednostkach sektora finansów publicznych. Będzie tak na przykład w państwowych szkołach wyższych, które nie przekroczyły kwot określonych w rozporządzeniu.

Potrzebne analizy

Zdaniem prezesa SAW przygotowanie rocznego i strategicznego planu audytu powinny poprzedzać specjalistyczne prace i analizy przeprowadzone przez zespoły audytorskie. Takie plany, jak podkreśla, obejmują analizę pełnego zakresu działalności jednostki (a często kilku lub kilkunastu jednostek) i wymagają doświadczenia i specjalistycznych umiejętności.
– Dlatego w Stowarzyszeniu kładziemy nacisk na wymianę doświadczeń i doskonalenie warsztatu audytorskiego. We wrześniu będziemy prowadzić zajęcia prezentujące przygotowanie planów audytu, bo przygotowanie dobrego planu to sztuka – informuje Krzysztof Klimczak.

Dane z błędami

Zgodnie z analizą Ministerstwa Finansów te plany, które przesłane są w terminie, w wielu przypadkach zawierają błędy. Niekiedy są to jedynie drobne uchybienia formalne polegające na braku podpisu kierownika lub audytora bądź też niekompletności przesyłanych dokumentów. Czasami jednak resort stwierdza brak spójności pomiędzy przedstawianymi wynikami analizy ryzyka, zaplanowanymi zadaniami audytora oraz obszarami ryzyka objętymi audytem wewnętrznym w kolejnych latach. Przykładowo w 45 planach z 280 przesłanych na 2005 rok przedstawiony wynik analizy nie miał związku z pozostałą częścią planu.

NIE WSZYSCY PRZESYŁAJĄ
Spośród zobowiązanych jednostek plany przesłało*:
na 2003 r. – 88 proc. jednostek
na 2004 r. – 82 proc.
na 2005 r. – 92 proc.
na 2006 r. – już 90 proc.
* Według statystyk prowadzonych przez Ministerstwo Finansów

Agnieszka Pokojska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

REKLAMA

Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?

W aktualnym stanie gospodarki niemal każda branża boryka się z problemem opóźnionych płatności. Tym problemem szczególnie dotknięta jest branża transportu, spedycji i logistyki. W sektorze TSL nieterminowe regulowanie zobowiązań stało się niestety powszechną praktyką, często traktowaną jako standard rynkowy. Dlatego windykacja należności jest aktualnie kluczowym elementem zarządzania finansami przedsiębiorstw z tego sektora. W jaki sposób przeprowadzić ją na koszt dłużnika?

Otrzymałeś tokeny za darmo? Skarbówka może uznać, że jest tutaj potencjalny podatek

Nowe tokeny w ramach genesis allocation – prezent czy potencjalny podatek? Czy ich przydział oznacza natychmiastowy dochód, czy dopiero przy sprzedaży trzeba podzielić się z fiskusem? Sprawdź, dlaczego organy skarbowe i sądy mają w tej sprawie odmienne stanowiska!

W Polsce ok. 43 proc. przełożonych to kobiety, choć rzadziej od mężczyzn aspirują do najwyższych stanowisk. W branży finansowo-księgowej tylko 28% kobiet w zarządach

Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Kobiet, AICPA & CIMA przypominają o potrzebie dalszych działań na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn. Prezentują analizę sytuacji kobiet w branży finansowo-księgowej na podstawie badania Hays Poland.

Skarbówka żąda podatku od krzywdy: 147 tysięcy złotych! To jest obiektywna niesprawiedliwość – orzekł NSA

Pijany i naćpany kierowca zabił mu rodziców i brata. On sam przeżył, ale do dziś zmaga się z ciężką niepełnosprawnością. Gdy po latach sąd przyznał mu odszkodowanie, skarbówka uznała, że odsetki od tej kwoty to „przychód” i zażądała 147 tys. zł podatku! Hubert i jego dziadkowie, którzy opiekują się nim od tragedii, walczą o sprawiedliwość od lat. NSA stanął po ich stronie, uznając decyzję fiskusa za rażąco niesprawiedliwą. Ale urzędnicy nie odpuszczają – sprawa znów trafia do sądu. Jak długo państwo będzie bezduszne wobec ofiary tragicznego wypadku?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Podatkowe rozliczenie kryptowalut. Poradnik dla księgowych

Ekspert odpowie na 8 najważniejszych pytań, które powinien sobie zadać każdy księgowy rozliczający swoich klientów w zakresie kryptowalut, aby nie popełniać błędów.

Webinar: Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025” poprowadzi Mirosław Siwiński, doradca podatkowy i radca prawny, partner w Advicero Nexia, ekspert INFORAKADEMII. Ekspert przedstawi bieżące orzeczenia, wyroki i interpretacje w zakresie VAT niezbędne do sprawnego i prawidłowego rozliczania podatków w 2025 roku. Każdy z uczestników będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA