REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Więcej planów audytu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

31 października mija termin złożenia rocznych planów audytu. W tym roku będzie ich znacznie więcej niż w latach ubiegłych. Wszystko za sprawą nowych przepisów.

Do końca października audytorzy wewnętrzni muszą przedstawić Głównemu Inspektorowi Audytu Wewnętrznego (GIAW) plan audytu na 2007 rok. W przypadku jednostek samorządu terytorialnego przedstawiają go odpowiednio wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi, staroście lub marszałkowi województwa. Nie wszyscy jednak wywiązują się z tego obowiązku. Potwierdzają to statystyki prowadzone przez resort finansów. W 2005 roku do przesłania planów zobowiązanych było 276 jednostek, ale aż 10 proc. z nich tego nie zrobiło. Powód to brak sankcji. Krzysztof Klimczak, prezes Stowarzyszenia Audytorów Wewnętrznych Jednostek Sektora Finansów Publicznych, przyznaje, że w przepisach nie ma określonych sankcji za niezłożenie planu. Jest to luka, którą należy wypełnić. Taki przepis pomagałby w prawidłowym przebiegu prac audytora – uważa nasz rozmówca.

Nowe obowiązki

Zmiany w przepisach o finansach publicznych spowodowały, że w tym roku zwiększyła się lista podmiotów, które zobligowane są do zatrudnienia audytora wewnętrznego i przesłania planu audytu na przyszły rok.
– Obowiązek prowadzenia audytu wewnętrznego rozszerzono o Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, urzędy celne, urzędy skarbowe oraz urzędy kontroli skarbowej i regionalne izby obrachunkowe – wyjaśnia Krzysztof Klimczak. Dodaje przy tym, że ustawodawca ograniczył konieczność zatrudniania audytora wewnętrznego w niektórych jednostkach sektora finansów publicznych. Będzie tak na przykład w państwowych szkołach wyższych, które nie przekroczyły kwot określonych w rozporządzeniu.

Potrzebne analizy

Zdaniem prezesa SAW przygotowanie rocznego i strategicznego planu audytu powinny poprzedzać specjalistyczne prace i analizy przeprowadzone przez zespoły audytorskie. Takie plany, jak podkreśla, obejmują analizę pełnego zakresu działalności jednostki (a często kilku lub kilkunastu jednostek) i wymagają doświadczenia i specjalistycznych umiejętności.
– Dlatego w Stowarzyszeniu kładziemy nacisk na wymianę doświadczeń i doskonalenie warsztatu audytorskiego. We wrześniu będziemy prowadzić zajęcia prezentujące przygotowanie planów audytu, bo przygotowanie dobrego planu to sztuka – informuje Krzysztof Klimczak.

Dane z błędami

Zgodnie z analizą Ministerstwa Finansów te plany, które przesłane są w terminie, w wielu przypadkach zawierają błędy. Niekiedy są to jedynie drobne uchybienia formalne polegające na braku podpisu kierownika lub audytora bądź też niekompletności przesyłanych dokumentów. Czasami jednak resort stwierdza brak spójności pomiędzy przedstawianymi wynikami analizy ryzyka, zaplanowanymi zadaniami audytora oraz obszarami ryzyka objętymi audytem wewnętrznym w kolejnych latach. Przykładowo w 45 planach z 280 przesłanych na 2005 rok przedstawiony wynik analizy nie miał związku z pozostałą częścią planu.

NIE WSZYSCY PRZESYŁAJĄ
Spośród zobowiązanych jednostek plany przesłało*:
na 2003 r. – 88 proc. jednostek
na 2004 r. – 82 proc.
na 2005 r. – 92 proc.
na 2006 r. – już 90 proc.
* Według statystyk prowadzonych przez Ministerstwo Finansów

Agnieszka Pokojska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA