REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana opodatkowania sprzedaży nieruchomości

REKLAMA

Coraz więcej osób zgłasza swoje obawy dotyczące planowanych zmian w opodatkowaniu sprzedaży nieruchomości. Od 2007 roku z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych będzie trzeba zapłacić 19-proc. podatek od osiągniętego dochodu.

Obecnie podatek ten wynosi 10 proc. uzyskanego przychodu. Zniknie też ulga podatkowa.
Dziś, gdy chcemy sprzedać mieszkanie po 5 latach od jego nabycia, podatku nie zapłacimy. Również w sytuacji, gdy złożymy w urzędzie skarbowym oświadczenie, że pieniądze ze sprzedaży mieszkania przeznaczymy w ciągu 2 lat na inne cele mieszkaniowe, będziemy zwolnieni z PIT. Tych ulg po 1 stycznia ma już nie być.
Nowe zasady opodatkowania będą miały zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw, nabytych od 1 stycznia 2007 r. Natomiast do nabytych przed tym dniem – będą miały zastosowanie regulacje obowiązujące dziś. I tu pojawiają się wątpliwości naszych czytelników.

Ważny akt notarialny

Wszyscy, którzy chcą stosować do sprzedaży nieruchomości dzisiejsze zasady opodatkowania, muszą kupić mieszkanie przed końcem roku. Kupując mieszkanie trzeba pamiętać, że jego właścicielem stajemy się dopiero po podpisaniu aktu notarialnego.
– Finalizuję już kupno mieszkania. Planuje za dwa lata je sprzedać i przeznaczyć pieniądze na kupno większego, tak aby skorzystać z ulgi podatkowej. Mieszkanie będę odbierał w grudniu. Jednak akt notarialny podpiszę dopiero w lutym 2007 roku. Jaki podatek od sprzedaży nieruchomości będę musiał zapłacić – pyta pan Marek z Warszawy. Odpowiedź brzmi: 19-proc. podatek od dochodu. Z ulgi (zwolnienia z podatku) skorzystać nie będzie można. Dlaczego? Nowe zasady opodatkowania sprzedaży nieruchomości – jeśli zostaną uchwalone i wejdą w życie, bo są dopiero po pierwszym czytaniu w Sejmie – będą miały zastosowanie do nieruchomości zakupionych po 1 stycznia 2007 r. Objęcie własności nieruchomości następuje dopiero w momencie podpisania aktu notarialnego. Zatem w przypadku pana Marka w lutym 2007 roku. Aby pan Marek mógł sprzedać mieszkanie i opodatkować je na dzisiejszych zasadach, musiałby podpisać akt notarialny najpóźniej 31 grudnia 2006 r.

Duże zmiany

Eksperci kancelarii White&Case podkreślają, że projekt nowelizacji ustawy o PIT z 5 czerwca 2006 r. wprowadza zasadnicze zmiany w kwestii opodatkowania dochodu uzyskanego ze zbycia nieruchomości. W konsekwencji spowodują one w wielu przypadkach większe obciążenia, ale w niektórych podatek będzie niższy. Jak podkreślają specjaliści, na podstawie obecnych przepisów przychodem podlegającym zryczałtowanemu 10-proc. podatkowi jest wartość nieruchomości wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona wyłącznie o koszty zbycia (np. taksa notarialna, prowizja pośrednika itp.). Zgodnie z projektem, podatek wynosiłby 19 proc. osiągniętego dochodu (a nie przychodu) ze zbycia nieruchomości.
Jak już wspomnieliśmy, znikną też zwolnienia z PIT przy sprzedaży nieruchomości. Dziś obowiązują dwa przypadki, gdy zwolnienie ma zastosowanie. Pierwszy występuje wówczas, gdy chcemy sprzedać mieszkanie po 5 latach od jego nabycia. Drugi, gdy złożymy w urzędzie oświadczenie, że pieniądze ze sprzedaży mieszkania przeznaczymy w ciągu 2 lat na inne cele mieszkaniowe. W tej drugiej sytuacji, aby nie płacić podatku, środki ze sprzedaży mieszkania mogą być przeznaczone m.in. na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację domu lub mieszkania lub na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację budynku niemieszkalnego, a także wydatkowanie środków na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele mieszkaniowe.

Koszty do odliczenia

Zgodnie z założeniami projektu, podatnik będzie mógł także pomniejszyć uzyskany przychód o udokumentowane koszty nabycia lub wybudowania, łącznie z nakładami poniesionymi w czasie posiadania nieruchomości. Podczas gdy brzmienie obecnych przepisów wskazuje, że obowiązek zapłaty podatku powstanie nawet wówczas, gdy podatnik zbywa nieruchomość po cenie równiej lub niższej od kosztów jej nabycia. Na podstawie nowych przepisów opodatkowaniu podlegał będzie tylko przyrost majątku spowodowany wzrostem wartości rynkowej danej nieruchomości.
– Choć planowana stawka podatku jest wyższa, w praktyce może się okazać, że podatek do zapłaty w pewnych okolicznościach będzie niższy niż obecnie – wskazują specjaliści White & Case.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Ewa Matyszewska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA