REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy podatek zastąpi akcyzę od aut

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dziś podkomisja zajmie się podatkiem od samochodów. Nowe przepisy mają zastąpić kontrowersyjną akcyzę. Przyszły podatek może być niespójny z prawem UE.

Zmiana prawa

Nowy podatek od samochodów ma zastąpić obecną akcyzę od aut. Sejmowa podkomisja rozpatrzy dziś projekt ustawy o podatku od samochodów.

Na nowych zasadach

Zgodnie z projektem ustawy, podatek od samochodów ma być oparty na pojemności silnika i emisji spalin w oparciu o wartość normy EURO. Będzie to współczynnik liczbowy, przypisany do konkretnej normy emisji spalin EURO. Opodatkowaniu będą podlegać samochody rejestrowane po raz pierwszy na terytorium kraju. Dotyczy to zarówno samochodów nowych, jak i używanych sprowadzanych z zagranicy. Opodatkowana będzie także ponowna rejestracja samochodu wcześniej wyrejestrowanego i wywiezionego z kraju.

– Nowe przepisy przede wszystkim znacznie zwiększą grono podatników. W uiszczeniu podatku nie wyręczą nabywców dealerzy – twierdzi Szymon Parulski, doradca podatkowy i menedżer w Ernst & Young.

Na rozliczenie się z fiskusem podatnik będzie miał 14 dni od momentu wydania czasowego dowodu rejestracyjnego. Fakt zapłaty podatku zostanie potwierdzony zaświadczeniem wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Podatnik będzie musiał sam obliczyć podatek według specjalnego wzoru. Wysokość podatku w nowej formule będzie zależała od emisji spalin przez dany pojazd. Właściciele samochodów spełniających gorsze normy EURO będą płacić więcej. W projekcie przewidziano ponadto mechanizm zwrotu podatku w przypadku wywozu samochodu poza terytorium kraju, po uprzednim jego wyrejestrowaniu. Podatnik będzie miał również prawo do pomniejszenia kwoty podatku dla samochodów wcześniej rejestrowanych w innym kraju. Wyliczenie kwoty pomniejszenia nie będzie jednak łatwe.

– Jedną z wad nowej regulacji jest na pewno skomplikowany algorytm obliczania podatku przy pojazdach używanych. Ale najważniejszym problemem będzie chyba to, że nowe przepisy nie zapewniają 100 proc. zgodności z prawem UE – ocenia Szymon Parulski.

Akcyza do likwidacji

Podstawowym celem, jaki ma spełnić projektowana ustawa, jest zastąpienie nowym podatkiem akcyzy budzącej wiele kontrowersji i zastrzeżeń w świetle prawa wspólnotowego. Na mocy obowiązujących przepisów wysokość akcyzy pobieranej przy pierwszej rejestracji na terytorium kraju zależy od wieku pojazdu. Prowadzi to do sytuacji, w której najwyżej opodatkowane są pojazdy używane sprowadzane w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Komisja Petycji Parlamentu Europejskiego w odpowiedzi na dochodzące do niej sygnały o planach Ministerstwa Finansów dotyczących wprowadzenia podatku ekologicznego podkreśliła, że każda konstrukcja podatkowa prowadząca de facto do dyskryminacji innych krajów członkowskich jest niezgodna z prawem UE. Zdaniem Szymona Szynkowskiego, doradcy przewodniczącego Komisji Petycji PE Marcina Libickiego, rozwiązania zaproponowane przez Ministerstwo Finansów nie wydają się podążać we właściwym kierunku, zarówno z punktu widzenia zgodności z prawem wspólnotowym, jak i z interesem polskiego podatnika sprowadzającego samochody z innych krajów członkowskich UE.

– W nowym projekcie opodatkowania samochodów naruszenie prawa wspólnotowego nie jest aż tak oczywiste jak w przypadku obowiązującego podatku akcyzowego. Praktyczna analiza struktury nowego podatku pokazuje jednak, że również wydaje się mieć on charakter dyskryminacyjny w świetle art. 90 TWE – wyjaśnia Szymon Szynkowski.

Może podatek roczny

Projektując nowe regulacje podatku od samochodów osobowych, polski rząd powinien pamiętać nie tylko o wcześniejszych zastrzeżeniach płynących z UE, ale również o planach dotyczących harmonizacji opodatkowania samochodów osobowych we wszystkich państwach członkowskich. Zgodnie z projektem dyrektywy przedstawionym przez Komisję Europejską jednokrotne podatki rejestracyjne obowiązujące w 16 krajach UE, w tym w Polsce, mają zostać zlikwidowane i zastąpione rocznym podatkiem od samochodów.

– Propozycja podatku rocznego autorstwa Komisji Europejskiej, będąca na bardzo wczesnym etapie prac legislacyjnych, wzbudza kontrowersje w całej UE. Trudno dzisiaj powiedzieć, kiedy i czy wejdzie ona w życie. Na pewno proces harmonizacji w tej dziedzinie przyspieszać będą niekorzystne dla niektórych państw wyroki ETS – wyjaśnia Szymon Szynkowski.

– Z tego punktu widzenia polski rząd powinien rozważyć podążenie w kierunku zaproponowanym przez Komisję i wprowadzenie rocznego podatku od samochodów, który pozwoliłby na uniknięcie zarzutów o ukrytą dyskryminację samochodów z innych krajów członkowskich – dodaje nasz rozmówca.

Wprowadzenie nowego podatku od samochodów osobowych ma również swoje plusy.

– Podstawową zaletą podatku jest jednokrotność jego poboru na ostatnim etapie obrotu, czyli po nabyciu przez użytkownika, ale przed rejestracją pojazdu. Znikną więc problemy z naliczaniem i odliczaniem akcyzy, która, mimo że jednokrotna w samochodach przypominała VAT – ocenia Szymon Parulski z Ernst & Young.

– Rozwiązanie polegające na powiązaniu wysokości podatku od spełnianych przez pojazdy norm ekologicznych jest pomysłem, który należy popierać. Z drugiej jednak strony wiadomo, że najczęściej nabywane są pojazdy starsze, niejednokrotnie niespełniające najnowszych norm, co oczywiście wpływa na wysokość podatku – twierdzi Michał Szychowski, doradca podatkowy z HLB Frąckowiak i Wspólnicy.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Wzór na wyliczenie podatku od samochodów:
S = cc2 x euro x stawka
gdzie:
S – kwota podatku wyrażona w polskich złotych,
cc – pojemność skokowa silnika wyrażona w litrach, do jednego miejsca po przecinku,
euro – wartość normy EURO,
stawka – stawka podatku

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Magdalena Majkowska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA