REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy podatek zastąpi akcyzę od aut

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dziś podkomisja zajmie się podatkiem od samochodów. Nowe przepisy mają zastąpić kontrowersyjną akcyzę. Przyszły podatek może być niespójny z prawem UE.

Zmiana prawa

Nowy podatek od samochodów ma zastąpić obecną akcyzę od aut. Sejmowa podkomisja rozpatrzy dziś projekt ustawy o podatku od samochodów.

Na nowych zasadach

Zgodnie z projektem ustawy, podatek od samochodów ma być oparty na pojemności silnika i emisji spalin w oparciu o wartość normy EURO. Będzie to współczynnik liczbowy, przypisany do konkretnej normy emisji spalin EURO. Opodatkowaniu będą podlegać samochody rejestrowane po raz pierwszy na terytorium kraju. Dotyczy to zarówno samochodów nowych, jak i używanych sprowadzanych z zagranicy. Opodatkowana będzie także ponowna rejestracja samochodu wcześniej wyrejestrowanego i wywiezionego z kraju.

– Nowe przepisy przede wszystkim znacznie zwiększą grono podatników. W uiszczeniu podatku nie wyręczą nabywców dealerzy – twierdzi Szymon Parulski, doradca podatkowy i menedżer w Ernst & Young.

Na rozliczenie się z fiskusem podatnik będzie miał 14 dni od momentu wydania czasowego dowodu rejestracyjnego. Fakt zapłaty podatku zostanie potwierdzony zaświadczeniem wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Podatnik będzie musiał sam obliczyć podatek według specjalnego wzoru. Wysokość podatku w nowej formule będzie zależała od emisji spalin przez dany pojazd. Właściciele samochodów spełniających gorsze normy EURO będą płacić więcej. W projekcie przewidziano ponadto mechanizm zwrotu podatku w przypadku wywozu samochodu poza terytorium kraju, po uprzednim jego wyrejestrowaniu. Podatnik będzie miał również prawo do pomniejszenia kwoty podatku dla samochodów wcześniej rejestrowanych w innym kraju. Wyliczenie kwoty pomniejszenia nie będzie jednak łatwe.

– Jedną z wad nowej regulacji jest na pewno skomplikowany algorytm obliczania podatku przy pojazdach używanych. Ale najważniejszym problemem będzie chyba to, że nowe przepisy nie zapewniają 100 proc. zgodności z prawem UE – ocenia Szymon Parulski.

Akcyza do likwidacji

Podstawowym celem, jaki ma spełnić projektowana ustawa, jest zastąpienie nowym podatkiem akcyzy budzącej wiele kontrowersji i zastrzeżeń w świetle prawa wspólnotowego. Na mocy obowiązujących przepisów wysokość akcyzy pobieranej przy pierwszej rejestracji na terytorium kraju zależy od wieku pojazdu. Prowadzi to do sytuacji, w której najwyżej opodatkowane są pojazdy używane sprowadzane w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Komisja Petycji Parlamentu Europejskiego w odpowiedzi na dochodzące do niej sygnały o planach Ministerstwa Finansów dotyczących wprowadzenia podatku ekologicznego podkreśliła, że każda konstrukcja podatkowa prowadząca de facto do dyskryminacji innych krajów członkowskich jest niezgodna z prawem UE. Zdaniem Szymona Szynkowskiego, doradcy przewodniczącego Komisji Petycji PE Marcina Libickiego, rozwiązania zaproponowane przez Ministerstwo Finansów nie wydają się podążać we właściwym kierunku, zarówno z punktu widzenia zgodności z prawem wspólnotowym, jak i z interesem polskiego podatnika sprowadzającego samochody z innych krajów członkowskich UE.

– W nowym projekcie opodatkowania samochodów naruszenie prawa wspólnotowego nie jest aż tak oczywiste jak w przypadku obowiązującego podatku akcyzowego. Praktyczna analiza struktury nowego podatku pokazuje jednak, że również wydaje się mieć on charakter dyskryminacyjny w świetle art. 90 TWE – wyjaśnia Szymon Szynkowski.

Może podatek roczny

Projektując nowe regulacje podatku od samochodów osobowych, polski rząd powinien pamiętać nie tylko o wcześniejszych zastrzeżeniach płynących z UE, ale również o planach dotyczących harmonizacji opodatkowania samochodów osobowych we wszystkich państwach członkowskich. Zgodnie z projektem dyrektywy przedstawionym przez Komisję Europejską jednokrotne podatki rejestracyjne obowiązujące w 16 krajach UE, w tym w Polsce, mają zostać zlikwidowane i zastąpione rocznym podatkiem od samochodów.

– Propozycja podatku rocznego autorstwa Komisji Europejskiej, będąca na bardzo wczesnym etapie prac legislacyjnych, wzbudza kontrowersje w całej UE. Trudno dzisiaj powiedzieć, kiedy i czy wejdzie ona w życie. Na pewno proces harmonizacji w tej dziedzinie przyspieszać będą niekorzystne dla niektórych państw wyroki ETS – wyjaśnia Szymon Szynkowski.

– Z tego punktu widzenia polski rząd powinien rozważyć podążenie w kierunku zaproponowanym przez Komisję i wprowadzenie rocznego podatku od samochodów, który pozwoliłby na uniknięcie zarzutów o ukrytą dyskryminację samochodów z innych krajów członkowskich – dodaje nasz rozmówca.

Wprowadzenie nowego podatku od samochodów osobowych ma również swoje plusy.

– Podstawową zaletą podatku jest jednokrotność jego poboru na ostatnim etapie obrotu, czyli po nabyciu przez użytkownika, ale przed rejestracją pojazdu. Znikną więc problemy z naliczaniem i odliczaniem akcyzy, która, mimo że jednokrotna w samochodach przypominała VAT – ocenia Szymon Parulski z Ernst & Young.

– Rozwiązanie polegające na powiązaniu wysokości podatku od spełnianych przez pojazdy norm ekologicznych jest pomysłem, który należy popierać. Z drugiej jednak strony wiadomo, że najczęściej nabywane są pojazdy starsze, niejednokrotnie niespełniające najnowszych norm, co oczywiście wpływa na wysokość podatku – twierdzi Michał Szychowski, doradca podatkowy z HLB Frąckowiak i Wspólnicy.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Wzór na wyliczenie podatku od samochodów:
S = cc2 x euro x stawka
gdzie:
S – kwota podatku wyrażona w polskich złotych,
cc – pojemność skokowa silnika wyrażona w litrach, do jednego miejsca po przecinku,
euro – wartość normy EURO,
stawka – stawka podatku

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Magdalena Majkowska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach prowadzonej działalności gospodarczej? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy je zna

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych osób prowadzących działalność gospodarczą nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA