REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy podatek zastąpi akcyzę od aut

REKLAMA

Dziś podkomisja zajmie się podatkiem od samochodów. Nowe przepisy mają zastąpić kontrowersyjną akcyzę. Przyszły podatek może być niespójny z prawem UE.

Zmiana prawa

Nowy podatek od samochodów ma zastąpić obecną akcyzę od aut. Sejmowa podkomisja rozpatrzy dziś projekt ustawy o podatku od samochodów.

Na nowych zasadach

Zgodnie z projektem ustawy, podatek od samochodów ma być oparty na pojemności silnika i emisji spalin w oparciu o wartość normy EURO. Będzie to współczynnik liczbowy, przypisany do konkretnej normy emisji spalin EURO. Opodatkowaniu będą podlegać samochody rejestrowane po raz pierwszy na terytorium kraju. Dotyczy to zarówno samochodów nowych, jak i używanych sprowadzanych z zagranicy. Opodatkowana będzie także ponowna rejestracja samochodu wcześniej wyrejestrowanego i wywiezionego z kraju.

– Nowe przepisy przede wszystkim znacznie zwiększą grono podatników. W uiszczeniu podatku nie wyręczą nabywców dealerzy – twierdzi Szymon Parulski, doradca podatkowy i menedżer w Ernst & Young.

Na rozliczenie się z fiskusem podatnik będzie miał 14 dni od momentu wydania czasowego dowodu rejestracyjnego. Fakt zapłaty podatku zostanie potwierdzony zaświadczeniem wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Podatnik będzie musiał sam obliczyć podatek według specjalnego wzoru. Wysokość podatku w nowej formule będzie zależała od emisji spalin przez dany pojazd. Właściciele samochodów spełniających gorsze normy EURO będą płacić więcej. W projekcie przewidziano ponadto mechanizm zwrotu podatku w przypadku wywozu samochodu poza terytorium kraju, po uprzednim jego wyrejestrowaniu. Podatnik będzie miał również prawo do pomniejszenia kwoty podatku dla samochodów wcześniej rejestrowanych w innym kraju. Wyliczenie kwoty pomniejszenia nie będzie jednak łatwe.

– Jedną z wad nowej regulacji jest na pewno skomplikowany algorytm obliczania podatku przy pojazdach używanych. Ale najważniejszym problemem będzie chyba to, że nowe przepisy nie zapewniają 100 proc. zgodności z prawem UE – ocenia Szymon Parulski.

Akcyza do likwidacji

Podstawowym celem, jaki ma spełnić projektowana ustawa, jest zastąpienie nowym podatkiem akcyzy budzącej wiele kontrowersji i zastrzeżeń w świetle prawa wspólnotowego. Na mocy obowiązujących przepisów wysokość akcyzy pobieranej przy pierwszej rejestracji na terytorium kraju zależy od wieku pojazdu. Prowadzi to do sytuacji, w której najwyżej opodatkowane są pojazdy używane sprowadzane w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Komisja Petycji Parlamentu Europejskiego w odpowiedzi na dochodzące do niej sygnały o planach Ministerstwa Finansów dotyczących wprowadzenia podatku ekologicznego podkreśliła, że każda konstrukcja podatkowa prowadząca de facto do dyskryminacji innych krajów członkowskich jest niezgodna z prawem UE. Zdaniem Szymona Szynkowskiego, doradcy przewodniczącego Komisji Petycji PE Marcina Libickiego, rozwiązania zaproponowane przez Ministerstwo Finansów nie wydają się podążać we właściwym kierunku, zarówno z punktu widzenia zgodności z prawem wspólnotowym, jak i z interesem polskiego podatnika sprowadzającego samochody z innych krajów członkowskich UE.

– W nowym projekcie opodatkowania samochodów naruszenie prawa wspólnotowego nie jest aż tak oczywiste jak w przypadku obowiązującego podatku akcyzowego. Praktyczna analiza struktury nowego podatku pokazuje jednak, że również wydaje się mieć on charakter dyskryminacyjny w świetle art. 90 TWE – wyjaśnia Szymon Szynkowski.

Może podatek roczny

Projektując nowe regulacje podatku od samochodów osobowych, polski rząd powinien pamiętać nie tylko o wcześniejszych zastrzeżeniach płynących z UE, ale również o planach dotyczących harmonizacji opodatkowania samochodów osobowych we wszystkich państwach członkowskich. Zgodnie z projektem dyrektywy przedstawionym przez Komisję Europejską jednokrotne podatki rejestracyjne obowiązujące w 16 krajach UE, w tym w Polsce, mają zostać zlikwidowane i zastąpione rocznym podatkiem od samochodów.

– Propozycja podatku rocznego autorstwa Komisji Europejskiej, będąca na bardzo wczesnym etapie prac legislacyjnych, wzbudza kontrowersje w całej UE. Trudno dzisiaj powiedzieć, kiedy i czy wejdzie ona w życie. Na pewno proces harmonizacji w tej dziedzinie przyspieszać będą niekorzystne dla niektórych państw wyroki ETS – wyjaśnia Szymon Szynkowski.

– Z tego punktu widzenia polski rząd powinien rozważyć podążenie w kierunku zaproponowanym przez Komisję i wprowadzenie rocznego podatku od samochodów, który pozwoliłby na uniknięcie zarzutów o ukrytą dyskryminację samochodów z innych krajów członkowskich – dodaje nasz rozmówca.

Wprowadzenie nowego podatku od samochodów osobowych ma również swoje plusy.

– Podstawową zaletą podatku jest jednokrotność jego poboru na ostatnim etapie obrotu, czyli po nabyciu przez użytkownika, ale przed rejestracją pojazdu. Znikną więc problemy z naliczaniem i odliczaniem akcyzy, która, mimo że jednokrotna w samochodach przypominała VAT – ocenia Szymon Parulski z Ernst & Young.

– Rozwiązanie polegające na powiązaniu wysokości podatku od spełnianych przez pojazdy norm ekologicznych jest pomysłem, który należy popierać. Z drugiej jednak strony wiadomo, że najczęściej nabywane są pojazdy starsze, niejednokrotnie niespełniające najnowszych norm, co oczywiście wpływa na wysokość podatku – twierdzi Michał Szychowski, doradca podatkowy z HLB Frąckowiak i Wspólnicy.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Wzór na wyliczenie podatku od samochodów:
S = cc2 x euro x stawka
gdzie:
S – kwota podatku wyrażona w polskich złotych,
cc – pojemność skokowa silnika wyrażona w litrach, do jednego miejsca po przecinku,
euro – wartość normy EURO,
stawka – stawka podatku

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Magdalena Majkowska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA