REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy podatek zastąpi akcyzę od aut

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dziś podkomisja zajmie się podatkiem od samochodów. Nowe przepisy mają zastąpić kontrowersyjną akcyzę. Przyszły podatek może być niespójny z prawem UE.

Zmiana prawa

Nowy podatek od samochodów ma zastąpić obecną akcyzę od aut. Sejmowa podkomisja rozpatrzy dziś projekt ustawy o podatku od samochodów.

Na nowych zasadach

Zgodnie z projektem ustawy, podatek od samochodów ma być oparty na pojemności silnika i emisji spalin w oparciu o wartość normy EURO. Będzie to współczynnik liczbowy, przypisany do konkretnej normy emisji spalin EURO. Opodatkowaniu będą podlegać samochody rejestrowane po raz pierwszy na terytorium kraju. Dotyczy to zarówno samochodów nowych, jak i używanych sprowadzanych z zagranicy. Opodatkowana będzie także ponowna rejestracja samochodu wcześniej wyrejestrowanego i wywiezionego z kraju.

– Nowe przepisy przede wszystkim znacznie zwiększą grono podatników. W uiszczeniu podatku nie wyręczą nabywców dealerzy – twierdzi Szymon Parulski, doradca podatkowy i menedżer w Ernst & Young.

Na rozliczenie się z fiskusem podatnik będzie miał 14 dni od momentu wydania czasowego dowodu rejestracyjnego. Fakt zapłaty podatku zostanie potwierdzony zaświadczeniem wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Podatnik będzie musiał sam obliczyć podatek według specjalnego wzoru. Wysokość podatku w nowej formule będzie zależała od emisji spalin przez dany pojazd. Właściciele samochodów spełniających gorsze normy EURO będą płacić więcej. W projekcie przewidziano ponadto mechanizm zwrotu podatku w przypadku wywozu samochodu poza terytorium kraju, po uprzednim jego wyrejestrowaniu. Podatnik będzie miał również prawo do pomniejszenia kwoty podatku dla samochodów wcześniej rejestrowanych w innym kraju. Wyliczenie kwoty pomniejszenia nie będzie jednak łatwe.

– Jedną z wad nowej regulacji jest na pewno skomplikowany algorytm obliczania podatku przy pojazdach używanych. Ale najważniejszym problemem będzie chyba to, że nowe przepisy nie zapewniają 100 proc. zgodności z prawem UE – ocenia Szymon Parulski.

Akcyza do likwidacji

Podstawowym celem, jaki ma spełnić projektowana ustawa, jest zastąpienie nowym podatkiem akcyzy budzącej wiele kontrowersji i zastrzeżeń w świetle prawa wspólnotowego. Na mocy obowiązujących przepisów wysokość akcyzy pobieranej przy pierwszej rejestracji na terytorium kraju zależy od wieku pojazdu. Prowadzi to do sytuacji, w której najwyżej opodatkowane są pojazdy używane sprowadzane w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Komisja Petycji Parlamentu Europejskiego w odpowiedzi na dochodzące do niej sygnały o planach Ministerstwa Finansów dotyczących wprowadzenia podatku ekologicznego podkreśliła, że każda konstrukcja podatkowa prowadząca de facto do dyskryminacji innych krajów członkowskich jest niezgodna z prawem UE. Zdaniem Szymona Szynkowskiego, doradcy przewodniczącego Komisji Petycji PE Marcina Libickiego, rozwiązania zaproponowane przez Ministerstwo Finansów nie wydają się podążać we właściwym kierunku, zarówno z punktu widzenia zgodności z prawem wspólnotowym, jak i z interesem polskiego podatnika sprowadzającego samochody z innych krajów członkowskich UE.

– W nowym projekcie opodatkowania samochodów naruszenie prawa wspólnotowego nie jest aż tak oczywiste jak w przypadku obowiązującego podatku akcyzowego. Praktyczna analiza struktury nowego podatku pokazuje jednak, że również wydaje się mieć on charakter dyskryminacyjny w świetle art. 90 TWE – wyjaśnia Szymon Szynkowski.

Może podatek roczny

Projektując nowe regulacje podatku od samochodów osobowych, polski rząd powinien pamiętać nie tylko o wcześniejszych zastrzeżeniach płynących z UE, ale również o planach dotyczących harmonizacji opodatkowania samochodów osobowych we wszystkich państwach członkowskich. Zgodnie z projektem dyrektywy przedstawionym przez Komisję Europejską jednokrotne podatki rejestracyjne obowiązujące w 16 krajach UE, w tym w Polsce, mają zostać zlikwidowane i zastąpione rocznym podatkiem od samochodów.

– Propozycja podatku rocznego autorstwa Komisji Europejskiej, będąca na bardzo wczesnym etapie prac legislacyjnych, wzbudza kontrowersje w całej UE. Trudno dzisiaj powiedzieć, kiedy i czy wejdzie ona w życie. Na pewno proces harmonizacji w tej dziedzinie przyspieszać będą niekorzystne dla niektórych państw wyroki ETS – wyjaśnia Szymon Szynkowski.

– Z tego punktu widzenia polski rząd powinien rozważyć podążenie w kierunku zaproponowanym przez Komisję i wprowadzenie rocznego podatku od samochodów, który pozwoliłby na uniknięcie zarzutów o ukrytą dyskryminację samochodów z innych krajów członkowskich – dodaje nasz rozmówca.

Wprowadzenie nowego podatku od samochodów osobowych ma również swoje plusy.

– Podstawową zaletą podatku jest jednokrotność jego poboru na ostatnim etapie obrotu, czyli po nabyciu przez użytkownika, ale przed rejestracją pojazdu. Znikną więc problemy z naliczaniem i odliczaniem akcyzy, która, mimo że jednokrotna w samochodach przypominała VAT – ocenia Szymon Parulski z Ernst & Young.

– Rozwiązanie polegające na powiązaniu wysokości podatku od spełnianych przez pojazdy norm ekologicznych jest pomysłem, który należy popierać. Z drugiej jednak strony wiadomo, że najczęściej nabywane są pojazdy starsze, niejednokrotnie niespełniające najnowszych norm, co oczywiście wpływa na wysokość podatku – twierdzi Michał Szychowski, doradca podatkowy z HLB Frąckowiak i Wspólnicy.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Wzór na wyliczenie podatku od samochodów:
S = cc2 x euro x stawka
gdzie:
S – kwota podatku wyrażona w polskich złotych,
cc – pojemność skokowa silnika wyrażona w litrach, do jednego miejsca po przecinku,
euro – wartość normy EURO,
stawka – stawka podatku

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Magdalena Majkowska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

REKLAMA

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA