REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będą ulgi dla gospodarki mieszkaniowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sejmowa Komisja Finansów Publicznych poparła senackie propozycje dotyczące m.in. rozszerzenia zakresu zwolnień z CIT dochodów uzyskiwanych przez podmioty prowadzące gospodarkę mieszkaniową.

Zmiana prawa

Posłowie wysłuchali sprawozdań Komisji Finansów Publicznych o stanowisku Senatu w sprawie ustaw podatkowych. W podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) Senat doprecyzował zakres zwolnień z podatku dochodów uzyskiwanych przez podmioty prowadzące gospodarkę mieszkaniową. Zakres tego zwolnienia został rozszerzony na dochody samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących gospodarkę mieszkaniową, bez względu na ich formę prawną. W brzmieniu przyjętym przez Sejm przepis dotyczył jedynie komunalnych zakładów gospodarki mieszkaniowej, a więc nie obejmował innych samorządowych jednostek organizacyjnych, np. spółek prawa handlowego. Podkreślić należy, że zgodnie z nowelizacją CIT, z tego zwolnienia skorzystają nie tylko wspomniane samorządowe jednostki organizacyjne prowadzące gospodarkę mieszkaniową, ale wszystkie podmioty ze sfery mieszkaniowej. Chodzi tu o spółdzielnie mieszkaniowe, wspólnoty mieszkaniowe oraz towarzystwa budownictwa społecznego.

Zwolnienie będzie dotyczyło jedynie dochodów uzyskanych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Najważniejsze merytoryczne poprawki wprowadzone przez Senat do PIT dotyczą nowych regulacji przekazywania 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego. Przypomnijmy, że uchwalone przez Sejm przepisy przewidują znaczne uproszczenia w zakresie wspierania tych organizacji. Podatnik, który będzie chciał przekazać środki pochodzące z jego podatku, nie będzie już musiał samodzielnie dokonywać wpłaty darowizny. Wystarczy, że w zeznaniu podatkowym wskaże dane jednej wybranej przez siebie organizacji. Przekazaniem pieniędzy zajmie się urząd skarbowy.

Przepisy w brzmieniu uchwalonym przez Sejm przewidują, że dane pozwalające na właściwe zidentyfikowanie organizacji pożytku publicznego, które podatnik będzie musiał podać w zeznaniu, obejmują: nazwę organizacji, numer wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego oraz numer rachunku bankowego. Senat rozpatrując ustawę o PIT uznał, że obowiązek podawania numeru konta może stać się dodatkowym źródłem błędów popełnianych przez podatników, co z kolei wydłuży okres przekazywania 1 proc. podatku. Dzięki senackiej poprawce, podatnik będzie zobowiązany do podania w zeznaniu jedynie nazwy i numeru wpisu do KRS wybranej przez siebie organizacji. Senat zdecydował także, że darowizny będą przekazywane tylko wtedy, gdy wysokość kwoty po pomniejszeniu o koszty przelewu bankowego nie będzie niższa niż 5 zł.

Wszystkie zmiany wprowadzone przez Senat do nowelizacji ustaw regulujących podatki dochodowe zostały poparte przez sejmową Komisję Finansów Publicznych.

POPRAWKI SENATU
Najważniejsze poprawki Senatu do nowelizacji PIT i CIT
• zmiany dotyczące przekazywania 1 proc. podatku
• doprecyzowanie katalogu zwolnień od podatku tzw. mieszkaniówki

Magdalena Majkowska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA