Raz podane konto wciąż jest ważne
REKLAMA
Podatnicy zastanawiają się, czy numer konta bankowego trzeba co roku podawać w urzędzie skarbowym w celu odzyskania nadpłaty podatku.
- W ubiegłym roku wraz z zeznaniem rocznym przesłałem aktualizację NIP, podając w nim numer rachunku bankowego, tak by urząd przesłał mi nadpłatę na konto. W tym roku też chciałbym, aby nadpłata trafiła na moje konto. Moje dane nie uległy zmianie. Czy po raz kolejny muszę wysyłać aktualizację NIP? - pyta pan Krzysztof z Legnicy. Podatnik nie musi składać aktualizacji NIP. Dlaczego? O odpowiedź poprosiliśmy Michała Lejmana, starszego asystenta podatkowego w BDO Numerica.
Z jego wyjaśnień wynika, że aktualizacji podlegają dane objęte zgłoszeniem identyfikacyjnym NIP. Kwestia aktualizacji danych podanych na zgłoszeniach identyfikacyjnych regulowana jest art. 9 ustawy z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 269, poz. 2681 z późn. zm.).
- Zgodnie ze wskazanym przepisem podatnik, któremu nadano NIP, jest zobowiązany do dokonania aktualizacji danych poprzez złożenie odpowiedniego zgłoszenia aktualizacyjnego do właściwego według miejsca zamieszkania naczelnika urzędu skarbowego. Taka aktualizacja dotyczy także zmiany numeru konta bankowego. Wystarczy wypełnić NIP-3 i dostarczyć go do urzędu skarbowego w ciągu 30 dni od zmiany danych - tłumaczył Michał Lejman.
Dodał, że jeśli podatnik dokonał w poprzednim roku aktualizacji NIP i nie doszło do zmiany danych objętych tą aktualizacją, nie ma konieczności powtarzania całej procedury.
- Urzędy skarbowe będą posiadały w swoim systemie wszelkie dane, aby dokonać zwrotu podatku - podkreślił nasz rozmówca.
Ewa Matyszewska
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat