REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W ustawie podarowana żywność nadal z VAT

REKLAMA

Projekt nowelizacji ustawy o VAT nie przewiduje rozwiązania, które pozwoliłoby nie płacić podatku od darowanej żywności, mimo że zmiany takie ułatwiłyby firmom działalność charytatywną. Byłoby też zgodne z prawem UE.


Zmiana prawa


Rozmowa z Jarosławem Antosikiem z Accreo Taxand

Przedsiębiorcy twierdzą, że od chwili przystąpienia Polski do UE ustawa o VAT uniemożliwia im prowadzenie działalności charytatywnej. Chodzi o opodatkowanie darowizn. Nie ma znaczenia czy to żywność dla stołówek, czy używane komputery dla szkół.

- Problem wiąże się z podstawą opodatkowania. Po przystąpieniu do UE nasza ustawa w tym zakresie jest zgodna z przepisami wspólnotowymi. Wprowadzają one zasadę, zgodnie z którą w przypadku darowizny i nieodpłatnego przekazania podstawą opodatkowania jest koszt nabycia czy też koszt wytworzenia. W praktyce oznacza to, że jeżeli firma przekazuje stary sprzęt komputerowy, który jest wart jedną dziesiątą ceny pierwotnej, to i tak będzie musiała odprowadzić VAT od ceny pierwotnej, a nie wartości rynkowej. Wcześniej była mowa o wartości rynkowej, czy też średniej wartości transakcyjnej na danym terenie. Za wartość do opodatkowania można było przyjąć wartość podobnych transakcji, podobnymi towarami o podobnych cechach w danym mieście.


W przypadku sprzętu komputerowego rządowy projekt nowelizacji ustawy o VAT przewiduje korzystne zmiany. Jednak problem żywności przekazywanej nieodpłatnie, mimo wcześniejszych obietnic polityków, pozostaje nierozwiązany. Czy możliwe jest zwolnienie darowizn z VAT lub zastosowanie stawki 0 proc?

- Przedsiębiorca przekazujący nieodpłatnie towary, w tym żywność, ma dwa wyjścia: albo opodatkować przekazanie, albo skorygować podatek naliczony. Rozwiązanie zakładające brak opodatkowania VAT jest więc możliwe, ale nie byłoby to opłacalne dla przedsiębiorcy. Firma musiałby dokonać dość skomplikowanej korekty podatku naliczonego. Na przykład piekarz przekazujący chleb musiałby obliczyć, ile mąki, drożdży, soli zużył do jego wypieczenia. W efekcie mógłby zrezygnować z nieodpłatnego przekazania pieczywa.

Poza tym musimy pamiętać, że ewentualne rozwiązania legislacyjne, zakładające np. zwolnienie z VAT darowizn przekazywanych na cele charytatywne, byłoby niezgodne z Dyrektywą o VAT. Nie mamy też pozwolenia UE, by zastosować zerową stawkę na darowaną żywność. Wprowadzenie jej spowodowałoby zapewne interwencję Komisji Europejskiej. Może w teorii dałoby się wypracować jakieś skomplikowane zabiegi legislacyjne, ale zapewne byłoby to trudne.


Można znaleźć wyjście, które byłoby zgodne z przepisami unijnymi?

- Wydaje się to możliwe. Przepisy o VAT powinny określać, że podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa. Jeżeli kończy się termin przydatności do spożycia produktów, które można wyrzucić albo oddać za darmo potrzebującym, to należałoby przyjąć, że wartość takiego towaru jest bardzo niska. Powinna być ona podstawą opodatkowania.


Ale dyrektywa mówi, że podstawą opodatkowania jest koszt nabycia lub koszt produkcji, który w chwili przekazania można przyjąć wtedy, gdy nie da się ustalić kosztów nabycia. I tak byśmy się narazili Komisji.

- Polska może jednak wprowadzić przepisy bardziej korzystne dla podatników. Będziemy mieć pewność, że żaden z nich nie wejdzie w spór z władzami skarbowymi, który mógłby wymagać zajęcia stanowiska przez ETS. W praktyce Komisja Europejska podejmuje działania wobec państw, które wprowadziły regulację naruszającą którąś z wolności, np. swobodnego przepływu towarów - wydaje się, że nie zaszedłby tutaj ten przypadek.

Można byłoby podjąć próbę sformułowania omawianego przepisu w taki sposób, aby nie był oczywiście niezgodny z dyrektywą, np. uznać, że podstawa opodatkowania stanowiąca koszt nabycia nie może być wyższa niż wartość rynkowa. Przepis taki mógłby objąć swym działaniem także żywność, której termin przydatności do spożycia dobiega końca.


Innym wybiegiem wskazywanym czasami przez ekspertów jest zastosowanie przepisów dotyczących prezentów o małej wartości.

- Oczywiście jest to możliwe, ale firma każdą sztukę darowanego towaru musiałaby przekazywać oddzielnie. Problemem może być tutaj odpowiednie udokumentowanie takich transakcji, lecz mając na uwadze, że możliwe jest wystawienie jednej zbiorczej faktury za dany okres rozliczeniowy na podstawie art. 106 ust. 7 ustawy, rozwiązanie to jest na pewno ciekawe. Trzeba pamiętać, że wartość jednostkowej darowizny nie może przekroczyć 5 zł. Niemniej pomysł z powołaniem się na przepisy o prezentach małej wartości zasługuje na rozważenie.


Jarosław Antosik

doradca podatkowy, partner w Accreo Taxand, spółce należącej do międzynarodowej sieci skupiającej niezależne firmy zajmujące się doradztwem podatkowym i finansowym


Marcin Musiał
 

REKLAMA

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA