REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W ustawie podarowana żywność nadal z VAT

REKLAMA

Projekt nowelizacji ustawy o VAT nie przewiduje rozwiązania, które pozwoliłoby nie płacić podatku od darowanej żywności, mimo że zmiany takie ułatwiłyby firmom działalność charytatywną. Byłoby też zgodne z prawem UE.


Zmiana prawa


Rozmowa z Jarosławem Antosikiem z Accreo Taxand

Przedsiębiorcy twierdzą, że od chwili przystąpienia Polski do UE ustawa o VAT uniemożliwia im prowadzenie działalności charytatywnej. Chodzi o opodatkowanie darowizn. Nie ma znaczenia czy to żywność dla stołówek, czy używane komputery dla szkół.

- Problem wiąże się z podstawą opodatkowania. Po przystąpieniu do UE nasza ustawa w tym zakresie jest zgodna z przepisami wspólnotowymi. Wprowadzają one zasadę, zgodnie z którą w przypadku darowizny i nieodpłatnego przekazania podstawą opodatkowania jest koszt nabycia czy też koszt wytworzenia. W praktyce oznacza to, że jeżeli firma przekazuje stary sprzęt komputerowy, który jest wart jedną dziesiątą ceny pierwotnej, to i tak będzie musiała odprowadzić VAT od ceny pierwotnej, a nie wartości rynkowej. Wcześniej była mowa o wartości rynkowej, czy też średniej wartości transakcyjnej na danym terenie. Za wartość do opodatkowania można było przyjąć wartość podobnych transakcji, podobnymi towarami o podobnych cechach w danym mieście.


W przypadku sprzętu komputerowego rządowy projekt nowelizacji ustawy o VAT przewiduje korzystne zmiany. Jednak problem żywności przekazywanej nieodpłatnie, mimo wcześniejszych obietnic polityków, pozostaje nierozwiązany. Czy możliwe jest zwolnienie darowizn z VAT lub zastosowanie stawki 0 proc?

- Przedsiębiorca przekazujący nieodpłatnie towary, w tym żywność, ma dwa wyjścia: albo opodatkować przekazanie, albo skorygować podatek naliczony. Rozwiązanie zakładające brak opodatkowania VAT jest więc możliwe, ale nie byłoby to opłacalne dla przedsiębiorcy. Firma musiałby dokonać dość skomplikowanej korekty podatku naliczonego. Na przykład piekarz przekazujący chleb musiałby obliczyć, ile mąki, drożdży, soli zużył do jego wypieczenia. W efekcie mógłby zrezygnować z nieodpłatnego przekazania pieczywa.

Poza tym musimy pamiętać, że ewentualne rozwiązania legislacyjne, zakładające np. zwolnienie z VAT darowizn przekazywanych na cele charytatywne, byłoby niezgodne z Dyrektywą o VAT. Nie mamy też pozwolenia UE, by zastosować zerową stawkę na darowaną żywność. Wprowadzenie jej spowodowałoby zapewne interwencję Komisji Europejskiej. Może w teorii dałoby się wypracować jakieś skomplikowane zabiegi legislacyjne, ale zapewne byłoby to trudne.


Można znaleźć wyjście, które byłoby zgodne z przepisami unijnymi?

- Wydaje się to możliwe. Przepisy o VAT powinny określać, że podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa. Jeżeli kończy się termin przydatności do spożycia produktów, które można wyrzucić albo oddać za darmo potrzebującym, to należałoby przyjąć, że wartość takiego towaru jest bardzo niska. Powinna być ona podstawą opodatkowania.


Ale dyrektywa mówi, że podstawą opodatkowania jest koszt nabycia lub koszt produkcji, który w chwili przekazania można przyjąć wtedy, gdy nie da się ustalić kosztów nabycia. I tak byśmy się narazili Komisji.

- Polska może jednak wprowadzić przepisy bardziej korzystne dla podatników. Będziemy mieć pewność, że żaden z nich nie wejdzie w spór z władzami skarbowymi, który mógłby wymagać zajęcia stanowiska przez ETS. W praktyce Komisja Europejska podejmuje działania wobec państw, które wprowadziły regulację naruszającą którąś z wolności, np. swobodnego przepływu towarów - wydaje się, że nie zaszedłby tutaj ten przypadek.

Można byłoby podjąć próbę sformułowania omawianego przepisu w taki sposób, aby nie był oczywiście niezgodny z dyrektywą, np. uznać, że podstawa opodatkowania stanowiąca koszt nabycia nie może być wyższa niż wartość rynkowa. Przepis taki mógłby objąć swym działaniem także żywność, której termin przydatności do spożycia dobiega końca.


Innym wybiegiem wskazywanym czasami przez ekspertów jest zastosowanie przepisów dotyczących prezentów o małej wartości.

- Oczywiście jest to możliwe, ale firma każdą sztukę darowanego towaru musiałaby przekazywać oddzielnie. Problemem może być tutaj odpowiednie udokumentowanie takich transakcji, lecz mając na uwadze, że możliwe jest wystawienie jednej zbiorczej faktury za dany okres rozliczeniowy na podstawie art. 106 ust. 7 ustawy, rozwiązanie to jest na pewno ciekawe. Trzeba pamiętać, że wartość jednostkowej darowizny nie może przekroczyć 5 zł. Niemniej pomysł z powołaniem się na przepisy o prezentach małej wartości zasługuje na rozważenie.


Jarosław Antosik

doradca podatkowy, partner w Accreo Taxand, spółce należącej do międzynarodowej sieci skupiającej niezależne firmy zajmujące się doradztwem podatkowym i finansowym


Marcin Musiał
 

REKLAMA

Autopromocja
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

31 stycznia to ważna data dla płatników – pamiętaj o obowiązkach PIT

Czas na złożenie dokumentów PIT-11, PIT-R, PIT-8C i PIT-40A/11A za 2024 rok upływa 31 stycznia. To nie tylko formalność – poprawne dane, w tym PESEL lub NIP, są kluczowe, aby uniknąć problemów z rozliczeniem podatkowym. Dowiedz się, jak prawidłowo przygotować formularze, uwzględnić ulgi podatkowe i złożyć dokumenty drogą elektroniczną. Sprawdź szczegóły, aby wszystko poszło sprawnie!

REKLAMA

Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Groźna luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje prawo do nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

REKLAMA

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

REKLAMA