REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Łatwiejsze rozliczenia firm dzięki e-fakturom

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Jest pierwszy wyrok sądu administracyjnego dotyczący korzystania przez firmy z e-faktur. By nie narazić się fiskusowi, wystarczy, by faktura zawierała elementy podane w VI Dyrektywie. Możliwa jest zmiana formatu dokumentu i korekta e-faktury wystawiona na papierze.

ANALIZA

REKLAMA

Autopromocja

Zapadł wyrok korzystny dla firm, które przesyłają faktury drogą elektroniczną oraz korzystają z systemu EDI (system umożliwiający przesyłanie między kontrahentami e-faktur oraz innych dokumentów drogą elektroniczną). Problem polega jednak na tym, że polskie przepisy w niektórych przypadkach uniemożliwiają korzystanie z EDI. Wyrok sądu administracyjnego, zgodnie z którym można wprost stosować przepisy VI Dyrektywy UE, oznacza dla podatników, że w pełni mogą korzystać z EDI i za jego pomocą przesyłać oraz przechowywać e-faktury.

Korzystne rozstrzygnięcia

Spór między spółką a organami podatkowymi, który rozstrzygnął WSA w Warszawie (sygn. akt III SA/Wa 1054/07), dotyczył trzech zagadnień. Po pierwsze, elementów, które musi zawierać e-faktura, po drugie, jej formatu, a po trzecie, faktur korygujących. Organy podatkowe kwestionowały zastosowanie do e-faktur przepisów VI Dyrektywy. Nakazały podatnikowi spełnienie wymogów określonych w polskich rozporządzeniach ministra finansów: z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia z VAT (Dz.U. nr 95, poz. 798) oraz z 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz.U. nr 133, poz. 1119).

Skarżąca spółka rozpoczęła wdrażanie systemu do fakturowania EDI i dzięki niemu przesyła faktury drogą elektroniczną. Jako wystawca faktur zbiera komunikaty EDI. Spółka twierdziła, że e-faktury nie muszą zawierać wszystkich elementów, których wymagają polskie przepisy, wystarczy, że e-faktura zawiera elementy określone w przepisach unijnych. Z taką interpretacją nie zgodziły się organy podatkowe i uznały, że e-faktury muszą spełniać wymogi określone w par. 9 rozporządzenia ministra finansów z 25 maja.

Sąd przyznał jednak rację spółce i uznał, że wystarczy, aby e-faktura zawierała elementy określone w art. 22 ust. 3 lit. b) VI Dyrektywy UE.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Format można zmienić

REKLAMA

Kolejnym elementem sporu był format e-faktury. System EDI wymaga zmiany formatu faktury, ponieważ za jego pomocą nadawca przesyła jedynie informacje z e-faktur, a odbiorca za pomocą programu komputerowego przetwarza je ponownie do postaci e-faktury. Organy podatkowe stwierdziły, że na zmianę formatu faktury nie pozwalają polskie przepisy. Faktury elektroniczne powinny być wystawiane, przesyłane i przechowywane w formie, która zapewnia autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści. Zdaniem organów nie jest więc możliwa zmiana formatu na potrzeby systemu EDI. Spółka twierdziła natomiast, że ustawodawca nie nakłada obowiązku zachowania formatu, jeśli jest zachowana autentyczność i integralność faktury. Sąd i w tym przypadku przyznał rację spółce, ponieważ uznał, że system EDI gwarantuje autentyczność i integralność faktur.

- Skoro dla odczytania e-faktury konieczne jest jej przekonwertowanie (przekształcenie - przyp. red.), to nie można wymagać od firmy, aby zrezygnowała z korzystania z systemu EDI - uzasadniła sędzia sprawozdawca.

Ostatni problem dotyczył przeszkód technicznych korygowania e-faktur. Zdaniem skarżącej system EDI nie posiada opcji wystawiania korekty e-faktury, a zatem możliwe jest wystawianie papierowej faktury korygującej z dopiskiem, że jest to korekta e-fak-tury. Organy zakwestionowały taki sposób korekty, ale zdaniem sądu jest on prawidłowy.

Firmy mogą zyskać

Eksperci podatkowi przyznają, że jest to dobry i przełomowy wyrok dla podatników, korzystających z e-faktur i systemu EDI.

Ernest Frankowski, doradca podatkowy PricewaterhouseCoopers, uważa, że wyrok warszawskiego sądu jest krokiem w dobrym kierunku.

- Rozbieżności między przepisami polskimi a unijnymi dotychczas były jednym z podstawowych elementów utrudniających korzystanie z e-faktur - przyznał ekspert. Dodał, że dla podatników najistotniejsze jest stwierdzenie sądu pozwalające na stosowanie przepisów dyrektywy UE przed przepisami polskich rozporządzeń.

- W rezultacie podatnicy nie będą się obawiali implementować systemów dotyczących e-faktur w kształcie, w jakim działają one w Unii Europejskiej. A zatem stosowanie w pierwszej kolejności przepisów unijnych w sprawie e-faktur nie tylko ułatwi podatnikom korzystanie z tej formy wymiany dokumentów, ale pozwoli na przełamanie jednej z dotychczasowych barier, czyli bariery psychologicznej - powiedział Ernest Frankowski.

Również Dariusz Malinowski, dyrektor zespołu postępowań podatkowych i sądowych KPMG, przyznaje, że jest to bardzo logiczny wyrok.

- Zgodnie z nim najważniejsza jest treść transakcji, a nie forma. Kwestionowanie przez organy podatkowe elementów formalnych e-faktur wydaje się nieuzasadnione. Faktura elektroniczna powinna potwierdzać przede wszystkim rzeczywisty przebieg transakcji między kontrahentami. Ponadto system EDI spełnia dwa podstawowe kryteria: zachowania autentyczności i integralności e-faktur, a zatem pozwala na zgodny z przepisami obrót gospodarczy oraz odliczenie podatku - stwierdził Dariusz Malinowski.

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA