Nieodpłatne przekazanie bez VAT
REKLAMA
ORZECZENIE
REKLAMA
Zapadł wyrok korzystny dla podatników, którzy przekazują nieodpłatnie materiały reklamowe i promocyjne na cele związane z prowadzoną działalnością firmy. WSA w Warszawie orzekł, że takie przekazanie nie powoduje obowiązku podatkowego w VAT. Zatem nie trzeba takiego przekazania ewidencjonować za pomocą kasy fiskalnej.
Skarżąca spółka wydaje nieodpłatnie towary na cele związane z promocją i reklamą. W związku z tym zwróciła się do organów z wnioskiem o interpretację, czy przekazanie to podlega VAT oraz czy powstaje obowiązek ewidencji za pomocą kasy fiskalnej. Zdaniem spółki, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm., nazywana ustawą o VAT), nieodpłatne przekazanie towarów jest traktowane jak opodatkowana dostawa towarów jedynie wtedy, gdy jest to przekazanie na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Zatem przekazanie na cele związane z prowadzeniem firmy nie podlega opodatkowaniu, a w konsekwencji nie powstaje obowiązek ewidencji za pomocą kasy rejestrującej.
Z taką interpretację nie zgodziły się organy podatkowe. Powoływały się na wyłączenie określone w art. 7 ust. 3 ustawy o VAT, zgodnie z którym przepisu z ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych materiałów reklamowych, a także prezentów o małej wartości i próbek. Zdaniem organów nieodpłatne przekazanie towarów na cele reklamy i promocji podlega opodatkowaniu i należy je ewidencjonować.
Sąd rozstrzygnął sprawę na korzyść spółki. Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatną dostawę towarów nie można uznać nieodpłatnego przekazania towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Skoro nie powstaje obowiązek podatkowy w VAT, to podatnik nie ma również obowiązku ewidencji. Sąd wyjaśnił ponadto, że wyłączenie określone w art. 7 ust. 3 ustawy o VAT dotyczy sytuacji, gdy podatnik dokonuje przekazania materiałów reklamowych na cele inne niż związane z prowadzoną firmą. Nie można zatem wywodzić, że przepis ten przesądza o tym, że materiały reklamowe podlegają opodatkowaniu, nawet jeśli są związane z prowadzoną działalnością.
Sygn. akt III SA/Wa 1255/07
Łukasz Zalewski
lukasz.zalewski@infor.pl
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat