| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Nieodpłatne przekazanie bez VAT

Nieodpłatne przekazanie bez VAT

Przy nieodpłatnym przekazaniu towarów na cele prowadzonej firmy nie dochodzi do dostawy w rozumieniu przepisów o VAT. Nie powstaje więc obowiązek podatkowy.


ORZECZENIE

Zapadł wyrok korzystny dla podatników, którzy przekazują nieodpłatnie materiały reklamowe i promocyjne na cele związane z prowadzoną działalnością firmy. WSA w Warszawie orzekł, że takie przekazanie nie powoduje obowiązku podatkowego w VAT. Zatem nie trzeba takiego przekazania ewidencjonować za pomocą kasy fiskalnej.

Skarżąca spółka wydaje nieodpłatnie towary na cele związane z promocją i reklamą. W związku z tym zwróciła się do organów z wnioskiem o interpretację, czy przekazanie to podlega VAT oraz czy powstaje obowiązek ewidencji za pomocą kasy fiskalnej. Zdaniem spółki, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm., nazywana ustawą o VAT), nieodpłatne przekazanie towarów jest traktowane jak opodatkowana dostawa towarów jedynie wtedy, gdy jest to przekazanie na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Zatem przekazanie na cele związane z prowadzeniem firmy nie podlega opodatkowaniu, a w konsekwencji nie powstaje obowiązek ewidencji za pomocą kasy rejestrującej.

Z taką interpretację nie zgodziły się organy podatkowe. Powoływały się na wyłączenie określone w art. 7 ust. 3 ustawy o VAT, zgodnie z którym przepisu z ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych materiałów reklamowych, a także prezentów o małej wartości i próbek. Zdaniem organów nieodpłatne przekazanie towarów na cele reklamy i promocji podlega opodatkowaniu i należy je ewidencjonować.

Sąd rozstrzygnął sprawę na korzyść spółki. Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatną dostawę towarów nie można uznać nieodpłatnego przekazania towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Skoro nie powstaje obowiązek podatkowy w VAT, to podatnik nie ma również obowiązku ewidencji. Sąd wyjaśnił ponadto, że wyłączenie określone w art. 7 ust. 3 ustawy o VAT dotyczy sytuacji, gdy podatnik dokonuje przekazania materiałów reklamowych na cele inne niż związane z prowadzoną firmą. Nie można zatem wywodzić, że przepis ten przesądza o tym, że materiały reklamowe podlegają opodatkowaniu, nawet jeśli są związane z prowadzoną działalnością.

Sygn. akt III SA/Wa 1255/07

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY, RELACJE, WYDARZENIA

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Jednolity Plik Kontrolny

Eksperci portalu infor.pl

Liberty Direct

Liberty Direct to firma ubezpieczeniowa należąca do międzynarodowej Grupy Liberty Mutual Insurance, oferująca usługi dla Klientów indywidualnych oraz małych przedsiębiorstw.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »