REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skargi na nowe interpretacje mogą sparaliżować sąd

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Tarka

REKLAMA

Rosnąca liczba skarg na nowe interpretacje podatkowe może sparaliżować WSA w Warszawie. Niejasne i ciągle zmieniane przepisy podatkowe to problem nie tylko dla podatników, ale i sądów. W 2007 roku sądy administracyjne zakwestionowały co trzecią zaskarżoną decyzję podatkową.

Zła jakość przepisów i ich częste zmiany przysparzają problemów nie tylko samym podatnikom, ale tak-że sądom administracyjnym. W 2007 roku najwięcej skarg, pytań prawnych, rozbieżności w orzecznictwie pojawia się właśnie w odniesieniu do spraw podatkowych.

REKLAMA

Problemem, z jakim może w 2008 roku zmierzyć się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, będą skargi na nowe interpretacje podatkowe. Obecnie tylko ten sąd właściwy jest do rozpoznania skarg na interpretacje wydawane w sprawach podatników przez ministra finansów. A te od początku roku stanowiły aż 26 proc. ogólnego wpływu skarg podatkowych.

Zła jakoś prawa podatkowego

Z powodu wad prawnych w 2007 roku sądy administracyjne uchyliły co trzecią decyzję podatkową. To dużo, zwłaszcza że w przypadku innych decyzji administracyjnych sądy uchyliły co czwarte rozstrzygnięcie organów. Ze sprawozdania rocznego z działalności sądownictwa administracyjnego w 2007 roku wynika, że powodem takiego stanu rzeczy nadal jest zła jakość prawa. Podczas niedawnego Zgromadzenia Ogólnego Sędziów NSA prezes NSA Janusz Trzciński dużo uwagi poświęcił niekorzystnemu wpływowi częstych i niekonsekwentnych zmian przepisów prawnych na działalność sądownictwa administracyjnego. Zasadniczo dotyczyło to niezrozumiałych przepisów podatkowych, które posłużyły do zilustrowania problemów, z jakimi w codziennej pracy spotykają się sędziowie. Wśród czynników, jakie mają negatywny wpływ na jakość prawa, prezes wymienił m.in. zmiany wprowadzane z pominięciem niezbędnej procedury, pomijanie przepisów przejściowych oraz to, że wprowadzane przepisy cechuje brak określoności i spójności.

- Sytuacja ta powoduje, że sędziowie orzekają na granicy rozumienia prawa - podkreślał prezes Janusz Trzciński.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sąd jest niezależny

Z oceną dotyczącą złej jakości prawa podatkowego zgadzają się także eksperci.

- Duża liczba sporów z fiskusem spowodowana jest szeregiem przyczyn, wśród których istotną rolę odgrywa niejasność przepisów prawa - potwierdza Robert Krasnodębski, radca prawny z kancelarii Weil, Gotshal & Manges.

Wskazuje, że niejasność przepisów prawa determinuje bezpośrednio treść decyzji podatkowych.

- Urzędnik skarbowy zdecydowanie bardziej boi się swoich zwierzchników i konsekwencji służbowych niż podatnika - wyjaśnia radca .

Brak takiego obciążenia pozwala sądom spojrzeć na te kwestie obiektywnie.

Dużo wpływających skarg może więc świadczyć, że podatnicy mają zaufanie do sądów administracyjnych. Jak wyjaśnia Mariusz Marecki, doradca podatkowy, dyrektor zespołu ds. postępowań podatkowych PricewaterhouseCoopers, głównym powodem podjęcia decyzji o złożeniu skargi jest fakt, że sąd administracyjny jest pierwszym niezależnym od administracji podatkowej organem, który może rozstrzygnąć o sprawie. Do tego etapu podatnik toczy potyczki z organami podatkowymi, które prowadzą postępowanie i wydają decyzję niejako we własnej sprawie. Pieniądze albo zasilą budżet państwa lub samorządu w formie podatku, albo pozostaną przy podatniku. W ocenie eksperta nic więc dziwnego, że podatnicy chcą sprawdzić siłę swoich argumentów w sądzie.

- Z moich doświadczeń wynika, że zdecydowana większość sporów podatkowych powstaje na tle różnej interpretacji prawa - mówi Mariusz Marecki.

Rzadko zdarzają się ewidentne pomyłki albo działania spowodowane wyłącznie chęcią niezapłacenia podatku. Dodaje, że w każdej niemal sprawie po stronie skarżącego podatnika stoi jakaś racja, jakiś powód, dla którego podjął taką, a nie inną decyzję, i przekonanie, że było to działanie słuszne.

Podatnicy wnoszą skargi do sądu także, gdy ich racje opierają się w dużej mierze na przepisach rangi konstytucyjnej lub dorobku wspólnotowym.

Nowe interpretacje i problemy

Choć ze statystyk wynika, że liczba skarg do wojewódzkich sądów administracyjnych utrzymuje się na stałym poziomie, a nawet nieco spada, to nie wszystkie sądy mogą się tym cieszyć. Z dużym problemem w 2008 roku będzie musiał zmierzyć się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Wszystko za sprawą zmiany zasad wydawania pisemnych interpretacji prawa podatkowego. Obecnie organem właściwym jest minister finansów, który oddał swoje kompetencje czterem upoważnionym dyrektorom izb skarbowych. Jednak nie zmienia to faktu, że właściwy do rozpoznawania skarg na interpretacje ministra finansów jest jeden sąd - WSA w Warszawie.

- Wydawało się, że takie rozwiązanie będzie korzystne - mówi wiceprezes NSA Marek Zirk-Sadowski, prezes Izby Finansowej NSA.

Niestety, szybko okazało się, że nowe interpretacje to nowy problem. W ciągu niecałych czterech miesięcy 2008 roku wydział III WSA w Warszawie został obciążony dodatkowymi 237 skargami na interpretacje.

- Ten duży wpływ skarg skłania nas do zastanowienia się nad innym rozwiązaniem - wyjaśnia Marek Zirk-Sadowski.

Możliwych jest kilka rozwiązań. Jak wyjaśnia wiceprezes NSA, można zostawić sprawę tak, jak jest, ale to prędzej czy później doprowadzi do katastrofy. Z uwagi na zasadę bliskości sądu do obywatela możliwe byłoby też rozwiązanie, że właściwy jest sąd administracyjny według miejsca zamieszkania skarżącego. Najbardziej kompromisowym rozwiązaniem byłoby jednak wskazanie czterech sądów wojewódzkich właściwych ze względu na dyrektorów izb skarbowych, którym minister oddał swoje kompetencje. To rozwiązanie, w ocenie wiceprezesa NSA, pozwoliłoby utrzymać jednolitość orzecznictwa w zakresie interpretacji.

- Każde rozwiązanie będzie wymagało jednak inicjatywy ustawodawczej i zmiany przepisów - zastrzega Marek Zirk- -Sadowski.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Działalność sądów administracyjnych

14 proc. wyroków WSA zostało zaskarżonych do NSA

2269 doradców podatkowych wystąpiło przed WSA

Dane za 2007 rok

ALEKSANDRA TARKA

aleksandra.tarka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

REKLAMA

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA