REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie będzie Komisji Wspólnej Rządu i Przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Nie będzie Komisji Wspólnej Rządu i Przedsiębiorców/ Fot. Fotolia
Nie będzie Komisji Wspólnej Rządu i Przedsiębiorców/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na posiedzeniu zespołu ds. Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w Radzie Dialogu Społecznego resort rozwoju zaprezentował pakiet ustaw, które stanowią Konstytucję Biznesu. Nowością jest to, że ministerstwo może rozważyć w niej inne pomysły, niż powołanie Komisji Wspólnej Rządu i Przedsiębiorców.

Na spotkaniu obecny był m.in. wiceminister rozwoju Mariusz Haładyj, który zaprezentował pakiet ustaw składających się na Konstytucję Biznesu. Prawo to będzie określać warunki prowadzenia biznesu w Polsce.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

–  Cieszę się, że ten dokument jest zestawem ustaw, które w jednym miejscu grupują prawa przedsiębiorców. Przyjmujemy to z dużą satysfakcją. To co istotne, i co zapowiedział dzisiaj minister Haładyj, to odejście od pomysłu Komisji Wspólnej Rządu i Przedsiębiorców – powiedział Wiceprezydent Pracodawców RP Rafał Baniak.

–  Po pierwszej lekturze mogę powiedzieć, że pakiet odpowiada na potrzeby pracodawców. To że dzisiaj mieliśmy spotkanie otwierające jest dowodem na to, że rząd chce rozmawiać o pakiecie. Przyjmujemy to z dużą satysfakcją – podkreślił.

Dodał, że pracodawcy chcą wspierać ministra rozwoju w procesie wdrażania przepisów z pakietu Konstytucji Biznesu. – Jeśli ten pakiet po konsultacjach społecznych, publicznych i międzyresortowych zostanie uchwalony i za sprawą prezydenta wejdzie w życie to chcemy się włączyć jako pracodawcy i Rada Dialogu Społecznego w proces wdrażania tych przepisów. Czyli dopilnowania, monitorowania tego czy zapisy tam zebrane są przestrzegane – zaznaczył.

REKLAMA

Według Baniaka ważnym elementem prezentowanego 2 marca pakietu jest to, że tylko w wyjątkowych sytuacjach z uwagi na ważny interes publiczny czy państwa można odejść od trybu konsultacji projektów aktów prawnych.– Konsultacje są zatem wyraźnie przeniesione na poziom ustawy, która jest aktem prawnym –  podkreślił.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Dzisiaj była prezentacja. Mamy 30 dni na konsultacje. My już od dzisiaj zaczęliśmy pracę jako strona pracodawców nad wspólnym projektem stanowiska. W ciągu kilkunastu dni będziemy gotowi, by go przedstawić w pełnym brzmieniu – powiedział.

Jak podkreślił Baniak przedstawiciele Rady Dialogu Społecznego chcą jako środowisko pracodawców i przedsiębiorców wspierać wszystkie rozwiązania, które służą rozwojowi przedsiębiorczości. Takie jak pakiet ustaw składający się na Konstytucję Biznesu, która stanowi kręgosłup Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.

–  Po pierwszej prezentacji podchodzimy do dokumentu pozytywnie. Teraz będziemy pracowali nad szczegółami –  podsumował Baniak.

Polecamy: Podatki 2017 - PIT, CIT, ryczałt 2017 (książka)

W Konstytucji Biznesu znalazły się podstawowe zasady tworzenia prawa gospodarczego. Ograniczą one m.in. obciążenia nakładane na przedsiębiorców w przygotowywanych ustawach. Oprócz Prawa przedsiębiorców, do uzgodnień i konsultacji skierowano jeszcze trzy ustawy: ustawę o Komisji Wspólnej Rządu i Przedsiębiorców oraz Rzeczniku Przedsiębiorców, Ustawę o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz o Punkcie Informacji dla Przedsiębiorców oraz ustawę o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym.

Zobacz więcej aktualności na IFK Platformie Księgowych i Kadrowych >>

Zobacz także: Moja firma

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Pracodawcy RP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Szokujące dane GUS i Eurostatu: Deficyt Polski może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług rośnie najszybciej w UE

Polska stoi w obliczu rosnącego deficytu finansów publicznych – najnowsze dane GUS i Eurostatu wskazują, że na koniec 2025 roku deficyt może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług publiczny rośnie najszybciej w Unii Europejskiej. Sprawdź, co oznaczają te liczby dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

KSeF 2.0 to prawdziwa rewolucja w fakturowaniu. Firmy mają mało czasu i dużo pracy – ostrzega doradca podatkowy Radosław Kowalski

Obowiązkowy KSeF wprowadzi prawdziwą rewolucję w fakturowaniu. Firmy muszą przygotować nie tylko systemy informatyczne, ale też ludzi i procedury – inaczej ryzykują chaos i błędy w rozliczeniach. O największych wyzwaniach, które czekają przedsiębiorców, księgowych i biura rachunkowe, mówi doradca podatkowy Radosław Kowalski, prelegent Kongresu KSeF.

REKLAMA