REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konstytucja Biznesu - zmiany w CEIDG

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konstytucja Biznesu - zmiany w CEIDG /shutterstock.com
Konstytucja Biznesu - zmiany w CEIDG /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy dotyczące Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) zostaną uregulowane w nowej ustawie, rozszerzone i rozwinięte. Proponuje się wprowadzenie zmian m.in. w zakresie danych zawartych we wpisie do CEIDG oraz zawieszaniu i wznawianiu wykonywania działalności gospodarczej.

Nowe prawo dla przedsiębiorców

Przygotowany przez Ministerstwo Rozwoju, w ramach pakietu „Konstytucji Biznesu”, projekt ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (CEIDGiPIP) został skierowany do konsultacji i uzgodnień 13 lutego br.

REKLAMA

Ustawa ma zastąpić dotychczasowe przepisy dotyczące Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) zawarte w rozdziale 3 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz przepisy rozdziału 2a tej ustawy regulujące zasady działania pojedynczego punktu kontaktowego.

Zaproponowana ustawa ma bezpośredni związek z planowanym uchwaleniem nowej ustawy - Prawo przedsiębiorców, która zastąpi obowiązującą obecnie ustawę o swobodzie działalności gospodarczej i będzie centralnym aktem prawnym określającym warunki prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa CEIDGiPIP, oprócz tego, że zastąpi dotychczasowe przepisów tak w zakresie CEIDG, jak i pojedynczego punktu kontaktowego, wprowadzi jednocześnie szereg zmian. Zakłada m.in.:   

- umożliwienie udostępniania w CEIDG rejestru pełnomocnictw, prokury oraz zarządu sukcesyjnego;

- dokonanie nowego podziału danych wpisywanych do CEIDG na dane ewidencyjne przedsiębiorcy i dane informacyjne o przedsiębiorcy;

- wprowadzenie zasady automatycznego wznowienia wykonywania działalności po upływie wskazanego przez przedsiębiorcę okresu zawieszenia;

- realizację – wynikającej z Prawa przedsiębiorców – zasady możliwości zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na czas nieokreślony (obecnie dopuszczalny okres wynosi co do zasady maksymalnie 24 miesiące);

- wprowadzenie zasady, że zmiany danych informacyjnych o przedsiębiorcy można dokonać w dowolnym terminie;

- ograniczenie zakresu danych zawartych we wpisie do CEIDG nie związanych bezpośrednio z działalnością gospodarczą lub nie wpływających istotnie na bezpieczeństwo obrotu gospodarczego;

- stworzenie podstawy prawej do udostępniania ministrowi właściwemu do spraw gospodarki danych gromadzonych przez ZUS i CRP-KEP, co będzie miało istotny wpływ na usprawnienie postępowań administracyjnych toczących się w ramach CEIDG;

REKLAMA

- w zakresie PIP – doprecyzowanie zadań organów, które realizują sprawy lub mogą udzielić praktycznych informacji dot. zagadnień związanych z podejmowaniem, wykonywaniem i zakończeniem działalności gospodarczej (zakresem obowiązku informacyjnego będą objęte także zagadnienia związane z kontrolą sprzętu i inspekcjami lokali wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej);

- zastosowanie ułatwień przy wykorzystywaniu funkcjonalności pozwalających na realizację spraw w pełni drogą elektroniczną za pośrednictwem PIP, np. poprzez możliwość wykorzystania ponownie wcześniej wprowadzonych do systemu danych.  

Niektóre zmiany w CEIDG

Obecnie przepisy art. 23 ust. 3 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej wskazują na zadania CEIDG, zaznaczając, że należy do nich m.in. ewidencjonowanie przedsiębiorców będących osobami fizycznymi. Zapisy te zostały przeniesione do projektu ustawy CEIDGiPIP, a następnie rozszerzone i rozwinięte.

Zakłada się, że wykreślona z ewidencji osoba nie jest już przedsiębiorcą, niemniej CEIDG publikuje określone informacje (tzw. historia wpisu). Zdaniem ustawodawcy konieczne jest stworzenie wyraźnej podstawy prawnej do publikowania informacji o składanych przez przedsiębiorcę wnioskach, które stworzą „historię przedsiębiorcy”. Udostępniane będą również informacje niepodlegające dotąd wpisowi do CEIDG – informacje o pełnomocniku, prokurencie i zarządcy sukcesyjnym.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

REKLAMA

Proponowany w projekcie ustawy zapis odnosi się do materii regulowanej obecnie przez art. 24 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Zmiana (w stosunku do obowiązującego stanu prawnego) uwzględnia wyniki uzgodnień pomiędzy Ministerstwem Cyfryzacji a Ministerstwem Rozwoju o możliwość składania wniosków m.in. za pośrednictwem banków.

Omawiany przepis proponuje dokonania podziału danych wpisowych na dane ewidencyjne i dane informacyjne o przedsiębiorcy. Dodatkowo wpis będzie zawierał informacje o zarządzie sukcesyjnym. Podział okazuje się niezbędny, ponieważ w art. 14 CEIDGiPIP dokonano zmiany w zakresie terminów (względem obecnego art. 30 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej) na składanie wniosków o zmianę wpisu i wykreślenie przedsiębiorcy z CEIDG. W sprawach danych ewidencyjnych – najważniejszych z punktu widzenia zapewnienia bezpieczeństwa obrotu gospodarczego – zachowany zostanie termin 7 dni na złożenie wniosku od dnia zmiany tychże danych. Dane informacyjne przedsiębiorca będzie mógł natomiast zmienić w każdym czasie.

Zobacz także: Moja firma


Punkt Informacji dla Przedsiębiorcy

Projekt przewiduje zmianę nazwy pojedynczego punktu kontaktowego na Punkt Informacji dla Przedsiębiorcy (PIP).

Zaproponowane nowe regulacje mają m.in. na celu poszerzenie zakresu świadczonych usług przez PIP, w tym w szczególności wprowadzenie:

- proaktywnych form komunikacji z przedsiębiorcami;

- usprawnienie procesów związanych ze zbieraniem od obywateli wniosków i sugestii dotyczących rozwoju działalności gospodarczej oraz praw i obowiązków przedsiębiorców;

- umożliwienie za pośrednictwem strony internetowej PIP dokonania opłat w formie elektronicznej za realizację procedur administracyjnych;

- usprawnienie procesów związanych z udzielaniem informacji na wniosek przedsiębiorcy na podstawie danych i informacji zgromadzonych w bazach wiedzy.

Zmiany zobowiązują organy udostępniające informacje poprzez stronę internetową PIP do zapewnienia ich kompletności i aktualności oraz do stosowania przy ich tworzeniu prostego i zrozumiałego języka bez stosowania odwołań do ogólnie wskazanych wymagań zawartych w innych przepisach.

Ustawodawca zakłada, że proponowane przepisy pozwolą na zastosowanie ułatwień przy wykorzystywaniu funkcjonalności pozwalających na realizację spraw w pełni drogą elektroniczną za pośrednictwem PIP, np. poprzez możliwość wykorzystania ponownie wcześniej wprowadzonych do systemu danych.

Ponadto, ulegnie rozszerzeniu zakres informacji zawartych w Punkcie. Obowiązek zamieszczania informacji będzie dotyczył także zasad i warunków kontroli oraz inspekcji wykonywania działalności gospodarczej.

Wejście w życie ustawy CEIDGiPIP

Ustawa, z uwagi na ścisły funkcjonalny związek z projektowaną ustawą – Prawo przedsiębiorców, ma więc wejść w życie w terminie i na zasadach określonych w odrębnej ustawie – Przepisy wprowadzające ustawę Prawo przedsiębiorców oraz niektóre inne ustawy z pakietu „Konstytucji Biznesu”. Ministerstw Rozwoju zakłada, że nowe regulacje wejdą w życie we wrześniu tego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kapitał zakładowy spółki z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

Najniższa krajowa w 2026 r. i minimalna stawka godzinowa - jest oficjalna propozycja rządu

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

Sejm przyjął ważną zmianę dla przedsiębiorców – korekta deklaracji podatkowej po kontroli celno-skarbowej coraz bliżej

W środę, 11 czerwca 2025 roku, Sejm zdecydował o skierowaniu do trzeciego czytania projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT. To istotna zmiana dla przedsiębiorców – umożliwia bowiem korektę deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli celno-skarbowej.

Nowelizacja ustawy o VAT: możliwe podniesienie limitu zwolnienia z 200 tys. zł do nawet 300 tys. zł

Trwają prace nad ustawą, która może przynieść realne ulgi podatkowe najmniejszym przedsiębiorcom. Ostateczna decyzja – czy limit zwolnienia z VAT wyniesie 240 tys. zł, czy aż 300 tys. zł – zależy od dalszych prac sejmowych komisji.

REKLAMA

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

Kupujesz rzeczy przez internet? Za te towary musisz zapłacić podatek w ciągu 14 dni

Polacy chętnie kupują różne rzeczy przez internet, ale nie wiedzą, że niektóre transakcje rządzą się swoimi prawami. Fiskus ma coraz więcej możliwości, żeby sprawdzić, kto nie zapłacił podatku PCC. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl, wyjaśnia, kiedy zachować szczególną czujność i jak uniknąć ewentualnych problemów ze skarbówką.

Można znaleźć 50 mld zł na podwyżkę kwoty wolnej w PIT do 60 tys. zł. Prof. Modzelewski podpowiada rządowi D. Tuska, gdzie szukać pieniędzy

Można domyślać się, że politycznym „być albo nie być” obecnego rządu jest „dowiezienie” (jak to się mówi) swoich obietnic z 2023 roku. Wśród nich najważniejszą (obiektywnie) jest podwyższenie do 60 tys. kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jest to dziś nierealne, bo w tym roku w budżecie państwa z tego podatku pojawiła się kwota minus 22 mld złotych (tak, po raz pierwszy w historii mamy ujemne dochody budżetowe), a miało być za cały rok 31 mld zł (czyli o 60 mld zł mniej niż w roku 2024).

Obowiązkowy KSeF - podatnicy zagraniczni z większymi przywilejami niż polscy. Sprostowanie i wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

W wyjaśnieniach przesłanych 9 czerwca 2025 r.do naszej redakcji, Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w decyzji derogacyjnej dot. obowiązkowego modelu KSeF, Polska została upoważniona – w przypadku podatników mających siedzibę na jej terytorium – do akceptowania wyłącznie tych faktur, które zostały wystawione w postaci dokumentów lub not w formie elektronicznej. Ponadto została upoważniona do wprowadzenia przepisów zakładających, że stosowanie faktur elektronicznych wystawianych na terytorium Polski nie jest uzależnione od akceptacji odbiorcy. Jak wskazuje Ministerstwo, Komisja Europejska zastrzegła (co zostało potwierdzone przez Radę UE), że przyznane Polsce upoważnienie dotyczące wprowadzenia obowiązkowego fakturowania elektronicznego nie powinno naruszać prawa klientów do otrzymywania faktur papierowych w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.

REKLAMA

Efektywny controlling w biznesie – czyli jaki? Jakie procesy w firmie można zauważalnie usprawnić dzięki wdrożeniu controllingu?

Controlling to znacznie więcej niż tylko kontrola kosztów czy tworzenie raportów. To kompleksowe podejście do zarządzania przedsiębiorstwem, które dostarcza informacji niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji. Efektywny controlling staje się dziś jednym z kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej, szczególnie w czasach dynamicznych zmian, rosnącej złożoności i presji na efektywność. Ale które obszary działalności firmy najbardziej zyskują na wdrożeniu nowoczesnego controllingu?

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

REKLAMA