REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Założenie S24 już nie takie łatwe

Kancelaria Prawna Piszcz i Wspólnicy sp.k.
Wszechstronne usługi dla biznesu, samorządów oraz jednostek administracji publicznej.
Założenie S24 już nie takie łatwe /shutterstock.com
Założenie S24 już nie takie łatwe /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Już od ponad pięciu lat istnieje możliwość zawiązania spółki z o.o. w tzw. trybie S24, a więc przy wykorzystaniu wzorca udostępnionego w systemie teleinformatycznym. Jednak pojawiające się przy rejestracji spółek nadużycia spowodowały, że rząd rozważa wprowadzenie pewnych ograniczeń w tym zakresie.

Ułatwienia płynące z elektronicznej rejestracji spółki

Część przedsiębiorców szybko przekonała się do korzystania z możliwości elektronicznego rejestrowania spółek. Cenią oni przede wszystkim niższe koszty takiej rejestracji oraz wygodę. Założenie spółki sp. z o.o. w trybie S24 nie wymaga ponoszenia kosztów czynności notarialnych zawarcia umowy spółki, a jedynie uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych, natomiast koszty rejestracji spółki w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego są niższe niż te dla spółki zawiązywanej w sposób „tradycyjny”. Dodatkowo zawiązanie i rejestracja spółki w trybie S24 odbywa się zdalnie (wystarczające jest posiadanie dostępu do Internetu), podczas gdy zawiązanie spółki z o.o. w sposób tradycyjny wiąże się przynajmniej z koniecznością udania się do notariusza. Elektroniczne zawiązanie spółki trwające zazwyczaj od 24 do 72 godzin jest o wiele szybszą procedurą od tej tradycyjnej, która może trwać nawet do 2 miesięcy.

REKLAMA

REKLAMA

Elektroniczny podpis kwalifikowany lub ePUAP

Dotychczas do podpisania umowy spółki z o.o. oraz złożenia wniosku o wpis takiej spółki do Krajowego Rejestru Sądowego w trybie S24 wystarczył tzw. „zwykły” podpis elektroniczny, uzyskiwany przez założenie konta w systemie teleinformatycznym Ministerstwa Sprawiedliwości służącym do obsługi zawiązania i dokonywania innych czynności dotyczących S24. Do aktywacji podpisu w tym systemie wymagane było podanie ograniczonej liczby danych (imię i nazwisko, numer PESEL oraz adres do korespondencji). To właśnie ta stosunkowo łatwa procedura została uznana przez rząd za źródło potencjalnych nadużyć. Zdaniem pomysłodawców, zmiana jest potrzebna ze względu na pojawiające się w okresie ostatnich kilku miesięcy sygnały o przypadkach nadużyć, polegających na nieuprawnionym wykorzystaniu danych osobowych innych osób do zawiązania spółki z o.o. w trybie S24 przy wykorzystaniu „zwykłego” podpisu elektronicznego, który nie daje stuprocentowej pewności, że osoba składająca podpis pod umową spółki jest rzeczywiście osobą wskazaną jako zawierającą tę umowę. Powołując się na priorytet bezpieczeństwa obrotu, projektodawca chce zrezygnować ze „zwykłego” podpisu elektronicznego przy zawiązywaniu spółki z o.o., co spowoduje, że w takich przypadkach będzie możliwe skorzystanie jedynie z kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub z podpisu potwierdzonego zaufanym profilem ePUAP.

Projekt wprowadzający powyższe zmiany do ustawy o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych, ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, w dniu 9 lutego 2017 roku, przy I czytaniu na posiedzeniu Sejmu, został skierowany do Komisji kodyfikacyjnej.

Konsekwencje zmian

Trudno jednoznacznie określić, jaki wpływ na praktykę obrotu będzie miało wprowadzenie projektowanej zmiany. Z całą pewnością można jednak stwierdzić, że rezygnacja ze „zwykłego” podpisu elektronicznego spowoduje zmniejszenie zainteresowania spółką z o.o. zakładaną w trybie S24. Uzyskanie „zwykłego” podpisu elektronicznego poza założeniem konta i aktywacją podpisu nie wymagało podjęcia dodatkowych czynności. Uzyskanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego czy podpisu potwierdzonego zaufanym profilem ePUAP nie jest już takie proste. Profil zaufany ePUAP można założyć bowiem jedynie na jeden z trzech sposobów:

REKLAMA

  1. całkowicie przez internet za pomocą certyfikatu kwalifikowanego albo
  2. zewnętrznego dostawcy tożsamości (na przykład bank), albo
  3. wysyłając wniosek przez internet i potwierdzając założenie konta w urzędzie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Uzyskanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego wiąże się natomiast z koniecznością zawarcia umowy z podmiotem oferującym takie podpisy i jego opłacenie, przy czym jak wskazano w uzasadnieniu aktualnie koszt podpisu na dwuletni okres ważności to około 300 zł. Może się zatem okazać, że w przypadku wprowadzenia nowelizacji w omawianym powyżej zakresie praktyka obrotu pójdzie w kierunku powrotu do „tradycyjnej” formy zawiązania spółki z o.o., powodując zwiększenie obciążenia sądów rejestrowych, a co za tym idzie wydłużenie czasu rejestracji spółek z o.o.

Autorzy:

Monika Wasielewska, prawnik, Kancelaria Prawna Piszcz i Wspólnicy sp.k.

Karolina Durbacz, prawnik, Kancelaria Prawna Piszcz i Wspólnicy sp.k.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA