REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Założenie S24 już nie takie łatwe

 Kancelaria Prawna Piszcz i Wspólnicy sp.k.
Wszechstronne usługi dla biznesu, samorządów oraz jednostek administracji publicznej.
Założenie S24 już nie takie łatwe /shutterstock.com
Założenie S24 już nie takie łatwe /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Już od ponad pięciu lat istnieje możliwość zawiązania spółki z o.o. w tzw. trybie S24, a więc przy wykorzystaniu wzorca udostępnionego w systemie teleinformatycznym. Jednak pojawiające się przy rejestracji spółek nadużycia spowodowały, że rząd rozważa wprowadzenie pewnych ograniczeń w tym zakresie.

Ułatwienia płynące z elektronicznej rejestracji spółki

Część przedsiębiorców szybko przekonała się do korzystania z możliwości elektronicznego rejestrowania spółek. Cenią oni przede wszystkim niższe koszty takiej rejestracji oraz wygodę. Założenie spółki sp. z o.o. w trybie S24 nie wymaga ponoszenia kosztów czynności notarialnych zawarcia umowy spółki, a jedynie uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych, natomiast koszty rejestracji spółki w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego są niższe niż te dla spółki zawiązywanej w sposób „tradycyjny”. Dodatkowo zawiązanie i rejestracja spółki w trybie S24 odbywa się zdalnie (wystarczające jest posiadanie dostępu do Internetu), podczas gdy zawiązanie spółki z o.o. w sposób tradycyjny wiąże się przynajmniej z koniecznością udania się do notariusza. Elektroniczne zawiązanie spółki trwające zazwyczaj od 24 do 72 godzin jest o wiele szybszą procedurą od tej tradycyjnej, która może trwać nawet do 2 miesięcy.

REKLAMA

Autopromocja

Elektroniczny podpis kwalifikowany lub ePUAP

Dotychczas do podpisania umowy spółki z o.o. oraz złożenia wniosku o wpis takiej spółki do Krajowego Rejestru Sądowego w trybie S24 wystarczył tzw. „zwykły” podpis elektroniczny, uzyskiwany przez założenie konta w systemie teleinformatycznym Ministerstwa Sprawiedliwości służącym do obsługi zawiązania i dokonywania innych czynności dotyczących S24. Do aktywacji podpisu w tym systemie wymagane było podanie ograniczonej liczby danych (imię i nazwisko, numer PESEL oraz adres do korespondencji). To właśnie ta stosunkowo łatwa procedura została uznana przez rząd za źródło potencjalnych nadużyć. Zdaniem pomysłodawców, zmiana jest potrzebna ze względu na pojawiające się w okresie ostatnich kilku miesięcy sygnały o przypadkach nadużyć, polegających na nieuprawnionym wykorzystaniu danych osobowych innych osób do zawiązania spółki z o.o. w trybie S24 przy wykorzystaniu „zwykłego” podpisu elektronicznego, który nie daje stuprocentowej pewności, że osoba składająca podpis pod umową spółki jest rzeczywiście osobą wskazaną jako zawierającą tę umowę. Powołując się na priorytet bezpieczeństwa obrotu, projektodawca chce zrezygnować ze „zwykłego” podpisu elektronicznego przy zawiązywaniu spółki z o.o., co spowoduje, że w takich przypadkach będzie możliwe skorzystanie jedynie z kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub z podpisu potwierdzonego zaufanym profilem ePUAP.

Projekt wprowadzający powyższe zmiany do ustawy o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych, ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, w dniu 9 lutego 2017 roku, przy I czytaniu na posiedzeniu Sejmu, został skierowany do Komisji kodyfikacyjnej.

Konsekwencje zmian

Trudno jednoznacznie określić, jaki wpływ na praktykę obrotu będzie miało wprowadzenie projektowanej zmiany. Z całą pewnością można jednak stwierdzić, że rezygnacja ze „zwykłego” podpisu elektronicznego spowoduje zmniejszenie zainteresowania spółką z o.o. zakładaną w trybie S24. Uzyskanie „zwykłego” podpisu elektronicznego poza założeniem konta i aktywacją podpisu nie wymagało podjęcia dodatkowych czynności. Uzyskanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego czy podpisu potwierdzonego zaufanym profilem ePUAP nie jest już takie proste. Profil zaufany ePUAP można założyć bowiem jedynie na jeden z trzech sposobów:

  1. całkowicie przez internet za pomocą certyfikatu kwalifikowanego albo
  2. zewnętrznego dostawcy tożsamości (na przykład bank), albo
  3. wysyłając wniosek przez internet i potwierdzając założenie konta w urzędzie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Uzyskanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego wiąże się natomiast z koniecznością zawarcia umowy z podmiotem oferującym takie podpisy i jego opłacenie, przy czym jak wskazano w uzasadnieniu aktualnie koszt podpisu na dwuletni okres ważności to około 300 zł. Może się zatem okazać, że w przypadku wprowadzenia nowelizacji w omawianym powyżej zakresie praktyka obrotu pójdzie w kierunku powrotu do „tradycyjnej” formy zawiązania spółki z o.o., powodując zwiększenie obciążenia sądów rejestrowych, a co za tym idzie wydłużenie czasu rejestracji spółek z o.o.

Autorzy:

Monika Wasielewska, prawnik, Kancelaria Prawna Piszcz i Wspólnicy sp.k.

Karolina Durbacz, prawnik, Kancelaria Prawna Piszcz i Wspólnicy sp.k.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA