REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zostanie powołana instytucja Rzecznika Przedsiębiorców

Zostanie powołana instytucja Rzecznika Przedsiębiorców
Zostanie powołana instytucja Rzecznika Przedsiębiorców
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ramach przygotowanego przez resort rozwoju pakietu „Konstytucji Biznesu” ma zostać powołana nowa instytucja - Rzecznik Przedsiębiorców. Rzecznik miałby przede wszystkim czuwać, czy nowe zasady, takie jak zasada domniemania uczciwości działania przedsiębiorcy czy rozstrzygania na jego korzyść „niedających się usunąć wątpliwości faktycznych lub prawnych”, funkcjonują prawidłowo.

REKLAMA

Autopromocja

Projekt ustawy o Komisji Wspólnej Rządu i Przedsiębiorców oraz Rzeczniku Przedsiębiorców wpłynął w poniedziałek (13 lutego) do Rządowego Centrum Legislacji. Projekt powołuje do życia dwie tytułowe instytucje. Czy pojawią się w 2018 r.? Można powiedzieć, że nie uwierzymy, póki nie zobaczymy. Pomysł powołania rzecznika praw przedsiębiorców pojawił się bowiem już wiele lat temu, z kolei rok temu w czerwcu został zaprezentowany w Sejmie, po czym… odrzucony.

Tegoroczny projekt ma być spisaną na papierze gwarancją rzeczywistego i praktycznego stosowania zasad „Konstytucji Biznesu”, czyli wolności działalności gospodarczej, zwłaszcza w relacji przedsiębiorca – organy administracji publicznej.

Komisja Wspólna Rządu i Przedsiębiorców

Rzecznik Przedsiębiorców

  1. wspieranie i monitoring wdrażania zasad „Konstytucji Biznesu” w praktyce
  1. „stanie na straży praw przedsiębiorców wynikających z Konstytucji” i dekalogu Komisji oraz „aktywne działanie na rzecz ochrony interesów przedsiębiorców”
  1. dekalog Komisji:
  • wolność działalności gospodarczej
  • pogłębianie zaufania przedsiębiorców do administracji publicznej
  • bezstronność i równe traktowanie
  • zrównoważony rozwój
  • uczciwa konkurencja
  • poszanowanie dobrych obyczajów i słusznych interesów przedsiębiorców
  1. opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących działalności gospodarczej – w duchu ochrony interesów przedsiębiorców
  1. występowanie o rozstrzygnięcie rozbieżności w wykładni prawa (do Sądu Najwyższego)
  1. identyfikacja problemów na linii przedsiębiorca – przedsiębiorca i przedsiębiorca – urzędnik (m.in. w kontekście przeciwdziałaniu zatorom płatniczym)
  1. wnioskowanie m.in. do rządu, Prezydenta, posłów i Senatu
  1. dostrzeganie i sygnalizowanie nieprawidłowości i barier w prowadzeniu własnej firmy (np. do NIK-u)
  1. wskazywanie, jakich rozwiązań potrzebują przedsiębiorcy
  1. moc wstrzymywania kontroli prowadzonej wobec przedsiębiorcy (np. podatkowej)
  1. udział w opiniowaniu projektów ustaw i rozporządzeń już na etapie pre-konsultacji
  1. moc żądania wyjaśnień od urzędników

Źródło: Opracowanie własne na podstawie projektu z dnia 10 lutego 2017 ustawy o Komisji Wspólnej Rządu oraz Rzeczniku Przedsiębiorców

Prawodawca ma słuchać wspólnego zdania przedsiębiorców i rządu

Obecnie niektóre zrzeszenia przedsiębiorców opiniują już napisane projekty ustaw, a opinie autor projektu raz uwzględnia, raz nie. Wydaje się, że trochę skuteczniej na kształt aktów prawnych wpływa zespół przedstawicieli 11 organizacji przedsiębiorców (m.in. Krajowej Izby Doradców Podatkowych), powołany jako bliska pomoc ministra rozwoju. Działa od zeszłej wiosny pod szyldem Zespołu do spraw Doskonalenia Regulacji Gospodarczych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z kolei na forum Komisji Wspólnej Rządu i Przedsiębiorców, jak przewiduje projekt, ma dochodzić do wypracowywania wspólnych stanowisk przedsiębiorców i rządzących, a nie jedynie do zgłaszania uwag w ramach konsultacji społecznych. Ma być ona dopuszczona do projektów ustaw i rozporządzeń już na etapie pre-konsultacji i obradować przynajmniej raz na kwartał.

Stronę przedsiębiorców reprezentować mają wyznaczeni samodzielnie przedstawiciele dużych – bo zrzeszających minimum 5 tys. przedsiębiorców lub przedsiębiorców zatrudniających łącznie co najmniej 100 tys. pracowników – ponadbranżowych organizacji przedsiębiorców. Pozostaje pytanie, czy tacy reprezentanci usłyszą głos mikrofirm.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM


Strażnik praw przedsiębiorców po „updacie”

Obok Komisji ma się pojawić jeszcze Rzecznik Przedsiębiorców. Co ciekawe, w projekcie zeszłorocznym kandydat na rzecznika musiał mieć dyplom magistra prawa i wyróżniać się wiedzą z zakresu prawa gospodarczego, w obecnym wystarczą jakiekolwiek studia wyższe. Natomiast lepiej niż rok temu skonstruowano proces rekrutacji Rzecznika – mają go wyłaniać rządzący w porozumieniu z przedsiębiorcami z Komisji Wspólnej, a nie sam Sejm.

Rzecznik Przedsiębiorców to oferta pracy dla osoby niezwiązanej z polityką, na 5 lat, bez możliwości powtórnego ubiegania się o to stanowisko. Miałaby ona sprawować pieczę nad interesem mikro-, małych i średnich przedsiębiorców (art. 18 ust. 3 projektu) na linii firma – urzędnik.

Rzecznik miałby czuwać, czy nowe przywileje – np.  zasada domniemania uczciwości działania przedsiębiorcy czy rozstrzygania na jego korzyść „niedających się usunąć wątpliwości faktycznych lub prawnych” – funkcjonują prawidłowo.

Idea słuszna, ale czy realna dla przedsiębiorców

REKLAMA

Większość mikro i małych firm już kilka lat temu zgłosiła zapotrzebowanie na rzecznika (badanie Keralla Research, 2013). Mniejszych przedsiębiorców często nie stać na usługi prawników, a nie zawsze mogą liczyć na zrozumienie ze strony urzędników.

Z drugiej strony można sobie zadać pytanie, po co przedsiębiorcom rzecznik, jeśli można tworzyć jasne i przewidywalne reguły życia gospodarczego. We wspomnianym badaniu przeciwni instytucji rzecznika przedsiębiorcy wskazywali, że on po prostu niczego by nie zmienił. Dziś kontrolowani przedsiębiorcy nierzadko wnoszą sprzeciwy i zażalenia na pracę urzędników w kontekście sposobu przeprowadzania kontroli. Jeśli dojdzie do powołania Rzecznika Przedsiębiorców, będzie on mógł zawiesić taką kontrolę nawet na 6 miesięcy, a na wyjaśnienia od kontrolującego będzie czekać nie dłużej niż 30 dni.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Zobacz także: Moja firma

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA