REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skorygować informacje INF-D-P

Szczepan Wroński

REKLAMA

Wysokość dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych zależy m.in. od wymiaru czasu pracy zatrudnionej osoby niepełnosprawnej oraz kosztów jej płacy. Jest to tzw. zasada proporcjonalności.

PFRON wypłaca miesięczne dofinansowanie zgodnie z zasadą proporcjonalności, czyli w wysokości proporcjonalnej do wymiaru czasu pracy pracownika. Jeśli osoba niepełnosprawna jest zatrudniona u więcej niż jednego pracodawcy w wymiarze czasu pracy nieprzekraczającym ogółem pełnego wymiaru czasu pracy, miesięczne dofinansowanie przysługuje na tę osobę każdemu z pracodawców w wysokości proporcjonalnej do wymiaru czasu pracy tej osoby u poszczególnych pracodawców.

REKLAMA

REKLAMA

Zasada proporcjonalności nie ma natomiast zastosowania do wykazywania kwoty kosztów płacy pracownika niepełnosprawnego. Koszty płacy pracodawca wykazuje jako rzeczywisty miesięczny koszt (poz. 40 INF-D-P).

WAŻNE!

Wynagrodzenie wypłacone pracownikowi niepełnosprawnemu należy wykazać w pełnej wysokości także za miesiąc, w trakcie którego orzeczenie o stopniu niepełnosprawności utraciło ważność.

REKLAMA

Również przed 1 stycznia 2009 r. nie należało pomniejszać wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego za miesiąc, w trakcie którego jego orzeczenie o niepełnosprawności traciło ważność. Wynagrodzenie należało wykazać w rzeczywistej wielkości poniesionej przez pracodawcę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto wspomnieć, że stan prawny w części dotyczącej proporcjonalnego wyliczania kwoty dofinansowania nie uległ zmianie w stosunku do przepisów obowiązujących przed 1 stycznia 2009 r. Oznacza to, że pracodawcy ubiegający się o dofinansowanie zarówno w 2009 r., jak i w latach wcześniejszych, powinni wyliczać wysokość dofinansowania proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy osoby niepełnosprawnej. Nie powinni natomiast wykazywać wynagrodzenia wypłaconego pracownikowi niepełnosprawnemu w zmniejszonej wysokości, jeśli orzeczenie o niepełnosprawności traciło ważność w trakcie miesiąca.

Zasady obliczania przeciętnego miesięcznego wymiaru czasu pracy są opisane na formularzu INF-D-P, stanowiącym załącznik do rozporządzenia z 9 stycznia 2009 r. w sprawie miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych (przed 1 stycznia 2009 r. zasady te były określone w rozporządzeniu z 13 grudnia 2007 r. w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych).

Przeciętny miesięczny wymiar czasu pracy nadal należy ustalać mnożąc wymiar czasu pracy pracownika (np. 1 etat lub 1/2 etatu) przez iloraz liczby dni kalendarzowych pozostawania w zatrudnieniu u pracodawcy i liczby dni w okresie sprawozdawczym (w miesiącu). Ponieważ dofinansowanie przysługuje tylko do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego, przez liczbę dni pozostawania w zatrudnieniu należy rozumieć wyłącznie liczbę dni, gdy pracownik spełnia łącznie dwa warunki:

• pozostaje w zatrudnieniu oraz

• posiada ważne orzeczenie o stopniu niepełnosprawności lub równoważne.

PRZYKŁAD 1

Pracownik zatrudniony na pełny etat pozostawał w zatrudnieniu przez cały czerwiec 2009 r. i przez cały miesiąc posiadał ważne orzeczenie. Obliczenie przeciętnego miesięcznego wymiaru czasu pracy powinno wyglądać następująco:

1 (wymiar czasu pracy) x 30 (liczba dni pozostawania w zatrudnieniu oraz posiadania ważnego orzeczenia) : 30 (liczba dni w okresie sprawozdawczym) = 1 x 30 : 30 = 1.

PRZYKŁAD 2

Pracownik zatrudniony na pełny etat pozostawał w zatrudnieniu przez cały czerwiec 2009 r., ale jego orzeczenie było ważne do 15 czerwca 2009 r. Obliczenie przeciętnego miesięcznego wymiaru czasu pracy będzie wyglądało następująco:

1 (wymiar czasu pracy) x 15 (liczba dni równoczesnego pozostawania w zatrudnieniu i posiadania ważnego orzeczenia, tj. od 1 do 15 czerwca) : 30 (liczba dni w okresie sprawozdawczym) = 1 x 15 : 30 = 0,5.

PRZYKŁAD 3

Pracownik został zatrudniony na pełny etat od 16 czerwca 2009 r., ale jego orzeczenie ważne było przez cały miesiąc. Obliczenie przeciętnego miesięcznego wymiaru czasu pracy będzie wyglądało następująco:

1 (wymiar czasu pracy) x 15 (liczba dni równoczesnego pozostawania w zatrudnieniu i posiadania ważnego orzeczenia, tj. od 16 do 30 czerwca) : 30 (liczba dni w okresie sprawozdawczym) = 1 x 15 : 30 = 0,5.

PRZYKŁAD 4

Pracownik został zatrudniony na 1/2 etatu od 16 czerwca 2009 r., ale jego orzeczenie było ważne przez cały miesiąc. Obliczenie przeciętnego miesięcznego wymiaru czasu pracy będzie wyglądało następująco:

0,5 (wymiar czasu pracy) x 15 (liczba dni równoczesnego pozostawania w zatrudnieniu i posiadania ważnego orzeczenia, tj. od 16 do 30 czerwca) : 30 (liczba dni w okresie sprawozdawczym) = 0,5 x 15 : 30 = 0,25.

Pracodawcy, którzy wykazywali koszty płacy lub wynagrodzenie w wysokości niższej od rzeczywistej (przez proporcjonalne zmniejszenie wysokości do okresu, w którym orzeczenie było ważne), mogą złożyć korekty dokumentów dotyczących dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. W korygowanych dokumentach powinni wykazać pełne wysokości kosztów płacy/wynagrodzeń.

Korekty dokumentów dotyczących dofinansowań za 2008 r. powinny zostać złożone do 30 września 2009 r. Korekty informacji złożonych w sprawie dofinansowania należnego za 2009 r. można składać na bieżąco, nie później niż do 30 września 2010 r. (§ 6 ust. 2 rozporządzenia z 13 grudnia 2007 r. w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych).

• art. 26a ust. 6 oraz art. 26b ust. 2 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (DzU z 2008 r. nr 14, poz. 92 ze zm.),

• załącznik nr 1 do rozporządzenia z 9 stycznia 2009 r. w sprawie miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych (DzU nr 8, poz. 43),

• § 6 ust. 2 uchylonego rozporządzenia z 13 grudnia 2007 r. w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych (DzU nr 240, poz. 1755),

• art. 9 ustawy z 5 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (DzU nr 237, poz. 1652).

Szczepan Wroński

dyrektor Działu Prawnego Polskiej Organizacji Pracodawców Osób Niepełnosprawnych

 

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA