REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa ustawa o obywatelstwie polskim - cz. II

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W poniższej publikacji, stanowiącej II część artykułu, zostanie przedstawiony nowy sposób nabycia obywatelstwa polskiego poprzez jego przywrócenie oraz zagadnienia związane z utratą obywatelstwa polskiego oraz z potwierdzeniem posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego, uregulowane w ustawie z dnia 2 kwietnia 2009 r. o obywatelstwie polskim (Dz. U. z 2012 r., poz. 161).


Należy zauważyć, że nowa ustawa wprowadza nieznany wcześniej sposób nabycia obywatelstwa polskiego, poprzez jego przywrócenie. Ten sposób nabycia obywatelstwa polskiego ma przede wszystkim umożliwić nabywanie obywatelstwa osobom, które utraciły je z przyczyn politycznych, a obecnie chciałyby do niego powrócić. Nowa ustawa przewiduje, że przywraca się obywatelstwo polskie cudzoziemcom, którzy utracili je przed dniem 1 stycznia 1999 r. na podstawie wymienionych w ustawie, wcześniej obowiązujących przepisów. Nowa ustawa określa także szczegółowo przypadki, wynikające głównie z uwarunkowań historycznych, których zaistnienie uniemożliwia przywrócenie cudzoziemcom obywatelstwa polskiego. Nie przywraca się obywatelstwa polskiego cudzoziemcowi, który dobrowolnie w okresie od 1 września 1939 r. do 8 maja 1945 r. wstąpił do służby w wojskach Państw Osi lub ich sojuszników lub przyjął urząd publiczny w służbie tych państw. Ponadto, nie przywraca się obywatelstwa polskiego cudzoziemcowi, który działał na szkodę Polski, a zwłaszcza jej niepodległości i suwerenności lub uczestniczył w łamaniu praw człowieka. Dodatkowo, przywrócenie obywatelstwa nie jest możliwe także w przypadku, kiedy stanowi to zagrożenie dla obronności lub bezpieczeństwa państwa albo ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z nową ustawą, postępowanie w sprawie przywrócenia obywatelstwa polskiego wszczynane jest na wniosek cudzoziemca. Wniosek wraz z kompletem dokumentów cudzoziemiec składa do ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Cudzoziemiec zamieszkujący poza terytorium Polski składa wniosek o przywrócenie obywatelstwa polskiego za pośrednictwem konsula właściwego ze względu na jego miejsce zamieszkania. Obywatelstwo polskie przywraca minister właściwy do spraw wewnętrznych w drodze decyzji. Nabycie obywatelstwa polskiego następuje w dniu, w którym decyzja o jego przywróceniu stała się ostateczna.

Oprócz powyższego, w nowej ustawie bardziej szczegółowo, w porównaniu z dotychczas obowiązującymi przepisami, uregulowano kwestie utraty obywatelstwa polskiego. Nowa ustawa opiera się na obowiązującej dotychczas zasadzie względnej niezbywalności obywatelstwa polskiego, która w praktyce oznacza zakaz pozbawiania obywatelstwa polskiego osób wbrew ich woli. Według nowej ustawy, podobnie jak wcześniej, utrata obywatelstwa polskiego może nastąpić jedynie w wyniku uzyskania zgody Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Nowa ustawa w sposób precyzyjny uregulowała natomiast tryb uzyskiwania takiej zgody. Zainteresowany zrzeczeniem się obywatelstwa polskiego obywatel musi złożyć wniosek o wyrażenie zgody na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego. Wniosek wraz z kompletem dokumentów wskazanych w ustawie składa się osobiście lub korespondencyjnie z podpisem urzędowo poświadczonym, za pośrednictwem wojewody lub konsula. Prezydent wyraża zgodę na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego lub też odmawia wyrażenia takiej zgody w formie postanowienia. Utrata obywatelstwa polskiego następuje po upływie 30 dni od dnia wydania postanowienia Prezydenta. Dopuszczalne jest jednak, aby utrata obywatelstwa polskiego nastąpiła wcześniej niż po upływie ww. terminu, jeśli zostanie to wskazane w postanowieniu Prezydenta.

 

REKLAMA

Nowa ustawa zawiera także szczegółowe uregulowanie zagadnień dotyczących potwierdzenia posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego. Przepisy te są istotne nie tylko z punktu widzenia samych osób, których status państwowy wymaga wyjaśnienia. Odnoszą się one także do osób, które mają interes prawny w wyjaśnieniu statusu państwowego innych osób, lub obowiązek uzyskania decyzji wyjaśniającej te kwestie co do innej osoby. Nowa ustawa przewiduje, że na wniosek osoby, której postępowanie dotyczy lub podmiotu, który wykaże w tym zakresie interes prawny lub ciążący na nim obowiązek, wojewoda wydaje decyzję w sprawie potwierdzenia posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego. Wniosek o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego powinien zawierać dane osoby, której potwierdzenie ma dotyczyć, a także jej wstępnych. Szczegółowe wymogi w tym zakresie mają zostać uregulowane w rozporządzeniu wykonawczym. Wraz z wnioskiem o wydanie omawianej decyzji powinny zostać złożone także dokumenty potwierdzające dane i informacje ujęte we wniosku, chyba że ich uzyskanie napotyka trudne do przezwyciężenia przeszkody. Istotne jest także, że postępowanie w przedmiocie wydania decyzji potwierdzającej posiadanie lub utratę obywatelstwa, może być wszczęte także z urzędu. Wszczęcie takiego postępowania z urzędu może być uzasadnione zwłaszcza wtedy, gdy wyjaśnienie statusu państwowego danej osoby jest potrzebne w związku np. z innym postępowaniem administracyjnym dotyczącym takiej osoby.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podsumowując, jedną z najważniejszych zmian, które wprowadza nowa ustawa jest nieznany wcześniej sposób nabycia obywatelstwa polskiego przez jego przywrócenie. Wprowadzenie tego sposobu nabycia obywatelstwa czyni zadość postulatom zgłaszanym w szczególności przez środowiska polonijne. Postulaty te były związane z mającymi miejsce w przeszłości przypadkami utraty obywatelstwa z przyczyn politycznych. Ponadto, w nowej ustawie uszczegółowiona została procedura zrzekania się obywatelstwa polskiego. Co bardzo istotne, nowa ustawa zawiera także przepisy dotyczące potwierdzenia posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego, nie tylko na wniosek osób, których potwierdzenie miałoby dotyczyć, ale także na wniosek innych osób, które wykażą interes prawny lub obowiązek w tym zakresie. Postępowanie to może być wszczęte także z urzędu.

Krzysztof Niepytalski, aplikant radcowski
Marta Musioł, młodszy prawnik

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

REKLAMA

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA