REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawiesiłeś działalność - nie musisz płacić składek

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przedsiębiorca, który czasowo zawiesi prowadzenie działalności gospodarczej, nie musi płacić składek na ZUS. Taka możliwość istnieje jednak dopiero od 20 września 2008 r. - powiedział Wojciech Andrusiewicz z biura prasowego ZUS.

Możliwość zawieszenia działalności gospodarczej, a co za tym idzie płacenia składek na ZUS przez osoby prowadzące własną firmę wynika ze zmiany ustawy z 10 lipca 2008 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Zmiana ta obowiązuje od 20 września 2008 r.

REKLAMA

Autopromocja

"Wcześniej przedsiębiorca mógł zaprzestać płacenia składek ubezpieczeniowych tylko wtedy, gdy poinformował ZUS, że definitywnie rezygnuje z prowadzenia firmy i wyrejestrował się z ubezpieczeń społecznych" - poinformował Andrusiewicz. Zaznaczył, że takie oświadczenie było przyjmowane jako "deklaracja stanu faktycznego", którego od razu nikt nie sprawdzał.

Andrusiewicz powiedział, że dopiero w trakcie kontroli okazywało się, iż przedsiębiorca powinien był jednak płacić składki, ponieważ faktycznie jakąś działalność prowadził, np. rozliczał faktury, opłacał firmowy lokal czy uzyskiwał choćby niewielki dochód.

Jak poinformowało biuro prasowe ZUS, w 2009 r. Zakład wydał 800 decyzji stwierdzających obowiązek płacenia składek na ubezpieczenie społeczne z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Były one skierowane do przedsiębiorców, którzy powinni byli płacić składki, ale tego nie robili. W 2010 r. wszczęto w tego typu sprawach 1051 postępowań wyjaśniających lub kontrolnych. Andrusiewicz poinformował, że nie zostały one jeszcze zakończone.

"Pracownicy ZUS nie informowali przedsiębiorców, że mogą zawiesić płacenie składek. Mówili jedynie, że mogą nie płacić ich, jeśli przestaną prowadzić firmę i wyrejestrują się z ubezpieczeń społecznych. Mogło się zdarzyć, że przedsiębiorcy mylili te dwie kwestie i za to muszą ponieść odpowiedzialność w postaci zapłacenia zaległych składek i dodatkowo odsetek za zwłokę" - powiedział Andrusiewicz. Dodał, że nigdy do ZUS nie trafiły nazwiska osób czy nazwy firm, które rzekomo były błędnie informowane przez pracowników Zakładu. "Nikt taki się do nas nie zgłosił" - powiedział.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Większość przedsiębiorców płaci składki na ZUS w formie ryczałtowej. Podstawę ich wymiaru stanowi zadeklarowana kwota, która nie może być niższa niż 60 proc. przeciętnego wynagrodzenia. Obecnie owe 60 proc. to 1 tys. 887 zł 60 gr. Od tego liczy się składki na ubezpieczenia: emerytalne (368 zł 46 gr), rentowe (113 zł 26 gr) i zdrowotne (46 zł 25 gr).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

REKLAMA

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

REKLAMA

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA