REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczyć wynagrodzenie urlopowe pracownika tymczasowego

Magdalena Opalińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jestem pracownikiem kadr w agencji pracy tymczasowej i zatrudniam pracowników do pracy u jednego pracodawcy użytkownika. Proszę o wyliczenie wynagrodzenia urlopowego za 2 dni urlopu wykorzystanego w lipcu br. dla jednego z pracowników tymczasowych, który jest zatrudniony od 1 sierpnia 2007 r. ze stawką 8 zł na godz., natomiast od 1 stycznia 2008 r. ze stawką 11 zł na godz. W lipcu 2008 r. pracownik wypracował faktycznie 216 godzin. Ile godzin normatywnego czasu pracy należy brać pod uwagę? Czy do wyliczenia wynagrodzenia za urlop bierzemy pod uwagę jego wynagrodzenie z poprzednich miesięcy pracy? Nie wiem, czy dobrze postąpiłam.

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przy ustaleniu wynagrodzenia urlopowego należy wziąć pod uwagę liczbę godzin, które pracownik faktycznie przepracował w lipcu br., tj. 216 godzin. Do wyliczenia wynagrodzenia urlopowego pracownika tymczasowego za 2 dni urlopu wypoczynkowego w lipcu br. należy wziąć pod uwagę również wynagrodzenie uzyskane przez niego w poprzednich miesiącach.

UZASADNIENIE

Wynagrodzenie za 1 dzień urlopu wypoczynkowego pracownika tymczasowego ustala się dzieląc wynagrodzenie uzyskane przez niego w okresie wykonywania pracy tymczasowej przez liczbę dni pracy, za które to wynagrodzenie przysługuje.

REKLAMA

Ustalenie wysokości wynagrodzenia za urlop odbywa się z uwzględnieniem wszystkich składników wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika tymczasowego, w tym także wszystkich składników ruchomych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do wyliczenia wynagrodzenia urlopowego pracownika tymczasowego nie mają zastosowania zasady dotyczące wynagrodzenia urlopu wypoczynkowego wynikające z Kodeksu pracy oraz z rozporządzenia z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (DzU nr 2, poz. 14 ze zm.).

WAŻNE!

W celu obliczenia wynagrodzenia urlopowego pracownika tymczasowego, wynagrodzenie otrzymane w okresie wykonywania pracy przez pracownika należy podzielić przez liczbę dni, za które to wynagrodzenie przysługiwało pracownikowi.

Z uwagi na fakt, że wynagrodzenie urlopowe jest wypłacane Państwa pracownikowi, gdy pracownik nadal pozostaje w zatrudnieniu, do ustalenia jego wysokości należy wziąć pod uwagę czas do dnia ustalenia wysokości wynagrodzenia, tj. na koniec miesiąca. Ma to znaczenie w przypadku wypłacenia pracownikowi dodatkowego wynagrodzenia, np. za pracę w godzinach nadliczbowych, mającego wpływ na wysokość całego wynagrodzenia pracownika, jak np. w przedstawionej sytuacji.

W okresie od 1 sierpnia 2007 r. do 31 lipca 2008 r. jest 253 dni pracy wynikających z normatywnego czasu pracy pracownika.

Normatywny czas pracy w 2007 r. w okresie od 1 sierpnia do 31 grudnia:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Normatywny czas pracy w 2008 r. w okresie od 1 stycznia do 31 lipca:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Od tych 253 dni przypadających do przepracowania w analizowanym okresie należy odjąć 2 dni, które pracownik spędził na urlopie wypoczynkowym. W przedstawionym przypadku zamiast nominalnych 184 godz. przypadających do przepracowania w lipcu br., należy przyjąć 216 godzin, które pracownik faktycznie przepracował w tym miesiącu. Łącznie zakładamy więc, że pracownik przepracował w okresie od 1 sierpnia 2007 r. do 31 lipca 2008 r. 2056 godzin.

 

Liczba godzin przepracowanych przez pracownika w okresie od 1 sierpnia 2007 r. do 31 lipca 2008 r. będzie miała natomiast znaczenie do ustalenia wysokości wynagrodzenia za pracę otrzymanego w tym okresie przez pracownika.

Jeżeli Państwa pracownik w okresie od 1 sierpnia 2007 r. do 31 grudnia 2007 r. był zatrudniony ze stawką wynagrodzenia 8 zł na godz., to w tym okresie jego wynagrodzenie wyniosło 6720 zł (840 godzin x 8 zł). Natomiast od 1 stycznia 2008 r. do 31 lipca 2008 r. wynagrodzenie pracownika wyniosło 13 376 zł (1216 godzin x 11 zł). Łącznie wynagrodzenie pracownika w rozpatrywanym okresie pracy wyniosło 20 096 zł (6720 zł + 13 376 zł). Do tej kwoty należy dodać kwotę z tytułu dodatków za godziny nadliczbowe, jakie pracownik powinien otrzymać za pracę nadliczbową w lipcu br. Przyjmijmy, że pracownik otrzymał z tytułu dodatków 450 zł.

Zatem 20 096 zł + 450 zł = 20 546 zł. Tak otrzymane wynagrodzenie pracownika należy podzielić przez liczbę dni, za które to wynagrodzenie przysługiwało, tj. 20 546 zł : 251 dni, co da nam kwotę 81,86 zł za 1 dzień wynagrodzenia urlopowego pracownika. Za 2 dni urlopu pracownik otrzyma zatem 163,72 zł.

• art. 17 ust. 4 ustawy z 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (DzU nr 166, poz. 1608 ze zm.)

Magdalena Opalińska

specjalista w zakresie prawa pracy

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA