REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczyć wynagrodzenie urlopowe pracownika tymczasowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Opalińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jestem pracownikiem kadr w agencji pracy tymczasowej i zatrudniam pracowników do pracy u jednego pracodawcy użytkownika. Proszę o wyliczenie wynagrodzenia urlopowego za 2 dni urlopu wykorzystanego w lipcu br. dla jednego z pracowników tymczasowych, który jest zatrudniony od 1 sierpnia 2007 r. ze stawką 8 zł na godz., natomiast od 1 stycznia 2008 r. ze stawką 11 zł na godz. W lipcu 2008 r. pracownik wypracował faktycznie 216 godzin. Ile godzin normatywnego czasu pracy należy brać pod uwagę? Czy do wyliczenia wynagrodzenia za urlop bierzemy pod uwagę jego wynagrodzenie z poprzednich miesięcy pracy? Nie wiem, czy dobrze postąpiłam.

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Przy ustaleniu wynagrodzenia urlopowego należy wziąć pod uwagę liczbę godzin, które pracownik faktycznie przepracował w lipcu br., tj. 216 godzin. Do wyliczenia wynagrodzenia urlopowego pracownika tymczasowego za 2 dni urlopu wypoczynkowego w lipcu br. należy wziąć pod uwagę również wynagrodzenie uzyskane przez niego w poprzednich miesiącach.

UZASADNIENIE

Wynagrodzenie za 1 dzień urlopu wypoczynkowego pracownika tymczasowego ustala się dzieląc wynagrodzenie uzyskane przez niego w okresie wykonywania pracy tymczasowej przez liczbę dni pracy, za które to wynagrodzenie przysługuje.

Ustalenie wysokości wynagrodzenia za urlop odbywa się z uwzględnieniem wszystkich składników wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika tymczasowego, w tym także wszystkich składników ruchomych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do wyliczenia wynagrodzenia urlopowego pracownika tymczasowego nie mają zastosowania zasady dotyczące wynagrodzenia urlopu wypoczynkowego wynikające z Kodeksu pracy oraz z rozporządzenia z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (DzU nr 2, poz. 14 ze zm.).

WAŻNE!

W celu obliczenia wynagrodzenia urlopowego pracownika tymczasowego, wynagrodzenie otrzymane w okresie wykonywania pracy przez pracownika należy podzielić przez liczbę dni, za które to wynagrodzenie przysługiwało pracownikowi.

Z uwagi na fakt, że wynagrodzenie urlopowe jest wypłacane Państwa pracownikowi, gdy pracownik nadal pozostaje w zatrudnieniu, do ustalenia jego wysokości należy wziąć pod uwagę czas do dnia ustalenia wysokości wynagrodzenia, tj. na koniec miesiąca. Ma to znaczenie w przypadku wypłacenia pracownikowi dodatkowego wynagrodzenia, np. za pracę w godzinach nadliczbowych, mającego wpływ na wysokość całego wynagrodzenia pracownika, jak np. w przedstawionej sytuacji.

W okresie od 1 sierpnia 2007 r. do 31 lipca 2008 r. jest 253 dni pracy wynikających z normatywnego czasu pracy pracownika.

Normatywny czas pracy w 2007 r. w okresie od 1 sierpnia do 31 grudnia:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Normatywny czas pracy w 2008 r. w okresie od 1 stycznia do 31 lipca:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Od tych 253 dni przypadających do przepracowania w analizowanym okresie należy odjąć 2 dni, które pracownik spędził na urlopie wypoczynkowym. W przedstawionym przypadku zamiast nominalnych 184 godz. przypadających do przepracowania w lipcu br., należy przyjąć 216 godzin, które pracownik faktycznie przepracował w tym miesiącu. Łącznie zakładamy więc, że pracownik przepracował w okresie od 1 sierpnia 2007 r. do 31 lipca 2008 r. 2056 godzin.

 

Liczba godzin przepracowanych przez pracownika w okresie od 1 sierpnia 2007 r. do 31 lipca 2008 r. będzie miała natomiast znaczenie do ustalenia wysokości wynagrodzenia za pracę otrzymanego w tym okresie przez pracownika.

Jeżeli Państwa pracownik w okresie od 1 sierpnia 2007 r. do 31 grudnia 2007 r. był zatrudniony ze stawką wynagrodzenia 8 zł na godz., to w tym okresie jego wynagrodzenie wyniosło 6720 zł (840 godzin x 8 zł). Natomiast od 1 stycznia 2008 r. do 31 lipca 2008 r. wynagrodzenie pracownika wyniosło 13 376 zł (1216 godzin x 11 zł). Łącznie wynagrodzenie pracownika w rozpatrywanym okresie pracy wyniosło 20 096 zł (6720 zł + 13 376 zł). Do tej kwoty należy dodać kwotę z tytułu dodatków za godziny nadliczbowe, jakie pracownik powinien otrzymać za pracę nadliczbową w lipcu br. Przyjmijmy, że pracownik otrzymał z tytułu dodatków 450 zł.

Zatem 20 096 zł + 450 zł = 20 546 zł. Tak otrzymane wynagrodzenie pracownika należy podzielić przez liczbę dni, za które to wynagrodzenie przysługiwało, tj. 20 546 zł : 251 dni, co da nam kwotę 81,86 zł za 1 dzień wynagrodzenia urlopowego pracownika. Za 2 dni urlopu pracownik otrzyma zatem 163,72 zł.

• art. 17 ust. 4 ustawy z 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (DzU nr 166, poz. 1608 ze zm.)

Magdalena Opalińska

specjalista w zakresie prawa pracy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA