REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczyć staż pracy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Wronikowska

REKLAMA

Chciałabym wyliczyć sobie staż pracy i sprawdzić, kiedy nabędę prawo do nagrody jubileuszowej. Proszę wskazać, w jaki sposób oblicza się staż pracy w celu ustalenia prawa do nagrody jubileuszowej. Przykładowo, ile wynosi staż pracy pracownika zatrudnionego w okresie od 15 października 2000 r. do 24 września 2004 r.? - pyta Czytelniczka z Siedlec.

Staż pracy pracownika we wskazanym okresie wynosi 3 lata, 11 miesięcy i 10 dni.

Zasady przyznawania nagród jubileuszowych, w tym również okresy pracy wliczane do stażu pracy, określa w zasadzie pracodawca w regulaminie. Mogą one również wynikać z poszczególnych ustaw, np. z ustawy o pracownikach samorządowych.

W praktyce może zatem powstać rzeczywiście wątpliwość, w jaki sposób oblicza się staż pracy. Obowiązują tu jednak ogólne zasady związane z liczeniem terminów w prawie pracy. I tak można spotkać się z dwoma sposobami ustalania stażu pracy.

Pierwszy sposób wynika z art. 114 k.c.

Przyjmując do ustalenia stażu pracy wprost zasadę wynikającą z Kodeksu cywilnego, zatrudnienie od 15 października 2000 r. do 24 września 2004 r. wynosi 3 pełne lata (2001, 2002, 2003), 10 pełnych miesięcy (od grudnia 2000 r. do sierpnia 2004 r.) oraz 41 dni zliczonych z niepełnych miesięcy (17 dni października 2000 r. i 24 dni września 2004 r.). Przyjmując za miesiąc 30 dni, staż pracy wynosi 3 lata 11 miesięcy i 11 dni.

Jest to jednak nieprawidłowa metoda w odniesieniu do liczenia stażu pracy.

We wskazanym przypadku należy posłużyć się drugą z zasad obliczania terminów i tylko ona znajdzie w tym przypadku zastosowanie. Prawidłowe ustalenie stażu pracy powinno opierać się na modyfikacji zasady z art. 112 k.c. W tym przypadku stosujemy następujące ustalenia.

Obliczamy lata: od 15 października 2000 r. do 14 października 2001 r. - I rok; od 15 października 2001 r. do 14 października 2002 r. - II rok; od 15 października 2002 r. do 14 października 2003 r. - III rok.

Obliczamy miesiące: od 15 października 2003 r. do 14 listopada 2003 r. - I miesiąc; od 15 listopada 2003 r. do 14 grudnia 2004 r. - II miesiąc (...); od 15 sierpnia 2004 r. do 14 września 2004 r. - XI miesiąc.

Obliczamy dni: od 15 września 2004 r. do 24 września 2004 r. - 10 dni.

Staż pracy wynosi zatem 3 lata (od 15.10.2000 r. do 14.10.2003 r.), 11 miesięcy (od 15.10.2003 r. do 14.09.2004 r.) i 10 dni (od 15.10.2004 r. do 24.09.2004 r.).

Zasada pierwsza wynika z Kodeksu cywilnego i odnosi się do sytuacji, w których nie mamy do czynienia z ciągłością terminu. Zgodnie z art. 114 k.c., jeżeli termin jest oznaczony w miesiącach lub latach, a ciągłość terminu nie jest wymagana, miesiąc liczy się za 30 dni, a rok za 365 dni.

We wskazanym przypadku mamy do czynienia z ciągłością zatrudnienia, co oznacza także ciągłość okresu zatrudnienia (od 15.10.2000 r. do 24.09.2004 r.).

Należy jednak zaznaczyć, że w omawianym przypadku nie możemy posłużyć się zasadą wynikającą z art. 112 k.c., według której termin oznaczony w tygodniach, miesiącach lub latach kończy się z upływem dnia, który nazwą lub datą odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było, w ostatnim dniu tego miesiąca. Gdybyśmy zastosowali tę regulację, rok zatrudnienia od momentu zatrudnienia upłynąłby 15 października 2001 r., natomiast miesiąc zatrudnienia od momentu zatrudnienia upłynąłby 15 listopada 2000 r. W orzecznictwie przyjęto, że w przypadku prawa pracy art. 112 k.c. ma zastosowanie do terminów dotyczących oświadczeń woli stron stosunku pracy (np. złożenie wypowiedzenia, zawiadomienie o ukaraniu karą porządkową). Natomiast „sposób liczenia terminów określonych w art. 112 k.c. nie ma zastosowania do okresów, od których zależy nabycie uprawnień pracowniczych” (wyrok SN z 19 grudnia 1996 r. I PKN 47/96, OSNP 1997/7/310). Artykułu 112 k.c. nie stosuje się przy obliczaniu okresów zatrudnienia. Miesięczny okres zatrudnienia, który rozpoczął się np. 7 kwietnia, zakończy się 6 maja, a roczny okres liczony od 15 lipca zakończy się 14 lipca następnego roku. Jest to istotne odstępstwo od uregulowań Kodeksu cywilnego, ponieważ w myśl art. 112 k.c. okresy te zakończyłyby się odpowiednio - 7 kwietnia i 15 lipca.

Odpowiedziała dr Ewa Wronikowska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA