REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rachunkowe i podatkowe aspekty komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Waśko
biegły rewident
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Proces komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego i przekształcenie w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa oznacza dla przekształcanego przedsiębiorstwa konieczność wykonania wielu zadań realizowanych zarówno przed dokonaniem aktu komercjalizacji, jak i po nim. Są to czynności, które w znacznym stopniu należą do obowiązków wykonywanych przez służby finansowo-księgowe komercjalizowanego przedsiębiorstwa.


Komercjalizacja przedsiębiorstwa państwowego jest to przekształcenie w całości przedsiębiorstwa państwowego lub komunalnego w spółkę akcyjną lub spółkę z o.o. prawa handlowego, zgodnie z zapisami ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. W wyniku komercjalizacji powstaje jednoosobowa spółka Skarbu Państwa. Spółka wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorstwa państwowego, bez względu na charakter prawny tych stosunków.

REKLAMA

Autopromocja


Jaki jest cel komercjalizacji?


W założeniu przyjmuje się, że celem komercjalizacji jest usprawnienie obrotu gospodarczego, polegające na ujednoliceniu zasad działalności przedsiębiorstw państwowych z tymi, na których opierają się prywatne podmioty gospodarcze. Skomercjalizowane przedsiębiorstwo sprawniej reaguje na sytuacje rynkowe i działania konkurencji, łatwiej pozyskuje zewnętrzne źródła finansowania.

Przedsiębiorstwo państwowe z reguły ma ograniczony dostęp do kapitału, np. nie może emitować obligacji zabezpieczonych majątkiem. Sytuacja ta zmienia się w przypadku przekształcenia.

Istotne znaczenie ma tutaj zmiana zasad zarządzania majątkiem przedsiębiorstwa przejętym po komercjalizacji, zwiększająca odpowiedzialność organów decyzyjnych, które działają według innych reguł niż te, które funkcjonowały w przedsiębiorstwie państwowym.

Ustawa o komercjalizacji definiuje w zasadzie dwie opcje komercjalizacji:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- prywatyzacyjną, mającą na celu zmianę struktury własności kapitału przedsiębiorstwa państwowego i udostępnienie akcji (lub udziałów) osobom trzecim,

- samoistną - nieprywatyzacyjną, stanowiącą przekształcenie przedsiębiorstwa państwowego w spółkę akcyjną lub z o.o. w innym celu niż prywatyzacja.

Regułą jest komercjalizacja w celu prywatyzacji, której dokonuje minister do spraw Skarbu Państwa. Natomiast wyjątkiem od tej zasady jest komercjalizacja w innym celu. Dokonuje jej również minister do spraw Skarbu Państwa za zgodą Rady Ministrów. Ustawa nie precyzuje, jaki może być inny niż prywatyzacja cel komercjalizacji.

Powszechnie przyjmuje się, że komercjalizacja stanowi pierwszy etap prywatyzacji pośredniej (zwanej kapitałową). Na tym etapie jednoosobowa spółka Skarbu Państwa powinna zostać zrestrukturyzowana tak, aby mogła sprawniej funkcjonować w otoczeniu rynkowym, doprowadzając do podniesienia efektywności działania przedsiębiorstwa. Tym samym najważniejszym celem komercjalizacji wydaje się cel ekonomiczny, który może być osiągnięty dzięki ustanowieniu przejrzystej struktury decyzyjnej i nadzorczej oraz możliwości szybszej i łatwiejszej prywatyzacji, gdyż proces sprzedaży akcji jest technicznie znacznie prostszy niż sprzedaż przedsiębiorstwa jako zbioru dóbr fizycznych.

Niejasny jest natomiast proces komercjalizacji w innym celu niż prywatyzacja, gdyż ustawodawca nie określił, jaki ma charakter i zakres znaczeniowy określenie „inny cel”. Tym innym celem jest zapewne zamiar zachowania własności państwowej w utworzonej jednoosobowej spółce Skarbu Państwa. Może to być uzasadnione w przypadku przedsiębiorstw o znaczeniu strategicznym, przedsiębiorstw zbrojeniowych czy niektórych o charakterze użyteczności publicznej.


Więcej na ten temat przeczytasz w Biuletynie Głównego Księgowego

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA