REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować rozchód materiałów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Jeżeli przy ewidencji materiałów spółka korzysta ze stałych cen ewidencyjnych, musi rozliczyć różnicę między przyjętą wartością a ceną faktycznie zapłaconą. Do księgowania takich rozliczeń należy skorzystać z konta zespołu 3 „Odchylenia od cen ewidencyjnych”.

Przyjęcie materiałów do magazynu, a także ich rozchód spółka może ewidencjonować w księgach rachunkowych w stałych lub zmiennych cenach ewidencyjnych. Ponadto ustawa o rachunkowości daje możliwość podjęcia przez kierownika jednostki decyzji o jednorazowym ich odpisywaniu w koszty na dzień zakupu. Należy w takim przypadku wziąć pod uwagę rodzaj i wartość poszczególnych grup rzeczowych składników aktywów obrotowych.

Jeżeli spółka przyjmie takie zasady nie później niż na dzień bilansowy, konieczne będzie ustalenie stanu takich składników aktywów, wycena, a następnie korekta kosztów o wartość tego stanu. Wybrane metody wyceny materiałów, jak i rozliczenia odchyleń od cen ewidencyjnych powinny być zapisane w polityce rachunkowości firmy. W zależności od wyboru metody wynik finansowy w sprawozdaniu będzie się różnił.

Wycena materiałów

Jeżeli spółka nie odpisuje materiałów bezpośrednio w koszty, może je ujmować według rzeczywistych cen zakupu lub nabycia, czyli zmiennych cen ewidencyjnych. W takim przypadku rozchód materiałów można wyceniać, zgodnie z ustawą o rachunkowości, według wybranej metody:

l średnioważonej - według cen przeciętnych,

l FIFO (pierwsze weszło, pierwsze wyszło) - rozchód kolejno po cenach, po których jednostka nabyła materiały najwcześniej,

l LIFO (ostatnie weszło, pierwsze wyszło) - wyceniając rozchód kolejno po cenach, po których jednostka nabyła materiały najpóźniej,

l przez szczegółową identyfikację rzeczywistych cen nabycia, które dotyczą określonego rozchodu, niezależnie od daty zakupu.

JAK OBLICZYĆ WSKAŹNIK NARZUTU ODCHYLEŃ

W = (Oz + On) x 100 / Mz + Mn

gdzie:

W - wskaźnik narzutu odchyleń stałych cen ewidencyjnych

Oz - odchylenia przypadające na zapas

On - odchylenia przypadające na zapas w okresie sprawozdawczym

Mz - wartość zapasów materiałów

Mn - wartość przychodu materiałów w okresie sprawozdawczym

JAK USTALIĆ CZĘŚĆ ODCHYLEŃ

Ow = W x Mw / 100

gdzie:

Ow - odchylenie przypadające na konkretny rozchód materiałów

Mw - wartość rozchodowanych materiałów

W - wskaźnik narzutu odchyleń

Zapis na kontach

Wprowadzenie do ksiąg rachunkowych składników majątku według zmiennych cen ewidencyjnych może być odzwierciedlone zapisem: strona Wn konta 311 „Materiały w magazynie” (według cen nabycia lub zakupu) i strona Wn konta 225 „Rozliczenie VAT naliczonego” (VAT naliczony podlegający odliczeniu), strona Ma konta 300 „Rozliczenie zakupu”.

Z kolei wydanie materiałów do zużycia na potrzeby działalności operacyjnej ewidencjonuje się za pomocą dowodu Rw, np. dokonując następującej operacji - strona Wn 411 „Zużycie materiałów”, strona Wn konta 311 „Materiały w magazynie”.

Stałe ceny

Inną możliwością jest przyjęcie do wyceny przychodów i rozchodów materiałów na dłuższy okres, np. rok, tzw. stałej ceny ewidencyjnej. Firma może ustalić ją na poziomie cen przewidywanych przykładowo przez ustalenie ceny najczęściej występującej lub średniej ceny z poprzedniego okresu.

Jeżeli wartość przyjętych cen jest wyższa od cen rzeczywistych, odchylenia należy zaewidencjonować po stronie kredytowej. Po stronie debetowej ewidencjonuje się odchylenia, w przypadku gdy stałe ceny ewidencyjne są niższe od cen rzeczywistych.

Odchylenia od cen ewidencyjnych należy uwzględnić również przy rozchodzie materiałów. W tym celu konieczne jest ustalenie wskaźnika narzutu odchyleń. Ewidencja rozliczenia różnic będzie przebiegała w następujący sposób:

1. Przy przyjęciu materiałów do magazynu - różnica między wartością w cenach ewidencyjnych a ceną zakupu:

a) gdy cena zakupu jest wyższa od cen ewidencyjnych (odchylenie debetowe): strona Wn konta 341 „Odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów”, strona Ma konta 300 „Rozliczenie zakupu”.

b) gdy cena zakupu jest niższa od cen ewidencyjnych (odchylenie kredytowe): strona Wn konta 300 „Rozliczenie zakupu”, strona Ma konta 341 „Odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów”.

2. Przy wydaniu materiałów do produkcji - przeksięgowanie odchyleń przypadających na zużycie materiałów:

a) odchylenia kredytowe: strona Wn konta 341 „Odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów”, strona Ma konta 411 „Zużycie materiałów”,

b) odchylenia debetowe: strona Wn konta 411 „Zużycie materiałów”, strona Ma konta 341 „Odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów”.

PRZYKŁAD

JAK UJĄĆ ROZCHÓD MATERIAŁÓW

Firma zakupiła 10 000 sztuk materiału po 17 zł za sztukę. 5000 sztuk materiału zostało wydane do produkcji. Otrzymana od dostawcy faktura: 207 400 zł (170 000 zł + 22 proc. VAT - 37 400 zł). Ewidencja materiałów jest prowadzona w stałych cenach ewidencyjnych - 15,5 zł/ szt.

1) Przyjęcie do magazynu materiałów w stałych cenach ewidencyjnych - 155 000 zł (10 000 szt. x 15,5 zł)

2) Otrzymanie faktury od dostawcy - 207 400 zł (w tym 22 proc. VAT).

3) Wyksięgowanie odchyleń od cen ewidencyjnych - 15 000 zł (170 000 zł - 155 000 zł)

4) VAT naliczony w fakturze od dostawcy podlegający odliczeniu - 37 400 zł.

5) Wydanie połowy zakupionego materiału z magazynu do produkcji - 77 500 zł.

6) Przeksięgowanie odchyleń przypadających na zużyte materiały: 7500 zł [5000 szt. x (17 - 15,5)].

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Jak ująć rozchód materiałów

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl
 

PODSTAWA PRAWNA

l Art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA