REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

eZUS., czyli co można załatwić przez Internet

Łukasz Kowalczyk

REKLAMA

Płatnicy składek już od kilku lat składają dokumenty ubezpieczeniowe za pośrednictwem Internetu, ale dopiero od roku zakres zastosowania globalnej sieci w kontaktach z urzędem znacznie się poszerza. Wszystko to jest zasługą bezpiecznych podpisów elektronicznych (certyfikatów kwalifikowanych), które stają się codziennością w większości polskich firm.

Ten rok to prawdziwa rewolucja w dostępie i zastosowaniu e-podpisu. W życie wszedł już projekt e-Deklaracje, dzięki któremu podatnicy mogą dostarczać fiskusowi przez Internet swoje zeznania, informacje i deklaracje. Od 1 maja br. część spraw w pozostałych urzędach (np. w urzędach miast, gmin) również można załatwić przez Internet - właśnie za pomocą e-podpisu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W ZUS możliwość wykorzystania certyfikatów kwalifikowanych była już dostępna w ubiegłym roku. Upowszechniło się to jednak dopiero teraz, gdy liczba wydanych certyfikatów kwalifikowanych z dnia na dzień rośnie.

Bez osobistego stawienia się w ZUS można obecnie załatwić wiele spraw.

Wysyłanie dokumentów ubezpieczeniowych

REKLAMA

Elektroniczne dokumenty ubezpieczeniowe płatnicy wysyłają do ZUS już od 1999 r. Do tego celu od lat służy systematycznie modyfikowana aplikacja Płatnik. Ponadto ZUS bezpłatnie udostępnia niekwalifikowane certyfikaty, dzięki którym jest możliwa komunikacja elektroniczna między użytkownikiem programu Płatnik a ZUS. Certyfikaty wydane przed 21 lipca 2008 r. będą ważne do końca ich ważności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za pośrednictwem Płatnika można również przesyłać dokumenty opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym certyfikatem kwalifikowanym. Przesłanie dokumentów przy użyciu bezpiecznego podpisu będzie obowiązkowe od momentu wygaśnięcia ważności certyfikatów niekwalifikowanych.

Dowodem dostarczenia dokumentów do ZUS przy użyciu bezpiecznego podpisu elektronicznego jest zarejestrowane w Płatniku potwierdzenie przesłania zestawu.

Rys. 1. Aktualna wersja programu Płatnik 7.02.001 została wydana w styczniu br.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Elektroniczny Urząd Podawczy

W lipcu 2007 r. ZUS udostępnił przez Elektroniczny Urząd Podawczy możliwość składania innych dokumentów niż sformalizowane dokumenty ubezpieczeniowe.

W tym przypadku możliwość ta dotyczy wyłącznie posiadaczy bezpiecznego e-podpisu.

Za pośrednictwem strony internetowej www.eup.zus.pl można wypełnić i przekazać do ZUS następujące wnioski:

• ZUS-EWN - Wniosek płatnika składek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek,

• ZUS-EZS - Wniosek płatnika składek o zwrot nadpłaconych składek,

• ZUS-ERU - Zgłoszenie reklamacji do informacji o stanie konta osoby ubezpieczonej,

• ZUS-EWZ - Wniosek ubezpieczonego o wydanie zaświadczenia o zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego,

• ZUS-EPW - Wniosek o ustalenie przekroczenia rocznej granicy podstawy wymiaru składek (30-krotność),

• ZUS-EWP - Wniosek płatnika składek o udostępnienie programu Płatnik.

Dowodem na złożenie wniosku przez Elektroniczny Urząd Podawczy jest przesłane na skrzynkę poczty elektronicznej klienta Urzędowe Poświadczenie Odbioru.

 

Odpowiedź na wnioski EZS, ERU, EWZ i EPW można otrzymać pocztą tradycyjną lub w postaci elektronicznej (ściślej pismo z ZUS jest skanowane i przesyłane elektronicznie w formacie pdf). Wybór formy odpowiedzi należy określić w trakcie wypełniania wniosku. Zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek oraz płyty z programem Płatnik są wysyłane pocztą.

Rys. 2. Elektroniczny Urząd Podawczy będzie systematycznie rozszerzany o kolejne wnioski

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wyciągi z Centralnego Rejestru Ubezpieczonych

ZUS umożliwił użytkownikom programu Płatnik pobieranie wyciągów z Centralnego Rejestru Ubezpieczonych. Ułatwia to dostęp do danych ubezpieczonych zgromadzonych w komputerowym systemie ZUS. Dzięki tym danym szybko można stwierdzić, czy wysłane przez płatnika dokumenty zgłoszeniowe przetwarzają się poprawnie i czy dane na koncie ubezpieczonego w systemie ZUS pokrywają się z danymi w Rejestrze Ubezpieczonych programu Płatnik.

Wyciąg z CRU przygotowywany przez ZUS zawiera aktualne dane identyfikacyjne i ewidencyjne ubezpieczonych związanych z danym płatnikiem (stan na ostatni czwartek miesiąca poprzedzającego). Dane zapisane w Centralnym Rejestrze Ubezpieczonych pochodzą z przesłanych do ZUS dokumentów: ZUS ZUA (zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego), ZUS ZZA (zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego), ZUS ZIUA (zmiana danych identyfikacyjnych ubezpieczonego) i ZUS ZWUA (zgłoszenie wyrejestrowania z ubezpieczeń).

Aby zamówić i pobrać wyciąg z CRU, wystarczy posiadać niekwalifikowany certyfikat wystawiony przez ZUS. Obecnie nie jest możliwe pobranie wyciągu, jeśli użytkownik posługuje się certyfikatem kwalifikowanym nie posiadając przy tym ważnego certyfikatu niekwalifikowanego wydanego na starych zasadach przez ZUS.

Łukasz Kowalczyk

informatyk

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA